Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR 85 door Dave.......
Vandaag om 08:42:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 08:26:55
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
Vandaag om 08:10:54
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Basilicum
Vandaag om 07:50:47
Albulabahn in H0m door Wim1969
Vandaag om 07:34:31
Bouw Bührtal III door Leolin
Vandaag om 07:22:52
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 07:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remystoom
Vandaag om 05:49:56
Station Ermelo in model 1:160 door Martin Hornis
Vandaag om 01:18:45
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Videostatief treinen filmen door Menno
Vandaag om 01:05:16
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Deetrein
21 oktober 2020, 23:39:51
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
21 oktober 2020, 23:33:15
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
21 oktober 2020, 23:25:33
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Rondje_HO
21 oktober 2020, 23:18:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
21 oktober 2020, 23:18:15
Raadplaatje door Falkenberg
21 oktober 2020, 23:10:42
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
21 oktober 2020, 23:09:21
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
21 oktober 2020, 22:00:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2020, 21:52:02
Overstappen op digitaal door Bert V
21 oktober 2020, 21:49:20
Een Rotterdams gebouw door Tulpendaal
21 oktober 2020, 21:21:16
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
21 oktober 2020, 21:16:58
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
21 oktober 2020, 21:16:19
Buitenlust door Huib
21 oktober 2020, 21:06:55
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
21 oktober 2020, 20:51:07
Terschellinger Spoor door FritsT
21 oktober 2020, 20:28:42
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
21 oktober 2020, 20:04:37
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 3592 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3921
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19293
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7338
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3557
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest