Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
19 Toen door Rick
Vandaag om 10:34:13
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 10:26:47
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door 4020 281-4
Vandaag om 10:15:07
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 11277 keer)

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #60 Gepost op: 12 oktober 2019, 14:49:50 »
Statische spanningsverschillen kunnen al ontstaan door de wind die langs de kast waait. Daarom dienen alle metalen (kast)delen elektrisch met elkaar verbonden te zijn.
En ja dit is bij een kast met aardaansluiting belanrijker maar toch...
Groetjes Gert

Soest in H0


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #61 Gepost op: 12 oktober 2019, 14:58:13 »
Dat vind ik wel vergezocht. De kast, de deur en de scharnieren zijn van RVS. Er moet heel wat gebeuren wil daartussen een statische spanning opbouwen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #62 Gepost op: 12 oktober 2019, 16:53:38 »
Het bronmateriaal misschien wel, maar de buitenkant, de coating, is dat kunststof poedercoating? Op m'n werk maken we kasten uit aluminium die vervolgens van een poedercoating voorzien worden. Een enkele keer moet er nog geboord worden na het poedercoaten en gaat er speciaal folie op tegen beschadiging. Als je dat folie daarna verwijdert en even niet oplet, krijg je een geweldige 'pets' als je de kast nadert (en nee, dat ligt niet aan het feit dat je zelf geladen raakt, ook een collega krijgt een klap, de lading vereffent zich gewoon)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #63 Gepost op: 12 oktober 2019, 17:32:12 »
Beste Klaas,

De reden dat deuren van kasten worden geaard is om ervoor te zorgen dat in geval van een storing of fout de deur op de juiste wijze is geaard.
Zie onderstaande tekst van installatie en bouw.

begin tekst "Aardingskabels aanbrengen
Om zo’n potentiaalvereffening door te voeren, waarbij alle metalen onderdelen met de aarding verbonden zijn, worden gewoonlijk aardingskabels uit koperdraad voorzien. Deze zijn flexibel en kunnen ook beweeglijke onderdelen – bijvoorbeeld een deur – veilig met de behuizing verbinden. Zijn alle aardingskabels correct aangebracht? Dan is de potentiaalvereffening een feit en kunnen alle schakelkastonderdelen worden geaard via de beschermende geleider van de stroomtoevoer. Omdat de aardingskabels bij de montage manueel aangebracht moeten worden, is dit ook een mogelijke bron voor fouten. Zou een aardingskabel vergeten worden, is de afgewerkte schakelkast weliswaar klaar voor gebruik, maar bij een eventuele storing kan een risico voor personen ontstaan." einde tekst

In geval van een metalen kast (staal, RVS wel of niet geconserveerd) mag en kun je er niet vanuit gaan dat de kastdeur op een juiste manier geleidend is met de rest van de kast (en dus het aardpunt). Boutverbindingen kunnen losraken en of oxideren waardoor de elektrische geleidbaarheid niet gegarandeerd is. Dat is ook de reden dat binnen de spoorwegen aardverbindingen worden uitgevoerd met een RVS aardnok en vertinde kabelschoenen.
Alles om ervoor te zorgen dat in ieder geval het gehele metalen omhulsel met het aardpunt is verbonden. Hierbij is het binnen het spoor niet altijd het aardpunt in de zin van een lokaal geslagen aardpunt maar bijv de spoorstaaf.

Verder kan lokaal aarden ook andere problemen met zich meebrengen. Binnen de spoorwegen willen we zeker weten en doen daar ook alles aan om ervoor te zorgen dat er geen stroom anders kan gaan lopen dan op de plekken zoals die van te voren bedacht zijn. In het materieel worden bijvoorbeeld afgeschermde kabel maar aan 1 zijde met aarde verbonden. Dit om te voorkomen dat zwerfstromen geen mogelijkheid te geven door de afscherming te gaan lopen. Dit terwijl het aan twee zijde aarden van een afgeschermde kabel vaak EMC technisch zeer wenselijk is.

Aarden en potentiaalvereffenen zijn verschillende zaken en vragen beide een eigen aanpak.

Groeten Bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #64 Gepost op: 12 oktober 2019, 18:47:24 »
Bart, even concreet over de ATB-vv kasten: uit jouw verhaal zo je kunnen afleiden dat de kast geaard is, maar daar geloof ik niks van. Want waarom staat hij dan op isolatoren? En hoe is hij dan geaard? Via de mantel van de voedingskabel?
Niet aan de spoorstaaf, want daar is ter plekke niks van te zien.

