Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 414382 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #405 Gepost op: 01 augustus 2020, 14:27:12 »
Omdat er nog paar kleine foutjes in het spoorplan zaten (te weinig vrije hoogte tussen de lagen op 2 plaatsen) en de printer-driver niet goed geïnstalleerd was (waardoor de boel niet exact 1:10 was) maar begonnen met nieuwe tekening voor het zichtbare deel...



Meteen de wegen ook maar op maat van de Spörle gipsmallen gezet.
Tekening moet vrij exact worden omdat dit later de basis wordt om de maatvoering van de verdere onderbouw (constructie) van de baan te bepalen.

Gr Frank

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #406 Gepost op: 01 augustus 2020, 14:54:28 »
Hoi Frank,

Leuk om de vorderingen in je baanplan te zien! Het eindstationnetje ziet er nu goed uit en biedt veel mogelijkheden.

Nog een paar opmerkingen:

Het doorgangsstation is erg klein om voor een (voormalig) knooppunt door te gaan. Slechts 2 doorgaande sporen. Ik zou er nog minimaal een 3e spoor bij leggen. Eventueel buiten gebruik en overwoekerd, maar ook voor het normale treinverkeer kan het handig zijn om een extra trein te kunnen plaatsen. Bv een goederentrein die opzij wordt genomen terwijl 2 personentreinen in het station kruisen.
Ook een extra opstelspoor kan handig zijn om net iets meer materieel (goederenwagens of rijtuigen voor een spitstrein) te kunnen stallen. En je hebt ruimte genoeg. Het zal er niet overladen door worden.

de engelsewissel heb ik toch in de hoofdbaan laten zitten. Dit om reden dat ik hem toch heb liggen.
Het is natuurlijk jouw keuze, maar persoonlijk zou ik er toch een overloop met 2 enkele wissels nemen ipv het engels wissel. De engelsman is prima in het knooppuntstation te gebruiken, bv om 2 opstelsporen aan te sluiten.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #407 Gepost op: 01 augustus 2020, 15:36:12 »
In het thema van station wat eindpunt is van opgeheven baan zou ik er nog wel zoiets van kunnen maken:



Of het perron er dan nog moet liggen of al verwijderd is kan ik nog bepalen.
Station had dan 2 kopsporen en 2 doorgaande sporen voor de enkele trein die nog door gaat tot eind halte

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #408 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:09:42 »
Langzaam krijgt de “definitieve” layout van het zichtbare deel vorm.



Boven de vervallen versie, daaronder de wat mij betreft definitieve. Hierop ook al het extra stationsspoor.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #409 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:35:23 »
Omdat het vandaag toch geen vakantieweer is maar even wat tijd rond de baan rondbrengen.
Beginnend met het aansluiten van alle bezetmelders.
Omdat ik de indeling van Z21 en boosters secties wat heb aangepast eerst alle bezetmelders maar opnieuw genummerd en over de 4 (2x 2) modules verdeeld.



Heb ik het meteen goed gedocumenteerd en aansluiten wordt een stuk eenvoudiger.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5197
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #410 Gepost op: 03 augustus 2020, 10:02:11 »
Volg je verrichtingen met grote interesse. Dat extra stationsspoor is een goede, maar zou toch voor de eerste variant gaan, konden treinen gelijktijdig binnenkomen. Dat zag je vaak op dat soort stationnetjes. Ook zou je het stationsgebouw iets naar voren kunnen halen (er lijkt ruimte voor te zijn) en een van de twee kopsporen ook naar rechts kunnen aansluiten of in ieder geval de suggestie wekken dat het ooit zo was. De lok van de trein op de opgeheven lijn moest toch ook kunnen omlopen. En een inrijsein met kruis langs de opgeheven lijn is ook een aardig motief (ergens een sein zonder aandrijving scoren voor relatief weinig).
Groet, Frank

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #411 Gepost op: 03 augustus 2020, 21:50:26 »
Boel bedrading aangesloten vandaag. Vanavond nog even verder met de voorbereiding van de constructie van de onderste laag van het zichtbare deel.
Vorm van de tekening overgetrokken op transparant-papier.

Morgen nog even baanplan printen met verborgen rails zodat ik ook aansluitende delen (links en rechts) naar de hellingbanen kan toevoegen.

Die leg ik op mm-papier zodat ik de vorm op raster in schaal 1:10 heb

wat ik dan kan overnemen op het multiplex en vervolgens kan uitzagen.

Niet op de mm maar voldoende nauwkeurig om tot het geplande ontwerp te komen.

Wordt vervolgd...

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #412 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:00:44 »
Je pakt het geheel heel serieus aan Cor. En een goede voorbereiding is het halve werk  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #413 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:08:13 »
@ Frank (spoorzeven): bedankt voor de input.

Ik heb deze optie echter uitgewerkt komt alleen niet goed uit . wissel die ik dan moet vervangen is nu een naar links afbuigende wissel, als ik hier een Engelsman leg dan past het niet en moet ik ongeveer hele emplacement opnieuw ontwerpen. Ik heb er nu een drieweg wissel ingelegd die ik nog heb liggen (ook ik moet wel eens aan de budgetten denken  :o) en er zo inpast.

Bedenk nu wel dat ik links de wissel en Engelsman nog kan omruilen. Dan kan je in iedergeval bovenste spoor bereiken (of verlaten) en tegelijk de oude lijn op/af (of naar de werkplaats)



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #414 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:13:59 »
Bedankt Wim,

Ik weet overigens niet hoe Cor het aanpakt  ;D maar merk wel dat ik ondanks dat plannen (of misschien en dankzij ) toch steeds weer tegen zaken aanloop die aanpassing tot gevolg hebben en ik reken er op dat als de constructie straks staat de zaag er ook nog wel een keer in moet.

Maar dat is ook wel de lol en uitdaging van deze hobby (anders kun je beter een startsetje kopen en een rondje leggen).

Gr Frank

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #415 Gepost op: 04 augustus 2020, 09:38:16 »
Oogt veel logischer die laatste aanpassing met het omdraaien van de engelsman en wissel links  (y)
Zo wordt het plan beter en beter.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #416 Gepost op: 07 augustus 2020, 10:49:20 »
Om dat het onder het pannendak al erg warm is maar uitgeweken naar de schaduw in de tuin..

(DCC bedrading voor de servodecoders voorbereiden)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #417 Gepost op: 07 augustus 2020, 11:10:15 »
Verstandige en handige keuze Frank  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #418 Gepost op: 08 augustus 2020, 14:05:06 »
Ondanks de warmte op de 2e (hobby) verdieping de komende dagen toch poging doen om de constructie voor onderste laag van zichtbare deel (het doorgaande hoofdspoor) te maken. Vandaag het benodigde ijzerwerk ingeslagen...

Morgen alle locs van de baan halen en dan maandagochtend aan de slag met het plaatmateriaal 🥵

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #419 Gepost op: 09 augustus 2020, 20:27:44 »
Eigenlijk veel te warm hier boven maar met de ramen open aan 3 kanten en een ventilator op de bar in mijn rug

Is het net te doen om nog wat bedrading aan te sluiten

🥵