Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 11182 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:34:58 »
Dat gaas zit hier in Middelburg ook om de isolatoren. Ik vermoed dat ze dat doen om te voorkomen dat er kleine graafbeestjes tussen kruipen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:41:33 »
Dat was ook mijn idee Klaas, alleen zit het hier in Amr dusdanig ruim omheen dat die er zo tussendoor kunnen...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2019, 18:50:25 »
Nee het zijn geen trillingsrubbers. Uit de documentatie die ik heb gekregen blijkt dat het echt isolatoren zijn.
Net op Rotterdam even bekeken, je hebt gelijk. Zijn van keramiek gemaakt. Las ook iets over aarding van die kasten. Aan de buitenkant is daar niks van te zien. Heb wat foto’s gemaakt van die kasten, kan ze je wel per mail toesturen als je dat wilt?
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:45:34 »
Joop, foto's heb ik niet nodig. Er staan hier 2 van die kasten waar ik heel dicht bij kan  komen zonder op verboden terrein te komen.
De aardaansluiting zit aan de binnenkant, aardkabel komt via de onderplaat binnen. Maar waar die vandaan komt is voor mij nog even een mysterie. Ik dacht dat die aan de spoorstaaf zou zitten maar dat is niet te zien bij de kasten waar ik bij kan. Er zit wel een aardkabel aan de spoorstaaf, maar die gaat naar de seinpaal.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:21:34 »
Klaas, er zit geen aardverbinding aan de ATB-Vv-kast. De enige verbinding met aarde is via een weerstand van (uit mijn hoofd) 10 MOhm tussen de twee kastdelen. Er zit wel een aardrail in de kast, maar meer dan de litze naar de kastdeur mag daar niet op aangesloten worden.

Er wordt niets "geaard" aan de spoorstaaf omdat de spoorstaaf niet aan aarde ligt. Het is de bedoeling dat de retourstroom terugloopt via de spoorstaven en niet via de aarde, voornamelijk om zwerfstromen die schade kunnen veroorzaken aan metalen geleiders in de grond zoals gas- en waterleidingen, loodmantels en armeringen van kabels. Grote objecten langs het spoor langs het spoor worden wel voorzien van een paalspoorstaafverbinding die ervoor zorgt dat als het object geraakt wordt door de bovenleidingsspanning de boel wordt kortgesloten en de kortsluitbeveiliging van de 1500V-installatie aanspreekt.

Groeten,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #35 Gepost op: 11 oktober 2019, 00:16:48 »
Peter, dat van die 10 Mohm tussen de kast en de fundatiesokkel had ik in een ander geschrift ook gelezen.
En aarden aan de spoorstaaf kan inderdaad niet, vandaar dat ik in dat verband "geaard" soms tussen aanhalingstekens zet.
Ik snap ook dat men wil vermijden dat de retourtractiestroom gaat "zwerven".
Maar het hele concept snap ik nog steeds niet. Als de kast niet geaard wordt, waarom dan zo veel moeite doen om de deur met de kast te verbinden? En als de apparatuur in de kast geen verbinding heeft met de kast zelf, en via de bekabeling ook niet met de spoorstaaf, waarom moet die kast dan toch op isolatoren staan?
In de documenten die ik heb gekregen wordt uitgebreid beschreven hoe een en ander gemonteerd moet worden, maar het hele aardingsgebeuren wordt maar heel vaag beschreven. Ik probeer gewoon te doorgronden wat de filosofie hier achter is, maar dat lukt me nog steeds niet.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #36 Gepost op: 11 oktober 2019, 08:41:10 »
Een "zwevende" kooi van Farraday creëren?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #37 Gepost op: 11 oktober 2019, 10:48:28 »
Een kooi van Faraday is het sowieso, maar zwevend heeft dat weinig zin.
Overigens vind ik de "aardverbinding" via een weerstand van 10 Mohm alleen bij de WAK (wisselaansluitkast) en niet bij de ATB-vv kast.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #38 Gepost op: 11 oktober 2019, 12:45:14 »
Bij 10MΩ denk je aan afleiden statische lading.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #39 Gepost op: 11 oktober 2019, 12:54:58 »
Ik volg dit draadje ook ,als oud monteur Sw. ;)
Ik  kan hier niets over zeggen ,maar mijn vraag is  nu toch wel :
  Waarop is die 10 MOhm weerstand dan aangesloten ?
Gewoon aan de "Echte "aarde ?
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #40 Gepost op: 11 oktober 2019, 13:13:06 »
Volgens de beschrijving zit die 10 Mohm tussen de kast en de fundatie. Feitelijk overbrugt hij de isolatoren. Aangezien de fundatie is ingegraven kan je die als echte aarde beschouwen.
Peter, in jouw tijd deden ze volgens mij nog niet zo moeilijk over geïsoleerd opgestelde kasten.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #41 Gepost op: 11 oktober 2019, 14:04:26 »
 Nee ,Klaas ,

Helemaal niet.  ;D
 Het zal wel door ervaring komen ,dat zoiets  als isolatoren en een weerstand nodig zijn ,maar jij schrijft het al , er komt allen maar een kabel uit de kast die naar een spoel gaat. ???
 Peter


NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #42 Gepost op: 11 oktober 2019, 14:17:46 »
Peter, er zitten nog wel meer kabels aan. O.a. naar de 3 bakens, naar de lus die in het spoor ligt, naar de seinpaal en naar de voeding  (110V).
De weerstand van 10 Meg wordt overigens alleen genoemd bij de wisselaansluitkast, bij de ATB-vv kast niet. Ik krijg steeds meer de indruk dat die kasten geïsoleerd staan en verder nergens aan vast zitten, zwevend dus.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2019, 14:30:34 »
Hoi Klaas ,
Daar ziet het wel naar uit dan.
Natuurlijk zijn er nog veel meer kabels naar spoelen ,helaas bestond dat  ATB vv nog niet in " mijn  "  tijd ,  ik heb er  dus  ook geen schema's van.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2019, 15:01:31 »
Ik heb er ook geen echte schema's van. Het belangrijkste onderdeel in die kast is een stuurunit. Die krijgt informatie van de seinpaal welke lamp er brandt. Afhankelijk van de seinkleur zenden de bakens een signaal uit dat wordt opgepikt door de spoelen onder de trein. Dat signaal kan zijn: "je moet stoppen" of "je mag doorrijden". Dat is simpelweg het principe, meer weet ik er ook niet van.