Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 10327 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2019, 22:37:21 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Niet opgeven hoor.
Dit zijn interessante opgaven die met logisch nadenken oplosbaar zijn.
En heb je het eenmaal voor elkaar dan heb je weer veel geleerd.
Succes!
(Ik zou er zelf ook flink op moeten puzzelen)

Groet, Bas

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2019, 01:17:02 »
Ik zat net even in de encyclopedie te bladeren, en dan zie ik dat die nog mooi ge-update kan worden met het eindresultaat van dit draadje: de Electrofrog kruising staat er nog niet bij.

Zo kwam ik ook als terloops een oud animatiefilmpje van Klaas tegen, maar dat gaat over wissel-puntstuk polarisatie.

En over de samenhang tussen puntstukken van wissels en kruisingen (engelsmannen) trof ik nog een oud draadje aan (uit 2015, met een bijdrage van Bert_Apd) over het "forceren" van rijweginstellingen.

En omdat die bijdrage wordt aangevochten, vormt dit voorbeeld een denktraining bij uitstek, ook al schiet het ver voorbij jouw probleemstelling.
 
Hoe minder relais (of frog juicers) je wilt hoeven gebruiken, hoe harder je moet nadenken.

Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Over keerlussen hoef je niet in te zitten (want als die zich al voordoen, dan los je die digitaal ergens anders op).
 
als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links.

Wissels stuur je vaak aan met relais of een wisselmotor, en b.v. Hoffman wisselmotor en MTB-wisselmotor beschikken over een extra contact voor puntstuk polarisatie.

Als je beide wissels dezelfde kant op schakelt, en je doet dat met zo'n aandrijving, dan hoef je geen aparte schakeling te ontwerpen voor het polariseren van je puntstuk van wissels en kruising. Volgens mij doelt Hennik daarop met het- jezelf-makkelijk-maken, het KISS-principe (Keep It Stupid Simple). Je hoeft alleen maar de juiste draadjes te trekken.

En dus moet je, als je anders wilt, aangeven waarmee je de wissels gaat omschakelen: wisselmotor, servo, wisselrelais, Seep, Tortoise, zie maar wat . Maar wil je meer hulp, vertel dan waarmee je de wissels omzet.

 

 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2019, 09:45:37 »
Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Afgezien van digitaal of analoog, dit is dus de allereerste stap (Klaas zei het ook al), namelijk:
Het uittekenen van de afzonderlijke spoorstaven (rood en blauw) van de 2 wissels plus de kruising bij de diverse mogelijke wisselstanden. Er zijn dan 4 mogelijkheden.
Daarvan valt er al 1 af als onmogelijk omdat de kruising maar of 1 manier tegelijk bereden mag worden. Dan houd je dus nog 3 mogelijkheden over.
En als je de 2 wisselstanden aan elkaar koppelt (beide òf naar links òf naar rechts) dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden die moeten worden uitgetekend.

Zodra je dit helder hebt, kun je kijken hoe je een en ander gaat schakelen. Inderdaad KISS. Hou het simpel. Het is niet ingewikkeld mits je stap voor stap werkt.

Groet, Bas

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2019, 12:06:37 »
Dank jullie wel voor alle hulp zodra ik er tijd voor heb zal ik alles uit tekenen en hier laten zien in deze topic.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2019, 11:37:31 »
Is dit niet gewoon de oplossing?

https://dccwiki.com/File:CrossingJunction.gif

Je kruising wordt zo correct gepoolt. Zorg dat het ontbrekende wissel gelijk aan het getekende wissel geschakeld wordt. Dus beide afbuigend of recht. Wel een relais nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2019, 13:11:13 »
Goede oplossing.

Maar je hebt geen relais nodig als je de schakeling koppelt aan je wisselmagneet.
En stel dat die maar enkelpolig is (terwijl je dubbelpolig nodig hebt) dan is dat op te lossen doordat je in dit geval 2 wissels hebt (het eerste wissel voor de ene het tweede voor de andere pool)

Groet, Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2019, 17:52:04 »
Ik gebruik tegenwoordig de DCC80, één voor elk punstuk. Puntstuk isoleren, draadje plus die van de rijstroom aansluiten op de DCC80 en klaar:
https://www.hattons.co.uk/212713/gaugemaster_bpdcc80_pack_of_three_dcc_autofrog_polarity_reversal_switches_for_electrofrog_points/stockdetail.aspx

Leen.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2019, 06:45:35 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2019, 07:41:26 »
Dit is een leuk vraagstuk, je wilt natuurlijk niet beide wissels naar de kruising, maar wel beide van de kruising af, dus drie standen zijn ok en de 4e dus verboden.
Met twee relais, elk met 4 contacten kun je dit beveiligen. Elk relais schakel je gelijk met een wissel. Het 4e contact gebruikt om de totaalvoeding af te schakelen, sluit je rode zijde rond de wissels en kruising (zeg maar dat wat in het plaatje staat) niet rechtstreeks op de voeding maar op de bovenste draad in het schema aan, dan is het hele gebied stroomloos als de wissels verkeerd staan.



Groetjes Gert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2019, 10:21:27 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

Ik gebruik ze sinds Eurospoor 2017 op de BMB-baan en heb nog geen klachten.
Ze zijn bovendien een stuk goedkoper dan de Frog Juicers van Tamworth.
In januari zal ik er nog gauw een stel bestellen.  ;)

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2019, 10:51:35 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2019, 12:09:48 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.

Bedoel je in DCC dan bv dr4102 die je aansluit op de DR4024 of servodecoders die de polariteitswissel aansturen aan de hand van de wisselstand?
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2019, 12:33:38 »
Onafhankelijk van de manier van aansturen en of het digitaal of analoog is bedoel ik gewoon: de puntstukken polariseren in overeenstemming met de wisselstanden.

Los daarvan, als je het allemaal te ingewikkeld vindt worden is zo'n ding wat Stoomboy voorstelt wel een makkelijke oplossing. Je installeert er 1 per puntstuk en je bent klaar. Maar het heeft niet mijn voorkeur.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #28 Gepost op: 29 september 2023, 23:31:51 »




Mvg
Erik

Even zeer oude topic opgezocht van mij zelf het gaat om dezelfde situatie als op deze foto.

Tot nu toe heb ik het nog niet voor elkaar gekregen en  ik zoek mij suf naar een simpele aansluit schema hoe ik alles moet bedraden en moet aansluiten zoals op de foto hier boven.

De 2 wissels worden aangesloten op een wissel decoder met puntstuk polarisatie dat is geen probleem , maar hoe moet ik de peco korte kruising SL-E393F  bedraden en waar sluit ik dan al die draden op aan?

Oja er zitten ook nog 3 ijzeren draadjes hier aan 2 op het uit einde en 1 in het midden en waar gaan deze dan naar toe?

mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 30 september 2023, 09:33:46 door Erik »

RobVille

  • Gast
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #29 Gepost op: 30 september 2023, 12:57:44 »
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur ;) Ook is niet iedereen een doorgewinterde elektronicus, zelf kan geen enkel schema lezen, jammer! Zelf hou ik ook van eenvoud en dat mag iets meer kosten. Op al mijn modelbanen gebruik ik Frog Juicer van Tams Valley. In jouw geval zou ik de vier punten van de beide hartstukken isoleren en beide hartstukken aansluiten op de Frog Juicer.



Deze onder de plaat monteren en voorzien van voeding, geen omkijken meer, werkt volautomatisch.

Rob
« Laatst bewerkt op: 30 september 2023, 14:39:04 door RobVille »