Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aantal draden ringleiding door VAM65
Vandaag om 10:13:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door wpinkhof
Vandaag om 09:57:41
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 09:46:46
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 09:41:07
Elco voor sluitseinen door BartvD
Vandaag om 09:34:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Haradigi
Vandaag om 09:31:56
Laag-Baarlo door Patrick1975
Vandaag om 09:31:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:19:29
NS Stoomverwarmingswagen door AndrevdG
Vandaag om 09:13:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 08:20:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:13:57
Photos Toronto Canada door Niekleair
Vandaag om 06:17:52
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:40:36
Projekt 083-338 door wob
14 augustus 2020, 23:22:53
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door johanw
14 augustus 2020, 22:36:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
14 augustus 2020, 22:33:57
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door AndréDev
14 augustus 2020, 22:32:58
NS ho DIN-portalen. Waar goed verkrijgbaar? door NS264
14 augustus 2020, 20:52:18
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door ETH023
14 augustus 2020, 20:42:17
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
14 augustus 2020, 20:19:42
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
14 augustus 2020, 20:12:24
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door johanw
14 augustus 2020, 20:09:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
14 augustus 2020, 20:05:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
14 augustus 2020, 19:26:13
Rheinburgh, TP V/VI door cor_b
14 augustus 2020, 19:25:42
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Hendrik Jan
14 augustus 2020, 19:17:03
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door MarkSpoor
14 augustus 2020, 19:00:51
Testbaan in h0/0/0m met ESU LokProgrammer door tijgernootje
14 augustus 2020, 18:13:44
ESU binnenverlichting met decoder door Rolf S
14 augustus 2020, 17:13:43
Automatische koppeling door Falkenberg
14 augustus 2020, 16:59:56
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 6036 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2019, 22:37:21 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Niet opgeven hoor.
Dit zijn interessante opgaven die met logisch nadenken oplosbaar zijn.
En heb je het eenmaal voor elkaar dan heb je weer veel geleerd.
Succes!
(Ik zou er zelf ook flink op moeten puzzelen)

Groet, Bas

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
  • Metrop-Märklin
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2019, 01:17:02 »
Ik zat net even in de encyclopedie te bladeren, en dan zie ik dat die nog mooi ge-update kan worden met het eindresultaat van dit draadje: de Electrofrog kruising staat er nog niet bij.

Zo kwam ik ook als terloops een oud animatiefilmpje van Klaas tegen, maar dat gaat over wissel-puntstuk polarisatie.

En over de samenhang tussen puntstukken van wissels en kruisingen (engelsmannen) trof ik nog een oud draadje aan (uit 2015, met een bijdrage van Bert_Apd) over het "forceren" van rijweginstellingen.

En omdat die bijdrage wordt aangevochten, vormt dit voorbeeld een denktraining bij uitstek, ook al schiet het ver voorbij jouw probleemstelling.
 
Hoe minder relais (of frog juicers) je wilt hoeven gebruiken, hoe harder je moet nadenken.

Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Over keerlussen hoef je niet in te zitten (want als die zich al voordoen, dan los je die digitaal ergens anders op).
 
als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links.

Wissels stuur je vaak aan met relais of een wisselmotor, en b.v. Hoffman wisselmotor en MTB-wisselmotor beschikken over een extra contact voor puntstuk polarisatie.

Als je beide wissels dezelfde kant op schakelt, en je doet dat met zo'n aandrijving, dan hoef je geen aparte schakeling te ontwerpen voor het polariseren van je puntstuk van wissels en kruising. Volgens mij doelt Hennik daarop met het- jezelf-makkelijk-maken, het KISS-principe (Keep It Stupid Simple). Je hoeft alleen maar de juiste draadjes te trekken.

En dus moet je, als je anders wilt, aangeven waarmee je de wissels gaat omschakelen: wisselmotor, servo, wisselrelais, Seep, Tortoise, zie maar wat . Maar wil je meer hulp, vertel dan waarmee je de wissels omzet.

 

 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2019, 09:45:37 »
Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Afgezien van digitaal of analoog, dit is dus de allereerste stap (Klaas zei het ook al), namelijk:
Het uittekenen van de afzonderlijke spoorstaven (rood en blauw) van de 2 wissels plus de kruising bij de diverse mogelijke wisselstanden. Er zijn dan 4 mogelijkheden.
Daarvan valt er al 1 af als onmogelijk omdat de kruising maar of 1 manier tegelijk bereden mag worden. Dan houd je dus nog 3 mogelijkheden over.
En als je de 2 wisselstanden aan elkaar koppelt (beide òf naar links òf naar rechts) dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden die moeten worden uitgetekend.

Zodra je dit helder hebt, kun je kijken hoe je een en ander gaat schakelen. Inderdaad KISS. Hou het simpel. Het is niet ingewikkeld mits je stap voor stap werkt.

Groet, Bas

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1767
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2019, 12:06:37 »
Dank jullie wel voor alle hulp zodra ik er tijd voor heb zal ik alles uit tekenen en hier laten zien in deze topic.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2019, 11:37:31 »
Is dit niet gewoon de oplossing?

https://dccwiki.com/File:CrossingJunction.gif

Je kruising wordt zo correct gepoolt. Zorg dat het ontbrekende wissel gelijk aan het getekende wissel geschakeld wordt. Dus beide afbuigend of recht. Wel een relais nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2019, 13:11:13 »
Goede oplossing.

Maar je hebt geen relais nodig als je de schakeling koppelt aan je wisselmagneet.
En stel dat die maar enkelpolig is (terwijl je dubbelpolig nodig hebt) dan is dat op te lossen doordat je in dit geval 2 wissels hebt (het eerste wissel voor de ene het tweede voor de andere pool)

Groet, Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10421
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2019, 17:52:04 »
Ik gebruik tegenwoordig de DCC80, één voor elk punstuk. Puntstuk isoleren, draadje plus die van de rijstroom aansluiten op de DCC80 en klaar:
https://www.hattons.co.uk/212713/gaugemaster_bpdcc80_pack_of_three_dcc_autofrog_polarity_reversal_switches_for_electrofrog_points/stockdetail.aspx

Leen.


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11336
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2019, 06:45:35 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

gruspoor

  • Online Online
  • Berichten: 136
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2019, 07:41:26 »
Dit is een leuk vraagstuk, je wilt natuurlijk niet beide wissels naar de kruising, maar wel beide van de kruising af, dus drie standen zijn ok en de 4e dus verboden.
Met twee relais, elk met 4 contacten kun je dit beveiligen. Elk relais schakel je gelijk met een wissel. Het 4e contact gebruikt om de totaalvoeding af te schakelen, sluit je rode zijde rond de wissels en kruising (zeg maar dat wat in het plaatje staat) niet rechtstreeks op de voeding maar op de bovenste draad in het schema aan, dan is het hele gebied stroomloos als de wissels verkeerd staan.



Groetjes Gert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10421
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2019, 10:21:27 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

Ik gebruik ze sinds Eurospoor 2017 op de BMB-baan en heb nog geen klachten.
Ze zijn bovendien een stuk goedkoper dan de Frog Juicers van Tamworth.
In januari zal ik er nog gauw een stel bestellen.  ;)

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2019, 10:51:35 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2019, 12:09:48 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.

Bedoel je in DCC dan bv dr4102 die je aansluit op de DR4024 of servodecoders die de polariteitswissel aansturen aan de hand van de wisselstand?
Groeten

Herbert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2019, 12:33:38 »
Onafhankelijk van de manier van aansturen en of het digitaal of analoog is bedoel ik gewoon: de puntstukken polariseren in overeenstemming met de wisselstanden.

Los daarvan, als je het allemaal te ingewikkeld vindt worden is zo'n ding wat Stoomboy voorstelt wel een makkelijke oplossing. Je installeert er 1 per puntstuk en je bent klaar. Maar het heeft niet mijn voorkeur.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.