Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hlv53
Vandaag om 22:41:14
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 22:09:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:04:55
vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 22:00:36
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:48:30
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 76961 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #30 Gepost op: 31 October 2019, 15:48:04 »
Is dit een idee??



Later schilder je het hele gebouw toch baksteenkleur  (y)
Mvg Jamie

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #31 Gepost op: 31 October 2019, 17:40:02 »
Is dit een idee??

Later schilder je het hele gebouw toch baksteenkleur  (y)
Mvg Jamie


Met printplaat is de hoogte van de steen tov de voeg zeer klein wat natuurlijk in het echt ook zo is, alleen als je dit in zijn geheel zo bruin maakt zie je de steen bijna niet meer.
Ik had pas op een youtube filmpje gezien dat ze het eerst in het geheel bruin maakte en dan met sterk verdunde grijze verf de voegen lieten "vollopen". Het resultaat zag er mooi uit, alleen is het mij nog niet gelukt.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2019, 18:19:10 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #32 Gepost op: 31 October 2019, 18:34:18 »
Voegen met zilverpoets , geen verf .

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #33 Gepost op: 10 November 2019, 11:15:46 »
Ik blijf het lastig vinden om een emplacement wat in werkelijkheid zo'n 1,5 km lang is te reduceren naar een lengte van 4-5 meter zonder de eigenheid van het sporenplan te verliezen.
Dit komt ook omdat Dordrecht niet alleen sporen achter het station heeft liggen maar ook aan beide kanten naast het station.
Aan de rechterkant stond de stoptrein naar Rotterdam en verder en aan de linker kant de diesel treinstellen naar Sliedrecht en verder.
Hoe pak ik zoiets aan?

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8933
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2019, 11:38:25 »
Hoi,

Als ik een tip mag geven.

Heb voor mijn plan heel veel proefopzetjes gemaakt.
En mijn wens om de werkelijkheid te benaderen laten varen.
Ik heb nog een boek liggen met stationsontwerpen.

Zou dit stationsontwerp in modules verdelen en de beste fragmenten die je graag zou willen terugzien op je baan eruithalen.

Je moet sowieso consessies doen op de werkelijkheid.

Een goed uitgewerkt plan kost ook de nodige tijd.
Regelmatig de archieven induiken.

Zelfs als je denkt zover te zijn, dan nog kun je het aanpassen op moment van de bouw.

Een 3D programma kan goed helpen met de inzichten.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2019, 11:49:48 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12208
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #35 Gepost op: 10 November 2019, 13:05:00 »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Zilte

  • Gast
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #36 Gepost op: 10 November 2019, 15:00:11 »
Mijn advies en de manier waarop ik met Zoutkamp bezig ben, is 1 op schaal overnemen. Dan kijken waar aangepast kan worden.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #37 Gepost op: 10 November 2019, 18:21:21 »
Hoi,

Bij het bouwen van Arnhem liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb er voor gekozen om een zijde na te bouwen en de andere zijde te laten voor wat het is. Op deze manier heb ik de wisselstraat die ik altijd zag liggen wachtend op de boemel naar het oosten kunnen nabootsen. Je moet wat weglaten, alles nabouwen gaat een onbevredigend resultaat opleveren omdat het gewoon niet past...

Dus mijn advies is: bepaal voor je zelf wat je het meest herkenbaar vindt en richt je daar oo,

Grtz,
Niels

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #38 Gepost op: 10 November 2019, 18:33:46 »
En hoe realistisch wil je de rails? Als je voor finescale rails en wissels gaat (van die lange die op de echte lijken) dan heb je natuurlijk veel meer ruimte nodig. Als je bijvoorbeeld voor Fleischmann Profirails gaat dan kun je veel meer kwijt en dus meer van het originele sporenplan handhaven. Dus of meer natuurgetrouw en dan veel delen laten vervallen, of wat meer modeltrein-achtiger en dan wat meer wissels en sporen kunnen leggen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #39 Gepost op: 10 November 2019, 18:46:08 »
Hallo Rob,

Ik had  toen hetzelfde ruimte probleem. Ik  ben uitgegaan van het stationsgebouw. dat is wel op schaal te maken. Aan weerskanten heb je de  kopspoortjes  15 / 16 en 21 / 22 of zo,, maak die niet langer dan nodig is voor een 4 wagen   treinstel ,of een stoomlok met enkele rijtuigen. (Ik weet niet welk tijdvak je kiest .)
Daar koppel je aan de Zwijndrechtse kant de wisselstraat met de 4 wissels en de kruising tegen aan.
Aan de Sliedrechtse kant de wisselstraat  vanaf Sdt en Zlw.  (Zlw = Lage Zwaluwe ,Sdt + Sliedrecht) Vanaf Sdt kan je helemaal naar links komen,aan de kant van het Park Weizigt .
Het spoor naar Sdt was uithaal spoor, het 3e spoor ri Zlw ,was toen een lang kopspoor , maar er  werd niet op gerangeerd,
Je moet proberen de typische routes over te nemen. Ik zou niet in 1 op 87 het echte plan overnemen , ook ingekort gaat het niet.Als je nog ruimte overhebt ,kan je aan de hand van het echte sporenplan nog er wat bij leggen, b.v. het emplacementje  aan de Krommedijk en een spoortje er vanaf naar Dupont enz.
Sukses met het plannen,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #40 Gepost op: 18 December 2019, 12:14:55 »


Nieuwe muur geëtst met dikker koper waardoor de voegen nu een stuk dieper zijn.
Vervolgens de stenen bruin gespoten (wat overigens nog niet de juiste kleur is)
Hier bleek dat verf heel slecht houd op koper wat te zien is op verschillende plaatsen waar het blanke koper te zien is.
Dus ook nog aan het experimenteren met diverse primers.
Misschien zijn er mensen met ervaringen van het verven van koper oppervlaktes?
De voegen op deze foto zijn gedaan met een Albastine muurvuller (gezien op Youtube) maar resultaat vind ik nog niet geweldig.
Er zijn ook berichten over het kleuren van de voegen door grijze verf te verdunnen en het dan door de voegen te laten lopen, maar dat behoeft nog wat meer ervaring want bij mij werden vooral de stenen grijs  :).
Tips zijn altijd welkom.
Overigens de lamp is alleen maar voor de foto, want origineel komt hij op een andere plaats.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #41 Gepost op: 18 December 2019, 12:54:42 »
Heb ook eens met dat probleem gezeten, maar dan op messing. De oplossing was toen een etsende primer. Een geel waterig spulletje. Je hoefde dat (volgens de verkoper) niet dekkend op te brengen, als het maar overal was geweest. Ik heb dat lang geleden in Amsterdam gekocht, maar zou met de beste wil van de wereld niet meer weten waar. Was nog in mijn tienertijd, kan je nagaan hoe lang dat geleden is. ;) Zou ook niet weten waar je dat nu nog kan kopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zilte

  • Gast
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #42 Gepost op: 18 December 2019, 12:57:38 »
Hier wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #43 Gepost op: 18 December 2019, 13:11:36 »
Bij een beetje verder zoeken zag ik dat ze het bij Praxis ook hebben. Niet verwacht, het leek me zulk specialistisch spul dat ik het bij een bouwmarkt niet zou hebben gezocht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #44 Gepost op: 18 December 2019, 14:24:20 »
je ziet maar, een echte doe het zelvert ken niet zonder de .. praxis  ;D

on topic: ik ben erg benieuwd hoe je baantje eruit komt te zien en ik ga het zeker volgen :)
« Laatst bewerkt op: 18 December 2019, 14:27:11 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop