Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door Noordpool
Vandaag om 06:26:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:18:13
Langstraatspoorlijn modulebaan door Chris Westerduin
Vandaag om 05:05:55
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:50:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan-Peter
Vandaag om 00:16:23
Van Fleischmann spoor N, naar beginner Märklin spoor h0 digitaal door Jan-Peter
Vandaag om 00:13:33
Hulp gevraagd. Koplampen GVB Geledenbus Mercedes Benz Schenk door Eric-Jan Hartstra
Vandaag om 00:10:32
Piko h0 NS 2200 door Edwin2121992
Vandaag om 00:00:35
Projekt 083-338 door André 1976
29 oktober 2020, 23:48:35
DR4088 gesplitste aansluiting door Klaas Zondervan
29 oktober 2020, 23:24:24
Relaisbesturing of toch Arduino? door Erik Baas
29 oktober 2020, 23:04:05
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
29 oktober 2020, 22:47:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 oktober 2020, 22:35:29
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door Hennik
29 oktober 2020, 22:23:38
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
29 oktober 2020, 21:57:46
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
29 oktober 2020, 21:54:42
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Frontier
29 oktober 2020, 21:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door BartvD
29 oktober 2020, 21:34:36
Ontraxs 2021 GEANNULEERD, nieuwe datum n.n.b. door BartvD
29 oktober 2020, 21:33:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
29 oktober 2020, 21:12:52
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
29 oktober 2020, 21:09:48
Roco 62794 en 62799, NS 2400 blauw. Wat zijn de verschillen? door Tedo
29 oktober 2020, 21:03:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 oktober 2020, 20:53:35
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
29 oktober 2020, 20:51:34
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Reinout van Rees
29 oktober 2020, 20:35:24
Stuurstandrijtuig voor plan E door RobBennis
29 oktober 2020, 20:32:08
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Tedo
29 oktober 2020, 20:30:33
Samenstelling Austria Express door Falkenberg
29 oktober 2020, 20:22:34
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Martin Welberg
29 oktober 2020, 20:09:01
Advies merk draaischijf, ervaringen Roco 42615 gevraagd. door mcs51
29 oktober 2020, 19:56:49
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 6218 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Gepost op: 08 december 2019, 12:18:44 »
Hallo.

Ik gebruik peco code 55 rails N spoor , en de kruising en de wissels zijn voorzien van electrofrog.
Maar net met dat laatste wil het niet echt lukken ik heb hier dus een korte kruising SL-E393F liggen en daar zijn al 4 draden aan gesoldeerd maar waar sluit ik deze 4 dan aan.?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 13:53:28 door Bert van Gelder »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1254
  • Oude meuk in h0
Re: Korte kruising SL-E393F
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2019, 12:58:05 »

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2019, 14:16:16 »
Ja en nee sorry maar ik denk en neem aan dat de afbeeldinv wat er op die forum staat wel juist is hoe alles aangesloten moet worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19752
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2019, 14:30:48 »
2 draden zitten aan de doorgaande spoorstaven, die worden vast aangesloten op de spoorvoeding. De 2 andere draden zitten aan de puntstukken, die worden omgeschakeld volgens de ingestelde route. Soms moet dat met een apart contact, maar soms kun je een puntstuk direct verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel. Het hangt er van af hoe het sporenplan rond de kruising er uit ziet. Dus laat eens zien hoe je sporenplan is.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2019, 21:23:32 »
Hoi

Dit is een probeersel om te kijken of alles past en na veel passen en meten moet dit gaan lukken.

Het is als volgt er komen 2 sporen van onderen die van en naar de schaduwstation komen, 2 afbuigende sporen gaan naar het hoofdstation , de 2 rechtersporen komen aan de andere kant van de hoofdstation.





Hopelijk is alles duidelijk wat ik in gedachte heb.

Mvg
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19752
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2019, 22:00:37 »
Een oplossing die ik zo even snel kan verzinnen: laat met elk wissel een bistabiel relais mee schakelen. Als het wissel naar de kruising leidt staat het bijbehorende relais in de aan-stand. Met de contacten schakel je dan de puntstukken van de kruising op de juiste polariteit.

Omdat de wissels een tegengestelde invloed hebben op de puntstukken mogen ze niet tegelijk naar de kruising wijzen. In de besturing van de wissels moet je er dus voor zorgen dat dat niet gebeurt. Maar je kunt het ook beveiligen door de spanning voor de puntstukken over beide relais te laten lopen. En wel zo dat de polariteit goed is als één relais "aan" staat en dat de puntstukken geen spanning krijgen als beide relais tegelijk "aan" staan.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2019, 22:13:31 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2019, 13:21:47 »
Kijk even op deze link:
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Er moten inderdaad 4 draden aan gesoldeerd te worden, maar even anders dan dat we gewend zijn.

Gert.




Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2019, 18:23:16 »
Ik snap de link wel een beetje maar waar kan ik dan zo dcc reserver kopen?

Maar bestaat er geen eenvoudiger oplossing hiervoor en zeg nu niet om de kruising niet te gebruiken .

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2019, 18:48:15 »
Zoals Klaas in reactie #3 al aangaf kun je de bedrading van je kruising niet los zien van je sporenplan. Je sluit er twee wissels op aan, en als ik het goed zie, zijn die ook elecrofrog? Heb je al nagedacht hoe je dan de puntstukken van je wissels gaat polariseren? Daar kun je dan mogelijk ook gebruik van maken voor je kruising.

Nog een vraag die de oplossing beïnvloedt: rij je analoog of digitaal?

In alle gevallen: als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links. Anders wordt het toch echt iets spannender, maar nooit onmogelijk  ;)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2019, 18:57:02 »
Even voor alle duidelijkheid ik rij digitaal met als centrale de DR5000 en de wissels zijn idd ook electrofrog.

Mvg
Erikm

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2019, 19:36:30 »
Pfffff stom van me dat ik niet goed alles heb gelezen wat Klaas zei in reactie#3 ik ga dat zo doen wat Klaas heeft voor gesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19752
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2019, 21:12:32 »
Erik, het overvalt je misschien een  beetje dat het nu wat ingewikkelder wordt dan je had voorzien. Maar ik weet uit ervaring dat de treinen betrouwbaarder over wissels en kruisingen lopen met gepolariseerde puntstukken. Ik werk al heel lang uitsluitend met gepolariseerde puntstukken. Het kost wat extra inspanning maar dat is het zeker waard.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2019, 22:02:25 »
Dus even alles samenvatten, we beginnen bij de kruising de 2 buitenste draden gaan naar de rail spanning(maakt het wat uit dat 1 draad wordt aangesloten op een aansluit punt voor de ongedecteerde stukken van de bezetmelders).

De 2 binneste draden die in het puntstuk zitten wordt dus aan de andere puntstuk van de wissel gemonteerd.

Of ben ik nog iets vergeten?
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19752
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2019, 22:09:58 »
Je kunt de puntstukken van de kruising niet domweg verbinden met de puntstukken van de wissels. Bij zo'n probleem begin ik met het uittekenen van alle rijwegsituaties en daarin zie je dan voor elk puntstuk wat de polariteit moet zijn.
Je ziet dan ook dat er in bepaalde situaties een kortsluiting ontstaat als je de puntstukken zonder meer met elkaar verbindt. Je zal dus met hulprelais moeten werken om de zaak in goede banen te leiden. Of met extra contacten op de wisselaandrijvingen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.