Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door Martin Welberg
Vandaag om 20:29:31
Benaming kabel voor onder treinbaan door Menno
Vandaag om 20:11:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:06:47
Stadtstrecke in spoor 1 door Wies
Vandaag om 20:04:49
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Kranenberg, een exercitie in code 70 door basjuh1981
Vandaag om 19:56:28
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:51:45
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Jeronimos
Vandaag om 19:42:29
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door M@rk
Vandaag om 19:31:39
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 19:06:32
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door VAM65
Vandaag om 18:21:14
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 17:40:06
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:10:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:06:24
Motorpost digitaliseren door Fritsprt
Vandaag om 16:53:50
Welke minimale kabel/draad dikte door Ronald Koerts
Vandaag om 16:33:32
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door tijgernootje
Vandaag om 16:16:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 16:09:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:29:38
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 14:56:45
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 5820 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Gepost op: 08 december 2019, 12:18:44 »
Hallo.

Ik gebruik peco code 55 rails N spoor , en de kruising en de wissels zijn voorzien van electrofrog.
Maar net met dat laatste wil het niet echt lukken ik heb hier dus een korte kruising SL-E393F liggen en daar zijn al 4 draden aan gesoldeerd maar waar sluit ik deze 4 dan aan.?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 13:53:28 door Bert van Gelder »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Oude meuk in h0
Re: Korte kruising SL-E393F
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2019, 12:58:05 »

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2019, 14:16:16 »
Ja en nee sorry maar ik denk en neem aan dat de afbeeldinv wat er op die forum staat wel juist is hoe alles aangesloten moet worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18951
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2019, 14:30:48 »
2 draden zitten aan de doorgaande spoorstaven, die worden vast aangesloten op de spoorvoeding. De 2 andere draden zitten aan de puntstukken, die worden omgeschakeld volgens de ingestelde route. Soms moet dat met een apart contact, maar soms kun je een puntstuk direct verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel. Het hangt er van af hoe het sporenplan rond de kruising er uit ziet. Dus laat eens zien hoe je sporenplan is.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2019, 21:23:32 »
Hoi

Dit is een probeersel om te kijken of alles past en na veel passen en meten moet dit gaan lukken.

Het is als volgt er komen 2 sporen van onderen die van en naar de schaduwstation komen, 2 afbuigende sporen gaan naar het hoofdstation , de 2 rechtersporen komen aan de andere kant van de hoofdstation.





Hopelijk is alles duidelijk wat ik in gedachte heb.

Mvg
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18951
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2019, 22:00:37 »
Een oplossing die ik zo even snel kan verzinnen: laat met elk wissel een bistabiel relais mee schakelen. Als het wissel naar de kruising leidt staat het bijbehorende relais in de aan-stand. Met de contacten schakel je dan de puntstukken van de kruising op de juiste polariteit.

Omdat de wissels een tegengestelde invloed hebben op de puntstukken mogen ze niet tegelijk naar de kruising wijzen. In de besturing van de wissels moet je er dus voor zorgen dat dat niet gebeurt. Maar je kunt het ook beveiligen door de spanning voor de puntstukken over beide relais te laten lopen. En wel zo dat de polariteit goed is als één relais "aan" staat en dat de puntstukken geen spanning krijgen als beide relais tegelijk "aan" staan.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2019, 22:13:31 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2019, 13:21:47 »
Kijk even op deze link:
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Er moten inderdaad 4 draden aan gesoldeerd te worden, maar even anders dan dat we gewend zijn.

Gert.




Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2019, 18:23:16 »
Ik snap de link wel een beetje maar waar kan ik dan zo dcc reserver kopen?

Maar bestaat er geen eenvoudiger oplossing hiervoor en zeg nu niet om de kruising niet te gebruiken .

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2019, 18:48:15 »
Zoals Klaas in reactie #3 al aangaf kun je de bedrading van je kruising niet los zien van je sporenplan. Je sluit er twee wissels op aan, en als ik het goed zie, zijn die ook elecrofrog? Heb je al nagedacht hoe je dan de puntstukken van je wissels gaat polariseren? Daar kun je dan mogelijk ook gebruik van maken voor je kruising.

Nog een vraag die de oplossing beïnvloedt: rij je analoog of digitaal?

In alle gevallen: als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links. Anders wordt het toch echt iets spannender, maar nooit onmogelijk  ;)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2019, 18:57:02 »
Even voor alle duidelijkheid ik rij digitaal met als centrale de DR5000 en de wissels zijn idd ook electrofrog.

Mvg
Erikm

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2019, 19:36:30 »
Pfffff stom van me dat ik niet goed alles heb gelezen wat Klaas zei in reactie#3 ik ga dat zo doen wat Klaas heeft voor gesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18951
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2019, 21:12:32 »
Erik, het overvalt je misschien een  beetje dat het nu wat ingewikkelder wordt dan je had voorzien. Maar ik weet uit ervaring dat de treinen betrouwbaarder over wissels en kruisingen lopen met gepolariseerde puntstukken. Ik werk al heel lang uitsluitend met gepolariseerde puntstukken. Het kost wat extra inspanning maar dat is het zeker waard.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2019, 22:02:25 »
Dus even alles samenvatten, we beginnen bij de kruising de 2 buitenste draden gaan naar de rail spanning(maakt het wat uit dat 1 draad wordt aangesloten op een aansluit punt voor de ongedecteerde stukken van de bezetmelders).

De 2 binneste draden die in het puntstuk zitten wordt dus aan de andere puntstuk van de wissel gemonteerd.

Of ben ik nog iets vergeten?
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18951
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2019, 22:09:58 »
Je kunt de puntstukken van de kruising niet domweg verbinden met de puntstukken van de wissels. Bij zo'n probleem begin ik met het uittekenen van alle rijwegsituaties en daarin zie je dan voor elk puntstuk wat de polariteit moet zijn.
Je ziet dan ook dat er in bepaalde situaties een kortsluiting ontstaat als je de puntstukken zonder meer met elkaar verbindt. Je zal dus met hulprelais moeten werken om de zaak in goede banen te leiden. Of met extra contacten op de wisselaandrijvingen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.