Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 12:14:57
Modeltreinenbeurzen
door
shay59
Vandaag
om 11:58:22
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
Vandaag
om 11:41:34
Märklin 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 11:28:39
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Bertje B
Vandaag
om 10:50:39
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0.
door
MOVisser
Vandaag
om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Martijn193
Vandaag
om 08:46:32
Roco NS plan V
door
Benelux795
Vandaag
om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90
door
Benelux795
Vandaag
om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:28:37
Kalkwagens van NS
door
MOVisser
Vandaag
om 00:10:33
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2
door
Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aansluitkast ATB-vv
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluitkast ATB-vv (gelezen 12662 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Aansluitkast ATB-vv
«
Gepost op:
02 October 2019, 12:33:06 »
Bij ATB-vv staan van die gele aansluitkasten (ASK). Het bijzondere aan die kasten is dat ze op isolatoren staan. Bij gewone relaiskasten b.v. bij overwegen is dat niet zo, die staan ongeïsoleerd op een betonnen sokkel en zijn waarschijnlijk ook geaard, aangezien er in de buurt van die kasten ook een putje zit met een aardrail er in.
Waarom staan de ASK's op isolatoren?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JKER
Offline
Berichten: 92
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #1 Gepost op:
02 October 2019, 12:53:28 »
Als je zou aarden op die andere rail, kunnen er waarschijnlijk hoog frequent storing doorkomen, en dat wil je vast niet hebben bij een beveiligingssysteem.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #2 Gepost op:
02 October 2019, 13:05:11 »
Dit antwoord snap ik niet. De kast is toch maar een stalen omhulsel, waarom zou je die niet kunnen aarden. En wat bedoel je met aarden aan de andere rail? De rails zijn toch niet geaard?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JKER
Offline
Berichten: 92
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #3 Gepost op:
02 October 2019, 14:52:15 »
de aardrail van dat putje wat jij bedoelt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #4 Gepost op:
02 October 2019, 15:29:56 »
Aha, ik wist niet dat er bij een ASK ook zo'n aardputje zit. Zal er de volgende keer eens op letten.
En die hoogfrequente storingen, is dat een reëel probleem, of is dat maar een veronderstelling? Ik snap nog steeds niet wat het geïsoleerd opstellen daarbij uitmaakt. Of is die kast "geaard" aan de spoorstaaf?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #5 Gepost op:
02 October 2019, 21:35:34 »
Dat zou mij niet verbazen aangezien de bakens die bij de kast horen direct aan de spoorstaaf bevestigd worden, ga je dan de kast aan wat anders aarden kun je leuke problemen krijgen met retourstromen die door de spoorstaven lopen.
«
Laatst bewerkt op: 02 October 2019, 21:51:38 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #6 Gepost op:
02 October 2019, 21:50:41 »
Dat klinkt aannemelijk. Maar is dat ook de echte reden? Iemand die dat zeker weet?
De baken zijn wel aan de spoorstaaf bevestigd, maar zijn daar toch niet elektrisch mee verbonden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #7 Gepost op:
03 October 2019, 11:07:26 »
Beveiligingsinstallaties zijn in de regel niet geaard, tenzij er een dringende noodzaak tot aarden is. Bij de overweg vraagt het storingsmeldsysteem (DOSS) om een aarde, de rest is niet geaard. Voordeel van niet aarden: je kunt de aarde gebruiken om je kabels te bewaken op aardfouten. En zoals gezegd: je wilt de retourstroom door de spoorstaven laten lopen en niet door de aarde.
Groeten,
Peter
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #8 Gepost op:
03 October 2019, 12:29:07 »
Alles goed en wel, maar kan iemand dan eens uitleggen hoe die bakens in elkaar steken. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de kast bewust geïsoleerd is opgesteld. En hoe kan de tractieretourstroom door de aarde gaan lopen? Via welk pad gebeurt dat dan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #9 Gepost op:
03 October 2019, 19:41:15 »
Misschien moeten we eerder uitgaan van het ergste scenario: geen geleiding in normale toestand (waardoor de isolatiemaatregelen onlogisch lijken) maar juist geleiding in abnormale toestand door rijdraadbreuk waarbij de kast onder spanning kan komen te staan. Ik kan me voorstellen dat dát uiterst ongewenst is vanwege de risico's die andere aangesloten apparatuur dan loopt (of is zo'n kast niet galvanisch verbonden met andere apparatuur?)
Hoe dan ook Klaas: stel je vraag eens via de contactknop op energievoorziening.info . Heb ik ook al eens gedaan naar aanleiding van iets dat ik op station Sloterdijk waarnam: binnen de kortste keren had ik contact met Prorail. Blij met mijn bericht, want wat ik had gehoord duidde op een probleem. Weliswaar niet zo ernstig als ik dacht (overslag van bovenleidingspanning), maar zodanig dat er mogelijk snel naar gekeken ging worden.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #10 Gepost op:
03 October 2019, 21:55:05 »
Menno, ik had al overwogen om bij andere instanties aan te kloppen, want het antwoord waar ik naar zoek wil er hier nog niet echt uit komen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8612
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #11 Gepost op:
03 October 2019, 22:08:14 »
Misschien zoek ik niet goed, maar op internet vind ook meer een algemene beschrijving over ATB.
Gelogd
Jeroen
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #12 Gepost op:
03 October 2019, 22:18:53 »
De ATB-Vv-kast is aangesloten op de seinkabel en leest in welke lamp aangestuurd wordt. Seinen en bijbehorende kabels worden niet geaard, ze zijn wel voorzien van een doorslagveiligheid die aanspreekt bij blikseminslag of contact met de bovenleiding - in dat geval wordt de stroom afgevoerd via het retourcircuit (oftewel: een of beide spoorstaven). De ATB-Vv-kast wordt dus ook niet geaard om te voorkomen dat op wat voor wijze dan ook de zwevende installatie niet op aarde wordt aangesloten.
Groeten,
Peter
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7705
NS tijdperk II(c)/III
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #13 Gepost op:
03 October 2019, 22:40:17 »
Als ik je goed begrijp Peter, is de hele installatie dus geheel 'zwevend' t.o.v. aarde aangelegd/-gesloten?
Alleen in je laatste zin staat volgens mij een "niet" teveel...
(Als je voorkomt dat iets niet gebeurt, gebeurt het juist wel)
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26855
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #14 Gepost op:
03 October 2019, 22:46:22 »
Peter, het is mij bekend dat bij een Nederlandse spoorweg eigenlijk niks echt geaard is. Maar wat mij intrigeert is waarom de ASK bewust op isolatoren is gezet. Dat is toch maar een omhulsel wat niet elektrisch aan de schakeling is verbonden. Gewone relaiskasten zijn misschien niet bewust geaard, maar er is ook geen moeite gedaan om ze te isoleren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aansluitkast ATB-vv