Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103341 keer)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #270 Gepost op: 28 maart 2021, 20:54:27 »
Hoi Bart,

Toch al weer mooie stappen...als je me ff PM kan je het baanplan ook naar mijn mail sturen dan kijk ik er nog ff naar voor de keerlussen.


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #271 Gepost op: 28 maart 2021, 22:25:09 »
Bart, mooie progress die gemaakt hebt in je schaduwstation en die helling, die gaat zeker niet invallen :)

Wat de stroomvoorziening van je sporen betreft: zoals overal en altijd, consequent werken.
Ik heb je plan even doorgelopen en ik zie nergens een probleem met een keerlus optreden.
Om problemen met de opbouw later te vermijden , moet je eigenlijk daar beginnen met het toewijzen van de (zogenaamde) + & - pool.
Het type bovenbaan dat jij wil bouwen maakt het eigenlijk heel eenvoudig. Leg de kant met je bezetmeldingen altijd aan dezelfde kant van het spoor (vb de binnenkant van je baan). Dan heb je op het zichtbare deel al geen problemen met al die wisselstraten.
En omdat er geen keerlussen in je plan zitten... kan je dezelfde redenering volgen in je schaduwstations.
Dat is het voordeel van digitaal rijden. De rijrichting wordt door je decoder bepaald en niet door je baanspanning (of polariteit want die is er niet).

Trek het even na.
Succes ermee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #272 Gepost op: 29 maart 2021, 18:33:47 »
Bedankt al Bjorn en Frans.

Vandaag even snel op het werk de grootformaat printer nog eens iets laten afdrukken, anders droogt die inkt toch maar uit  ;D



BR364 in Ho for scale :)
Straks/morgen eens met kleurtjes de sporen volgen ook voor zekerheid om te kijken of we iets van keerlus tegen komen.
Als alles meezit komt morgen men vader even langs voor wat freeswerk voor het hellend vlak naar de helix.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #273 Gepost op: 29 maart 2021, 20:55:17 »
Bon, kon me niet inhouden met kleuren op de plannen.
Even voor de zekerheid : de treinen rijden op het rechtse spoor.

We beginnen met de rails die komen uit de schaduwstations ( 2x2 rails, dus 4 in totaal ), en over de grote wisselstraat  opsplitsen in de 6 sporen die aan het grote station boven komen :



Zoals je kan zien heb ik op bovenstaande foto de onderzijde/onderste rails van de rechtse sporen rood gekleurd.

Deze 6 sporen komen dus boven in het grote station :



Misschien voor de duidelijkheid, op bovenstaande foto zijn het volgende sporen ( langs rechterkant van de foto ) die uit de schaduwstations komen ( tellende vanaf de bovenkant ) :
Spoor 2, spoor 3, spoor 5, spoor 6, spoor 7 en spoor 8.

Spoor 1, spoor 4 en spoor 9 zijn opstelsporen en lopen dus dood.

Aan de andere zijde hebben we het tweede deel van de bovengrondse wisselstraat en splitsing in de 2 lijnen met ertussen het stoomdepot met draaischijf :



Op de wisselstraat rechts op de foto ( dus eigenlijk op de vorige foto ) draait 1 spoor af naar boven en draait boven rond de lokloodsen weg.  Een ander spoor buigt onde de draaischijf door.
Enkel de sporen naar het station rechts zijn nog niet ingekleurd.


Als ik het allemaal correct heb, mogen de niet gekleurde rails op dezelfde manier de rode rail gekleurd krijgen.
En is er inderdaad geen keerlus op de ganse baan.
De enige echte keerlus die effectief aanwezig is, is de draaischijf van de lokloods zelf, maar dat kan/wordt opgelost door de digitale aanstuurmodule van de draaischijf zelf.

Juiste conclusie vermoed ik, of ben ik verkeerd ?

Ik zat me eigenlijk fout te orienteren door het idee dat de ene rail + zou zijn, en de andere -, doch bij digitaal rijden is dat eigenlijk niet van toepassing.
Correct ?


Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #274 Gepost op: 29 maart 2021, 20:58:25 »
Hoi Bart,

Dat was idd op eerste zicht geen keerlus en Frans was er al volledig door heen gegaan ....dus ik zeg je kan gaan beginnen  (y) (y) (y) (y)

Goed bezig man!!

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #275 Gepost op: 29 maart 2021, 23:35:40 »
Fijn te lezen dat ik nergens over een verdoken spoor ben gevallen  ;D ;D
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #276 Gepost op: 30 maart 2021, 17:52:17 »
Zonet even de verlaging ingefreesd :



Niet 100% netjes, met de frees raak je niet vlak tegen de poot van de baan, dus een deel was met de hand en houtbeitel.
Dit stukje is nu een 4 mm diep, waardoor 1 van de 2 opeengelijmde stukken opgaande spoor hier makkelijk netjes zou moeten inpassen en de overloop van schaduwstationplaat naar het hellend vlak naadloos zou moeten zijn.



En dat lijkt dus inderdaad best netjes aan te sluiten. Opdracht geslaagd me dunkt.
Bedoeling is om in het ingefreesde stuk goed wat lijm te dumpen, het hellend vlak erop, nog een vijsje voor de zekerheid er bij in om zeker stevig vast te blijven zitten en dan kan er kurk op komen voor de rails op te leggen.
Nu een deel van het hellend vlak is al gekurkt, aangezien het vastnagelen van de rails op de multiplexplaat van het hellend vlak niet ideaal is, ook al is het toch hier en daa rondersteund, zal het merendeel van de rails vastgezet worden terwijl het hellend vlak nog niet op zijn plek op de baan staat. Maakt het ook makkelijker, aangezien ik altijd helemaal over het schaduwstation moet hangen om er aan te kunnen. Ik zou langs de achterzijde kunnen, maar dan moet ik altijd naar de achterzijde. Dus gewoon in de vrije ruimte werken als het kan.  ;D

Tevens bracht men favoriete pakjesdienst vandaag ook dit nieuwe speelgoed aan huis :



Normaal gezien gaan we dus geen probleem hebben met onhandige soldeertoestanden dankzij een beetje kwalitatief werkmateriaal nu.
Vanaf we nu draadjes gaan solderen onder de baan, zou alles iets vlotter moeten gaan dan met dat oude spul dat ik daarvoor had.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #277 Gepost op: 30 maart 2021, 18:45:30 »
Goed bezig  (y). Veel plezier met je nieuwe gereedschap.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #278 Gepost op: 30 maart 2021, 19:20:07 »
Dat idee met die lokloods en de sporen er omheen heb ik ook. ;D

Hopelijk binnenkort een ander huis waar ik kan gaan beginnen met bouwen. ;)

Kees.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Falkenheim
« Reactie #279 Gepost op: 30 maart 2021, 21:20:03 »
Mooi stukje soldeergereedschap. Daar ga je veel plezier van hebben (y)

En ik kan het weten, want ik heb 'em ook ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Falkenheim
« Reactie #280 Gepost op: 30 maart 2021, 21:29:03 »
Wat ik nog niet begrijp is de combinatie van kurk en nagelen/spijkeren van de rail. Ik neem aan dat het laagje kurk bedoeld is om de rijgeluiden iets te dempen. Door de rail vervolgens met nagels/spijkers vast te zetten doe je dat dempende effect weer teniet. 'Normaal' wordt de rails op de kurk gelijmd.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #281 Gepost op: 31 maart 2021, 16:42:44 »
zover ik begrijp,gebruik je de spijkers om de uiteindes van de rails bij module overgangen vaste solderen erop.
Maar ik kan r naast zitten,heb ook niet (altijd zin) om elke specifieke situatie helemaal uit te pluizen  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #282 Gepost op: 01 april 2021, 16:24:40 »
Mja, ik spijker men rails op de kurk.
Persoonlijk vind ik dat het de rijgeluiden niet echt versterkt door de spijkers door de kurk in de plaat.

Sinds gisteren heb ik dus een Brawa Gravita.
Er was enig misverstand/onzekerheid ivm het kunnen digitaal maken van het model dat ik had : de Basic+
Ik kreeg initieel niet direct de kap van het ding af, maar zoals iemand al opmerkte vrij simpel gewoon de huiven naar links en rechts trekken, los van de cabine, en ze komen los.
Inderdaad. Blijkbaar had ik toch iets teveel angst om er wat aan te trekken, want vandaag ging het zonder problemen. Poepsimpel.

Resultaat is dat de Basic+ variant er dus zo uit ziet :



Een Plux22 connector dus. Ik was ook aangenaam verast : blijkbaar zijn bij de basic+ ook de ventilatoren beweegbaar. Wel niet 100% duidelijk of deze ook aan/af gezet kunnen wrden dmv een motortje te schakelen via de decoder. Zien we wel als we er een Plux22 hebben ingestoken ( momenteel zelf geen meer liggen ).

Zonet ook nog even aan de 181'er gewerkt die ik ook gisteren binnen had gekregen, om de kap te wisselen met de Mosel kap.
Aan de binnenzijde van de kap de extra staafjes weggesneden, en tadaaaaaa :



Eindelijk mijn reeks 181'ers volledig.
Aangezien ze toch allemaal bij elkaar staan, even de andere dames :

De Lorraine :



De red lady variant :



De Saar, waarvan we er dus eigenlijk 2 hebben, maar eentje dus de kap van Mosel gekregen heeft :



En de Luxembourg :



Tevreden met mijn dames  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 april 2021, 16:56:15 door Falcon10 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #283 Gepost op: 01 april 2021, 22:34:10 »
Zonet even nog tijd gehad om even wat door te meten met een digitale voltmeter, en ik ben op een "probleempje" gestoten met de Piko A-gleis wissels.
Met name de zogenaamde frogs zijn volgens mij een probleem.

Even de foto erbij :



Als we pak van links te beginnen de boveste rail een + spanning op zetten, deze wordt volledig doorgegeven op de afbuigende railstaaf : goed dus.
De + spanning wordt ook doorgegeven op de bovenste wisseltong, tot aan het geisoleerde puntstuk, vervolgens verder naar de bovenste rail van het rechtgaande spoor.
Echter, niet op de rood omcirkelde frog.

Als we een - spanning zetten op de onderste rail van links te beginnen, wordt deze helemaal doorgegeven op de rechte rail naar rechts : ook goed.
Idem, de - spanning wordt doorgegeven op de onderste wisseltong tot aan het geisoleerde puntstuk, en gaat ook vervolgens weer verder naar de onderste afbuigende rail rechts.
Echter, ok hier weer, niet op de blauw omcirckelde frog.

Ik begrijp dat dat anerzijds niet gedaan is : afhankelijk van waar een trein komt, het afgebuigde spoor, of het rechte spoor, voor een fractie van een seconde, als een wiel over de frogs gaat, komt er een kortsluiting omdat het wiel contact maakt met een stuk rail dat de andere polariteit heeft als de rail waar hij van komt.
Maar doordat dat nu dus spanningsloos is, is er dus een stuk op de wissel dat de lok maar op 1 spoorstaaf spanning krijgt, en gaat dus stilvallen.

Hoe los ik dit nu op ? Want ik dacht dat polariseren enkel nodig was indien het hartstuk van de wissel niet geisoleerd was.
Ik ga dus zelf nog voedingsdraden op de frogs moeten solderen ? ( want een andere manier is er niet ? ) En toch nog polarisatie moeten toevoegen aan deze wissels ?

Iemand enig idee ?

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #284 Gepost op: 02 april 2021, 00:27:40 »
De stand van je wissel bepaald welke spoorstaaf stroom geeft op en na het wisselstuk, immer de wisseltong ligt dan tegen de andere polariteit aan.

Misschien is het handig dat je eerst een klein proefbaan legt met in elk geval twee wissels en een paar blokken om te zien hoe het werkt. Dat geeft je veel meer info, dan dat je nu elke keer wat tegenkomt waar je over gaat nadenken wat de functie is... Kost je mischien per saldo een paar weken om alles testen en ook om het met comp aan te sturen maar geeft je wel alle info die je nodig hebt. Just a thought ;)