Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Rondom Charlois door Huup
10 November 2025, 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Pimpen Rivarossi DD-AR door henk
10 November 2025, 21:54:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
10 November 2025, 21:28:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 549963 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #465 Gepost op: 23 August 2020, 10:16:18 »
Bedankt Ronald, ik zal het gaan beleven....

Eerst nog even de laatste zaken van het schaduwstation afmaken en testen, testen en testen.
Heb een paar servo’s die duidelijk meer geluid maken dan de anderen (alsof ze niet bij de ingestelde eindstand stoppen maar net nog even een seconde doorlopen)
Maar eens gaan  kijken of ik oorzaak kan vinden. Denk dat ik maar eens ga proberen om ik ze door instellen van de CV waarden beter krijg dan instellen met de regelaar van de multimaus.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #466 Gepost op: 25 August 2020, 21:29:53 »
Omdat de doorgaande opstelsporen in de schaduwstations maar in één richting bereden worden vindt ik het (nu nog) niet nodig om aan de uitrijzijde de wissels van aandrijving te voorzien.
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.

Dus even 10 van deze setjes in elkaar  freubelen




Had in mijn vorige baan op gelijke wijze de niet zichtbare overgang van enkelspoor naar dubbelspoor gemaakt en daar nooit problemen mee gehad

We zijn en blijven natuurlijk wel zuinige Hollanders....

(Voedingsdraden voor puntstukken en sparingen in ondervloer voor aandrijving heb ik wel gemaakt dus als het toch nodig is dan kan ik altijd nog de puntstukken gaan voeden middels relais of een complete aandrijving aanbrengen)

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #467 Gepost op: 25 August 2020, 22:06:50 »
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.
Waarom standaard rechtdoor? Met een stukje verenstaal klappen ze na elke as terug. Nergens voor nodig. Laat ze gewoon los liggen, dan blijven ze in de laatst bereden stand liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #468 Gepost op: 25 August 2020, 22:28:22 »
Hoi Klaas, de binnenkomende treinen bereiden de wissels wel in andere richting en moeten rechtdoor over de wisselstraat richting keerlus.

Dus heb iets nodig om deze stand te realiseren
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #469 Gepost op: 29 August 2020, 17:09:52 »
Vandaag de nodige uren testgereden op linker en rechterzijde van schaduwlaag. Behalve 1 niet goed afgestelde wissel loopt het goed.

Helaas wel 2 stomers die niet meer willen nadat ze in de afgelopen warme periode stil hebben gestaan.
De Roco br44 heeft een.probleem met de aandrijving op de loc ( lijkt of de Assen/drijfwerk) van de loc heel zwaar lopen waardoor deze niet goed draaien. De Trix br23 geeft helemaal geen teken van leven meer.  :o. Dit wordt dus even zoeken naar de oorzaken. ???
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #470 Gepost op: 30 August 2020, 11:03:32 »
Oorzaak van het rijprobleem van de Roco BR44 gevonden



Bevestiging van de drijfstangen losgekomen  :(
Iemand ervaring hoe te herstellen?
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4467
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #471 Gepost op: 30 August 2020, 15:24:57 »
Is het niet gewoon een los onderdeel wat je kan bestellen?
En dan erin drukken of schroeven?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #472 Gepost op: 30 August 2020, 17:05:35 »
Even aan het zoeken geweest en ja, kan nieuwe bestellen en als im het nieuwe onderdeel zie denk ik dat van deze het borg haakje is afgebroken....
Binnenkort maar even bestellen.

Verder ook nog bezig geweest met de defecte br23. Om programmeerspoor gehad en decoder kan ik dan wel en dan weer niet uitlezen. Heel even gaf de loc teken van leven maar daarna weer helemaal niets. Opengemaakt en alles lijkt nog goed vast te zitten. Heb vermoeden dat decoder het probleem is. Zal de voeding op de print waar de decoder op zit nog even doormeten om zeker te zijn dat het geen voeodingsprobleem is.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4467
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #473 Gepost op: 30 August 2020, 17:16:47 »
Ik had bij m’n Trix TGV t probleem met verlichting.
Dan wel/dan niet.
Soldeerverbindingen  waren gewoon slecht, daardoor draadbreuk.

Lijkt ook wel zoiets als ik het lees.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #474 Gepost op: 30 August 2020, 17:48:05 »
👍 ga nog wel eens heel precies kijken of alles vastzit..
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #475 Gepost op: 31 August 2020, 20:51:56 »
Euvel in de Trix BR23 ook gevonden (en opgelost)

Op de decoderplatine zit vervuiling tussen de 2 aansluitpunten van (volgens mij) de voeding vanaf de rails



Dit voorzichtig weg gekrast, loc op de baan en meteen weer leven in de dame  ;D

Nu eerst de loc weer in elkaar zetten..

Vraag me alleen af waar het vandaan komt.... likt wel of het soldeertin zo warm geworden is dat het is gesmolten. Maar veel warmer als 35° tot 40° zal het hier op zolder niet geweest zijn dus hoe dat dan kan smelten...

Moet wel zeggen dat ik de printplaat er wat twijfelachtig uit vindt zien.... of is dir normaal.
In iedergeval al geizen dat ze niet meer als spare part leverbaar zijn dus hij moet het wel nog een jaartje of 30 uithouden.....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #476 Gepost op: 31 August 2020, 20:56:10 »
Knap dat je dat hebt gevonden Frank. Je moet er bijna een loep bij gebruiken om het te kunnen zien!!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #477 Gepost op: 31 August 2020, 21:29:36 »
Helaas iets te vroeg gejuigd >:(

Decoderplatine weer vast op zijn plaats, nog even testen voor de kap er op gaat en..... weer helemaal niets... >:(

Conclusie: alles werkte net even dus de damel is niet overleden... maar er zit wel ergens iets waardoor hij geen contact maakt.

Dus 2 opties: de boel zelf verder amputeren en hopen dat ik de echte boosdoener vindt of toch maar even kijken of een of andere treinen-dokter wat tijd voor de patiënt kan maken.

Omdat ik het een nogal mooi model vindt denk ik dat ik er maar voor ga kiezen om de doktersrekening te accepteren.  ::) nu alleen nog even kijken bij welke zij in vertrouwde handen is..

@Wim, zonder loep zie je inderdaad niet veel. Maar de aaiphone camera en dan goed inzoomen is een handig alternatief.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2020, 21:31:37 door Frank 123 »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6433
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #478 Gepost op: 01 September 2020, 21:40:05 »
Oplossing om deel van de wissels standaard in rechtdoor stand te houden maar van de andere kant wel te kunnen openrijden blijkt helaas niet te werken.
Op zich wel vreemd omdat ik zelfde oplossing op vorige baan met succes heb gebruikt.

Typisch geval van pech, uithuilen en terug naar de tekenkamer.

Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.

Eerst maar eens kijken als het beter gaat als ik het wat anders monteer en het stuk verenstaal langer wordt (nu lengte van onderplaat en dikte kurkbedding) en dan wat soepeler buigt maar wel zijn veerkracht heeft.

Het wil zo niet echt opschieten deze week...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #479 Gepost op: 01 September 2020, 21:57:48 »
Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.
Dan zou ik er een ArCoMoRa onder gooien.  ;) Kun je er 8 met puntstuk schakeling middels relais mee aansturen per ArCoMoRa. Ik heb er sinds vandaag een werkend onder mijn opstelsporen hangen en werkt prima.

Gr.

Edsko