Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
Vandaag om 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 532846 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #405 Gepost op: 01 August 2020, 14:27:12 »
Omdat er nog paar kleine foutjes in het spoorplan zaten (te weinig vrije hoogte tussen de lagen op 2 plaatsen) en de printer-driver niet goed geïnstalleerd was (waardoor de boel niet exact 1:10 was) maar begonnen met nieuwe tekening voor het zichtbare deel...



Meteen de wegen ook maar op maat van de Spörle gipsmallen gezet.
Tekening moet vrij exact worden omdat dit later de basis wordt om de maatvoering van de verdere onderbouw (constructie) van de baan te bepalen.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #406 Gepost op: 01 August 2020, 14:54:28 »
Hoi Frank,

Leuk om de vorderingen in je baanplan te zien! Het eindstationnetje ziet er nu goed uit en biedt veel mogelijkheden.

Nog een paar opmerkingen:

Het doorgangsstation is erg klein om voor een (voormalig) knooppunt door te gaan. Slechts 2 doorgaande sporen. Ik zou er nog minimaal een 3e spoor bij leggen. Eventueel buiten gebruik en overwoekerd, maar ook voor het normale treinverkeer kan het handig zijn om een extra trein te kunnen plaatsen. Bv een goederentrein die opzij wordt genomen terwijl 2 personentreinen in het station kruisen.
Ook een extra opstelspoor kan handig zijn om net iets meer materieel (goederenwagens of rijtuigen voor een spitstrein) te kunnen stallen. En je hebt ruimte genoeg. Het zal er niet overladen door worden.

de engelsewissel heb ik toch in de hoofdbaan laten zitten. Dit om reden dat ik hem toch heb liggen.
Het is natuurlijk jouw keuze, maar persoonlijk zou ik er toch een overloop met 2 enkele wissels nemen ipv het engels wissel. De engelsman is prima in het knooppuntstation te gebruiken, bv om 2 opstelsporen aan te sluiten.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #407 Gepost op: 01 August 2020, 15:36:12 »
In het thema van station wat eindpunt is van opgeheven baan zou ik er nog wel zoiets van kunnen maken:



Of het perron er dan nog moet liggen of al verwijderd is kan ik nog bepalen.
Station had dan 2 kopsporen en 2 doorgaande sporen voor de enkele trein die nog door gaat tot eind halte
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #408 Gepost op: 01 August 2020, 21:09:42 »
Langzaam krijgt de “definitieve” layout van het zichtbare deel vorm.



Boven de vervallen versie, daaronder de wat mij betreft definitieve. Hierop ook al het extra stationsspoor.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #409 Gepost op: 03 August 2020, 09:35:23 »
Omdat het vandaag toch geen vakantieweer is maar even wat tijd rond de baan rondbrengen.
Beginnend met het aansluiten van alle bezetmelders.
Omdat ik de indeling van Z21 en boosters secties wat heb aangepast eerst alle bezetmelders maar opnieuw genummerd en over de 4 (2x 2) modules verdeeld.



Heb ik het meteen goed gedocumenteerd en aansluiten wordt een stuk eenvoudiger.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5620
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #410 Gepost op: 03 August 2020, 10:02:11 »
Volg je verrichtingen met grote interesse. Dat extra stationsspoor is een goede, maar zou toch voor de eerste variant gaan, konden treinen gelijktijdig binnenkomen. Dat zag je vaak op dat soort stationnetjes. Ook zou je het stationsgebouw iets naar voren kunnen halen (er lijkt ruimte voor te zijn) en een van de twee kopsporen ook naar rechts kunnen aansluiten of in ieder geval de suggestie wekken dat het ooit zo was. De lok van de trein op de opgeheven lijn moest toch ook kunnen omlopen. En een inrijsein met kruis langs de opgeheven lijn is ook een aardig motief (ergens een sein zonder aandrijving scoren voor relatief weinig).
Groet, Frank

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #411 Gepost op: 03 August 2020, 21:50:26 »
Boel bedrading aangesloten vandaag. Vanavond nog even verder met de voorbereiding van de constructie van de onderste laag van het zichtbare deel.
Vorm van de tekening overgetrokken op transparant-papier.

Morgen nog even baanplan printen met verborgen rails zodat ik ook aansluitende delen (links en rechts) naar de hellingbanen kan toevoegen.

Die leg ik op mm-papier zodat ik de vorm op raster in schaal 1:10 heb

wat ik dan kan overnemen op het multiplex en vervolgens kan uitzagen.

Niet op de mm maar voldoende nauwkeurig om tot het geplande ontwerp te komen.

Wordt vervolgd...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26311
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #412 Gepost op: 03 August 2020, 22:00:44 »
Je pakt het geheel heel serieus aan Cor. En een goede voorbereiding is het halve werk  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #413 Gepost op: 03 August 2020, 22:08:13 »
@ Frank (spoorzeven): bedankt voor de input.

Ik heb deze optie echter uitgewerkt komt alleen niet goed uit . wissel die ik dan moet vervangen is nu een naar links afbuigende wissel, als ik hier een Engelsman leg dan past het niet en moet ik ongeveer hele emplacement opnieuw ontwerpen. Ik heb er nu een drieweg wissel ingelegd die ik nog heb liggen (ook ik moet wel eens aan de budgetten denken  :o) en er zo inpast.

Bedenk nu wel dat ik links de wissel en Engelsman nog kan omruilen. Dan kan je in iedergeval bovenste spoor bereiken (of verlaten) en tegelijk de oude lijn op/af (of naar de werkplaats)


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #414 Gepost op: 03 August 2020, 22:13:59 »
Bedankt Wim,

Ik weet overigens niet hoe Cor het aanpakt  ;D maar merk wel dat ik ondanks dat plannen (of misschien en dankzij ) toch steeds weer tegen zaken aanloop die aanpassing tot gevolg hebben en ik reken er op dat als de constructie straks staat de zaag er ook nog wel een keer in moet.

Maar dat is ook wel de lol en uitdaging van deze hobby (anders kun je beter een startsetje kopen en een rondje leggen).

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #415 Gepost op: 04 August 2020, 09:38:16 »
Oogt veel logischer die laatste aanpassing met het omdraaien van de engelsman en wissel links  (y)
Zo wordt het plan beter en beter.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #416 Gepost op: 07 August 2020, 10:49:20 »
Om dat het onder het pannendak al erg warm is maar uitgeweken naar de schaduw in de tuin..

(DCC bedrading voor de servodecoders voorbereiden)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26311
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #417 Gepost op: 07 August 2020, 11:10:15 »
Verstandige en handige keuze Frank  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #418 Gepost op: 08 August 2020, 14:05:06 »
Ondanks de warmte op de 2e (hobby) verdieping de komende dagen toch poging doen om de constructie voor onderste laag van zichtbare deel (het doorgaande hoofdspoor) te maken. Vandaag het benodigde ijzerwerk ingeslagen...

Morgen alle locs van de baan halen en dan maandagochtend aan de slag met het plaatmateriaal 🥵
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #419 Gepost op: 09 August 2020, 20:27:44 »
Eigenlijk veel te warm hier boven maar met de ramen open aan 3 kanten en een ventilator op de bar in mijn rug

Is het net te doen om nog wat bedrading aan te sluiten

🥵
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)