Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103373 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #255 Gepost op: 19 maart 2021, 10:25:13 »
Het grote feest kan beginnen Bart  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #256 Gepost op: 20 maart 2021, 17:23:16 »
Productief dagje vandaag.
In de voormiddag eerst even in de tuin gewerkt, lente begint, dus de eerste knipbeurt van het gras is weer gebeurt, en ook de siergrassen etc hebben hun knipbeurt ontvangen.
Vrouwlief deed in de namiddag nog verder met snoeiwerk, terwijl ik op de zolder de sporen van het eerste schaduwstation verder heb aangesloten en hun definitieve plek vastgezet.

Van achter gezien ziet het er zo uit :



De linkse sporen zijn allen momenteel iets meer dan 180 cm lang, en het rechtse spoor waar momenteel de ertstrein op staat is rond de 270 cm
Ik dacht dat dit men langste trein ging zijn, echter na controle blijkbaar foutje. De ertstrein zou rond de 245 cm moeten zijn, men langste is een passagierstrein met 8 wagons die op 267 cm zou moeten komen. Moetne we kortelings dus even aanpassen om te zorgen dat onze sporen lang genoeg zijn, voor we het laatste deel van schaduwstation 1 verder aanleggen.

Van bovenaf ziet het er momenteel zo uit :



Duidelijk dat de linkse sporen nog niet op hun volle lengte zijn, en dat het spoor met de ertstrein iets langer is. Dit zal waarschijnlijk spoor 1 worden van schaduwstation 1.
Het spoor rechts van de ertstrein, loopt parallel met het schaduwstation 1, en zal waar schaduwstation 1 terug eindigt, zelf het begin zijn van schaduwstation 2.
Rechts van dit spoor komt dan nog eens het opgaande dubbelspoor naar de helix.

De voorzijde van schaduwstation 1 met alle wissels op hun plek :



De ertstrein wordt momenteel getrokken door een serie 20 van de NMBS. Normaal heb ik hier een reeks 55 voor voorzien, echter is die ergens vermist in de kasten/dozen op zolder, en vond hem niet direct. Nuja, kunnen we ook mee leven.

En die mooie serie 20 ziet er van dichtbij zo uit met 16 ertswagons er achter :



Nog een overzichtje vanvoor gezien van schaduwstation 1 :



Het begint er als een schaduwstation uit te zien :)
Ik hoop morgen nog even verder te doen om schaduwstation 1 verder te doen. Al vrees ik er beetje voor : achteraan richting schaduwstation 2 moet ik eigenlijk terug een paar stukken kurk gaan lijmen, en men pot is bijna leeg. Dnek niet dat ik daar nog een kurklaag van 1 meter lang mee ingesmeerd krijg.
We zien wel, we kunnen wel nog aan de voorkant van het schaduwstation het dubbelspoor naast de helix al een stukje kurk verlijmen, dat is minder breed en kan ik wel een aantal lengtes nog van doen, enkel rekening houden met de helix die daar nog moet komen.
De elektrische aansluitingen hangen gewoon nog onder de baan, deze zijn nog niet aangesloten, dat zal ook nog wel even duren.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Falkenheim
« Reactie #257 Gepost op: 20 maart 2021, 17:42:29 »
Het begin is er!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #258 Gepost op: 20 maart 2021, 17:48:46 »
Woeha, ik zie rails en treinen! Reden om de fles los te trekken, of niet?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #259 Gepost op: 20 maart 2021, 18:11:42 »
Nenee, flessen trekken we pas los als de eerste trein effectief zijn eerste meters rijdt op de baan.
Da's nog even wachten. Zolang ik de bezetmelders en wisselschakelaars en centrale heb aangesloten, werkt er nog niet veel, dus ngo geen reden voor zuippartijen  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #260 Gepost op: 20 maart 2021, 18:27:49 »
Goed bezig Bart,

En... 1 biertje mag toch wel nu de eerste rail op zijn plaats ligt....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #261 Gepost op: 21 maart 2021, 13:07:50 »
2 mag ook hoor,1 voor je linker en 1 voor je rechterbeen  ;)
Lekker bezig zo  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #262 Gepost op: 21 maart 2021, 14:31:52 »
Nadeel van sporenbouwen : je ligt s nacht nog in je bed na te denken over hoe en wat.
Vanmorgen bij het wandelen ook nog, en volgens mij zit ik met een probleem bij men bezetmelding :

Om te verduidelijken, even het schema van ons schaduwstations :



Met pijlen is aangegeven wat de rijrichting wordt van de sporen.
Tot daar alles normaal.
Echter de polariteit/bezetmelding aansluiting ziet er als volgt uit :

De zwarte rail is de zogezegd ononderbroken voedingsaansluitingsrail, en de blauwe rail, is waar we de verschillende isolatieasjes en dus de bezetmelding op doen.
Op onderstaande schets is dat de sporen die naar rechts rijden.



Maar hoe zit dat nu met de rails die naar links rijden ? Als ik goed voor heb, moet het daar net omgekeerd : Dus daar komt de ononderbroken voedingsrail onderaan te liggen en de blauwe blokdetectie aansluiting bovenaan. Of zie ik dat verkeerd ?

Nu an sich zou die redenering helemaal juist zijn, als we met een mooie ovalen cirkel werken van een boon, het zogenaamde klassieke ovaal.

Echter is dat niet bij mij, als je de baanplannen ziet :

Schaduwstation :



Rijbaandeel :



Ik vermoed vooral bij de wisselstraten dat het vooral een ingewikkeld iets gaat worden, en momenteel geen flauw idee hoe dit gaat opgelost moeten worden. Vermoeddellijk de ene keerlusmodule naast de andere ofzo ?

Iemand die antwoord weet ?
Vooral dan al op het deel van de blokdetectie in de schaduwstations, dat is wel al belangrijk voor ik daar verder ga gaan.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #263 Gepost op: 21 maart 2021, 16:04:05 »
Hoi,

Bij mij in mij schaduwstations ligt alles qua stroom gelijk in dezelfde richting dus in jouw geval,boven zwart en onder de bezetmelders... Dus datz ou geen probleem moeten zijn.

Neem dit als uitgangspunt en ga op de manier je hele baanplan na met plus en minnetjes. Op het moment dat je plus en min bij elkaar uit komen op 1 stuk dat kom je je een kortsluiting moment tegen. Van daaruit kan je zelf bepalen waar dan evt een keerlus komt.

ff veel plus en min zitten bij elke deel van je baan maar geeft je veel info

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #264 Gepost op: 21 maart 2021, 16:18:05 »
De vraag is of er wel een keerlus in zit. Ik kan aan die plaatjes niet zien hoe een en ander aan elkaar zit.
Is er ergens een totaaloverzicht van het sporenplan?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #265 Gepost op: 22 maart 2021, 16:44:59 »
Tja, totaaloverzicht heb ik enkel als je de 2 plannetjes op elkaar legt Klaas.
Ik ga morgen even de plannen wat groter afdrukken, en eens kijken of ik direct wat vind met + en - te zetten op de plannen.
In de schaduwstations zit er alvast geen, maar waar ze bovenkomt rechts aan de stad en het grote station, daar zal het spannend worden.
Tevens de grote wisselstraat tussen het hoofdstation en de lokloods/draaischijf is misschien een gevaarlijk iets waar een keerlus zou kunnen zitten.

Even terugkomend trouwens op de blokdetectie, daar is me iets nog altijd niet 100% duidelijk, en dat wil ik toch zeker weten voordat ik de wissels achteraan het eerste schaduwstation ga vast zetten.
In de lectuur overal te vinden op het www en menig papieren naslagwerk, is te vinden dat 1 blok minstens even lang moet zijn als je langste trein.
Mijn langste trein is dus 270 cm. Theoretisch moeten al mijn blokken dus 271 cm lang zijn.
Om het makelijk te maken, nemen we gewoon 280 cm, dan heb je 5 cm vooraan en nog eens 5 cm achteraan ruimte.
Nu is mijn blok opgedeeld in  3 secties : een inrijsectie, een middenstuk en een uitrijsectie.
Het is me duidelijk dat inrij en uitrijsectie niet even lang moeten zijn als de langste trein op je baan. Maar hoe zit dat met het middenstuk ? Is het dit deel dat even lang moet zijn als de langste trein, of is het OK dat de langste trein in alle 3 de secties staat ?

Iemand die een antwoord heeft op deze vraag ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #266 Gepost op: 22 maart 2021, 16:59:37 »
Tja, totaaloverzicht heb ik enkel als je de 2 plannetjes op elkaar legt Klaas.
Heb ik geprobeerd, maar ik zie niet precies waar de aansluitingen zitten.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Falkenheim
« Reactie #267 Gepost op: 22 maart 2021, 17:08:26 »
Hoi Bart.

Zolang je hele trein in het blok past is het goed.
Ik heb zelf ( ik rijd met Koploper) mijn inrij en remsectie de lengte van een standaard Roco rechterail.
Het middenstuk is verschillend in lengte.

Dat je iets extra ruimte hebt is altijd goed, want de trein rijdt altijd een klein stukje je remblok in.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #268 Gepost op: 22 maart 2021, 22:49:49 »
Hoi Bart,

Geheel eens met Bart, rij ook met Koploper ... Stop/rem sectie moet zo groot zijn dat je loc er kan stoppen (ik gebruik 30 cm in Spoor N, reden bij mij is dat sommige treinstellen pas detecteren op 2 wielstel) .... Ik gebruik verder het midden stuk alleen als dat deel van 2 kanten wordt ingereden. Zoals in de Helix heb ik een lange inrijsectie en dan remsectie (bespaard 1 bezetmelder) en toch is je gehele blok gedetecteerd, dit trek ik nu ook verder door op stukken waar maar 1 richting wordt gereden. Immers Remsectie is elke keer op dezelfde plek.

Rij je van 2 kanten in dan is het handig om dan wel 3 secties te hebben, dan heb je aan beide kanten dezelfde stop/rem sectie.

Hoop dat je hier wat mee kan en anders horen we het van je :-)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #269 Gepost op: 28 maart 2021, 19:22:43 »
Bedankt allen voor de info.

Vandaag snel even op de zolder kunnen werken. Door het goede weer zijn er ook werkjes in de tuin die moeten gedaan worden, dus die hebben wel voorrang.
Wat is er vandaag gebeurd : We hebben de verschillende ondersteuningen gemaakt voor onder het stijgende deel naar de helix.
Die zien er zo uit :



Per meter heb ik nu dus eigenlijk 4 ondersteuningen voor het hellend vlak : aan elke poot 1 en tussen 2 poten nog eens 2.

Op deze foto zie je duidelijk de 4 ondersteuningen, waar de meest linkse en meest rechtse diegenen zijn die ook in de baanondersteunende poten vastzitten :



Het hellend vlak staat nu eigenlijk klaar voor verdere montage.
Ik hoop komende week met men vader even af te spreken om aan het begin van de helling een stukje in te frezen in de plaat van het schaduwstation zelf, zodat de aan elkaar geplakte delen mltiplex van het helend vlak een beetje verzinkt kunnen worden in de plaat, zodat de overgang plaat - hellend vlak perfect is. Zelf geen ervaring met zo'n freesmachine, en dan heb ik toch liever dat iemand met kennis dat even doet om er van te leren ipv zelf te kloten en het toestel en frees misschien stuk te doen.

Verder momenteel aan het kijken voor verdere elektronica aansluiting :
Voor de wissels om te schakelen heb ik MTB MP1 schakelaars gekocht. Blijkbaar kan je die dingen zowel met wissel als gelijkstroom voorzien van een spanning om te schakelen :
Ofwel 9-14 VDC ofwel 12-15 VAC.
Voor de aansturing van deze schakelaars ga ik gebruik maken van de Z21 switchdecorder, deze heeft een gelijkspanningsvoeding van 12-20 VDC nodig.

Nu weet ik niet goed wat te nemen.
Voor de Z21 switchdecoder : beter 12 VDC, of 20VDC ? Of er middentussen 15 VDC ?

Idem de MP1 aansluiting : wissel of gelijkspanning, en ook daar weer : eerder de minimumspanning, of eerder de maxspanning ?
Ik zou denken dat je eerder naar de maxspanning gaat, omdat het een grote baan is, worden de afstanden soms misschien wat langer, en zal ik misschien met een spanningsval zitten na een zekere afstand.

Iemand enig idee wat de beste oplossing is ?

Het uitzoeken van de + en - op de verschillende railstukken ben ik nog niet uitgekomen, ik had al even paar prints gedaan op A3 formaat, doch, dat is toch te klein.
Deze week dus eens op het werk even het plan op de grootformaat printer uitprinten.