Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 02:07:40
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 02:06:44
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
Vandaag om 02:04:20
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Biesje
Vandaag om 01:52:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:12:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
Vandaag om 00:06:57
Baan in Los Angeles door Wim Vink
22 februari 2020, 23:55:38
Projekt 083-338 door 44
22 februari 2020, 23:10:29
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
22 februari 2020, 23:10:05
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
22 februari 2020, 22:57:03
Putdeksels! door Edsko Hekman
22 februari 2020, 22:42:10
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
22 februari 2020, 22:38:54
MB-module: "Chicago Union" door Eric B
22 februari 2020, 22:18:24
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 22:14:35
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel door Jelmer
22 februari 2020, 21:46:03
VERPLAATST: DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert van Gelder
22 februari 2020, 21:29:10
IRM Rivarossi klappert door Heiko
22 februari 2020, 21:28:43
DAF YP406 prototype door Carel Ruysink
22 februari 2020, 21:23:10
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 21:07:11
Heen, En en Weer door DE-II
22 februari 2020, 21:00:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 februari 2020, 20:29:27
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Floris
22 februari 2020, 20:27:48
MB-module: Stukje Frankrijk door Paulus
22 februari 2020, 20:27:13
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
22 februari 2020, 20:24:10
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
22 februari 2020, 19:14:56
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Sander.
22 februari 2020, 19:10:13
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
22 februari 2020, 19:04:48
MB-module: “Roubaix” door wpinkhof
22 februari 2020, 18:30:32
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
22 februari 2020, 18:14:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 februari 2020, 18:09:22
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 834 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18671
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7003
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest