Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 409193 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #60 Gepost op: 22 december 2019, 21:35:22 »
De wisselstraten print ik eerst uit.

Als ze straks goed liggen trek ik ze over op de onderplaat met carbonpapier, lekker ouderwets.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #61 Gepost op: 23 december 2019, 21:39:42 »
De laatste van de 10 opstelsporen nog aftekenen en dan staat het baanplan van deze laag er op..

Volgende stap is de zaaglijnen en dan de zaag er in. Maar dat zal waarschijnlijk pas naar de jaarwisseling zijn.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #62 Gepost op: 25 december 2019, 10:27:01 »
Dit gaat heel mooi worden !
Ik kijk met volle aandacht uit naar de volgende updates !

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #63 Gepost op: 25 december 2019, 11:17:38 »
Zo, toch stil doorgegaan.  :police: Nu gevonden en dit ga ik weer volgen, ziet er in ieder geval erg groots uit.

Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling,

Christoph

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #64 Gepost op: 25 december 2019, 11:28:22 »
[
(Afmeting tussen de 2 verticale rasterlijnen is 2,4 M1, diepte van de baan 1,5 M1).

Kom maar op met de suggesties en meningen  ;D
Gr Frank

Hallo Frank,

Je hebt nu een prachtige ruimte tot je beschikking. Het verbaast mij daarom een beetje dat het station relatief korte sporen krijgt. Als ik het van het scherm schat kom ik qua nuttige lengte op een meter of 2.

Je hebt gemeld dat je de DB in tijdperk III wil gaan uitbeelden, maar de lezertjes hier weten nog niet of het om hoofdlijn of lokaal verkeer gaat. Met een 01 en vijf rijtuigen staat het station van wissel tot wissel vol en dat is niet erg werkelijkheidsgetrouw. In mindere mate geldt dat ook voor het overigens zeer ingenieuze schaduwstation.

Kan je wat meer vertellen over jouw plannen qua exploitatie?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #65 Gepost op: 25 december 2019, 15:39:39 »
Heren, bedankt voor de complimenten.

@Tom, idee is een station aan een Duitse (doorgaande) nevenlijn waar tevens een aansluiting van een lokaalbahn is.
Deze zijlijn wordt voor korte goederen en personentreinen en eindigt bij klein kopstation op hoogste niveau.
Station moet dus geschikt zijn om treinen tot pakweg 1,5 a 1,75 meter lengte te kunnen “huisvesten”. Ben met je eens dat langere sporen in station mooier en realistischer zijn. Dus mogelijk verleng ik deze nog wat. Ben ook nog aan het dubben of ik de hele nevenlijn niet dubbelsporig moet maken. Dit om straks het (automatische) treinverkeer wat frequenter te laten lopen.
Ik hou hier met schaduwstation wel al rekening mee.

Gr Frank

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #66 Gepost op: 26 december 2019, 13:34:14 »
Zo, baanplan (blauwe lijnen) en de zaaglijnen (rood) zijn uitgetekend.
Volgende stap wordt dus zagen. Maar omdat ik dat niet binnen wil doen wordt dat de eerst volgende droge dag die nog leeg is in de agenda.
Intussen is de bestelde rol kurk ook al aangekomen dus ik kan dan aansluitend door met de railbedding. Nog even uitzoeken waarmee ik de kurk het beste kan lijmen (suggesties ??).
Gr Frank


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #67 Gepost op: 26 december 2019, 13:50:41 »
Houtlijm,boekbinders lijm,sommige hobby lijmen doen het ook  ;)
Zelf heb ik vroegah boekbinders lijm gebruikt op m'n HO baan.
Voor de 0 baan die heeel erg langzaam vorm krijgt,gebruik ik het ook.
(en dan is lanzaaam nog snel als je begrijpt wat ik bedoel  ::) )
Smaken verschillen,gelukkig heb je hiervoor keus zat,dus vind je vast wel iets wat jij het best bij jouw in de smaak valt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #68 Gepost op: 26 december 2019, 17:48:38 »
Omdat de rest van het gezin er een lazy boxinday van wil maken toch maar begonnen met zagen..

Om de buren niet te pesten toch maar binnen met de stofzuiger aan de zaag...

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #69 Gepost op: 26 december 2019, 18:16:27 »
Respect !
Ik had al bang dat we misschien tot na pasen moesten wachten ;)

Ziet er al geweldig uit !

*edit* Zie trouwens net : waarom heb je tussen de buitenste 2 sporen en de opstelsporen in het midden ook uitgezaagd ( die 1 cm ofzo ? ) ? Nu heb je extra stevigheid in het geheel weggehaald.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #70 Gepost op: 26 december 2019, 18:24:42 »
Hi Falcon,

Bedankt voor compliment. Stukken heb ik er uitgezaagd omdat ik anders straks de constructie naar laag 2 en hoger niet kan maken zoals ik bedacht heb.
Maar maak je geen zorgen over de stabiliteit. Zit nu net zo weinig beweging in als met de hele platen.

Even jaartje wachten en dan snap je wel waarom de openingen noodzakelijk (nou ja, in iedergeval maakt het een stuk makkelijker) zijn.

Gr Frank

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #71 Gepost op: 26 december 2019, 18:48:49 »
Netjes zaagwerk (y)

Waarom de smalle stukjes gelaten in de plaat? Is dat voor stevigheid?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #72 Gepost op: 26 december 2019, 20:27:06 »

Waarom de smalle stukjes gelaten in de plaat? Is dat voor stevigheid?

Om de maatvastheid te waarborgen en beetje meer verband in het geheel te houden. Zoals hierboven al gezegd wil ik de spanten van het frame zoveel mogelijk vrij houden ivm de constructie van de bovenbouw. Als alles op zijn plaats vastzit (en voldoende stabiel) zaag ik deze stroken er misschien alsnog tussen uit (mochten ze me toch in de weg zitten).
Beter naderhand er tussenuit als ik weet dat ze geen nut hebben dan nu teveel wegzagen en er dan achterkomend dat de boel niet stevig/stabiel is  >:(

Gr Frank


Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #73 Gepost op: 26 december 2019, 20:28:41 »
Dat zijn aardig wat zaagmeters geweest. Netjes gezaagd!

Snap dat biertje wel, krijg je echt een droge strot van zagen in dat papier.  ;)

MvG,

Timaximus.
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #74 Gepost op: 26 december 2019, 20:38:27 »
Mooi hoor Frank! Ziet er netjes uit.

Wat betreft dubbelsporig maken van de nevenlijn. Vanuit het oogpunt van automatisch rijden is dat zeker aan te raden omdat je dan gewoon meer rij mogelijkheden heb.  Enkelsporig vormt letterlijk maar ook softwarematig een bottleneck en wat meer uitdaging om het verkeer goed op gang te houden.

In werkelijkheid valt dat verkeer wel mee natuurlijk maar in modeltreinland is het fijn als er aardig wat beweging is. Beetje afhankelijk welk doel je nastreeft.

Op mijn eigen baan heb ik stroken kurk met boekbinderslijm gedaan. Dat gaat perfect met stroken, droogt ook snel genoeg maar je moet het wel vast prikken met punaises. Ik heb eerder grote vellen kurk (zie foto) op een baan gelijmd met bison tix. Gewoon omdat dat op grote oppervlakken lekker weglijmt en het met contactlijm ook gelijk vast zit. Is wel duur en je leeft wel een jaar korter door de lucht. Maar goed deze baan had een deadline en een prijskaartje.