Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
741230
Vandaag
om 20:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
Railpro 607
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 18:03:03
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bert55
Vandaag
om 17:27:18
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? (gelezen 12221 keer)
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Gepost op:
08 December 2019, 12:18:44 »
Hallo.
Ik gebruik peco code 55 rails N spoor , en de kruising en de wissels zijn voorzien van electrofrog.
Maar net met dat laatste wil het niet echt lukken ik heb hier dus een korte kruising SL-E393F liggen en daar zijn al 4 draden aan gesoldeerd maar waar sluit ik deze 4 dan aan.?
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
Mvg
Erik
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2019, 13:53:28 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Arjen52
Offline
Berichten: 2309
Oude meuk in h0
Re: Korte kruising SL-E393F
«
Reactie #1 Gepost op:
08 December 2019, 12:58:05 »
Heb je hier iets aan:
https://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=35361
?
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #2 Gepost op:
08 December 2019, 14:16:16 »
Ja en nee sorry maar ik denk en neem aan dat de afbeeldinv wat er op die forum staat wel juist is hoe alles aangesloten moet worden.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26632
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2019, 14:30:48 »
2 draden zitten aan de doorgaande spoorstaven, die worden vast aangesloten op de spoorvoeding. De 2 andere draden zitten aan de puntstukken, die worden omgeschakeld volgens de ingestelde route. Soms moet dat met een apart contact, maar soms kun je een puntstuk direct verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel. Het hangt er van af hoe het sporenplan rond de kruising er uit ziet. Dus laat eens zien hoe je sporenplan is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #4 Gepost op:
08 December 2019, 21:23:32 »
Hoi
Dit is een probeersel om te kijken of alles past en na veel passen en meten moet dit gaan lukken.
Het is als volgt er komen 2 sporen van onderen die van en naar de schaduwstation komen, 2 afbuigende sporen gaan naar het hoofdstation , de 2 rechtersporen komen aan de andere kant van de hoofdstation.
Hopelijk is alles duidelijk wat ik in gedachte heb.
Mvg
Erik
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26632
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #5 Gepost op:
08 December 2019, 22:00:37 »
Een oplossing die ik zo even snel kan verzinnen: laat met elk wissel een bistabiel relais mee schakelen. Als het wissel naar de kruising leidt staat het bijbehorende relais in de aan-stand. Met de contacten schakel je dan de puntstukken van de kruising op de juiste polariteit.
Omdat de wissels een tegengestelde invloed hebben op de puntstukken mogen ze niet tegelijk naar de kruising wijzen. In de besturing van de wissels moet je er dus voor zorgen dat dat niet gebeurt. Maar je kunt het ook beveiligen door de spanning voor de puntstukken over beide relais te laten lopen. En wel zo dat de polariteit goed is als één relais "aan" staat en dat de puntstukken geen spanning krijgen als beide relais tegelijk "aan" staan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #6 Gepost op:
08 December 2019, 22:13:31 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Gelogd
GertW
Offline
Berichten: 91
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #7 Gepost op:
09 December 2019, 13:21:47 »
Kijk even op deze link:
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Er moten inderdaad 4 draden aan gesoldeerd te worden, maar even anders dan dat we gewend zijn.
Gert.
Gelogd
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #8 Gepost op:
09 December 2019, 18:23:16 »
Ik snap de link wel een beetje maar waar kan ik dan zo dcc reserver kopen?
Maar bestaat er geen eenvoudiger oplossing hiervoor en zeg nu niet om de kruising niet te gebruiken .
Erik
Gelogd
Hennik
Offline
Berichten: 155
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #9 Gepost op:
09 December 2019, 18:48:15 »
Zoals Klaas in reactie #3 al aangaf kun je de bedrading van je kruising niet los zien van je sporenplan. Je sluit er twee wissels op aan, en als ik het goed zie, zijn die ook elecrofrog? Heb je al nagedacht hoe je dan de puntstukken van je wissels gaat polariseren? Daar kun je dan mogelijk ook gebruik van maken voor je kruising.
Nog een vraag die de oplossing beïnvloedt: rij je analoog of digitaal?
In alle gevallen: als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links. Anders wordt het toch echt iets spannender, maar nooit onmogelijk
Gelogd
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #10 Gepost op:
09 December 2019, 18:57:02 »
Even voor alle duidelijkheid ik rij digitaal met als centrale de DR5000 en de wissels zijn idd ook electrofrog.
Mvg
Erikm
Gelogd
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #11 Gepost op:
09 December 2019, 19:36:30 »
Pfffff stom van me dat ik niet goed alles heb gelezen wat Klaas zei in reactie#3 ik ga dat zo doen wat Klaas heeft voor gesteld.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26632
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #12 Gepost op:
09 December 2019, 21:12:32 »
Erik, het overvalt je misschien een beetje dat het nu wat ingewikkelder wordt dan je had voorzien. Maar ik weet uit ervaring dat de treinen betrouwbaarder over wissels en kruisingen lopen met gepolariseerde puntstukken. Ik werk al heel lang uitsluitend met gepolariseerde puntstukken. Het kost wat extra inspanning maar dat is het zeker waard.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #13 Gepost op:
09 December 2019, 22:02:25 »
Dus even alles samenvatten, we beginnen bij de kruising de 2 buitenste draden gaan naar de rail spanning(maakt het wat uit dat 1 draad wordt aangesloten op een aansluit punt voor de ongedecteerde stukken van de bezetmelders).
De 2 binneste draden die in het puntstuk zitten wordt dus aan de andere puntstuk van de wissel gemonteerd.
Of ben ik nog iets vergeten?
Erik
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26632
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
«
Reactie #14 Gepost op:
09 December 2019, 22:09:58 »
Je kunt de puntstukken van de kruising niet domweg verbinden met de puntstukken van de wissels. Bij zo'n probleem begin ik met het uittekenen van alle rijwegsituaties en daarin zie je dan voor elk puntstuk wat de polariteit moet zijn.
Je ziet dan ook dat er in bepaalde situaties een kortsluiting ontstaat als je de puntstukken zonder meer met elkaar verbindt. Je zal dus met hulprelais moeten werken om de zaak in goede banen te leiden. Of met extra contacten op de wisselaandrijvingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?