Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103290 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #285 Gepost op: 05 april 2021, 17:14:55 »
Vrije namiddag gehad ( op een telefoontje na van een ITmanager die weer niet wist waaraf en waaraan ivm een panne, dus bellen we de gek maar die daarvoor op de IT dienst werkte en wel alles wist  ::) ) dus konden we op de zolder weer wat knutselen.

Deel van het schaduwstation verder gelegd, en de sporen op het stijgende stuk gelegd :



Foto genomen aan de achterzijde van het schaduwstation, waar de wissels terug samenkomen, echter nog niet aan elkaar gezet ivm het vorige bericht mbt vraagtekens bij de wissel frogs die niet doormeten bij testen.

Overzicht aan de achterzijde van het schaduwstation :



De bovenste 2 sporen is de oprit van het stijgende deel naar de helix.

De voorkant van het schaduwstation, waar het stijgende deel al iets hoger staat dan achteraan :



Onder het stijgende deel komen nog extra ondersteuningsblokken zodat het niet begint door te buigen, deze liggen momenteel plat op de baan er vlak onder.

En dan nog een stukje voorkant schaduwstation en het einde van het stijgende deel waar het over zal gaan in de helix :



De 2 sporen komende van het schaduwstation, zullen onder de helix door gaan, dus daar zal nog wat extra kurk moeten gelijmd voor worden waar deze sporen komen te liggen. Wordt nog wel even kijken hoe en wat ivm de ondersteuningsstaven voor de spiraal. Zodat deze liefst niet in het midden van een spoorbaan komen te staan  ;D
Deze 2 sporen gan dus verder onder de railspiraal door, naar de andere zijde van de baan, waar ze via een andere spiraal omhoog zullen gaan naar het rijbaan deel.

Tevens ook nog even snel een test gedaan met een lok, een Piko wissel en het issue dat ik had met de frogs die niet doormeten bij de post hier vlak boven.
Blijkbaar als je er spanning hebt op staan, geven die dingen op 1 of andere manier toch de spanning door, of de assen nemen op de rail vlak voor of vlak na de frog nog spanning ? Maar de loks rijden gewoon door zonder stil te vallen ofzo.
Denk dus dat we de achterzijde van het schaduwstation gewoon kunnen aansluiten zonder angst dat de wissel nier berijdbaar zullen zijn.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #286 Gepost op: 05 april 2021, 18:09:23 »
Schiet lekker op daar...  (y) wat de wissels betreft: had eigenlijk niet verwacht dat er echt een probleem zou zijn. Anders had je het hier al lang gehoord.

Al uitgerekend hoeveel meter spoor in je schaduwstation’s komt.. denk best wel wat....

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #287 Gepost op: 05 april 2021, 19:19:30 »
Ruw natte vingerwerk zegt dat er in totaal ongeveer 175 lopende meter spoor in de schaduwstations en de helixen zal liggen.
Tevens 58 wissels en 4 kruiswissels.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2021, 19:21:58 door Falcon10 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #288 Gepost op: 05 april 2021, 21:35:13 »
Dat wordt dan een serieus stuk spoorwerk... ben je voorlopig wel even zoet mee schat ik zo in.
 

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #289 Gepost op: 05 april 2021, 21:49:05 »
Mja, aan het huidige tempo ( heb vandaag eigenlijk goed 6 lopende meter gedaan, waarin  2 blokken zitten, maar eigenlijk gewoon rechte sporen ), ben ik een ganse maand zoet als ik elke dag een halve dag zou hebben.
Ik vrees dat het iets langer gaat duren  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #290 Gepost op: 05 april 2021, 22:18:46 »
Zolang je er zin in hebt en het resultaat naar je zin is maakt de tijd niet uit.

Die baan van mij is ook een (minimaal) 5 jaren plan.  (En als hij af is begin ik waarschijnlijk weer opnieuw  ;D).

Gr Frank

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #291 Gepost op: 06 april 2021, 14:39:11 »

Misschien is het handig dat je eerst een klein proefbaan legt met in elk geval twee wissels en een paar blokken om te zien hoe het werkt. Dat geeft je veel meer info, dan dat je nu elke keer wat tegenkomt waar je over gaat nadenken wat de functie is... Kost je mischien per saldo een paar weken om alles testen en ook om het met comp aan te sturen maar geeft je wel alle info die je nodig hebt. Just a thought ;)

Beste Bart,

Gezien je vragen lijkt het met toch handig zoals ik eerder aangaf dat je een testbaantje aanlegt om alles te testen voor jezelf maar ook het begrip digitaal rijden eigen te maken. Je kan volstaan met een ovaal en een inhaalspoor...op die manier kan je de wissels en bezetmelders beter begrijpen, maar ook hoe de stroom zich gedraagt (alleen goed meetbaar met een oscilloscoop) Je gaat nu best een grote baan maken. Loop in het klein tegen problemen aan kan je een hoop schelen bij je echte baan.Heb dit ook gedaan en alleen maar voordeel behaald. zover mijn betoog :-) zie link testbaan.

Maar verder strak bezig (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #292 Gepost op: 06 april 2021, 20:03:12 »
Hoi Bjorn,

Ja, dat testbaantje is momenteel een probleem  ;D
Ik zit te wachten op de bestelling van men digitale centrale. Heb een set besteld van de Z21 met de wireless multimause etc, maar Roco heeft die nog niet uitgeleverd blijkbaar, dus zit nog te wachten. Momenteel zit ik dus enkel met een gewone multimaus en bijhorende transfo wat te doen, maar al de rest moet ik dus momenteel op wachten, waardoor ik ook nog niet kan testen met digitale wisselschakelaars of bezetmelders etc.
Beetje frustrerend, maar weinig aan te doen, en zie het niet echt zitten om "snel" even een 2de centrale te kopen voor een tijdelijk testbaantje.
Normaal zou de set ergens in maart moeten uitgeleverd worden, ik hoop dat het niet 2022 is.
In tussentijd is het een beetje behelpen met spoorleggen op de echte baan.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #293 Gepost op: 06 april 2021, 20:17:48 »
 (y) aaah helder (y)

Maart 2021 is toch al geweest zou je zeggen ::) Maar opeens is het er  ;)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #294 Gepost op: 10 april 2021, 16:11:58 »
Zo, we hebben weer wat kunnen werken op de zolder. En een mijlpaaltje behaald : de sporen van schaduwstation 1 liggen :



Moest het niet duidelijk zijn : de 7 linkse sporen zijn dus schaduwstation 1. Er vlak naast ( spoor 8 dus ) is het rechtse spoor, en zal aan de andere kant van de baan schaduwstation 4 worden.
Schaduwstation 1 en spoor 8 zullen onderaan verder parallel aan elkaar blijven en zo via een helix naar het grote station op het zichtbare deel komen.

De wisselstraat aan het einde van schaduwstation 1 ziet er zo uit :



Spoor 8 gaat dus gelijk met de wissels van schaduwstation 1, en bovenaan zie je de 2 sporen die van de eerste helix komen en waarvan spoor 9 schaduwstation 2 wordt.
Spoor 10 ( het bovenste spoor ) gaat gewoon parallel aan schaduwstation 2 en zal verderop aan het einde van schaduwstation 2 overgaan in schaduwstation 3.

De overgang van het stijgend spoor naar de helix is ook vastgezet. Samen met wat extra kurk erover, is het een mooie overgang geworden :



Het stijgende spoor heeft ook zijn extra ondersteuningspoten vastgezet gekregen :



Bovenstaande foto is van het deel vooraan schaduwstation 1, waar het stijgend deel gaat aansluiten op de helix.
Per lopende meter wordt het stijgend spoor op 4 punten ondersteund. Zou voldoende moeten zijn om doorbuigen te voorkomen.

Natuurlijk moesten we toch minstens 1 rariteit tegenkomen : 1 van de voedingsaansluitingen aan de sporen kwam natuurlijk recht boven een steunbalk van de baan te liggen. Gaatje door de tafel ging dus niet, want dan zaten we in de steunbalk. Dus onder de sporen in de kurk beetje kurk weggehaalt, zodat we een soort gootje hebben om de draad in te moffelen, en een aantal centimeter verder een gaatje door de plaat om de draad naar beneden te brengen :



Netjes weggewerkt me dunkt.
En ja, die ene spijker steekt nog iets te ver uit het spoor, die krijgt kortelings nog enkele rake klappen bij zodat ie mooi verzonken is en de treinen hier niet gaan opbotsen :)

Dan nog een kijkje naar het volgende deel, zijnde schaduwstation 2 :



Het spoor waar de enkele gesloten onderlosser opstaat is dus spoor 8. Daar vlak achter begint dus schaduwstation 2, waarvan de sporen van het stijgende spoor komen.

Volgende klusjes :

- Nog een plaat op maat maken om in het gat te leggen om schaduwstation 2 te kunnen verder leggen ( achter de dozen op de vorige foto is nog een gat in de baan dat moet opgevuld worden ).
- De helix beginnen aansluiten aan het stijgende spoor
- De sporen van schaduwstation 1 onder de helix  doorleggen naar de andere kant van de baan naar schaduwstation 4.

In elk geval ook opletten met de lijm voor de kurk, heb toch het idee dat ik af en toe hoofdpijn krijg van dat spul.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #295 Gepost op: 10 april 2021, 16:46:05 »
 (y) (y) (y)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #296 Gepost op: 10 april 2021, 16:53:32 »
Prachtig dat grote schaduw-station Bart. Daar kan je een lekker gevarieerd treinverkeer mee creëren.  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #297 Gepost op: 10 april 2021, 18:51:28 »
Ja, gaat lollig worden in het schaduwstation. Probleem is al op voorhand dat ik meer treinen heb dan dat ik sporen heb in de schaduwstations   ::)

Anyway. Vrouwlief was het eindwerk van een vriendin aan het doornemen toen ik beneden kwam, dus zijn we maar terug naar boven gegaan.

Het gat dat nog in de baan zat snel even opgevuld en een paar stroken kurk gesneden en gelijmd ( toch maar eens in de toekomst een mondmasker dragen bij die lijm, straf spul  ;D )
Je ziet hier bovenaan nog net de 2 strepen van de plaat die er tussen gemaakt is om het gat te vullen :



En ja, je ziet dat goed, er liggen ook al sporen op die kurk. Ik dacht : laten we snel even nog wat sporen gewoon leggen om een verder idee te krijgen.

Hier zie je dus het einde van schaduwstation 2 richting schaduwstation 1 dat je nog achteraan ziet :



En dit is dan het zicht dat je krijgt van schaduwstation 1 naar schaduwstation 2 :



En daar houden we het bij voor vandaag   8)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #298 Gepost op: 10 april 2021, 18:59:49 »
Indrukwekkend  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #299 Gepost op: 11 april 2021, 11:40:31 »
Deze voormiddag beetje verder kunnen doen.
Niets spectaculair, gewoon paar rechte stukken vastgespijkerd, rails doorgezaagd en blokjes aangemaakt.

Echter tot de conclusie gekomen dat ik men wisselstraten van schaduwstation 1 niet voorzien heb van blokdetectie  ::)
Heb in de inrij en uitrij wisselstraat wel voeding voorzien aan 1 kant van de rail, maar aan de andere kant moet natuurlijk ook nog een grondaansluiting/blokdetectie komen, die heb ik dus vergeten. Gevolg zal dus zijn als een lok de wisselstraten inrijdt, dat ie gewoon stilvalt, want maar op  1 rail krijgt ie spanning, maar aan de andere zijde niets, dus gedaan met rijden.
De inrijwisselstraat is makkelijk in orde te krijgen, aangezien de sporen onder de spiraal nog niet aangesloten zijn enz, de uitrijstraat is een andere zaak, die zit al een deel vastgenageld en de sporen verder erachter ook. Gaat dus iets minder lollig worden, maar beter dat we het nu ontdekken ipv als heel het -1 niveau zou liggen en alles aangesloten wordt en niets goed blijkt te werken.