Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi Breuertje digitaliseren door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:52:10
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Marnit
Vandaag om 04:09:10
Line-up foto's van modellen door KNed
Vandaag om 00:08:01
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 00:06:03
Stalen CIWL materieel door metpetergaathetbeter
04 oktober 2022, 23:38:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
04 oktober 2022, 23:00:53
Raadplaatje door tothebeach
04 oktober 2022, 22:59:46
Kasten bij overwegen door Klaas Zondervan
04 oktober 2022, 22:57:32
Faller Car System in een grote boot door Ronald Halma
04 oktober 2022, 22:52:50
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Martin Domburg
04 oktober 2022, 22:12:40
Heen, En en Weer door Huup
04 oktober 2022, 22:08:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 oktober 2022, 21:51:09
Ermehuizen anno 1974 door DJV
04 oktober 2022, 21:44:27
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ludmilla
04 oktober 2022, 21:39:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
04 oktober 2022, 21:15:19
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
04 oktober 2022, 21:05:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
04 oktober 2022, 21:00:50
Nieuw type beveiliging door Jeronimos
04 oktober 2022, 20:29:51
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
04 oktober 2022, 20:22:30
ARBED wagens in model door Ronet-1981
04 oktober 2022, 20:16:16
Vullen zelflosser Fleischmann door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
04 oktober 2022, 20:08:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
04 oktober 2022, 19:33:27
Rondom Charlois door Alewijn
04 oktober 2022, 18:32:57
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door ex-DR V100
04 oktober 2022, 18:15:11
Fleischmann LINT 41/H, h0 door Railhopper
04 oktober 2022, 18:08:03
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door C-rails
04 oktober 2022, 18:02:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 oktober 2022, 17:06:03
Vriendenlijst door barry1972
04 oktober 2022, 16:39:48
Ecos functietoetsen wisselen door KNed
04 oktober 2022, 15:47:36
Modelspoorbeurs Houten 8 oktober. Wie gaat er naartoe ? door nighttrain1
04 oktober 2022, 15:26:17
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 274316 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #405 Gepost op: 01 augustus 2020, 14:27:12 »
Omdat er nog paar kleine foutjes in het spoorplan zaten (te weinig vrije hoogte tussen de lagen op 2 plaatsen) en de printer-driver niet goed geïnstalleerd was (waardoor de boel niet exact 1:10 was) maar begonnen met nieuwe tekening voor het zichtbare deel...



Meteen de wegen ook maar op maat van de Spörle gipsmallen gezet.
Tekening moet vrij exact worden omdat dit later de basis wordt om de maatvoering van de verdere onderbouw (constructie) van de baan te bepalen.

Gr Frank
En we stomen door....

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
    • Altwied im Westerwald
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #406 Gepost op: 01 augustus 2020, 14:54:28 »
Hoi Frank,

Leuk om de vorderingen in je baanplan te zien! Het eindstationnetje ziet er nu goed uit en biedt veel mogelijkheden.

Nog een paar opmerkingen:

Het doorgangsstation is erg klein om voor een (voormalig) knooppunt door te gaan. Slechts 2 doorgaande sporen. Ik zou er nog minimaal een 3e spoor bij leggen. Eventueel buiten gebruik en overwoekerd, maar ook voor het normale treinverkeer kan het handig zijn om een extra trein te kunnen plaatsen. Bv een goederentrein die opzij wordt genomen terwijl 2 personentreinen in het station kruisen.
Ook een extra opstelspoor kan handig zijn om net iets meer materieel (goederenwagens of rijtuigen voor een spitstrein) te kunnen stallen. En je hebt ruimte genoeg. Het zal er niet overladen door worden.

de engelsewissel heb ik toch in de hoofdbaan laten zitten. Dit om reden dat ik hem toch heb liggen.
Het is natuurlijk jouw keuze, maar persoonlijk zou ik er toch een overloop met 2 enkele wissels nemen ipv het engels wissel. De engelsman is prima in het knooppuntstation te gebruiken, bv om 2 opstelsporen aan te sluiten.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #407 Gepost op: 01 augustus 2020, 15:36:12 »
In het thema van station wat eindpunt is van opgeheven baan zou ik er nog wel zoiets van kunnen maken:



Of het perron er dan nog moet liggen of al verwijderd is kan ik nog bepalen.
Station had dan 2 kopsporen en 2 doorgaande sporen voor de enkele trein die nog door gaat tot eind halte
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #408 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:09:42 »
Langzaam krijgt de “definitieve” layout van het zichtbare deel vorm.



Boven de vervallen versie, daaronder de wat mij betreft definitieve. Hierop ook al het extra stationsspoor.

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #409 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:35:23 »
Omdat het vandaag toch geen vakantieweer is maar even wat tijd rond de baan rondbrengen.
Beginnend met het aansluiten van alle bezetmelders.
Omdat ik de indeling van Z21 en boosters secties wat heb aangepast eerst alle bezetmelders maar opnieuw genummerd en over de 4 (2x 2) modules verdeeld.



Heb ik het meteen goed gedocumenteerd en aansluiten wordt een stuk eenvoudiger.
En we stomen door....

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4521
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #410 Gepost op: 03 augustus 2020, 10:02:11 »
Volg je verrichtingen met grote interesse. Dat extra stationsspoor is een goede, maar zou toch voor de eerste variant gaan, konden treinen gelijktijdig binnenkomen. Dat zag je vaak op dat soort stationnetjes. Ook zou je het stationsgebouw iets naar voren kunnen halen (er lijkt ruimte voor te zijn) en een van de twee kopsporen ook naar rechts kunnen aansluiten of in ieder geval de suggestie wekken dat het ooit zo was. De lok van de trein op de opgeheven lijn moest toch ook kunnen omlopen. En een inrijsein met kruis langs de opgeheven lijn is ook een aardig motief (ergens een sein zonder aandrijving scoren voor relatief weinig).
Groet, Frank

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #411 Gepost op: 03 augustus 2020, 21:50:26 »
Boel bedrading aangesloten vandaag. Vanavond nog even verder met de voorbereiding van de constructie van de onderste laag van het zichtbare deel.
Vorm van de tekening overgetrokken op transparant-papier.

Morgen nog even baanplan printen met verborgen rails zodat ik ook aansluitende delen (links en rechts) naar de hellingbanen kan toevoegen.

Die leg ik op mm-papier zodat ik de vorm op raster in schaal 1:10 heb

wat ik dan kan overnemen op het multiplex en vervolgens kan uitzagen.

Niet op de mm maar voldoende nauwkeurig om tot het geplande ontwerp te komen.

Wordt vervolgd...
En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 16960
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #412 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:00:44 »
Je pakt het geheel heel serieus aan Cor. En een goede voorbereiding is het halve werk  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #413 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:08:13 »
@ Frank (spoorzeven): bedankt voor de input.

Ik heb deze optie echter uitgewerkt komt alleen niet goed uit . wissel die ik dan moet vervangen is nu een naar links afbuigende wissel, als ik hier een Engelsman leg dan past het niet en moet ik ongeveer hele emplacement opnieuw ontwerpen. Ik heb er nu een drieweg wissel ingelegd die ik nog heb liggen (ook ik moet wel eens aan de budgetten denken  :o) en er zo inpast.

Bedenk nu wel dat ik links de wissel en Engelsman nog kan omruilen. Dan kan je in iedergeval bovenste spoor bereiken (of verlaten) en tegelijk de oude lijn op/af (of naar de werkplaats)


En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #414 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:13:59 »
Bedankt Wim,

Ik weet overigens niet hoe Cor het aanpakt  ;D maar merk wel dat ik ondanks dat plannen (of misschien en dankzij ) toch steeds weer tegen zaken aanloop die aanpassing tot gevolg hebben en ik reken er op dat als de constructie straks staat de zaag er ook nog wel een keer in moet.

Maar dat is ook wel de lol en uitdaging van deze hobby (anders kun je beter een startsetje kopen en een rondje leggen).

Gr Frank
En we stomen door....

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #415 Gepost op: 04 augustus 2020, 09:38:16 »
Oogt veel logischer die laatste aanpassing met het omdraaien van de engelsman en wissel links  (y)
Zo wordt het plan beter en beter.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #416 Gepost op: 07 augustus 2020, 10:49:20 »
Om dat het onder het pannendak al erg warm is maar uitgeweken naar de schaduw in de tuin..

(DCC bedrading voor de servodecoders voorbereiden)
En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 16960
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #417 Gepost op: 07 augustus 2020, 11:10:15 »
Verstandige en handige keuze Frank  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #418 Gepost op: 08 augustus 2020, 14:05:06 »
Ondanks de warmte op de 2e (hobby) verdieping de komende dagen toch poging doen om de constructie voor onderste laag van zichtbare deel (het doorgaande hoofdspoor) te maken. Vandaag het benodigde ijzerwerk ingeslagen...

Morgen alle locs van de baan halen en dan maandagochtend aan de slag met het plaatmateriaal 🥵
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2780
    • Bahnstrecke 5867
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #419 Gepost op: 09 augustus 2020, 20:27:44 »
Eigenlijk veel te warm hier boven maar met de ramen open aan 3 kanten en een ventilator op de bar in mijn rug

Is het net te doen om nog wat bedrading aan te sluiten

🥵
En we stomen door....