Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Almar
Vandaag om 09:58:01
Baanplan in U-vorm, H0 door Wim Hesselink
Vandaag om 09:57:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 09:44:17
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
Vandaag om 09:44:04
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door becasse
Vandaag om 09:43:31
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door Von Rondstadd
Vandaag om 09:41:22
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Pinkelpa
Vandaag om 09:39:17
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:30:17
MB-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 09:21:28
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door KNed
Vandaag om 08:41:50
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door Tomasso
Vandaag om 08:17:44
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting? door San-Markos
Vandaag om 08:15:59
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door henk
Vandaag om 06:27:25
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 06:24:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 21978 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Cranicher Altbahn
« Gepost op: 22 november 2015, 19:47:11 »
Beste forumgenoten,

Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.

Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog redelijk tot goed (na een kleine onderhoudsbeurt).

Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.

In een ander draadje had ik al eens een baanplan gepresenteerd, maar dat is intussen achterhaald. Ik wil nu op 1 niveau blijven werken en in twee richtingen gaan rijden.
De binnenbaan (blauw) is gedeeltelijk een museumlijn met een stoomlocomotief. De tweede lus van de binnenbaan is voor de reguliere stopdienst. Rijrichting met de klok mee.
De buitenbaan (oranje/geel) is voor de sneldienst met bij het station een stopspoor en een doorgangsspoor. Rijrichting tegen de klok in, maar de seinen maken tweerichtingsverkeer mogelijk. Met behulp van gelijkrichters wordt gezorgd dat de seinen alleen voor de naderende treinen gelden.
Dan is er nog een industrie-/havengebied (paars) en een geplande tramlijn (groen). De tramlijn krijgt twee haltes met Aufenthaltschalter van FLM.



Via dit draadje hoop ik jullie op ongeregelde tijden te informeren over mijn vorderingen, maar reken op een zeer lange termijnplanning.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 19:59:39 door Arjen52 »

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2015, 20:00:10 »
Dat haven/industrie gedeelte spreekt mij wel aan.
De rest is mij veel te druk, het word zo opeen gepakt.
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2015, 20:07:26 »
Hallo Steef,

Ik hou wel van wat drukte  ;D.
Stel je overigens niet te veel van mijn vaardigheden voor. Ondanks mijn oude dag heb ik nog veel te leren. Gelukkig heb ik jullie (forumgenoten)  (y).

« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 20:10:18 door Arjen52 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2015, 21:26:08 »
Het is jouw baan. Als jij er maar gelukkig mee bent.

Dan mijn suggesties:
-Je ontwerp oogt wat levendiger als je de sporen niet evenwijdig met je grondplaat laat lopen
-treinen rijden meestal ergens vandaan en ergens heen. Je kunt dit nadoen, door je achterste station (de bovenste in je tekening) in het landschap te verbergen. Dan heb je ineens een schaduwstation. En daarmee een modelbaan (=afspiegeling van de werkelijkheid)
-je kunt er ook voor kiezen de beide buitenste ovalen te verenigen tot één dubbel railovaal. Dat oogt ook wat echter.
-het havenspoor kan ook aan de linkerkant aftakken, ipv aan de onderkant van het hoofdspoor. Zo krijg je meer ruimte voor een station aan de onderkant. En zo ontstaat meteen een excuus voor de haven. Immers: vlakbij de "stad".
-de tram kan ook een niveau hoger of (liever) lager gelegd worden. Dan krijg je meteen meer ruimte voor de keerlussen van je tram, namelijk: onder de treinsporen (en uit het zicht)

Het zijn maar zo wat gedachten.
succes met je plannen
Hendrik Jan
“Since the founding of our nation, many of our greatest strides—from gaining our independence, to abolition of civil rights, to extending the vote for women—have been led by people of faith and started in prayer,"  Donald J Trump

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5236
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2015, 21:39:59 »
Ben benieuwd naar de vorderingen.
Willie Nelson' Freight Train Boogie. Je kan beter de stenen laten liggen waar ezels zich aan stoten.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2015, 21:42:43 »
Hoi Hendrik Jan,

Bedankt voor je ideeën.
De gedachte van een 'schaduwstation' zal ik zeker in overweging nemen. In een eerder (niet getoond) plan was dit inderdaad de bedoeling, maar heb ik toen laten vallen omdat ik opzag tegen een realistische doorgang van voor naar achter.
Op de tekening lijken de twee ovalen niet evenwijdig. In werkelijkheid lopen zij zeker aan de linkerzijde vrijwel evenwijdig.
Het aftakken van het havenspoor heb ik bewust zo gedaan, omdat ik deze (kruis-)wissels al had en via een goede deal via eBay op de kop heb weten te tikken. Voor deze baan maak ik veel gebruik van oude spullen die ik al had.
Over je voorstel voor de trambaan moet ik nog een of meerdere nachtjes slapen.

Maar nogmaals bedankt voor je opmerkingen.


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2015, 21:55:35 »
Kan 9.01 korter, 9.02 naar boven, zodat je het omlopen over 9.12 wat meer ruimte krijgt?

Groet, Sicco Jan

Ps. Praar makkelijk zeg, met die nummertjes erbij. Top idee!

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2015, 22:05:59 »
Hoi Sicco Jan,

Ook bedankt voor je reactie.

Het havengebied is nog een open boek. Er komt zeker een omloopspoor in en ik zal jouw opmerking meenemen.
Ik heb nog een kruiswissel en een gewone wissel (rechts) over en de twee wissels in de plattegrond zullen zeker sneuvelen.
Het havengebied wordt geheel handbediend, terwijl de beide hoofdlijnen alle wissels en kruiswissels electromagnetisch zijn.

Die nummertjes wil ik in de toekomst gaan gebruiken om de blokken te coderen, mocht ik mij gaan bekeren tot de 'Digitalen'.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 22:08:05 door Arjen52 »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2015, 20:01:31 »
Beste forumgenoten,

Even een update van de ontwikkelingen. Zoals al eerder gemeld ben ik een leek (in opleiding), dus alles gaat met vallen en opstaan. Gelukkig houden deze twee elkaar tot nu toe in evenwicht.

Op basis van de opmerkingen van enkelen van jullie heb ik het baanplan enigszins aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. De binnen- en buitenovaal vormen een eenheid en lopen zoveel mogelijk parallel.
2. Het haven-/industriedeel heeft een andere layout gekregen. Het omloopspoor is langer en de wissels zijn vervangen door Engelse wissels die ik nog had liggen. Er zijn nu vier opstelsporen. De loc kan nu beter en makkelijker rangeren.
3. Er komt geen echt schaduwstation, maar wel zal het stationsgebied verborgen worden door het stationscomplex. De treinen verdwijnen als het ware achter de bebouwing en zijn dan van de voorzijde niet meer zichtbaar. Van de achterzijde is dit gebied wel zichtbaar.
4. Bij het wisselcomplex aan de voorzijde komt bij het binnenste spoor van het museumlijntje een halte.

Het aangepaste baanplan


Hoe de trambaan er precies uit komt te zien is nog niet duidelijk. Het idee om deze verdiept aan te leggen is volgens mij niet goed realiseerbaar. Dan zou ik feitelijk de gehele spoorbaan moeten verhogen. Maar ook hier zal de uiteindelijke bebouwing een camouflerende werking kunnen krijgen.

Voorlopig blijft de layout parallel lopen met de grondplaat. Dat is wellicht niet echt realistisch, maar ik heb al eerder gemeld dat ik mij niet als doel stel een modelbaan naar werkelijkheid te maken. Met dit project wil ik juist allerlei verschillende technieken van het modelbouwen leren.

Ik ben vandaag opnieuw begonnen om de rails opnieuw uit te leggen. De kurklaag wordt later op maat gesneden en dient als bedding voor het spoor.
Bijgaand enige foto's.





Voor de duidelijkheid. Ik kan aan drie zijden om de baan lopen. Alleen rechts staat de baan tegen de muur aan.

Arjen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2015, 21:04:44 »
Ik ben weer een stapje verder. De rails voor het hoofdspoor en het museumlijntje ligt op zijn plaats. Alle scheidingen en aansluitingen zijn gemaakt. Een provisorische controlerit over alle sporen toont aan dat alles goed ligt.
Het industrie-/havengebied heeft al wel een aansluiting op het hoofdspoor, maar wordt later uitgebouwd. Dat deel van de tafel hou ik nog even beschikbaar als opslagplaats.
Twee foto's van de voortgang:




Wat het 'schaduwstation' betreft: ik denk een oplossing te hebben dat past bij de geplande scenery. Volgens mij voldoet een overdekt station in de stijl van station Barendrecht aan de eisen. De achterkant van het station krijgt echter geen glazen wand, zoals het echte station, maar blijft open. Dan kan ik gemakkelijker bij een trein als er iets is. Op het station komt een park en parkeerplaatsen. Dat is in werkelijkheid ook zo.

Groet
Arjen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5236
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2015, 21:48:25 »
Dat is een hele creatieve oplossing voor een schaduwstation.

Je kan ook aan bebouwing denken zoals de flats van Artitec of de 2-laagse woningen van Markenburg iets in die sferen.
Willie Nelson' Freight Train Boogie. Je kan beter de stenen laten liggen waar ezels zich aan stoten.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2015, 22:11:12 »
En als je 'ruimte' tekort komt, kun je misschien dat binnenste spoor nog weghalen; als je ook een trambaan wil aanleggen, houd je wel weinig ruimte over voor bebouwing en veel toegevoegde waarde lijkt me dat spoortje niet te hebben.
Hou je bij de trambaan ook rekening met een simpele remise ?
Ook heb je maar één tramstel, je moet die toch ergens kunnen stallen.

Gr. Frank

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2015, 22:33:18 »
Bedankt voor jullie opmerkingen.
Het binnenspoortje wil ik wel handhaven, want dat is het museumbaantje waar mijn oude stoomlocomotief rijdt. Daar staan ook de armseinen.
Wel kan ik de lus iets vergroten.
Het trambaantje past overigens binnen de binnenste boog.  Wel zit ik nog te broeden op het idee om de trambaan verdiept aan te leggen (zie eerdere post). Alleen zou de trambaan wellicht ook verhoogd kunnen  worden aangelegd?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5236
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2015, 00:23:03 »
Geen idee hoe diep, maar ik zou eerder voor verhoogd gaan.

Eventueel een pendelbaantje maken van werkplaats naar halte en terug bv.

Of een deel van je ovaal als scenery verhoogd aanleggen maar dan krijgt je plan een heel ander effect.
Maar aangezien je al een beetje naar het grootstedelijk bouwen neigt...?

 :)
Willie Nelson' Freight Train Boogie. Je kan beter de stenen laten liggen waar ezels zich aan stoten.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2015, 14:13:00 »
Hallo Koen,

Bedoel je dat de trein dan aan de achterzijde als het ware door een dal rijdt?
Dat is een idee waar ik niet op gekomen zou zijn, maar dat wel mogelijkheden biedt.
De tram kan dan door de straten van de verhoogde bebouwing rijden.

Bedankt voor de hint  ;D

Arjen