Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door ILoveMat64
Vandaag om 22:25:44
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
Vandaag om 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
Vandaag om 22:02:29
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 21:58:43
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
Vandaag om 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 570769 keer)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #465 Gepost op: 23 August 2020, 10:16:18 »
Bedankt Ronald, ik zal het gaan beleven....

Eerst nog even de laatste zaken van het schaduwstation afmaken en testen, testen en testen.
Heb een paar servo’s die duidelijk meer geluid maken dan de anderen (alsof ze niet bij de ingestelde eindstand stoppen maar net nog even een seconde doorlopen)
Maar eens gaan  kijken of ik oorzaak kan vinden. Denk dat ik maar eens ga proberen om ik ze door instellen van de CV waarden beter krijg dan instellen met de regelaar van de multimaus.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #466 Gepost op: 25 August 2020, 21:29:53 »
Omdat de doorgaande opstelsporen in de schaduwstations maar in één richting bereden worden vindt ik het (nu nog) niet nodig om aan de uitrijzijde de wissels van aandrijving te voorzien.
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.

Dus even 10 van deze setjes in elkaar  freubelen




Had in mijn vorige baan op gelijke wijze de niet zichtbare overgang van enkelspoor naar dubbelspoor gemaakt en daar nooit problemen mee gehad

We zijn en blijven natuurlijk wel zuinige Hollanders....

(Voedingsdraden voor puntstukken en sparingen in ondervloer voor aandrijving heb ik wel gemaakt dus als het toch nodig is dan kan ik altijd nog de puntstukken gaan voeden middels relais of een complete aandrijving aanbrengen)

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26993
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #467 Gepost op: 25 August 2020, 22:06:50 »
Ik ga ze daarom voorzien van stukje verenstaal op vast beugel zodat ze standaard in rechtdoorstand staan en open-gereden worden door de vertrekkende treinen.
Waarom standaard rechtdoor? Met een stukje verenstaal klappen ze na elke as terug. Nergens voor nodig. Laat ze gewoon los liggen, dan blijven ze in de laatst bereden stand liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #468 Gepost op: 25 August 2020, 22:28:22 »
Hoi Klaas, de binnenkomende treinen bereiden de wissels wel in andere richting en moeten rechtdoor over de wisselstraat richting keerlus.

Dus heb iets nodig om deze stand te realiseren
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #469 Gepost op: 29 August 2020, 17:09:52 »
Vandaag de nodige uren testgereden op linker en rechterzijde van schaduwlaag. Behalve 1 niet goed afgestelde wissel loopt het goed.

Helaas wel 2 stomers die niet meer willen nadat ze in de afgelopen warme periode stil hebben gestaan.
De Roco br44 heeft een.probleem met de aandrijving op de loc ( lijkt of de Assen/drijfwerk) van de loc heel zwaar lopen waardoor deze niet goed draaien. De Trix br23 geeft helemaal geen teken van leven meer.  :o. Dit wordt dus even zoeken naar de oorzaken. ???
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #470 Gepost op: 30 August 2020, 11:03:32 »
Oorzaak van het rijprobleem van de Roco BR44 gevonden



Bevestiging van de drijfstangen losgekomen  :(
Iemand ervaring hoe te herstellen?
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4475
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #471 Gepost op: 30 August 2020, 15:24:57 »
Is het niet gewoon een los onderdeel wat je kan bestellen?
En dan erin drukken of schroeven?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #472 Gepost op: 30 August 2020, 17:05:35 »
Even aan het zoeken geweest en ja, kan nieuwe bestellen en als im het nieuwe onderdeel zie denk ik dat van deze het borg haakje is afgebroken....
Binnenkort maar even bestellen.

Verder ook nog bezig geweest met de defecte br23. Om programmeerspoor gehad en decoder kan ik dan wel en dan weer niet uitlezen. Heel even gaf de loc teken van leven maar daarna weer helemaal niets. Opengemaakt en alles lijkt nog goed vast te zitten. Heb vermoeden dat decoder het probleem is. Zal de voeding op de print waar de decoder op zit nog even doormeten om zeker te zijn dat het geen voeodingsprobleem is.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4475
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #473 Gepost op: 30 August 2020, 17:16:47 »
Ik had bij m’n Trix TGV t probleem met verlichting.
Dan wel/dan niet.
Soldeerverbindingen  waren gewoon slecht, daardoor draadbreuk.

Lijkt ook wel zoiets als ik het lees.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #474 Gepost op: 30 August 2020, 17:48:05 »
👍 ga nog wel eens heel precies kijken of alles vastzit..
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #475 Gepost op: 31 August 2020, 20:51:56 »
Euvel in de Trix BR23 ook gevonden (en opgelost)

Op de decoderplatine zit vervuiling tussen de 2 aansluitpunten van (volgens mij) de voeding vanaf de rails



Dit voorzichtig weg gekrast, loc op de baan en meteen weer leven in de dame  ;D

Nu eerst de loc weer in elkaar zetten..

Vraag me alleen af waar het vandaan komt.... likt wel of het soldeertin zo warm geworden is dat het is gesmolten. Maar veel warmer als 35° tot 40° zal het hier op zolder niet geweest zijn dus hoe dat dan kan smelten...

Moet wel zeggen dat ik de printplaat er wat twijfelachtig uit vindt zien.... of is dir normaal.
In iedergeval al geizen dat ze niet meer als spare part leverbaar zijn dus hij moet het wel nog een jaartje of 30 uithouden.....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26510
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #476 Gepost op: 31 August 2020, 20:56:10 »
Knap dat je dat hebt gevonden Frank. Je moet er bijna een loep bij gebruiken om het te kunnen zien!!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #477 Gepost op: 31 August 2020, 21:29:36 »
Helaas iets te vroeg gejuigd >:(

Decoderplatine weer vast op zijn plaats, nog even testen voor de kap er op gaat en..... weer helemaal niets... >:(

Conclusie: alles werkte net even dus de damel is niet overleden... maar er zit wel ergens iets waardoor hij geen contact maakt.

Dus 2 opties: de boel zelf verder amputeren en hopen dat ik de echte boosdoener vindt of toch maar even kijken of een of andere treinen-dokter wat tijd voor de patiënt kan maken.

Omdat ik het een nogal mooi model vindt denk ik dat ik er maar voor ga kiezen om de doktersrekening te accepteren.  ::) nu alleen nog even kijken bij welke zij in vertrouwde handen is..

@Wim, zonder loep zie je inderdaad niet veel. Maar de aaiphone camera en dan goed inzoomen is een handig alternatief.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2020, 21:31:37 door Frank 123 »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #478 Gepost op: 01 September 2020, 21:40:05 »
Oplossing om deel van de wissels standaard in rechtdoor stand te houden maar van de andere kant wel te kunnen openrijden blijkt helaas niet te werken.
Op zich wel vreemd omdat ik zelfde oplossing op vorige baan met succes heb gebruikt.

Typisch geval van pech, uithuilen en terug naar de tekenkamer.

Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.

Eerst maar eens kijken als het beter gaat als ik het wat anders monteer en het stuk verenstaal langer wordt (nu lengte van onderplaat en dikte kurkbedding) en dan wat soepeler buigt maar wel zijn veerkracht heeft.

Het wil zo niet echt opschieten deze week...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #479 Gepost op: 01 September 2020, 21:57:48 »
Kan er natuurlijk nog even 10 servo’s en dito decoders opschroeven maar dat is laatste redmiddel.
Dan zou ik er een ArCoMoRa onder gooien.  ;) Kun je er 8 met puntstuk schakeling middels relais mee aansturen per ArCoMoRa. Ik heb er sinds vandaag een werkend onder mijn opstelsporen hangen en werkt prima.

Gr.

Edsko