Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 11283 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #75 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:58:17 »
 Zeker wel !
Of is 1500V geen hoogspanning ?
 Je kent het schakelschema toch wel ?
Alle vier de einden van de  bvl secties komen daar naar binnen en zitten met maximaal schakelaars aan elkaar op een rail.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #76 Gepost op: 12 oktober 2019, 22:00:15 »
Je hebt gelijk. Het zal de afscherming rond de schakelinstallatie zijn die geaard is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #77 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:07:35 »

Klopt, en ook de laagspanningsvoorzieningen in een schakelstation hebben een aarde nodig. Er gaan ook minkabels een schakelstation binnen, omdat de snelschakelaars die nodig hebben als referentie voor het inschakelen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #78 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:15:25 »
Zeker wel !
Of is 1500V geen hoogspanning ?
 Je kent het schakelschema toch wel ?
Alle vier de einden van de  bvl secties komen daar naar binnen en zitten met maximaal schakelaars aan elkaar op een rail.
Peter

Peter,

Officieel is 1500 Volt geen hoogspanning en valt deze onder de NEN3140. Deze laagspanningsnorm geld voor installaties voor ten hoogste 1500V DC en 1000VAC

De huidige bovenleidingsspanning is echter rond de 1800 VDC en valt daarmee volgens de norm onder de NEN3840.
Uit het verleden is de 1500V voor NS dus NEN3140 en daarbij laagspanning. Ooit is dit zo bepaald zodat NS niet aan de hoogspanningsnormen hoefde te voldoen.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996