Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103302 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #600 Gepost op: 27 juli 2022, 13:14:10 »
Aangezien we momenteel niet echt tijd kunnen vrijmaken voor op de zolder te werken, hebben we wel wat andere bezigheid gevonden : Snelheidsmetingen met iTrain.

Dat ziet er zo uit als je een Roco BR 103 wat heen en weer laat rijden :



En de snelheidstest installatie zelf ziet er zo uit :



Momenteel heb ik mijn zwarte Z21 hiervoor op het teststuk steken.
Bedoeling is om deze eens te vervangen door een gewone witte z21 Start ofzo.
In tussentijd weten we in elk geval ons bezig te houden.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #601 Gepost op: 04 december 2022, 11:06:54 »
27 juli......  :o :o
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #602 Gepost op: 28 februari 2024, 19:11:45 »
Mja, weer ietsie meer dan 30 dagen geleden sinds de laatste update hier.

Update op de baan kan kort samengevat worden : niets.

De aanbouw aan onze woning heeft wat complicaties met zich meegebracht, waardoor deze nu pas eindelijk ruwbouw winddicht staat en we eindelijk aan de binnenafwerking kunnen verder gaan. Met dank aan een architect en aannemer, waarvoor we zelfs een advokaat onder de arm hebben moeten nemen.
In tussentijd ben ik nu 8 maand van werk veranderd, wat een toch iets hger impact heeft op de vrije tijd dan verwacht, met als gevolg dat de baanbouw letterlijk stil ligt.
Treintjes kopen gelukkig niet. Maar de zeldzame vrije tijd spendeer ik momenteel dus wel liever met vrouwlief ipv op de zolder te zitten.

Anyway, wel is er een kleine progressie in de zin van dat er op de achtergrond wel iets loopt voor de treinbaan.
Op pagina 32  van dit draadje werd er al eens melding van gemaakt, en de aandachtige lezer had het ook al gezien op het originele plan :



Vlak naast de rivier met de burcht op de berg, is er naast het trapgat nog een stuk weg te zijn. En laat dat nu net iets zijn, waar we een beetje tijd kunnen insteken momenteel.
Jawel: het viaduct nast de berg, die de zijkant van de baan aan het trapgat toch een ietsie meer "wow" moet geven dan gewoon het zicht op een beboste berg waar een kasteel op staat.
ik had al langer men oog laten vallen dus op een stl file op het internet van een viaduct, een 3D printer had ik al een tijdje ook ergens liggen onderstoffen (geen tijd om mee bezig te zijn/experimenteren), en broertje lief had onlangs zelf ook eentje aangeschaft, dus toen onlangs 3D printen ter sprake kwam op een familiefeestje, broerlief zijn ervaring maar ten dienste gevraagd. Nu is zijn ervaring beperkt, daar hij gewoon tabletop minifigures drukt, en dat is eignelijk gewoon de file inladen in de printer, resin toevoegen en printen maar.
Het viaduct blijkt een iets minder makkelijke opzet te zijn dan dat, heeft geeft namelijk enkele problemen.

Om even alles te visualiseren, dit is dus het viaduct in 3D render :



Het bestaat uit een brugdek en een paal, en je print er zoveel je wil, je plakt ze aan elkaar est c'est fini.
Niet dus.
Probleem 1 : het viaduct zou een beetje de vorm van de berg moeten meevolgen, of alvast een kromming moeten krijgen om het toch langs de berg wat te laten gaan. Gelukkig kan dit door de 3D file aan te passen.
Probleem 2 : de originele stl file is ehmmm, iets te groot voor schaal Ho. Het meet 4 bij 5 meter. Kunnen we wel afdrukken in een paar 100 onderdelen vermoedelijk, doch, vrouwlief gaat het niet echt apprecieren als er op de zolder een viaductje staat dat eigenlijk half zo groot is als ons huis. Dus er moet wat geschaald worden. Laat dat nu ook iets zijn waar zowel ik als broertje lief geen ervaring mee heeft. Gelukkig hebben we hier op het forum hele fijne medemodeltreingangers, waarvan er eentje *kuch* dankjewel Ronald *kuch* dit wou schalen naar 1/87, en vervolgens ook de verschaalde variant wou opknippen in printbare stukken die niet te groot zijn voor de 3D printer.

Ondertussen had broertje lief al wel eens een simpele "fit to print" optie gevonden op zijn 3D printer, waardoor een eerste testafdruk kon gedaan worden om een idee te hebben wat dat ding nu juist gaat worden. En dat ziet er als volgt uit :





Buiten een paar schoonheidsfoutjes (we hadden niet genoeg supports onder het wegdek gezet, waardoor door het gewicht van de print, het brugdek wat loskwam, en alles wat schuin gedrukt is, en aan 1 kant een laatste laagje ook niet goed gehecht is aan het dek zelf. Maar de brugpijlers zelf zijn perfect. In elk geval al een bemoedigend vooruitzicht.

Ondertussen heeft broertje lief de verschillende stl files en kan hij zich gaan amuseren om de verschillende onderdelen af te drukken. Daarna komen ze terug naar mij om ze op te schonen en aan elkaar te plakken, waarna ze in elk geval al in de primer zullen gezet worden. Daarna wordt het even checken in welke mate er een buiging gemaakt dient te worden in het volgende brugelement, zodat de stl file hierop kan aangepast worden.
Wortd in elk geval een lollig projectje, maar ik kijk er al naar uit. En het is eentje dat ik tussen alle drukte door wel tussen krijg op een paar rustige avondjes. Hopelijk laat de volgende update in dit draadje dus minder lang op zich wachten dan deze.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Falkenheim
« Reactie #603 Gepost op: 28 februari 2024, 21:13:23 »
 (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #604 Gepost op: 28 februari 2024, 21:49:08 »
Oeps… vroeg me al tijdje af hoe het met de bouw van je baan ging. Sterkte met oplossen van de bouw perikelen en ben benieuwd hoe de brug gaat worden. Wat voor een soort printer heb je gebruikt?

Gr Frank

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Falkenheim
« Reactie #605 Gepost op: 28 februari 2024, 22:44:21 »
Het is in ieder geval een interessante update Bart!

Hopelijk krijg je nu wat meer structureel tijd voor de hobby

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel