Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103351 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #240 Gepost op: 12 maart 2021, 16:09:24 »
Advies: alle ongedetecteerde secties aansluiten via een diodeschakeling. Dit achterwege laten is verkeerde zuinigheid.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Falkenheim
« Reactie #241 Gepost op: 12 maart 2021, 16:36:40 »
Jawel de rijstroom via de bezetmelders is dezelfde als naar de ongedetecteerde stukken.

En het advies van Klaas is ook helder denk ik.

Werk zelf in de pharma, is volgens mij ook een behoorlijke uitdaging qua cybersecurity.
Mijn audits gaan over product en ingrediënt compliance .

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Falkenheim
« Reactie #242 Gepost op: 12 maart 2021, 16:41:02 »
Oh ja, zodra je de software hebt ingegeven welke melder bij welk blok hoort, en de route/opvolging is vastgelegd, weet koploper dat je trein in het middenstuk staat.

Dit is verder dan niet te zien via een bezetmelding, maar koploper kan ingesteld worden om pas iets vrij te geven bij het bezet worden van een andere melder meestal in het volgende blok.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Falkenheim
« Reactie #243 Gepost op: 13 maart 2021, 14:13:06 »


Jawel de rijstroom via de bezetmelders is dezelfde als naar de ongedetecteerde stukken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als de ingang van de bezetmelders gelijk is aan de ongedetecteerde stukken gaat het fout! Tussen de rijstroom en de ongedetecteerde stukken moet een diodeschakeling (zit al in de bezetmelders) om het spanningsverschil te vereffenen.
Groetjes Gert

Soest in H0


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #244 Gepost op: 13 maart 2021, 18:20:26 »
Vandaag is er alvast niet veel aan bouwwerken gebeurd : Een simpele update van een systeem op het werk ging vanmorgen niet naar behoren, met als gevolg dat ik tot 15 uur op het bedrijf heb gezeten.  >:(

Wel gisteren nog wat elektrisch materiaal besteld in de zin van een booster en wat bezetmelders en schakeldecoders.
Door de grote van de baan, zal die booster er toch ooit moeten komen, en deze zal ik al direct op het schaduwstation niveau installeren, dus beter te vroeg als te laat boosters steken.
Ook de bezet en schakeldecoders op het gemakje inslaan, doet wat minder pijn in de portefeuille als je ze opeens nodig hebt, en ik ga er toch een aantal nodig hebben.

Wat betreft de diodeschakeling heb ik misschien een rare vraag :
Van wat ik begrijp van dat ding ( ok, het is nodig voor de niet gedetecteerde stukken ), is het niet meer dan 4 diodes en een weerstandje min of meer aan elkaar gesoldeerd en plaats je dat tussen je aansluiting van de rail die niet gedetecteerd is en de voeding.
Ik zie dat dikwijls die dingen gewoon aan de pootjes allemaal aan elkaar gesoldeerd worden. Maar bestaat er ook iets van mooi/net printplaatje waar je die dingen kan opsolderen, en netjes aan onderzijde van de baan kan vastzetten ofzo ? Iemand weet waar je zo'n printplaatjes kan aanschaffen ? Het solderen van de componenten lukt me zelf, dat is geen probleem en vermoed dat je de componenten zelf aan een goede prijs bij conrad of soortgelijk kan bestellen.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Falkenheim
« Reactie #245 Gepost op: 13 maart 2021, 18:36:00 »
Mooie vorderingen, dit ga  ik zeker volgen!

Je kunt gewoon een bruggelijkrichter gebruiken zoals de B40C5000 aan de vrier pootjes een kroonsteentje of iets dergelijks. Kun je er gelijk een weerstandje bij klemmen.


Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #246 Gepost op: 14 maart 2021, 15:52:01 »
Zo, vandaag hadden we wel even tijd om aan de baan te werken.

Eerst en vooral nog een stukje kurk gesneden en gelijmd voor de inkomende wisselstraat van het schaduwstation, komend van de helix :



Goed spul die lijm die ik gebruik. Ruik je op de ganse zolder. Staat niets voor niets op dat je dat spul best gebruikt in een goed geventileerde ruimte.
De bovenste rechte rail die je ziet gaat eigenlijk links onder de helix door en komt daar in het schaduwstation van deze rail.
Onder rechts zie je de laatste wissel van deze wisselstraat en dit schaduwstation. De ondervloer aandrijving van de wissel moet ik nog maken, dus deze wissel ligt nog iet vast.

Dan zijn in dit schaduwstation de eerste 4 opstelsporen reeds vastgelegd :



Deze bestaan uit 2 flexrails van elk 94 cm, dus bijna 2 meter. Elk zal nog minstens 1 flexrail erachter krijgen om aan de opstellengte van 270 cm te komen + nog een klein stukje van 20 cm ofzo als detectie voor het uitrijden van het schaduwstation.
Op het eerste zigt ligt er hier en daar nog een knik in de sporen, maar dat valt vrij goed mee.
Het testwagonetje om over de rails te rijden rolt zonder problemen over de sporen. Nog niet alle rails zijn volledig vastgenageld, maar veel bewegen doen ze alvast niet meer.

De onderzijde van de baan komt er dan als volgt uit te zien :



Rode en zwarte draadjes. Nog niet zo heel spannend, buiten dat ik tot de conclusie kwam dat ik eigenlijk rood en zwart omgewisseld heb dan dat ik origineel voorzien had.
Momenteel is zwart gewoon voeding van de rails en rood de blokdetectie. Eigenlijk moet het omgekeerd zijn.
Geen zin om alle rails terug los te halen ( nagels al te ver ingetimmerd ), dus denk dat ik gewoon het even goed moet documenteren met labeltjes op de draadjes, en de volgende rails ga aansluiten zoals voorzien, zijnde : rood voor de voeding van de rail, en zwart voor de blokdetectie. Misschien met een verfborstel en het omgekeerde kleurtje de draadjes overschilderen. Nog eens over nadenken.

Een detail van de zwarte ( eigenlijk dus rode ) voedingsaansluiting :



Het draadje is mooi aan de onderkant van de railas gesoldeerd.
Hiervoor moet ik iemand bedanken. Zag dit zelf niet echt zitten wegens onvoldoende tijd om dit allemaal te doen.
Vlak onder het railasje een gaatje geboord en daar kan het draadje in, en je ziet nauwelijks waar het draadje zit.

Een detail van de aansluitingen van de blokdetectie ( + nog 1 nageltje dat verder ingeslagen moet worden ) :



Links is de rail doorgeslepen en een railasje voor de blokdetectie aangebracht, rechts is een isolatieasje gemonteerd om de 2 bloksecties te scheiden.
Ik heb gewoon 2 bielzen een stukje afgeknipt waardoor de railasjes makkelijk er tussen gebracht kunnen worden. Voor het rijbaangedeelte moet ik hier toch nog een nettere oplossing vinden.

Vanboven ziet dat stukje blokdetectie er dan als volgt uit :



Het draadje van de blokdetectie zie je helemaal niet, dus dat is goed, de doorgeknipte railbielzen, zie je des te meer.
Voor in het schaduwstation vind ik dit niet zo erg, maar op het rijbaangedeelte wil ik dat dus niet hebben. Moet ik nog eens kijken hoe ik dit dan properder kan oplossen.
Ook het isolatieasje is nog iets te zichtbaar. Al vermoed ik als de rails wat verroest worden aan de zijkant, dat dit minder zichtbaar wordt + ballasten.

Voor vandaag alvast tevreden. Al is het wel een langzaamaan werkje.
Volgende keer ga ik proberen ook de eerste wissel van zijn ondervloeraansluiting te voorzien, dan kan ik ook de andere wissels van de wisselstraat leggen, en daar de andere sporen van het schaduwstation op aansluiten.
Wat je wel merkt, is dat je dit soort bewegingen niet gewoon bent in je dageijkse (werk)leven. Je voelt op de duur toch wel in je rug, dat je dikwijls voorover gebogen staat, en o pmanieren zit/ligt/hangt die toch niet ergonomisch genoemd kunnen worden  ;D
Wat wel leuk is : de sporen die nu al vast liggen, zullen normaal niet meer van de baan los komen en liggen dus op hun definitieve plek. Bevredigend alvast.




Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkenheim
« Reactie #247 Gepost op: 15 maart 2021, 08:14:16 »
Mooie voortgang!

....Het draadje van de blokdetectie zie je helemaal niet, dus dat is goed, de doorgeknipte railbielzen, zie je des te meer.
Voor in het schaduwstation vind ik dit niet zo erg, maar op het rijbaangedeelte wil ik dat dus niet hebben. Moet ik nog eens kijken hoe ik dit dan properder kan oplossen.
Ik zou de rails niet doorknippen, maar zagen (handzaagje) of slijpen (Dremel oid). Dan is de zaagsnede al een stuk kleiner. Een isolatielas is niet nodig. Als je de dwarsliggers intakt laat, houden zij de railstaven op hun plaats. Eventueel kun je de zaagsnede nog vullen met een miniem stukje plastic, zodat de railstaven elkaar niet per ongeluk raken.
Zelf zaag ik mijn rails met de hand door (met een fijn ijzerzaagje in de figuurzaag). Dat gaat bijna net zo snel als met een slijpschijfje en je hebt veel meer controle en nagenoeg geen bramen. De zaagsnede wordt dan heel smal (<< 1 mm) en valt dan vrijwel niet op. Nadeel van zagen is dat het vooraf moet en je dus iets beter moet plannen. Met een slijpschijfje kun je ook na het vastleggen van de rails nog isolaties maken.
Ik vul de zaagsnede trouwens niet op met plastic. Tot nu toe werkt dat prima.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #248 Gepost op: 15 maart 2021, 17:14:32 »
Hoi Wim,
Momenteel slijp ik de rails door met een dremeltje en zo'n metaaldiamantslijpschijfje dat ik eens in Houten heb gekocht. Ideaal. Ik merk wel op, dat je toch best een veiligheidsbril draagt, want dat fijne slijpsel vliegt toch wel wa tin je oog, ook al zie je het niet vliegen.  ::)
Ik vind de isolatieasjes wel handig eerlijk gezegd, echter dus nog oplossen dat ik niet steeds een paar bielzen moet doorknippen.

Vandaag alvast een gaatje geboord onder de eerste wissel :



In de ene stand zo.

En in de andere stand zo :



Denk dat het gaatje groot genoeg is om de ondervloeraandrijving zo te laten bewegen.
Voor de installatie ervan ga ik wel men wederhelft als hulpje moeten gebruiken, want moeilijk langs onder te passen en te kijken of het langs boven goed staat.
Waarschijnlijk een werkje voor het weekend.

Daarmee zijn we dus bij de wissels aangekomen.
Gisteren herrinerde ik me vaag een gegeven ivm spanning op de wisseltongen, het puntstuk etc en dat die polariteit soms ook zou omgeschakelt moeten worden.
Nu ben ik vermoedelijk een aantal zaken door elkaar aan het halen, en ik denk (hou hout vast), dat naar polariteit omschakelen ik niets ga moeten doen op deze wisselstraten, aangezien ze maar in 1 richting bereden worden.
Voor het schaduwstation gedeelte gebruik ik dus Piko Agleis wissels, en als je die vanbovenaf bekijkt zien die er zo uit :



Aan de rode bolletjes zitten scharniertjes voor de wisseltongen, en deze zijn tevens ook gescheiden van de ehmm, sporen rechts daarvan. In theorie is dus elke wisseltong spanningsloos, tenzij ze 1 van de rails aanraakt als de wissel geschakelt staat, zijnde recht, of afgebogen ( als ik het zo min of meer juist probeer te verwoorden ).

Van onder ziet de Piko wissel er als volgt uit :



Aan de 2 rode bolletjes zijn dus de scharnieren van de wisseltongen. Ik vermoed dat je hier in principe ook een draadje zou kunnen aan solderen, maar dat ga ik dus niet moeten doen ( correct ? ).
De 2 blauwe ovaaltjes zijn een soort verbinders om van de buitenste rails op het stuk tussen de tongen en het puntstuk spanning te voorzien. Als ik het goed voorheb, is dat om als de tongen geschakeld (recht of afgebogen) staan ook de juiste spanning te voorzien op het stuk tussen de tongen en het puntstuk. Als ik me niet vergis, moet ik zelf hier ook niets mee doen, aangezien we maar in 1 richting over deze wissels gaan rijden (correct ?).

Iemand die hier 100% zekerheid kan over geven, kwestie dat ik de wissels niet vastleg op de baan en achteraf tot conclusie kom dat ik toch nog wat draadjes onder de wissels moet solderen ofzo ?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Falkenheim
« Reactie #249 Gepost op: 15 maart 2021, 19:32:57 »
Ik vind de isolatieasjes wel handig eerlijk gezegd, echter dus nog oplossen dat ik niet steeds een paar bielzen moet doorknippen.
De railstoeltjes (het kleinijzer) kun je gewoon wegsnijden met een scherp mesje. Hoeft enkel maar aan de eerste bielzen aan weerszijden van de raillas.
Dan hoef je de bielzen verder niet te mishandelen. ;)

Groet, Bas

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Falkenheim
« Reactie #250 Gepost op: 15 maart 2021, 21:09:42 »


Voor de wisselaandrijvingen. Ik weet niet welke aandrijving je gaat gebruiken. Misschien heb je dat weleens ooit ergens vermeld. Ik heb MTB en Conrad aandrijvingen in gebruik,beide onder de wissel. Ik heb die dingen gewoon met de lokale variant van Bisontix vast geplakt en het zit al een paar jaar vast. Met een schroevendraaier kun je ze wel weer loshalen. Beetje bij stellen als de lijm er net opzit kan dus nog.

Van die Piko wissels heb ik geen verstand maar krijg. Het puntstuk moet wel omgepoold worden bij veranderende wisselstand als het een metalen puntstuk is en elektrisch verbonden is. Nou ja het hoeft niet maar is iets bedrijfszekerder. Hoe dat bij die Piko wissel  zit weet ik niet lijkt er op dat de wissel dat zelf regelt.

Volgens de Piko website en A-gleis prospectus

The frog, an important element for the authentic appearance of a model turnout, is composed of various track profiles (as in the real pattern).
The flange’s motion in the frog is designed in such a way as to enable the locomotive and rolling stock smooth passage through the turnouts. The frogs are placed in such a way as to make the non-conductive area shorter than 0.98” (25 mm).
As a result even locomotives with a small wheelbase will have almost no loss of electric power. PIKO’s KÖ I is a good example of this. Polarization of the frogs is therefore unnecessary. (“Polarization” is the change in polarity of the frog depending on the selected direction of the switch and responds to the polarity of the track on either side. The weakness of this is shown when the switch is opened up by a train passing over it. This creates a short circuit because the wrong polarity is present.)

Unquote

Dus het puntstuk (frog) kennelijk niet gepoold. Wellicht alleen een probleem met korte wielbasis lokjes. Niet al mijn wissels hebben een gepolariseerd puntstuk en eigenlijk heb ik er geen problemen. Volgens mij hoefje verder niet echt iets te doen. Je kunt natuurlijk altijd eventjes het spul uitleggen en test rijden.


Bij een Roco wissel (zonder bedding) zitten er 3 aansluitpuntjes aan de zijkant die vanuit een wisselaandrijving het puntstuk ompolen.

Hopelijk kun je iets mee

Success

Arjan

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #251 Gepost op: 15 maart 2021, 22:24:04 »
Goede tip Bas, die neem ik mee.

ArjanB : duidelijk. Ik heb momenteel voor het schaduwstation MTB MP1 wisselaandrijvingen.
En ook duidelijk mbt de Piko wissels : die metalen dingetjes aan de onderzijde in de bielzen zijn dus een deel om de zogenaamde frogs van de juiste spanning te voorzien, en doordat het hartstuk van de wissel van plastic is, moet er niets gepolariseerd worden.
Voor de Roco Line wissels die op het rijbaan deel komen is het kwestie om die 3 puntjes in het wissel dus aan de juiste wisselaandrijving te steken. Alleen snap ik wel nog niet goed hoe de polarisatie bij die Roco Line wissel werkt, en of dat wel gaat met de MTB MP1.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Falkenheim
« Reactie #252 Gepost op: 16 maart 2021, 00:09:06 »
Polariseren van het puntstuk vande Roco wissel gaat prima met de MTB 1 en is redelijk eenvoudig.

De MTB 1 heeft een ingebouwde schakelaaer. Als je op de handleiding kijkt-> https://www.mtb-model.com/files/produkty/MP1-setup_CZ_EN_DE.pdf. Zie je naast het aansluit schema om het ding te bedienen nog 3 aansluitpuntjes. Ze zijn gemerkt met f1 en f2 en de 3e heeft geen “naam”. Die laatste noemen van maar “0” (nul). Tekening rechtsboven en staat ook op de MTB 1 zelf.

Nul wordt verbonden met het puntstuk van de Roco wissel via een van de 3 aansluitpuntjes op de wissel. f1 en f2 worden verbonden met de rails dit kan ook via de aansluitpuntjes op de wissel. Je kunt ze ook verbinden met een ringleiding of zo.  Kijk hier op de handleiding van een Roco wissel
 https://www.roco.cc/doc/an/1/de/8040295920.pdf figuur 6 en 7. Om te zien welk gaatje waarheen gaat. Er staat ook nog een stukje over polariseren in de gebruiksaanwijzing.

Schakelt de MTB 1 nu de wissel dan wordt het contact ook omgeschakeld en wordt het puntstuk verbonden met de juiste rail of spoorstaaf. In principe kun je het dus via de wissel regelen zonder verdere electronica.

Het moeilijkste is eigenlijk alleen dat f1 en f2 met de juiste rail zijn verbonden anders krijg sluiting als de trein de wissel passeert.

Hopelijk alles duidelijk.

Wees je er ook van bewust dat je een MTB1 aandrijving niet kunt open rijden.

Hier nog een plaatje van een MTB 1. De 3 zwarte draden links zijn voor het puntstuk polarisatie. De rode,groene en zwarte voor de bediening.



Arjan




Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #253 Gepost op: 16 maart 2021, 20:58:26 »
Dank ArjanB.
Dan zit ik veilig met de MP1 voor de ganse baan.
Open rijden van wissels ben ik in elk geval niet van plan. Ik snap dat dit voor sommige modelbanen handig/praktisch is, maar bij mezelf zie ik er niet echt een voordeel in.

Deze week ga ik kijken of ik al wat kan plannen ivm de elektrische bekabeling onder de baan.
Aangezien het het een serieuze lengte is, is goed kabelmanagement key to everything.
Een goede hulp die ik had bij het plannen van de bekabeling was dmv een youtube filmpje van Domburg Trainsupport : https://www.youtube.com/watch?v=bo2FEVUOMzA
Het hele filmpje is eigenlijk een instap in digitaal rijden, maar op 1u 38min geeft hij uitleg over het aansluiten van de railspanning en de diameters en hoe dit op een geordende en brandveilige manier te doen ivm de diameters van de bekabeling.
Ook de verdere uitleg over digitaal in het algemeen vond ik uiterst interesant. Heb je dus 2,5u tijd en ben je zoekend achter hoe nu met digitaal te starten, en wat te kiezen, dan krijg je in dat filmpje alvast een boel nuttige info om keuzes te maken, en keuzes maken moet je in elk geval, zoveel had ik ondertussen al begrepen  ;D

Aan de hand van dat filmpje ga ik nu al voorzichtig bekijken waar ik verschillende aftakpunten ga voorzien voor de verschillende stukken op de baan, te beginnen met het -1 niveau.
Een beetje voorbereiding kan geen kwaad, en daardoor ga ik alvast bepaalde zaken kunnen aankopen voor dat ik ze ga nodig hebben, om zo weer de kostprijs van de baan wat te spreiden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #254 Gepost op: 19 maart 2021, 10:16:51 »
Vandaag pakje binnen gekregen :



Een eerste booster voor de baan, en wat bezetmelders.
Normaal zou ik hier het eerste deel van het schaduwstation mee moeten kunnen aansluiten.
De wisselschakelaars zijn nog onderweg.