BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Erik op 08 december 2019, 12:18:44

Titel: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 08 december 2019, 12:18:44
Hallo.

Ik gebruik peco code 55 rails N spoor , en de kruising en de wissels zijn voorzien van electrofrog.
Maar net met dat laatste wil het niet echt lukken ik heb hier dus een korte kruising SL-E393F liggen en daar zijn al 4 draden aan gesoldeerd maar waar sluit ik deze 4 dan aan.?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
Mvg
Erik
Titel: Re: Korte kruising SL-E393F
Bericht door: Arjen52 op 08 december 2019, 12:58:05
Heb je hier iets aan: https://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=35361 (https://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=35361)?
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 08 december 2019, 14:16:16
Ja en nee sorry maar ik denk en neem aan dat de afbeeldinv wat er op die forum staat wel juist is hoe alles aangesloten moet worden.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 december 2019, 14:30:48
2 draden zitten aan de doorgaande spoorstaven, die worden vast aangesloten op de spoorvoeding. De 2 andere draden zitten aan de puntstukken, die worden omgeschakeld volgens de ingestelde route. Soms moet dat met een apart contact, maar soms kun je een puntstuk direct verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel. Het hangt er van af hoe het sporenplan rond de kruising er uit ziet. Dus laat eens zien hoe je sporenplan is.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 08 december 2019, 21:23:32
Hoi

Dit is een probeersel om te kijken of alles past en na veel passen en meten moet dit gaan lukken.

Het is als volgt er komen 2 sporen van onderen die van en naar de schaduwstation komen, 2 afbuigende sporen gaan naar het hoofdstation , de 2 rechtersporen komen aan de andere kant van de hoofdstation.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_559.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_559.jpeg)

Hopelijk is alles duidelijk wat ik in gedachte heb.

Mvg
Erik
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 december 2019, 22:00:37
Een oplossing die ik zo even snel kan verzinnen: laat met elk wissel een bistabiel relais mee schakelen. Als het wissel naar de kruising leidt staat het bijbehorende relais in de aan-stand. Met de contacten schakel je dan de puntstukken van de kruising op de juiste polariteit.

Omdat de wissels een tegengestelde invloed hebben op de puntstukken mogen ze niet tegelijk naar de kruising wijzen. In de besturing van de wissels moet je er dus voor zorgen dat dat niet gebeurt. Maar je kunt het ook beveiligen door de spanning voor de puntstukken over beide relais te laten lopen. En wel zo dat de polariteit goed is als één relais "aan" staat en dat de puntstukken geen spanning krijgen als beide relais tegelijk "aan" staan.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 08 december 2019, 22:13:31
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: GertW op 09 december 2019, 13:21:47
Kijk even op deze link:
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Er moten inderdaad 4 draden aan gesoldeerd te worden, maar even anders dan dat we gewend zijn.

Gert.



Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 09 december 2019, 18:23:16
Ik snap de link wel een beetje maar waar kan ik dan zo dcc reserver kopen?

Maar bestaat er geen eenvoudiger oplossing hiervoor en zeg nu niet om de kruising niet te gebruiken .

Erik
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Hennik op 09 december 2019, 18:48:15
Zoals Klaas in reactie #3 al aangaf kun je de bedrading van je kruising niet los zien van je sporenplan. Je sluit er twee wissels op aan, en als ik het goed zie, zijn die ook elecrofrog? Heb je al nagedacht hoe je dan de puntstukken van je wissels gaat polariseren? Daar kun je dan mogelijk ook gebruik van maken voor je kruising.

Nog een vraag die de oplossing beïnvloedt: rij je analoog of digitaal?

In alle gevallen: als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links. Anders wordt het toch echt iets spannender, maar nooit onmogelijk  ;)
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 09 december 2019, 18:57:02
Even voor alle duidelijkheid ik rij digitaal met als centrale de DR5000 en de wissels zijn idd ook electrofrog.

Mvg
Erikm
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 09 december 2019, 19:36:30
Pfffff stom van me dat ik niet goed alles heb gelezen wat Klaas zei in reactie#3 ik ga dat zo doen wat Klaas heeft voor gesteld.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 december 2019, 21:12:32
Erik, het overvalt je misschien een  beetje dat het nu wat ingewikkelder wordt dan je had voorzien. Maar ik weet uit ervaring dat de treinen betrouwbaarder over wissels en kruisingen lopen met gepolariseerde puntstukken. Ik werk al heel lang uitsluitend met gepolariseerde puntstukken. Het kost wat extra inspanning maar dat is het zeker waard.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 09 december 2019, 22:02:25
Dus even alles samenvatten, we beginnen bij de kruising de 2 buitenste draden gaan naar de rail spanning(maakt het wat uit dat 1 draad wordt aangesloten op een aansluit punt voor de ongedecteerde stukken van de bezetmelders).

De 2 binneste draden die in het puntstuk zitten wordt dus aan de andere puntstuk van de wissel gemonteerd.

Of ben ik nog iets vergeten?
Erik
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 december 2019, 22:09:58
Je kunt de puntstukken van de kruising niet domweg verbinden met de puntstukken van de wissels. Bij zo'n probleem begin ik met het uittekenen van alle rijwegsituaties en daarin zie je dan voor elk puntstuk wat de polariteit moet zijn.
Je ziet dan ook dat er in bepaalde situaties een kortsluiting ontstaat als je de puntstukken zonder meer met elkaar verbindt. Je zal dus met hulprelais moeten werken om de zaak in goede banen te leiden. Of met extra contacten op de wisselaandrijvingen.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: wob op 09 december 2019, 22:37:21
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Niet opgeven hoor.
Dit zijn interessante opgaven die met logisch nadenken oplosbaar zijn.
En heb je het eenmaal voor elkaar dan heb je weer veel geleerd.
Succes!
(Ik zou er zelf ook flink op moeten puzzelen)

Groet, Bas
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Te 2/2 op 11 december 2019, 01:17:02
Ik zat net even in de encyclopedie te bladeren (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren#Peco_Electrofrog_wissels), en dan zie ik dat die nog mooi ge-update kan worden met het eindresultaat van dit draadje: de Electrofrog kruising staat er nog niet bij.

Zo kwam ik ook als terloops een oud animatiefilmpje van Klaas (https://www.youtube.com/watch?v=u5tUergwH54&feature=youtu.be) tegen, maar dat gaat over wissel-puntstuk polarisatie.

En over de samenhang tussen puntstukken van wissels en kruisingen (engelsmannen) trof ik nog een oud draadje aan (uit 2015, met een bijdrage van Bert_Apd) over het "forceren" van rijweginstellingen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62789.msg3221536869#msg3221536869).

En omdat die bijdrage wordt aangevochten, vormt dit voorbeeld een denktraining bij uitstek, ook al schiet het ver voorbij jouw probleemstelling.
 
Hoe minder relais (of frog juicers) je wilt hoeven gebruiken, hoe harder je moet nadenken.

Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Over keerlussen hoef je niet in te zitten (want als die zich al voordoen, dan los je die digitaal ergens anders op).
 
als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links.

Wissels stuur je vaak aan met relais of een wisselmotor, en b.v. Hoffman wisselmotor (http://www.softlok.nl/Schakelrelais%20voor%20motorwissel%20stelrelais.pdf) en MTB-wisselmotor (https://www.digitaalservicefreebit.nl/nl/n-spoor/digitaal/digitale-componenten/wisselaandrijving-mtb) beschikken over een extra contact voor puntstuk polarisatie.

Als je beide wissels dezelfde kant op schakelt, en je doet dat met zo'n aandrijving, dan hoef je geen aparte schakeling te ontwerpen voor het polariseren van je puntstuk van wissels en kruising. Volgens mij doelt Hennik daarop met het- jezelf-makkelijk-maken, het KISS-principe (Keep It Stupid Simple). Je hoeft alleen maar de juiste draadjes te trekken.

En dus moet je, als je anders wilt, aangeven waarmee je de wissels gaat omschakelen: wisselmotor, servo, wisselrelais, Seep, Tortoise, zie maar wat . Maar wil je meer hulp, vertel dan waarmee je de wissels omzet.

 

 
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: wob op 11 december 2019, 09:45:37
Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Afgezien van digitaal of analoog, dit is dus de allereerste stap (Klaas zei het ook al), namelijk:
Het uittekenen van de afzonderlijke spoorstaven (rood en blauw) van de 2 wissels plus de kruising bij de diverse mogelijke wisselstanden. Er zijn dan 4 mogelijkheden.
Daarvan valt er al 1 af als onmogelijk omdat de kruising maar of 1 manier tegelijk bereden mag worden. Dan houd je dus nog 3 mogelijkheden over.
En als je de 2 wisselstanden aan elkaar koppelt (beide òf naar links òf naar rechts) dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden die moeten worden uitgetekend.

Zodra je dit helder hebt, kun je kijken hoe je een en ander gaat schakelen. Inderdaad KISS. Hou het simpel. Het is niet ingewikkeld mits je stap voor stap werkt.

Groet, Bas
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Erik op 11 december 2019, 12:06:37
Dank jullie wel voor alle hulp zodra ik er tijd voor heb zal ik alles uit tekenen en hier laten zien in deze topic.

Erik
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: gvandersel op 12 december 2019, 11:37:31
Is dit niet gewoon de oplossing?

https://dccwiki.com/File:CrossingJunction.gif (https://dccwiki.com/File:CrossingJunction.gif)

Je kruising wordt zo correct gepoolt. Zorg dat het ontbrekende wissel gelijk aan het getekende wissel geschakeld wordt. Dus beide afbuigend of recht. Wel een relais nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: wob op 12 december 2019, 13:11:13
Goede oplossing.

Maar je hebt geen relais nodig als je de schakeling koppelt aan je wisselmagneet.
En stel dat die maar enkelpolig is (terwijl je dubbelpolig nodig hebt) dan is dat op te lossen doordat je in dit geval 2 wissels hebt (het eerste wissel voor de ene het tweede voor de andere pool)

Groet, Bas
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: St00mboy op 12 december 2019, 17:52:04
Ik gebruik tegenwoordig de DCC80, één voor elk punstuk. Puntstuk isoleren, draadje plus die van de rijstroom aansluiten op de DCC80 en klaar:
https://www.hattons.co.uk/212713/gaugemaster_bpdcc80_pack_of_three_dcc_autofrog_polarity_reversal_switches_for_electrofrog_points/stockdetail.aspx

Leen.

Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Ronald Halma op 13 december 2019, 06:45:35
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: gruspoor op 13 december 2019, 07:41:26
Dit is een leuk vraagstuk, je wilt natuurlijk niet beide wissels naar de kruising, maar wel beide van de kruising af, dus drie standen zijn ok en de 4e dus verboden.
Met twee relais, elk met 4 contacten kun je dit beveiligen. Elk relais schakel je gelijk met een wissel. Het 4e contact gebruikt om de totaalvoeding af te schakelen, sluit je rode zijde rond de wissels en kruising (zeg maar dat wat in het plaatje staat) niet rechtstreeks op de voeding maar op de bovenste draad in het schema aan, dan is het hele gebied stroomloos als de wissels verkeerd staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruisingvraagstuk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruisingvraagstuk.jpg)

Groetjes Gert
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: St00mboy op 13 december 2019, 10:21:27
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

Ik gebruik ze sinds Eurospoor 2017 op de BMB-baan en heb nog geen klachten.
Ze zijn bovendien een stuk goedkoper dan de Frog Juicers van Tamworth.
In januari zal ik er nog gauw een stel bestellen.  ;)

Leen.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 december 2019, 10:51:35
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: hgr op 13 december 2019, 12:09:48
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.

Bedoel je in DCC dan bv dr4102 die je aansluit op de DR4024 of servodecoders die de polariteitswissel aansturen aan de hand van de wisselstand?
Titel: Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 december 2019, 12:33:38
Onafhankelijk van de manier van aansturen en of het digitaal of analoog is bedoel ik gewoon: de puntstukken polariseren in overeenstemming met de wisselstanden.

Los daarvan, als je het allemaal te ingewikkeld vindt worden is zo'n ding wat Stoomboy voorstelt wel een makkelijke oplossing. Je installeert er 1 per puntstuk en je bent klaar. Maar het heeft niet mijn voorkeur.