Dus even mijn oorspronkelijke vraag herhalen: waarom staan die kasten op isolatoren, en zijn ze wel of niet geaard? En zo ja, hoe dan?

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #65 Gepost op: 12 oktober 2019, 18:55:17 »
Beste Klaas,

ik denk dat de kasten zeker geaard zijn en dat de aarde meeloopt in de kabel die naar de kast gaat. Zoals ook in mijn verhaal vermeld willen we binnen
het spoorweg wereldje niet aarden aan de lokale aarde maar altijd aan het aardpunt van het spoor.
Tussen het aardpunt (de prorail aarde) en bijvoorbeeld gebouwaarde kan gewoon een spanningsverschil staan of optreden.
Door de kast op isolatoren te zetten voorkom je dat er bij een fout een stroom naar de plaatselijke aarde gaat lopen.
Nu gaat door een fout de stroom via de kast naar het interne aardpunt in de kast en via de voedingskabel terug naar waar hij vandaan komt. Op deze wijze kunnen bijv. beveiligingen aanspreken.

De prorail aarde is dus ook een andere aarde als gebouwaarde (of eigenlijk alles buiten prorail is een andere aarde).
Ooit een keer gehoord dat in OB zaanstaat het mogelijk was om een bout te laten opgloeien als hij tussen prorail aarde en gebouwen aarde werd gehouden. Hier stond dan weliswaar een zeer klein spanningsverschil maar het vermogen erachter was behoorlijk groot.

Groeten Bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #66 Gepost op: 12 oktober 2019, 19:04:05 »
Het aarden is dus voorschrift. Niets anders.



Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #67 Gepost op: 12 oktober 2019, 19:43:26 »
ik denk dat de kasten zeker geaard zijn en dat de aarde meeloopt in de kabel die naar de kast gaat.
Je schrijft: "ik denk dat ….. ". Maar is het alleen maar denken of weet je het zeker?
In het geschrift wat ik heb gekregen staat dat een eventuele aardkabel direct aan de aardrail verbonden moet worden. Maar er staat niet bij waar die aardkabel vandaan komt. En het woord "eventuele" geeft te denken dat er niet altijd  een aardkabel aanwezig is. 

Citaat
Zoals ook in mijn verhaal vermeld willen we binnen het spoorweg wereldje niet aarden aan de lokale aarde maar altijd aan het aardpunt van het spoor.
Kun je wat concreter aangeven wat het verschil is? Wat is de lokale aarde en wat is het aardpunt van het spoor?

Ik hoop nog steeds dat ik eens langs zo'n kast kom terwijl er iemand aan werkt, dan kan ik vragen of ik er eens in mag kijken.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #68 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:15:25 »
Er loopt geen aarding via de kabels vanuit het relaishuis of de relaiskast.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #69 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:22:24 »
Het aardpunt van het spoor is in het onderstation meende  ik altijd , maar in het boek    van       Ir Koster over electrische spoorwegen zie ik in twee schema's wel de minus rail getekend en die is niet aan aarde getekend. Het hele spul "zweeft ".

 Hier dus,kan je het schema zelf zien :
http://www.energievoorziening.info/onderstation/onderstations1.htm

  Peter
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 21:27:10 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #70 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:40:34 »
Peter, dat schema kende ik al en dat het systeem van de tractiestroom niet geaard is wist ik ook al. ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #71 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:43:13 »
Hoi Klaas ,
Van jou verwacht ik niet anders   ;)   ,maar anderen weten het misschien niet goed.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #72 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:47:41 »
Peter, ik heb ook lang gedacht dat de min van het tractiecircuit in het OS aan aarde zou liggen. Leek me heel logisch, maar niet dus. Aan de andere kant, ik ken een  SS (schakelstation) waar rond het gebouwtje 4 spoorstaven vertikaal in de grond geramd zijn en daar zitten aardkabels aan. Geen idee waar die naartoe gaan, kon het ook niet uitzoeken want ik heb geen sleutel van dat hok. ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #73 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:51:07 »
 Ha Ha,die sleutels krijg jij niet,  ;)
Maar dat is wel verwarrend ,of mss zijn ze voor het aarden van de                 hoogspanningskooi ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #74 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:54:03 »
In een schakelstation zit toch geen hoogspanning?