Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:33:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
Roco 2025 door KNed
Vandaag om 13:04:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:35:36
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 12226 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2019, 01:48:37 »
Je moet ook denken in de situatie waarbij iets gebeurd wat niet normaal is.

Als de kast niet op isolatoren staat dan is de kast wel verbonden met de aarde, sluitt er dan ergens om welke reden dan ook iets kort of maakt onterecht contact dan bestaat de kans dat de retourstroom via de aansluitkast een betere aarde vind dan via de retour minus (via één der spoorstaven) en daar kun je hele spannende effecten van krijgen...

Ik heb weleens een filmpje gezien, wat ik natuurlijk nu niet meer kan terug vinden, waar te zien was dat er wat mis ging met de retourstroom maar dan kunnen de steekvlammen uit het spoor slaan :p

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2019, 10:26:20 »
Maar zit er in die kast dan iets wat rechtstreeks verbonden is met de spoorstaaf? Dat baken is een gele doos die aan de spoorstaaf vastzit. In die doos zit volgens mij een spoel, maar die zal toch wel geïsoleerd zijn van de doos?
Kortom, het is mij nog steeds niet duidelijk hoe zo'n ongewenste retourstroom dan kan lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2019, 10:58:44 »
Er is niks rechtstreeks verboden, maar als bij enig defect of aanrijding oid wel dat Vv baken aan de spoorstaaf aan gort gereden word dan weet je maar nooit.

Jouw wasmachine is standaard ook niets van het interieur verbonden met de buitenkant, maar toch is ie geaard :p

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2019, 11:29:35 »
@Thom,

Zoiets bedoel je?  https://www.dumpert.nl/item/2236761_d13505d6

@Klaas, een wat meer technische handleiding over ATB als onderdeel van spoorstroomlopen
https://www.irse.nl/resources/Spoorstroomlopen.pdf


Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2019, 12:40:44 »
Jeroen, dat verhaal van irse is heel interessant. Ik heb het in mijn favorieten gezet. Het principe van de spoorstroomloop en de ATB codes kende ik wel, maar hier wordt er veel dieper op ingegaan. Alleen niks over ATB-vv. Is daar ook ergens een geschrift over?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2019, 12:47:22 »
Er is niks rechtstreeks verboden, maar als bij enig defect of aanrijding oid wel dat Vv baken aan de spoorstaaf aan gort gereden word dan weet je maar nooit.
Is dat ook de officiële reden? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar ik vraag me af waar die opmerking vandaan komt. M.a.w., zit je dicht bij de materie of ben je ook maar een buitenstaander die bedenkt wat er allemaal fout kan gaan?

Sorry dat ik er zo over dooremmer, maar ik zie tot nu toe alleen maar veronderstellingen over mogelijke fouten, maar ik zou graag een antwoord zien van iemand die beroepsmatig hierbij betrokken is en onomwonden kan zeggen: dit is de reden waarom we het zo ontworpen hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2019, 12:59:44 »
Alleen niks over ATB-vv. Is daar ook ergens een geschrift over?


Nog niet gevonden.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2019, 16:23:01 »
Intussen heb ik via PB contact met een ingewijde in deze materie. Die gaat me wat informatie toesturen. Hopelijk geeft dat een definitief antwoord op deze knagende vraag.  :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2019, 21:57:44 »
Ik ben inmiddels ook benieuwd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2019, 22:13:48 »
Ik heb inmiddels de informatie ontvangen. Het is een tamelijk gedetailleerd boekwerk maar de afzender heeft me gevraagd om de inhoud niet te verspreiden. Dat ga ik dus ook niet doen.
Ik heb het verhaal al vluchtig doorgescrolld maar moet het nog nauwkeurig lezen. Ik heb al gezien dat de bewuste isolatoren genoemd worden, maar het waarom heb ik nog niet gevonden. Mocht ik het antwoord vinden dan zal ik proberen om het hier in mijn eigen bewoordingen weer te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2019, 23:23:54 »
Gewone relaiskasten staan op een betonnen, dus isolerende voet. ATB-Vv-kasten staan op een stalen ingegraven voet. Als je de isolatoren niet zou toepassen, is de kast rechtstreeks met aarde verbonden. Overigens wordt bij ATB-Vv-installatie bijna altijd ook een lus geplaatst. Die bestaat in feite uit niets meer dan een kabel in een kabelgootje dat tegen het spoor aanligt.

Groeten,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #26 Gepost op: 05 October 2019, 09:57:53 »
Peter, ik ben het niet met je eens dat een betonnen sokkel isoleert. Als die nat wordt zal er toch een behoorlijke lekstroom naar aarde kunnen lopen. De ATB-vv kasten staan weliswaar op een stalen voet, maar die is geschilderd met een of andere kunststof coating. Die zal dus ook niet echt aardcontact maken.

Maar na lezing van de documentatie ben ik er uit. Er staat een paragraaf in die beschrijft hoe de aardvoorziening in de kast is ingericht. Er staat niet bij waar die aarde vandaan komt, maar aangezien de kast geïsoleerd is opgesteld kan de conclusie alleen maar zijn dat hij geaard is aan de spoorstaaf. Als het een echte aarde zou zijn, dan was dat hele gedoe met die isolatoren niet nodig.

Voor mij is deze knagende vraag nu beantwoord.
Als ik nog eens bij zo'n kast kom toch even kijken of ik die aardkabel ergens kan ontdekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2019, 14:45:04 »
Het bijzondere aan die kasten is dat ze op isolatoren staan.
Gisteren eens even op gelet. Lijken mij meer rubbers waar ze op staan. Dit om eventuele trillingen op te vangen.
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2019, 15:20:00 »
Nee het zijn geen trillingsrubbers. Uit de documentatie die ik heb gekregen blijkt dat het echt isolatoren zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2019, 15:32:23 »
Ik zag er vanmorgen in Alkmaar eentje staan waar ook nog een stuk kunststofgaas met tiewraps om de omtrek van de isolatoren was bevestigd.
(Geen foto kunnen maken omdat m'n catemelerafoon bleef scherpstellen op het hek)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.