Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoder stuurstand configureren door heuvelbaan
Vandaag om 10:29:31
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 10:27:17
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:23:08
Fleischmann Profi Engels wissel problemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:21:00
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
Vandaag om 10:15:19
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 10:14:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:01:19
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 09:56:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 09:56:13
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 09:52:43
De fabriek - Spoor 0 door roadster36
Vandaag om 09:46:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:12
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door VAM65
Vandaag om 09:19:05
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Wiechert
Vandaag om 09:18:47
Wie levert schroefterminals, voor op printplaten? door zuylen
Vandaag om 09:12:49
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 09:03:19
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 08:59:39
[H0] De Spoorstraat door bask185
Vandaag om 08:50:32
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:44:45
Bahn rast in Brückenteil - Zugführer stirbt door Gert Arkema
Vandaag om 08:38:00
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Timo
Vandaag om 08:16:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:55:16
Proxxon soldeerbrander en andere merken door roadster36
Vandaag om 03:02:40
Treinongeval Rijnstrecke door Thom
Vandaag om 01:33:52
Probleem: ramen 'beslaan' door Duikeend
Vandaag om 01:13:13
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
Vandaag om 00:00:31
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
02 april 2020, 23:32:04
Projekt 083-338 door 44
02 april 2020, 23:13:59
Old England door sdz1976
02 april 2020, 23:05:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 april 2020, 22:35:04
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 1544 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18771
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7068
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Online Online
  • Berichten: 2852
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Online Online
  • Berichten: 3478
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest