Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
16 July 2025, 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 25428 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #75 Gepost op: 20 January 2015, 16:53:08 »
Leueueueueueueuk!!!
Dat maakt het een stuk eenvoudiger.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #76 Gepost op: 20 January 2015, 17:02:39 »
Hallo,  ;D


BEEERRRTTTT ! :D :D


Ik zal hier even naar kijken, heb zelf ook al een vergelijkbare oplossing voor mijn eigen "probleem"....  ::)

Eigenlijk los ik dit normaal op via "polarisatie dmv kortsluitherkenning" maar dat is hier geloof ik gelijk aan "vloeken in de kerk"... :o

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 17:14:26 door Bert_Apd »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #77 Gepost op: 20 January 2015, 17:04:16 »
Met de DR4018 en 4 spoelaandrijvingen en een bistabiel relais ben je er al ( althans in mijn hoofd ;) ) Wel een oplossing die de laatst gekozen rijweg kiest overigens ;) 

Werking: Het relais wordt dan door de over-kruis gepaarde afbuigende wisselcommando's gestuurd:

A-\-/-B
    X
C-/-\-D

A-Krom of D-Krom --> relais in de ene stand
B-Krom of C-Krom --> relais in de andere stand

Alle 'Recht' standen worden niet aan het relais doorgegeven.

Het relais komt dan aan de 5e uitgang van een DR4018 en de Krom-standen van de respectivelijke adressen doorgemapped naar de uitgang 'Recht' of 'Krom' van het relais. :)


Moet nog ff denken of dat met een DR4024 ook te doen is ;) In ieder geval wel met een DR4018 daaraan parallel :)


Grtzz,

Karst


guest7823

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #78 Gepost op: 20 January 2015, 17:05:36 »
Kan gewoon niet werken. Is veelste KISS  8)

 (y) (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #79 Gepost op: 20 January 2015, 17:07:26 »
Wel een oplossing die de laatst gekozen rijweg kiest overigens ;)
Dus toch weer denken vanuit rijwegen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #80 Gepost op: 20 January 2015, 17:07:56 »
uiteraard, ik kan niet anders ;) :P

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #81 Gepost op: 20 January 2015, 17:09:58 »
Ja, maar dan kan je de stand van het relais ook direct koppelen aan rijwegen.

Ik bedoel, Gerard wilde dus dit.

Leg alle 4 de wissels naar het kruis toe leidend en ga dan afwisselend over het kruis. Dan moet het geautomatiseerd, maar het liefst handmatig, gewoon zonder sluiting rijden. Met de schakelaar kan dit met behulp van Koploper. Dus geautomatiseerd ben ik er al, nu nog handmatig.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 17:15:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #82 Gepost op: 20 January 2015, 17:17:06 »

Eigenlijk los ik dit normaal op via "polarisatie dmv kortsluitherkenning" maar dat is hier geloof ik gelijk aan "vloeken in de kerk"... :o


Groetjes,

Bert, die niet eens tijd krijgt om na te denken...  :P

guest7823

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #83 Gepost op: 20 January 2015, 17:21:02 »
Eigenlijk los ik dit normaal op via "polarisatie dmv kortsluitherkenning" maar dat is hier geloof ik gelijk aan "vloeken in de kerk"... :o
Dat ligt er aan.

Of je behoort tot de rekkelijke - preciezen / hoeksen - kabeljouwen / Ossies - Wessies / enz. enz.

En dan heb je ook nog van die saggerijnen die het allemaal nix uit maakt, als het maar simpel en betrouwbaar werkt

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #84 Gepost op: 20 January 2015, 17:25:41 »
Ja, maar dan kan je de stand van het relais ook direct koppelen aan rijwegen.

Ik bedoel, Gerard wilde dus dit.

Mijn oplossing doet het juist OOK handmatig ;) Immers de laatst gestelde wissel bepaalt hoe het wissel relais staat.

Dus als je een conflicterende 'rijweg' schakelt ( handmatig C-Krom en D-Krom of A-Krom en B-Krom) dan 'wint' de laatste wissel ;)


@paul

Je hebt gelijk ;) 
(insider joke)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 17:30:41 door Karst Drenth »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #85 Gepost op: 20 January 2015, 17:27:42 »
Ah ja, dan zit Gerard stiekem toch met rijwegen te werken, alleen hij weet dat niet. Sssssssst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #86 Gepost op: 20 January 2015, 18:00:45 »
Hallo,

Ik hoop dat de "polarisatie" hier niet te hoog oploopt...  ;)

Ik heb zelf in 2012 onderstaande kruising gemaakt, die volledig gepolariseerd wordt door de hartstukpolarisatie van de wissels zelf:



Dus bruikbaar voor zowel analoog als DCC, dus zonder kortsluitingdetectie...  :P

De truc zit 'm hier in het "forceren" van rijweginstellingen, waardoor sommige wissels "buiten" de rijweg in een stand geforceerd worden waardoor weliswaar van die betreffende "niet bereden" wissel het hartstuk onjuist gepolariseerd is maar waardoor juist "bereden" hartstukken wèl de goede polariteit krijgen.




Dit is de basis (alle wissels "rechtdoor"):



De kleuren van de punten in de hartstukken geven de geschakelde polarisatie weer.

In totaal dus 7 te polariseren hartstukken, die als volgt aangesloten worden:

   - hartstuk 1 wordt gepolariseerd door de wissel linksonder
   - hartstuk 2 wordt gepolariseerd door de wissel rechtsonder
   - hartstuk 3 wordt gepolariseerd door de wissel rechtsboven
   - hartstuk 4 wordt gepolariseerd door de (kruis)wissel linksboven
   - hartstuk 7 wordt gepolariseerd door de (kruis)wissel linksboven
 
en dan de truc:

   - hartstuk 5 is verbonden met hartstuk 2
   - hartstuk 6 is verbonden met hartstuk 1

Schakelen we nu de volgende rijweg (linksboven naar rechtsonder vv,  waarbij de "niet bereden" wissels in de stand rechtdoor geforceerd worden):



dan is meteen de "vanzelf" geschakelde polarisatie te zien aan de kleur van de punten.

Schakelen we nu de volgende rijweg (rechtsboven naar linksonder vv,  waarbij de "niet bereden" wissels weer in de stand rechtdoor geforceerd worden):



dan is ook nu weer de "vanzelf" geschakelde polarisatie te zien aan de kleur van de punten.

Tenslotte de te schakelen ruststand (oftewel de basisstand, alle wissels rechtdoor):



dan wordt ook de polarisatie weer "vanzelf" teruggeschakeld....

Dus voor de "kruising" (exclusief de kruiswissel) met vier wissels zijn dus maar vier polarisatieschakelaars 1xOM nodig om alles te regelen.

En die polarisatieschakelaars kunnen microswitches zijn of monostabiele relais evt aangestuurd door een DR4018. Voorwaarde is wel dat vanuit de (bedienings)software/centrale meerdere wissels tegelijk aangestuurd kunnen worden voor het schakelen van de rijwegen:

 - tegelijk vier stuks rechtdoor
 - tegelijk twee stuks afbuigend en twee stuks rechtdoor (2x)


Is dit waar jullie naar op zoek waren? Ik heb namelijk niet het hele draadje doorgelezen....

NB: Ik heb de minder relevante kruiswissel linksboven even buiten de uitleg gehouden.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 10:25:58 door Bert_Apd. Reden: Aanvulling met plaatjes + NB »

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #87 Gepost op: 20 January 2015, 18:06:53 »

De uitwerking van de kruising werkt bij mij al zeker 3 jaar ,
via de oplossing die op http://fantasia.nordkappe.nl/page18.html   te vinden
Het is namelijk in mijn baan aan twee kanten van het station ,
zo'n oplossing ben er tevreden mee .


mvg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #88 Gepost op: 20 January 2015, 19:16:31 »
Hallo,

Ik heb in mijn reactie hierboven onder #86 de plaatjes met uitleg toegevoegd.

Wacht even jullie reacties af.

Hierbij ook nog een andere door mij geconstrueerde variant, gebruikt in de digitale baan (Bhf Gräfenberg) van mijn zoon:



Hierbij is voor de automatische polarisatie gebruik gemaakt van 2 stuks DUAL Frog Juicers FR#1 en FR#2, die in combinatie met zijn z21 prima werken...  (y)

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 10:19:31 door Bert_Apd. Reden: Falkenstein m/z Gräfenberg »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #89 Gepost op: 20 January 2015, 20:41:41 »
@Karst:
de DR4018 gaat niet werken. Zoals gesteld alle wissels in de stand afbuigend en afwisselend zonder een computer over het kruis rijden. Gaat je niet lukken.

@Bert:
- korsluitdetectie: Is mijn plan Z, als alles niet lukt. Frog Juiser is korsluitdetectie dus pas als alles gefaald heeft. Moet wel zeggen dat het een prachtige schakeling is.

@rijwegen:
Er staan twee strijdige rijwegen ingesteld die gedurende de gehele tijd niet gewijzigd worden. Dus of het de rijweg methode is mogen de kenners zeggen.

Ik blijf bij mijn eerdere constatering, de extreme keerlusschakeling iets gemodificeerd, of de detectie print van de HCC!m, waarbij niets gemodificeerd hoeft te worden, doordat de terugmelders allen los zitten.
Waarmee ik als Selectrix rijder nu zwaar in het voordeel ben, want ik kan met mijn eigen ontwikkelde terugmelders met keerlus voorziening (op basis van de HCC!m print) dit gewoon programmeren.
Waarom wil ik dit gewoon niet door Koploper of en ander besturings progrmma doen, omdat ik af en toe ook gewoon met de hand wil rijden. En dan moeten dit soort kruisingen me niet in de weg zitten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.