Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 12:58:42
Afsluitdoppen voor tankwagons? door hans1958
Vandaag om 12:57:46
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 12:54:32
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 12:48:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 12:47:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:42:45
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Basilicum
Vandaag om 12:39:22
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Luit
Vandaag om 12:35:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door puntenglijder
Vandaag om 12:28:01
Plux26 decoder in Brawa BR425 ? door Falcon10
Vandaag om 11:55:02
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:38
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 11:45:31
DAF YA-616 Takeldoos 1e levering door Hans Reints
Vandaag om 11:38:39
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
Vandaag om 11:28:54
nederlandse gebruiksaanwijzing Lenz Digi Plus door Ronald Koerts
Vandaag om 11:13:26
20 toen door Teun
Vandaag om 10:04:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:03:27
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Pauldg
Vandaag om 09:56:42
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Noordernet
Vandaag om 09:26:14
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jeronimos
Vandaag om 09:10:27
RTM in 0m door Marc tramt
Vandaag om 08:31:43
US Style freightcar kitje(s) door Wim Vink
Vandaag om 08:06:14
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Edgy
Vandaag om 07:30:28
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 36954 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #30 Gepost op: 31 oktober 2019, 15:48:04 »
Is dit een idee??



Later schilder je het hele gebouw toch baksteenkleur  (y)
Mvg Jamie

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #31 Gepost op: 31 oktober 2019, 17:40:02 »
Is dit een idee??

Later schilder je het hele gebouw toch baksteenkleur  (y)
Mvg Jamie


Met printplaat is de hoogte van de steen tov de voeg zeer klein wat natuurlijk in het echt ook zo is, alleen als je dit in zijn geheel zo bruin maakt zie je de steen bijna niet meer.
Ik had pas op een youtube filmpje gezien dat ze het eerst in het geheel bruin maakte en dan met sterk verdunde grijze verf de voegen lieten "vollopen". Het resultaat zag er mooi uit, alleen is het mij nog niet gelukt.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2019, 18:19:10 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #32 Gepost op: 31 oktober 2019, 18:34:18 »
Voegen met zilverpoets , geen verf .

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #33 Gepost op: 10 november 2019, 11:15:46 »
Ik blijf het lastig vinden om een emplacement wat in werkelijkheid zo'n 1,5 km lang is te reduceren naar een lengte van 4-5 meter zonder de eigenheid van het sporenplan te verliezen.
Dit komt ook omdat Dordrecht niet alleen sporen achter het station heeft liggen maar ook aan beide kanten naast het station.
Aan de rechterkant stond de stoptrein naar Rotterdam en verder en aan de linker kant de diesel treinstellen naar Sliedrecht en verder.
Hoe pak ik zoiets aan?

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 6452
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #34 Gepost op: 10 november 2019, 11:38:25 »
Hoi,

Als ik een tip mag geven.

Heb voor mijn plan heel veel proefopzetjes gemaakt.
En mijn wens om de werkelijkheid te benaderen laten varen.
Ik heb nog een boek liggen met stationsontwerpen.

Zou dit stationsontwerp in modules verdelen en de beste fragmenten die je graag zou willen terugzien op je baan eruithalen.

Je moet sowieso consessies doen op de werkelijkheid.

Een goed uitgewerkt plan kost ook de nodige tijd.
Regelmatig de archieven induiken.

Zelfs als je denkt zover te zijn, dan nog kun je het aanpassen op moment van de bouw.

Een 3D programma kan goed helpen met de inzichten.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 11:49:48 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9088
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #35 Gepost op: 10 november 2019, 13:05:00 »
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Zilte

  • Gast
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #36 Gepost op: 10 november 2019, 15:00:11 »
Mijn advies en de manier waarop ik met Zoutkamp bezig ben, is 1 op schaal overnemen. Dan kijken waar aangepast kan worden.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #37 Gepost op: 10 november 2019, 18:21:21 »
Hoi,

Bij het bouwen van Arnhem liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb er voor gekozen om een zijde na te bouwen en de andere zijde te laten voor wat het is. Op deze manier heb ik de wisselstraat die ik altijd zag liggen wachtend op de boemel naar het oosten kunnen nabootsen. Je moet wat weglaten, alles nabouwen gaat een onbevredigend resultaat opleveren omdat het gewoon niet past...

