Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 00:46:21
Cranicher Altbahn door Alewijn
Vandaag om 00:10:45
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Bahn-AG
Vandaag om 00:03:51
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
14 November 2025, 23:36:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
14 November 2025, 23:31:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
14 November 2025, 23:27:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 November 2025, 23:12:54
Rondom Charlois door Alewijn
14 November 2025, 22:50:05
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
14 November 2025, 22:38:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Tijdperk||
14 November 2025, 22:19:22
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
14 November 2025, 22:19:08
Overstap naar HTM door GerardvV
14 November 2025, 22:06:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
14 November 2025, 21:46:14
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Mark D.
14 November 2025, 21:06:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
14 November 2025, 20:59:27
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
14 November 2025, 20:50:03
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Alewijn
14 November 2025, 20:00:01
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Jeroen95
14 November 2025, 19:49:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
14 November 2025, 19:46:17
Lodewickshaven door Eric B
14 November 2025, 19:25:20
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
14 November 2025, 18:51:11
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door henk
14 November 2025, 17:40:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
14 November 2025, 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
14 November 2025, 16:44:24
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
14 November 2025, 16:25:14
Miwula gehackt door Falkenberg
14 November 2025, 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 November 2025, 16:00:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
14 November 2025, 15:54:31
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 12932 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2019, 22:37:21 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Niet opgeven hoor.
Dit zijn interessante opgaven die met logisch nadenken oplosbaar zijn.
En heb je het eenmaal voor elkaar dan heb je weer veel geleerd.
Succes!
(Ik zou er zelf ook flink op moeten puzzelen)

Groet, Bas

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #16 Gepost op: 11 December 2019, 01:17:02 »
Ik zat net even in de encyclopedie te bladeren, en dan zie ik dat die nog mooi ge-update kan worden met het eindresultaat van dit draadje: de Electrofrog kruising staat er nog niet bij.

Zo kwam ik ook als terloops een oud animatiefilmpje van Klaas tegen, maar dat gaat over wissel-puntstuk polarisatie.

En over de samenhang tussen puntstukken van wissels en kruisingen (engelsmannen) trof ik nog een oud draadje aan (uit 2015, met een bijdrage van Bert_Apd) over het "forceren" van rijweginstellingen.

En omdat die bijdrage wordt aangevochten, vormt dit voorbeeld een denktraining bij uitstek, ook al schiet het ver voorbij jouw probleemstelling.
 
Hoe minder relais (of frog juicers) je wilt hoeven gebruiken, hoe harder je moet nadenken.

Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Over keerlussen hoef je niet in te zitten (want als die zich al voordoen, dan los je die digitaal ergens anders op).
 
als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links.

Wissels stuur je vaak aan met relais of een wisselmotor, en b.v. Hoffman wisselmotor en MTB-wisselmotor beschikken over een extra contact voor puntstuk polarisatie.

Als je beide wissels dezelfde kant op schakelt, en je doet dat met zo'n aandrijving, dan hoef je geen aparte schakeling te ontwerpen voor het polariseren van je puntstuk van wissels en kruising. Volgens mij doelt Hennik daarop met het- jezelf-makkelijk-maken, het KISS-principe (Keep It Stupid Simple). Je hoeft alleen maar de juiste draadjes te trekken.

En dus moet je, als je anders wilt, aangeven waarmee je de wissels gaat omschakelen: wisselmotor, servo, wisselrelais, Seep, Tortoise, zie maar wat . Maar wil je meer hulp, vertel dan waarmee je de wissels omzet.

 

 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #17 Gepost op: 11 December 2019, 09:45:37 »
Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Afgezien van digitaal of analoog, dit is dus de allereerste stap (Klaas zei het ook al), namelijk:
Het uittekenen van de afzonderlijke spoorstaven (rood en blauw) van de 2 wissels plus de kruising bij de diverse mogelijke wisselstanden. Er zijn dan 4 mogelijkheden.
Daarvan valt er al 1 af als onmogelijk omdat de kruising maar of 1 manier tegelijk bereden mag worden. Dan houd je dus nog 3 mogelijkheden over.
En als je de 2 wisselstanden aan elkaar koppelt (beide òf naar links òf naar rechts) dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden die moeten worden uitgetekend.

Zodra je dit helder hebt, kun je kijken hoe je een en ander gaat schakelen. Inderdaad KISS. Hou het simpel. Het is niet ingewikkeld mits je stap voor stap werkt.

Groet, Bas

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #18 Gepost op: 11 December 2019, 12:06:37 »
Dank jullie wel voor alle hulp zodra ik er tijd voor heb zal ik alles uit tekenen en hier laten zien in deze topic.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2019, 11:37:31 »
Is dit niet gewoon de oplossing?

https://dccwiki.com/File:CrossingJunction.gif

Je kruising wordt zo correct gepoolt. Zorg dat het ontbrekende wissel gelijk aan het getekende wissel geschakeld wordt. Dus beide afbuigend of recht. Wel een relais nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2019, 13:11:13 »
Goede oplossing.

Maar je hebt geen relais nodig als je de schakeling koppelt aan je wisselmagneet.
En stel dat die maar enkelpolig is (terwijl je dubbelpolig nodig hebt) dan is dat op te lossen doordat je in dit geval 2 wissels hebt (het eerste wissel voor de ene het tweede voor de andere pool)

Groet, Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2019, 17:52:04 »
Ik gebruik tegenwoordig de DCC80, één voor elk punstuk. Puntstuk isoleren, draadje plus die van de rijstroom aansluiten op de DCC80 en klaar:
https://www.hattons.co.uk/212713/gaugemaster_bpdcc80_pack_of_three_dcc_autofrog_polarity_reversal_switches_for_electrofrog_points/stockdetail.aspx

Leen.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18396
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2019, 06:45:35 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2019, 07:41:26 »
Dit is een leuk vraagstuk, je wilt natuurlijk niet beide wissels naar de kruising, maar wel beide van de kruising af, dus drie standen zijn ok en de 4e dus verboden.
Met twee relais, elk met 4 contacten kun je dit beveiligen. Elk relais schakel je gelijk met een wissel. Het 4e contact gebruikt om de totaalvoeding af te schakelen, sluit je rode zijde rond de wissels en kruising (zeg maar dat wat in het plaatje staat) niet rechtstreeks op de voeding maar op de bovenste draad in het schema aan, dan is het hele gebied stroomloos als de wissels verkeerd staan.



Groetjes Gert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2019, 10:21:27 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

Ik gebruik ze sinds Eurospoor 2017 op de BMB-baan en heb nog geen klachten.
Ze zijn bovendien een stuk goedkoper dan de Frog Juicers van Tamworth.
In januari zal ik er nog gauw een stel bestellen.  ;)

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26945
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2019, 10:51:35 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2019, 12:09:48 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.

Bedoel je in DCC dan bv dr4102 die je aansluit op de DR4024 of servodecoders die de polariteitswissel aansturen aan de hand van de wisselstand?
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26945
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #27 Gepost op: 13 December 2019, 12:33:38 »
Onafhankelijk van de manier van aansturen en of het digitaal of analoog is bedoel ik gewoon: de puntstukken polariseren in overeenstemming met de wisselstanden.

Los daarvan, als je het allemaal te ingewikkeld vindt worden is zo'n ding wat Stoomboy voorstelt wel een makkelijke oplossing. Je installeert er 1 per puntstuk en je bent klaar. Maar het heeft niet mijn voorkeur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #28 Gepost op: 29 September 2023, 23:31:51 »




Mvg
Erik

Even zeer oude topic opgezocht van mij zelf het gaat om dezelfde situatie als op deze foto.

Tot nu toe heb ik het nog niet voor elkaar gekregen en  ik zoek mij suf naar een simpele aansluit schema hoe ik alles moet bedraden en moet aansluiten zoals op de foto hier boven.

De 2 wissels worden aangesloten op een wissel decoder met puntstuk polarisatie dat is geen probleem , maar hoe moet ik de peco korte kruising SL-E393F  bedraden en waar sluit ik dan al die draden op aan?

Oja er zitten ook nog 3 ijzeren draadjes hier aan 2 op het uit einde en 1 in het midden en waar gaan deze dan naar toe?

mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 09:33:46 door Erik »

RobVille

  • Gast
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #29 Gepost op: 30 September 2023, 12:57:44 »
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur ;) Ook is niet iedereen een doorgewinterde elektronicus, zelf kan geen enkel schema lezen, jammer! Zelf hou ik ook van eenvoud en dat mag iets meer kosten. Op al mijn modelbanen gebruik ik Frog Juicer van Tams Valley. In jouw geval zou ik de vier punten van de beide hartstukken isoleren en beide hartstukken aansluiten op de Frog Juicer.



Deze onder de plaat monteren en voorzien van voeding, geen omkijken meer, werkt volautomatisch.

Rob
« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 14:39:04 door RobVille »