Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 10356 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Gepost op: 08 december 2019, 12:18:44 »
Hallo.

Ik gebruik peco code 55 rails N spoor , en de kruising en de wissels zijn voorzien van electrofrog.
Maar net met dat laatste wil het niet echt lukken ik heb hier dus een korte kruising SL-E393F liggen en daar zijn al 4 draden aan gesoldeerd maar waar sluit ik deze 4 dan aan.?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 13:53:28 door Bert van Gelder »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Korte kruising SL-E393F
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2019, 12:58:05 »

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2019, 14:16:16 »
Ja en nee sorry maar ik denk en neem aan dat de afbeeldinv wat er op die forum staat wel juist is hoe alles aangesloten moet worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2019, 14:30:48 »
2 draden zitten aan de doorgaande spoorstaven, die worden vast aangesloten op de spoorvoeding. De 2 andere draden zitten aan de puntstukken, die worden omgeschakeld volgens de ingestelde route. Soms moet dat met een apart contact, maar soms kun je een puntstuk direct verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel. Het hangt er van af hoe het sporenplan rond de kruising er uit ziet. Dus laat eens zien hoe je sporenplan is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2019, 21:23:32 »
Hoi

Dit is een probeersel om te kijken of alles past en na veel passen en meten moet dit gaan lukken.

Het is als volgt er komen 2 sporen van onderen die van en naar de schaduwstation komen, 2 afbuigende sporen gaan naar het hoofdstation , de 2 rechtersporen komen aan de andere kant van de hoofdstation.





Hopelijk is alles duidelijk wat ik in gedachte heb.

Mvg
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2019, 22:00:37 »
Een oplossing die ik zo even snel kan verzinnen: laat met elk wissel een bistabiel relais mee schakelen. Als het wissel naar de kruising leidt staat het bijbehorende relais in de aan-stand. Met de contacten schakel je dan de puntstukken van de kruising op de juiste polariteit.

Omdat de wissels een tegengestelde invloed hebben op de puntstukken mogen ze niet tegelijk naar de kruising wijzen. In de besturing van de wissels moet je er dus voor zorgen dat dat niet gebeurt. Maar je kunt het ook beveiligen door de spanning voor de puntstukken over beide relais te laten lopen. En wel zo dat de polariteit goed is als één relais "aan" staat en dat de puntstukken geen spanning krijgen als beide relais tegelijk "aan" staan.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2019, 22:13:31 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2019, 13:21:47 »
Kijk even op deze link:
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Er moten inderdaad 4 draden aan gesoldeerd te worden, maar even anders dan dat we gewend zijn.

Gert.




Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2019, 18:23:16 »
Ik snap de link wel een beetje maar waar kan ik dan zo dcc reserver kopen?

Maar bestaat er geen eenvoudiger oplossing hiervoor en zeg nu niet om de kruising niet te gebruiken .

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2019, 18:48:15 »
Zoals Klaas in reactie #3 al aangaf kun je de bedrading van je kruising niet los zien van je sporenplan. Je sluit er twee wissels op aan, en als ik het goed zie, zijn die ook elecrofrog? Heb je al nagedacht hoe je dan de puntstukken van je wissels gaat polariseren? Daar kun je dan mogelijk ook gebruik van maken voor je kruising.

Nog een vraag die de oplossing beïnvloedt: rij je analoog of digitaal?

In alle gevallen: als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links. Anders wordt het toch echt iets spannender, maar nooit onmogelijk  ;)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2019, 18:57:02 »
Even voor alle duidelijkheid ik rij digitaal met als centrale de DR5000 en de wissels zijn idd ook electrofrog.

Mvg
Erikm

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2019, 19:36:30 »
Pfffff stom van me dat ik niet goed alles heb gelezen wat Klaas zei in reactie#3 ik ga dat zo doen wat Klaas heeft voor gesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2019, 21:12:32 »
Erik, het overvalt je misschien een  beetje dat het nu wat ingewikkelder wordt dan je had voorzien. Maar ik weet uit ervaring dat de treinen betrouwbaarder over wissels en kruisingen lopen met gepolariseerde puntstukken. Ik werk al heel lang uitsluitend met gepolariseerde puntstukken. Het kost wat extra inspanning maar dat is het zeker waard.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2019, 22:02:25 »
Dus even alles samenvatten, we beginnen bij de kruising de 2 buitenste draden gaan naar de rail spanning(maakt het wat uit dat 1 draad wordt aangesloten op een aansluit punt voor de ongedecteerde stukken van de bezetmelders).

De 2 binneste draden die in het puntstuk zitten wordt dus aan de andere puntstuk van de wissel gemonteerd.

Of ben ik nog iets vergeten?
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2019, 22:09:58 »
Je kunt de puntstukken van de kruising niet domweg verbinden met de puntstukken van de wissels. Bij zo'n probleem begin ik met het uittekenen van alle rijwegsituaties en daarin zie je dan voor elk puntstuk wat de polariteit moet zijn.
Je ziet dan ook dat er in bepaalde situaties een kortsluiting ontstaat als je de puntstukken zonder meer met elkaar verbindt. Je zal dus met hulprelais moeten werken om de zaak in goede banen te leiden. Of met extra contacten op de wisselaandrijvingen.