Dus mijn advies is: bepaal voor je zelf wat je het meest herkenbaar vindt en richt je daar oo,

Grtz,
Niels

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #38 Gepost op: 10 november 2019, 18:33:46 »
En hoe realistisch wil je de rails? Als je voor finescale rails en wissels gaat (van die lange die op de echte lijken) dan heb je natuurlijk veel meer ruimte nodig. Als je bijvoorbeeld voor Fleischmann Profirails gaat dan kun je veel meer kwijt en dus meer van het originele sporenplan handhaven. Dus of meer natuurgetrouw en dan veel delen laten vervallen, of wat meer modeltrein-achtiger en dan wat meer wissels en sporen kunnen leggen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2829
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2019, 18:46:08 »
Hallo Rob,

Ik had  toen hetzelfde ruimte probleem. Ik  ben uitgegaan van het stationsgebouw. dat is wel op schaal te maken. Aan weerskanten heb je de  kopspoortjes  15 / 16 en 21 / 22 of zo,, maak die niet langer dan nodig is voor een 4 wagen   treinstel ,of een stoomlok met enkele rijtuigen. (Ik weet niet welk tijdvak je kiest .)
Daar koppel je aan de Zwijndrechtse kant de wisselstraat met de 4 wissels en de kruising tegen aan.
Aan de Sliedrechtse kant de wisselstraat  vanaf Sdt en Zlw.  (Zlw = Lage Zwaluwe ,Sdt + Sliedrecht) Vanaf Sdt kan je helemaal naar links komen,aan de kant van het Park Weizigt .
Het spoor naar Sdt was uithaal spoor, het 3e spoor ri Zlw ,was toen een lang kopspoor , maar er  werd niet op gerangeerd,
Je moet proberen de typische routes over te nemen. Ik zou niet in 1 op 87 het echte plan overnemen , ook ingekort gaat het niet.Als je nog ruimte overhebt ,kan je aan de hand van het echte sporenplan nog er wat bij leggen, b.v. het emplacementje  aan de Krommedijk en een spoortje er vanaf naar Dupont enz.
Sukses met het plannen,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #40 Gepost op: 18 december 2019, 12:14:55 »


Nieuwe muur geëtst met dikker koper waardoor de voegen nu een stuk dieper zijn.
Vervolgens de stenen bruin gespoten (wat overigens nog niet de juiste kleur is)
Hier bleek dat verf heel slecht houd op koper wat te zien is op verschillende plaatsen waar het blanke koper te zien is.
Dus ook nog aan het experimenteren met diverse primers.
Misschien zijn er mensen met ervaringen van het verven van koper oppervlaktes?
De voegen op deze foto zijn gedaan met een Albastine muurvuller (gezien op Youtube) maar resultaat vind ik nog niet geweldig.
Er zijn ook berichten over het kleuren van de voegen door grijze verf te verdunnen en het dan door de voegen te laten lopen, maar dat behoeft nog wat meer ervaring want bij mij werden vooral de stenen grijs  :).
Tips zijn altijd welkom.
Overigens de lamp is alleen maar voor de foto, want origineel komt hij op een andere plaats.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19927
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #41 Gepost op: 18 december 2019, 12:54:42 »
Heb ook eens met dat probleem gezeten, maar dan op messing. De oplossing was toen een etsende primer. Een geel waterig spulletje. Je hoefde dat (volgens de verkoper) niet dekkend op te brengen, als het maar overal was geweest. Ik heb dat lang geleden in Amsterdam gekocht, maar zou met de beste wil van de wereld niet meer weten waar. Was nog in mijn tienertijd, kan je nagaan hoe lang dat geleden is. ;) Zou ook niet weten waar je dat nu nog kan kopen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Zilte

  • Gast
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #42 Gepost op: 18 december 2019, 12:57:38 »
Hier wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19927
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #43 Gepost op: 18 december 2019, 13:11:36 »
Bij een beetje verder zoeken zag ik dat ze het bij Praxis ook hebben. Niet verwacht, het leek me zulk specialistisch spul dat ik het bij een bouwmarkt niet zou hebben gezocht.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #44 Gepost op: 18 december 2019, 14:24:20 »
je ziet maar, een echte doe het zelvert ken niet zonder de .. praxis  ;D

on topic: ik ben erg benieuwd hoe je baantje eruit komt te zien en ik ga het zeker volgen :)
« Laatst bewerkt op: 18 december 2019, 14:27:11 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop