Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 11183 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #45 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:21:22 »
Ik denk dat alleen de rode "lamp "/led van belang is.
Bij geel mag er immers doorgereden worden (Onder voorwaarden dan wel  bij geel )
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #46 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:32:26 »
Of geel en groen. Bij doorrijden wil je een positieve informatie hebben. Als je het signaal alleen van rood haalt en die draad is per ongeluk onderbroken, dan zou je de zaak ten onrechte vrijgeven.
Overigens is het aansluitschema daar onduidelijk over. Er zit een rijtje van 10 klemmen waar het sein op is aangesloten, maar wat er per klem binnenkomt, dat staat er niet bij. Ik vermoed dat er aparte aansluitschema's zijn per seintype.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2019, 18:02:40 »
 Klaas ,je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
 Ik behoor dat te weten. :(
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #48 Gepost op: 11 oktober 2019, 19:47:18 »
Alleen de sturing van de rode lamp wordt ingelezen door de apparatuur van ATBvv.

De kabel vanuit het relaishuis gaat via de ATBvv kast (de 10 klemmen) naar het sein.

De 10 klemmen zitten er omdat er vroeger een 10 aderige kabel naar het sein ging, nu 7 aderig. Met de sturing van de gele en groene lamp wordt niets gedaan.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #49 Gepost op: 11 oktober 2019, 20:56:34 »
Of geel en groen. Bij doorrijden wil je een positieve informatie hebben. Als je het signaal alleen van rood haalt en die draad is per ongeluk onderbroken, dan zou je de zaak ten onrechte vrijgeven.
Overigens is het aansluitschema daar onduidelijk over. Er zit een rijtje van 10 klemmen waar het sein op is aangesloten, maar wat er per klem binnenkomt, dat staat er niet bij. Ik vermoed dat er aparte aansluitschema's zijn per seintype.
ATB-Vv is ook een beetje vreemde eend in de bijt, want het is geen failsafe systeem.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #50 Gepost op: 11 oktober 2019, 21:50:53 »
Zo komen er stap voor stap meer details boven water. Peter Kleton had dus gelijk met zijn veronderstelling dat er alleen naar de rode lamp wordt gekeken.

Maar mijn oorspronkelijke vraag driegt een beetje onder te sneeuwen. Het lijkt er steeds meer op dat de kast zwevend is uitgevoerd, of hoogstens via 10 Meg met aarde is verbonden. Maar ik vind het een beetje tegenstrijdig dat er in de kast een strip zit die aardrail wordt genoemd, terwijl hij niet is geaard.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #51 Gepost op: 11 oktober 2019, 23:56:53 »
Grote kans dat voor 'aardrail' eigenlijk 'potentiaalvereffening' gelezen moet worden zoals dat gebruikelijk is in de utiliteitsbouw, waar het centrale aardpunt in de badkamer vaak 'potentiaalvereffening' genoemd wordt (populair (en logisch) afgekort tot CAP: Centraal AardPunt' of 'Centrale AardPuls')

Dat de deur elektrisch verbonden is met de kast is niet raar. Als er 110 Volt binnenkomt, valt dat onder de gevaarlijke spanning (althans, in mijn beroep... monteurs die in hoogspanningsmasten klimmen lachen om 'mijn' gevaarlijke spanning).
Zou de deur door wat voor reden dan ook wel onder spanning komen te staan maar de kast niet, dan loop je kans op een schok.

Punt 2 zou ook gewoon elektrochemische corrosie tegengaan kunnen zijn. Met potentiaalvereffening kan er nooit stroom gaan lopen tussen deur en kast (door wat voor reden dan ook). Dat gaat corrosie tegen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #52 Gepost op: 12 oktober 2019, 09:26:39 »
Als de deur onder spanning staat dan staat de kast ook onder spanning, want die is niet geaard. Maar de monteur die de kast aanraakt staat met zijn schoenen in de klei en is dus min of meer geaard. Dat is mijn gedachte, als de kast zweeft dan kan de deur net zo goed zweven.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #53 Gepost op: 12 oktober 2019, 10:45:53 »
 Ik kan mij herinneren ,dat we  (Monteurs SW ) accubatterijen moesten omwisselen bij overweg installaties. Het was vochtig weer ,en toen ik de klemmen van de accu losmaakte ,prikte het...  :o  Dat was dus een lekstroom  van de 110V ~ via de trafo uit de acculader ..
 Maar ik leef nog...
Peter
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 11:01:11 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #54 Gepost op: 12 oktober 2019, 11:10:52 »
interessant stukje leesvoer!  ;D het meeste kan ik nog net volgen, een zinvolle aanvulling geven is een ander verhaal. toch blijf ik, als leek in dit verhaal, in mijn achterhoofd zitten met die verbinding tussen de deur en de kast. of het nou was bij de boorplatforms waar ik aan werkte, de windmolen toegangsdeuren (ook een grote kast met een stalen deur  ;D ) of de generieke kasten waar ik mee te maken had, allemaal hebben ze  die verbinding tussen de deur en kast. wellicht is de verbinding bij deze kasten iets wat al standaard op de kast mee geleverd wordt. het kan dus zijn dat ze op jouw kasten daarom geplaatst zijn. niet omdat het nodig is maar gewoon omdat de ontwerper/bouwer van deze kasten dit altijd doet. het is dan iets waar je misschien niet teveel conclusies uit moet trekken  ;D

edit: kleine aanvulling mbt leesbaarheid
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 11:16:29 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #55 Gepost op: 12 oktober 2019, 11:26:54 »
Duikeend, de situaties die je noemt zijn allemaal installaties waar al het constructieijzer degelijk is geaard. In schakelstations van elektriciteitsnetten zijn ook alle stalen deuren en alle schakelkasten geaard, zelfs de hekken die rond het station staan.
Maar die ATB-vv kasten zijn bewust niet geaard, zelfs op isolatoren gezet. Daarom ontgaat mij de zin van het verbinden van de deur met de kast. Als de kast zweeft, dan kan de deur net zo goed zweven. En die verbinding is niet iets wat er "per ongeluk" in zit, in de produktbeschrijving wordt uitdrukkelijk vermeld dat die verbinding er in moet zitten.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #56 Gepost op: 12 oktober 2019, 12:39:36 »
Wat ik altijd begrepen heb, electro achtergrond, is dat metalen deuren altijd elektrisch verbonden moeten zijn met de kast ivm spanningsverschillen die statische schade kunnen veroorzaken aan de electronica.
Dus ook als de kast niet geaard is.
Groetjes Gert

Soest in H0
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 12:41:21 door gruspoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #57 Gepost op: 12 oktober 2019, 13:11:34 »
Ik zou niet weten waar die spanningsverschillen dan vandaan moeten komen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #58 Gepost op: 12 oktober 2019, 14:15:32 »
Als er geen halfgeleider electronika in die ATB vv kast zit ,begrijp ik het helemaal niet, en als  het voor persoonlijke veiligheid zou zijn ook niet.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #59 Gepost op: 12 oktober 2019, 14:48:02 »
Nou Peter, dan zijn we even ver. Het hart van de installatie wordt gevormd door een stuurunit en daar zit ongetwijfeld elektronica in. Er moet iets zijn wat de "toontjes" opwekt die naar de bakens gaan. Maar het is vrij eenvoudig om een elektronische schakeling zo uit te voeren dat die ongevoelig is voor statische elektriciteit.
En als het gaat om persoonlijke veiligheid, dan zou die hele kast keihard geaard zijn.