Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE1 direct actief bij railcontact door Deetrein
Vandaag om 00:47:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:41:55
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
Vandaag om 00:23:29
artitec PLAN W vs LS Models door Jamie
08 augustus 2020, 23:41:22
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
08 augustus 2020, 23:32:54
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
08 augustus 2020, 23:31:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
08 augustus 2020, 23:29:17
Projekt 083-338 door 44
08 augustus 2020, 23:19:51
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
08 augustus 2020, 23:19:36
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
08 augustus 2020, 23:14:13
NL-baan in Canada door Paalsteek
08 augustus 2020, 23:14:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
08 augustus 2020, 23:00:18
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door BartvD
08 augustus 2020, 22:14:35
Eerste baanplan spoor N door NS264
08 augustus 2020, 22:08:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 augustus 2020, 22:05:03
Bahnhof Buchau 1916 door Lucien
08 augustus 2020, 21:52:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
08 augustus 2020, 21:43:12
's-Heer Heinkenspolder door Klaas Zondervan
08 augustus 2020, 21:30:06
Beneluxforum Kalender 2021 door bosje77
08 augustus 2020, 20:59:30
Modules van Kees Gorter door Marij Stoffels
08 augustus 2020, 20:52:43
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding ) door Klaas Zondervan
08 augustus 2020, 19:59:18
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
08 augustus 2020, 18:56:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Bob R.
08 augustus 2020, 18:41:48
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Whis
08 augustus 2020, 18:38:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
08 augustus 2020, 18:36:17
Automatische koppeling door Silver Fox 2512
08 augustus 2020, 17:10:55
Roco NS 1601 valt stil door v140
08 augustus 2020, 17:06:24
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
08 augustus 2020, 15:26:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 augustus 2020, 14:05:06
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door MathieuN
08 augustus 2020, 13:44:42
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 3554 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19105
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest