BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2019, 12:33:06

Titel: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2019, 12:33:06
Bij ATB-vv staan van die gele aansluitkasten (ASK). Het bijzondere aan die kasten is dat ze op isolatoren staan. Bij gewone relaiskasten b.v. bij overwegen is dat niet zo, die staan ongeïsoleerd op een betonnen sokkel en zijn waarschijnlijk ook geaard, aangezien er in de buurt van die kasten ook een putje zit met een aardrail er in.
Waarom staan de ASK's op isolatoren?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: JKER op 02 oktober 2019, 12:53:28
Als je zou aarden op die andere rail, kunnen er waarschijnlijk hoog frequent storing doorkomen, en dat wil je vast niet hebben bij een beveiligingssysteem.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2019, 13:05:11
Dit antwoord snap ik niet. De kast is toch maar een stalen omhulsel, waarom zou je die niet kunnen aarden. En wat bedoel je met aarden aan de andere rail? De rails zijn toch niet geaard?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: JKER op 02 oktober 2019, 14:52:15
de aardrail van dat putje wat jij bedoelt.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2019, 15:29:56
Aha, ik wist niet dat er bij een ASK ook zo'n aardputje zit. Zal er de volgende keer eens op letten.
En die hoogfrequente storingen, is dat een reëel probleem, of is dat maar een veronderstelling? Ik snap nog steeds niet wat het geïsoleerd opstellen daarbij uitmaakt. Of is die kast "geaard" aan de spoorstaaf?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Thom op 02 oktober 2019, 21:35:34

Dat zou mij niet verbazen aangezien de bakens die bij de kast horen direct aan de spoorstaaf bevestigd worden, ga je dan de kast aan wat anders aarden kun je leuke problemen krijgen met retourstromen die door de spoorstaven lopen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2019, 21:50:41
Dat klinkt aannemelijk. Maar is dat ook de echte reden?  Iemand die dat zeker weet?
De baken zijn wel aan de spoorstaaf bevestigd, maar zijn daar toch niet elektrisch mee verbonden?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Zaandam-Zuid op 03 oktober 2019, 11:07:26
Beveiligingsinstallaties zijn in de regel niet geaard, tenzij er een dringende noodzaak tot aarden is. Bij de overweg vraagt het storingsmeldsysteem (DOSS) om een aarde, de rest is niet geaard. Voordeel van niet aarden: je kunt de aarde gebruiken om je kabels te bewaken op aardfouten. En zoals gezegd: je wilt de retourstroom door de spoorstaven laten lopen en niet door de aarde.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2019, 12:29:07
Alles goed en wel, maar kan iemand dan eens uitleggen hoe die bakens in elkaar steken. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de kast bewust geïsoleerd is opgesteld. En hoe kan de tractieretourstroom door de aarde gaan lopen? Via welk pad gebeurt dat dan?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Menno op 03 oktober 2019, 19:41:15
Misschien moeten we eerder uitgaan van het ergste scenario: geen geleiding in normale toestand (waardoor de isolatiemaatregelen onlogisch lijken) maar juist geleiding in abnormale toestand door rijdraadbreuk waarbij de kast onder spanning kan komen te staan. Ik kan me voorstellen dat dát uiterst ongewenst is vanwege de risico's die andere aangesloten apparatuur dan loopt (of is zo'n kast niet galvanisch verbonden met andere apparatuur?)

Hoe dan ook Klaas: stel je vraag eens via de contactknop op energievoorziening.info . Heb ik ook al eens gedaan naar aanleiding van iets dat ik op station Sloterdijk waarnam: binnen de kortste keren had ik contact met Prorail. Blij met mijn bericht, want wat ik had gehoord duidde op een probleem. Weliswaar niet zo ernstig als ik dacht (overslag van bovenleidingspanning), maar zodanig dat er mogelijk snel naar gekeken ging worden.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2019, 21:55:05
Menno, ik had al overwogen om bij andere instanties aan te kloppen, want het antwoord waar ik naar zoek wil er hier nog niet echt uit komen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Jeronimos op 03 oktober 2019, 22:08:14
Misschien zoek ik niet goed, maar op internet vind ook meer een algemene beschrijving over ATB.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Zaandam-Zuid op 03 oktober 2019, 22:18:53
De ATB-Vv-kast is aangesloten op de seinkabel en leest in welke lamp aangestuurd wordt. Seinen en bijbehorende kabels worden niet geaard, ze zijn wel voorzien van een doorslagveiligheid die aanspreekt bij blikseminslag of contact met de bovenleiding - in dat geval wordt de stroom afgevoerd via het retourcircuit (oftewel: een of beide spoorstaven). De ATB-Vv-kast wordt dus ook niet geaard om te voorkomen dat op wat voor wijze dan ook de zwevende installatie niet op aarde wordt aangesloten.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Eric B op 03 oktober 2019, 22:40:17
Als ik je goed begrijp Peter, is de hele installatie dus geheel 'zwevend' t.o.v. aarde aangelegd/-gesloten?
Alleen in je laatste zin staat volgens mij een "niet" teveel...
(Als je voorkomt dat iets niet gebeurt, gebeurt het juist wel)
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 oktober 2019, 22:46:22
Peter, het is mij bekend dat bij een Nederlandse spoorweg eigenlijk niks echt geaard is. Maar wat mij intrigeert is waarom de ASK bewust op isolatoren is gezet. Dat is toch maar een omhulsel wat niet elektrisch aan de schakeling is verbonden. Gewone relaiskasten zijn misschien niet bewust geaard, maar er is ook geen moeite gedaan om ze te isoleren.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Thom op 04 oktober 2019, 01:48:37
Je moet ook denken in de situatie waarbij iets gebeurd wat niet normaal is.

Als de kast niet op isolatoren staat dan is de kast wel verbonden met de aarde, sluitt er dan ergens om welke reden dan ook iets kort of maakt onterecht contact dan bestaat de kans dat de retourstroom via de aansluitkast een betere aarde vind dan via de retour minus (via één der spoorstaven) en daar kun je hele spannende effecten van krijgen...

Ik heb weleens een filmpje gezien, wat ik natuurlijk nu niet meer kan terug vinden, waar te zien was dat er wat mis ging met de retourstroom maar dan kunnen de steekvlammen uit het spoor slaan :p
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 oktober 2019, 10:26:20
Maar zit er in die kast dan iets wat rechtstreeks verbonden is met de spoorstaaf? Dat baken is een gele doos die aan de spoorstaaf vastzit. In die doos zit volgens mij een spoel, maar die zal toch wel geïsoleerd zijn van de doos?
Kortom, het is mij nog steeds niet duidelijk hoe zo'n ongewenste retourstroom dan kan lopen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Thom op 04 oktober 2019, 10:58:44
Er is niks rechtstreeks verboden, maar als bij enig defect of aanrijding oid wel dat Vv baken aan de spoorstaaf aan gort gereden word dan weet je maar nooit.

Jouw wasmachine is standaard ook niets van het interieur verbonden met de buitenkant, maar toch is ie geaard :p
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Jeronimos op 04 oktober 2019, 11:29:35
@Thom,

Zoiets bedoel je?  https://www.dumpert.nl/item/2236761_d13505d6 (https://www.dumpert.nl/item/2236761_d13505d6)

@Klaas, een wat meer technische handleiding over ATB als onderdeel van spoorstroomlopen
https://www.irse.nl/resources/Spoorstroomlopen.pdf (https://www.irse.nl/resources/Spoorstroomlopen.pdf)


Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 oktober 2019, 12:40:44
Jeroen, dat verhaal van irse is heel interessant. Ik heb het in mijn favorieten gezet. Het principe van de spoorstroomloop en de ATB codes kende ik wel, maar hier wordt er veel dieper op ingegaan. Alleen niks over ATB-vv. Is daar ook ergens een geschrift over?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 oktober 2019, 12:47:22
Er is niks rechtstreeks verboden, maar als bij enig defect of aanrijding oid wel dat Vv baken aan de spoorstaaf aan gort gereden word dan weet je maar nooit.
Is dat ook de officiële reden? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar ik vraag me af waar die opmerking vandaan komt. M.a.w., zit je dicht bij de materie of ben je ook maar een buitenstaander die bedenkt wat er allemaal fout kan gaan?

Sorry dat ik er zo over dooremmer, maar ik zie tot nu toe alleen maar veronderstellingen over mogelijke fouten, maar ik zou graag een antwoord zien van iemand die beroepsmatig hierbij betrokken is en onomwonden kan zeggen: dit is de reden waarom we het zo ontworpen hebben.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Jeronimos op 04 oktober 2019, 12:59:44
Alleen niks over ATB-vv. Is daar ook ergens een geschrift over?


Nog niet gevonden.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 oktober 2019, 16:23:01
Intussen heb ik via PB contact met een ingewijde in deze materie. Die gaat me wat informatie toesturen. Hopelijk geeft dat een definitief antwoord op deze knagende vraag.  :)
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Reinout van Rees op 04 oktober 2019, 21:57:44
Ik ben inmiddels ook benieuwd :)

Reinout
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 oktober 2019, 22:13:48
Ik heb inmiddels de informatie ontvangen. Het is een tamelijk gedetailleerd boekwerk maar de afzender heeft me gevraagd om de inhoud niet te verspreiden. Dat ga ik dus ook niet doen.
Ik heb het verhaal al vluchtig doorgescrolld maar moet het nog nauwkeurig lezen. Ik heb al gezien dat de bewuste isolatoren genoemd worden, maar het waarom heb ik nog niet gevonden. Mocht ik het antwoord vinden dan zal ik proberen om het hier in mijn eigen bewoordingen weer te geven.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Zaandam-Zuid op 04 oktober 2019, 23:23:54
Gewone relaiskasten staan op een betonnen, dus isolerende voet. ATB-Vv-kasten staan op een stalen ingegraven voet. Als je de isolatoren niet zou toepassen, is de kast rechtstreeks met aarde verbonden. Overigens wordt bij ATB-Vv-installatie bijna altijd ook een lus geplaatst. Die bestaat in feite uit niets meer dan een kabel in een kabelgootje dat tegen het spoor aanligt.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2019, 09:57:53
Peter, ik ben het niet met je eens dat een betonnen sokkel isoleert. Als die nat wordt zal er toch een behoorlijke lekstroom naar aarde kunnen lopen. De ATB-vv kasten staan weliswaar op een stalen voet, maar die is geschilderd met een of andere kunststof coating. Die zal dus ook niet echt aardcontact maken.

Maar na lezing van de documentatie ben ik er uit. Er staat een paragraaf in die beschrijft hoe de aardvoorziening in de kast is ingericht. Er staat niet bij waar die aarde vandaan komt, maar aangezien de kast geïsoleerd is opgesteld kan de conclusie alleen maar zijn dat hij geaard is aan de spoorstaaf. Als het een echte aarde zou zijn, dan was dat hele gedoe met die isolatoren niet nodig.

Voor mij is deze knagende vraag nu beantwoord.
Als ik nog eens bij zo'n kast kom toch even kijken of ik die aardkabel ergens kan ontdekken.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Joop_L op 10 oktober 2019, 14:45:04
Het bijzondere aan die kasten is dat ze op isolatoren staan.
Gisteren eens even op gelet. Lijken mij meer rubbers waar ze op staan. Dit om eventuele trillingen op te vangen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2019, 15:20:00
Nee het zijn geen trillingsrubbers. Uit de documentatie die ik heb gekregen blijkt dat het echt isolatoren zijn.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Eric B op 10 oktober 2019, 15:32:23
Ik zag er vanmorgen in Alkmaar eentje staan waar ook nog een stuk kunststofgaas met tiewraps om de omtrek van de isolatoren was bevestigd.
(Geen foto kunnen maken omdat m'n catemelerafoon bleef scherpstellen op het hek)
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2019, 15:34:58
Dat gaas zit hier in Middelburg ook om de isolatoren. Ik vermoed dat ze dat doen om te voorkomen dat er kleine graafbeestjes tussen kruipen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Eric B op 10 oktober 2019, 15:41:33
Dat was ook mijn idee Klaas, alleen zit het hier in Amr dusdanig ruim omheen dat die er zo tussendoor kunnen...
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Joop_L op 10 oktober 2019, 18:50:25
Nee het zijn geen trillingsrubbers. Uit de documentatie die ik heb gekregen blijkt dat het echt isolatoren zijn.
Net op Rotterdam even bekeken, je hebt gelijk. Zijn van keramiek gemaakt. Las ook iets over aarding van die kasten. Aan de buitenkant is daar niks van te zien. Heb wat foto’s gemaakt van die kasten, kan ze je wel per mail toesturen als je dat wilt?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2019, 20:45:34
Joop, foto's heb ik niet nodig. Er staan hier 2 van die kasten waar ik heel dicht bij kan  komen zonder op verboden terrein te komen.
De aardaansluiting zit aan de binnenkant, aardkabel komt via de onderplaat binnen. Maar waar die vandaan komt is voor mij nog even een mysterie. Ik dacht dat die aan de spoorstaaf zou zitten maar dat is niet te zien bij de kasten waar ik bij kan. Er zit wel een aardkabel aan de spoorstaaf, maar die gaat naar de seinpaal.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Zaandam-Zuid op 10 oktober 2019, 22:21:34
Klaas, er zit geen aardverbinding aan de ATB-Vv-kast. De enige verbinding met aarde is via een weerstand van (uit mijn hoofd) 10 MOhm tussen de twee kastdelen. Er zit wel een aardrail in de kast, maar meer dan de litze naar de kastdeur mag daar niet op aangesloten worden.

Er wordt niets "geaard" aan de spoorstaaf omdat de spoorstaaf niet aan aarde ligt. Het is de bedoeling dat de retourstroom terugloopt via de spoorstaven en niet via de aarde, voornamelijk om zwerfstromen die schade kunnen veroorzaken aan metalen geleiders in de grond zoals gas- en waterleidingen, loodmantels en armeringen van kabels. Grote objecten langs het spoor langs het spoor worden wel voorzien van een paalspoorstaafverbinding die ervoor zorgt dat als het object geraakt wordt door de bovenleidingsspanning de boel wordt kortgesloten en de kortsluitbeveiliging van de 1500V-installatie aanspreekt.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 00:16:48
Peter, dat van die 10 Mohm tussen de kast en de fundatiesokkel had ik in een ander geschrift ook gelezen.
En aarden aan de spoorstaaf kan inderdaad niet, vandaar dat ik in dat verband "geaard" soms tussen aanhalingstekens zet.
Ik snap ook dat men wil vermijden dat de retourtractiestroom gaat "zwerven".
Maar het hele concept snap ik nog steeds niet. Als de kast niet geaard wordt, waarom dan zo veel moeite doen om de deur met de kast te verbinden? En als de apparatuur in de kast geen verbinding heeft met de kast zelf, en via de bekabeling ook niet met de spoorstaaf, waarom moet die kast dan toch op isolatoren staan?
In de documenten die ik heb gekregen wordt uitgebreid beschreven hoe een en ander gemonteerd moet worden, maar het hele aardingsgebeuren wordt maar heel vaag beschreven. Ik probeer gewoon te doorgronden wat de filosofie hier achter is, maar dat lukt me nog steeds niet.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Eric B op 11 oktober 2019, 08:41:10
Een "zwevende" kooi van Farraday creëren?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 10:48:28
Een kooi van Faraday is het sowieso, maar zwevend heeft dat weinig zin.
Overigens vind ik de "aardverbinding" via een weerstand van 10 Mohm alleen bij de WAK (wisselaansluitkast) en niet bij de ATB-vv kast.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Eric B op 11 oktober 2019, 12:45:14
Bij 10MΩ denk je aan afleiden statische lading.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 11 oktober 2019, 12:54:58
Ik volg dit draadje ook ,als oud monteur Sw. ;)
Ik  kan hier niets over zeggen ,maar mijn vraag is  nu toch wel :
  Waarop is die 10 MOhm weerstand dan aangesloten ?
Gewoon aan de "Echte "aarde ?
 Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 13:13:06
Volgens de beschrijving zit die 10 Mohm tussen de kast en de fundatie. Feitelijk overbrugt hij de isolatoren. Aangezien de fundatie is ingegraven kan je die als echte aarde beschouwen.
Peter, in jouw tijd deden ze volgens mij nog niet zo moeilijk over geïsoleerd opgestelde kasten.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 11 oktober 2019, 14:04:26
 Nee ,Klaas ,

Helemaal niet.  ;D
 Het zal wel door ervaring komen ,dat zoiets  als isolatoren en een weerstand nodig zijn ,maar jij schrijft het al , er komt allen maar een kabel uit de kast die naar een spoel gaat. ???
 Peter


Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 14:17:46
Peter, er zitten nog wel meer kabels aan. O.a. naar de 3 bakens, naar de lus die in het spoor ligt, naar de seinpaal en naar de voeding  (110V).
De weerstand van 10 Meg wordt overigens alleen genoemd bij de wisselaansluitkast, bij de ATB-vv kast niet. Ik krijg steeds meer de indruk dat die kasten geïsoleerd staan en verder nergens aan vast zitten, zwevend dus.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 11 oktober 2019, 14:30:34
Hoi Klaas ,
Daar ziet het wel naar uit dan.
Natuurlijk zijn er nog veel meer kabels naar spoelen ,helaas bestond dat  ATB vv nog niet in " mijn  "  tijd ,  ik heb er  dus  ook geen schema's van.
 Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 15:01:31
Ik heb er ook geen echte schema's van. Het belangrijkste onderdeel in die kast is een stuurunit. Die krijgt informatie van de seinpaal welke lamp er brandt. Afhankelijk van de seinkleur zenden de bakens een signaal uit dat wordt opgepikt door de spoelen onder de trein. Dat signaal kan zijn: "je moet stoppen" of "je mag doorrijden". Dat is simpelweg het principe, meer weet ik er ook niet van.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 11 oktober 2019, 17:21:22
Ik denk dat alleen de rode "lamp "/led van belang is.
Bij geel mag er immers doorgereden worden (Onder voorwaarden dan wel  bij geel )
 
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 17:32:26
Of geel en groen. Bij doorrijden wil je een positieve informatie hebben. Als je het signaal alleen van rood haalt en die draad is per ongeluk onderbroken, dan zou je de zaak ten onrechte vrijgeven.
Overigens is het aansluitschema daar onduidelijk over. Er zit een rijtje van 10 klemmen waar het sein op is aangesloten, maar wat er per klem binnenkomt, dat staat er niet bij. Ik vermoed dat er aparte aansluitschema's zijn per seintype.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 11 oktober 2019, 18:02:40
 Klaas ,je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
 Ik behoor dat te weten. :(
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Spoorrelais op 11 oktober 2019, 19:47:18
Alleen de sturing van de rode lamp wordt ingelezen door de apparatuur van ATBvv.

De kabel vanuit het relaishuis gaat via de ATBvv kast (de 10 klemmen) naar het sein.

De 10 klemmen zitten er omdat er vroeger een 10 aderige kabel naar het sein ging, nu 7 aderig. Met de sturing van de gele en groene lamp wordt niets gedaan.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Thom op 11 oktober 2019, 20:56:34
Of geel en groen. Bij doorrijden wil je een positieve informatie hebben. Als je het signaal alleen van rood haalt en die draad is per ongeluk onderbroken, dan zou je de zaak ten onrechte vrijgeven.
Overigens is het aansluitschema daar onduidelijk over. Er zit een rijtje van 10 klemmen waar het sein op is aangesloten, maar wat er per klem binnenkomt, dat staat er niet bij. Ik vermoed dat er aparte aansluitschema's zijn per seintype.
ATB-Vv is ook een beetje vreemde eend in de bijt, want het is geen failsafe systeem.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2019, 21:50:53
Zo komen er stap voor stap meer details boven water. Peter Kleton had dus gelijk met zijn veronderstelling dat er alleen naar de rode lamp wordt gekeken.

Maar mijn oorspronkelijke vraag driegt een beetje onder te sneeuwen. Het lijkt er steeds meer op dat de kast zwevend is uitgevoerd, of hoogstens via 10 Meg met aarde is verbonden. Maar ik vind het een beetje tegenstrijdig dat er in de kast een strip zit die aardrail wordt genoemd, terwijl hij niet is geaard.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Menno op 11 oktober 2019, 23:56:53
Grote kans dat voor 'aardrail' eigenlijk 'potentiaalvereffening' gelezen moet worden zoals dat gebruikelijk is in de utiliteitsbouw, waar het centrale aardpunt in de badkamer vaak 'potentiaalvereffening' genoemd wordt (populair (en logisch) afgekort tot CAP: Centraal AardPunt' of 'Centrale AardPuls')

Dat de deur elektrisch verbonden is met de kast is niet raar. Als er 110 Volt binnenkomt, valt dat onder de gevaarlijke spanning (althans, in mijn beroep... monteurs die in hoogspanningsmasten klimmen lachen om 'mijn' gevaarlijke spanning).
Zou de deur door wat voor reden dan ook wel onder spanning komen te staan maar de kast niet, dan loop je kans op een schok.

Punt 2 zou ook gewoon elektrochemische corrosie tegengaan kunnen zijn. Met potentiaalvereffening kan er nooit stroom gaan lopen tussen deur en kast (door wat voor reden dan ook). Dat gaat corrosie tegen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 09:26:39
Als de deur onder spanning staat dan staat de kast ook onder spanning, want die is niet geaard. Maar de monteur die de kast aanraakt staat met zijn schoenen in de klei en is dus min of meer geaard. Dat is mijn gedachte, als de kast zweeft dan kan de deur net zo goed zweven.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 12 oktober 2019, 10:45:53
 Ik kan mij herinneren ,dat we  (Monteurs SW ) accubatterijen moesten omwisselen bij overweg installaties. Het was vochtig weer ,en toen ik de klemmen van de accu losmaakte ,prikte het...  :o  Dat was dus een lekstroom  van de 110V ~ via de trafo uit de acculader ..
 Maar ik leef nog...
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Duikeend op 12 oktober 2019, 11:10:52
interessant stukje leesvoer!  ;D het meeste kan ik nog net volgen, een zinvolle aanvulling geven is een ander verhaal. toch blijf ik, als leek in dit verhaal, in mijn achterhoofd zitten met die verbinding tussen de deur en de kast. of het nou was bij de boorplatforms waar ik aan werkte, de windmolen toegangsdeuren (ook een grote kast met een stalen deur  ;D ) of de generieke kasten waar ik mee te maken had, allemaal hebben ze  die verbinding tussen de deur en kast. wellicht is de verbinding bij deze kasten iets wat al standaard op de kast mee geleverd wordt. het kan dus zijn dat ze op jouw kasten daarom geplaatst zijn. niet omdat het nodig is maar gewoon omdat de ontwerper/bouwer van deze kasten dit altijd doet. het is dan iets waar je misschien niet teveel conclusies uit moet trekken  ;D

edit: kleine aanvulling mbt leesbaarheid
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 11:26:54
Duikeend, de situaties die je noemt zijn allemaal installaties waar al het constructieijzer degelijk is geaard. In schakelstations van elektriciteitsnetten zijn ook alle stalen deuren en alle schakelkasten geaard, zelfs de hekken die rond het station staan.
Maar die ATB-vv kasten zijn bewust niet geaard, zelfs op isolatoren gezet. Daarom ontgaat mij de zin van het verbinden van de deur met de kast. Als de kast zweeft, dan kan de deur net zo goed zweven. En die verbinding is niet iets wat er "per ongeluk" in zit, in de produktbeschrijving wordt uitdrukkelijk vermeld dat die verbinding er in moet zitten.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: gruspoor op 12 oktober 2019, 12:39:36
Wat ik altijd begrepen heb, electro achtergrond, is dat metalen deuren altijd elektrisch verbonden moeten zijn met de kast ivm spanningsverschillen die statische schade kunnen veroorzaken aan de electronica.
Dus ook als de kast niet geaard is.
Groetjes Gert

Soest in H0
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 13:11:34
Ik zou niet weten waar die spanningsverschillen dan vandaan moeten komen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 12 oktober 2019, 14:15:32
Als er geen halfgeleider electronika in die ATB vv kast zit ,begrijp ik het helemaal niet, en als  het voor persoonlijke veiligheid zou zijn ook niet.
 Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 14:48:02
Nou Peter, dan zijn we even ver. Het hart van de installatie wordt gevormd door een stuurunit en daar zit ongetwijfeld elektronica in. Er moet iets zijn wat de "toontjes" opwekt die naar de bakens gaan. Maar het is vrij eenvoudig om een elektronische schakeling zo uit te voeren dat die ongevoelig is voor statische elektriciteit.
En als het gaat om persoonlijke veiligheid, dan zou die hele kast keihard geaard zijn.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: gruspoor op 12 oktober 2019, 14:49:50
Statische spanningsverschillen kunnen al ontstaan door de wind die langs de kast waait. Daarom dienen alle metalen (kast)delen elektrisch met elkaar verbonden te zijn.
En ja dit is bij een kast met aardaansluiting belanrijker maar toch...
Groetjes Gert

Soest in H0

Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 14:58:13
Dat vind ik wel vergezocht. De kast, de deur en de scharnieren zijn van RVS. Er moet heel wat gebeuren wil daartussen een statische spanning opbouwen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Menno op 12 oktober 2019, 16:53:38
Het bronmateriaal misschien wel, maar de buitenkant, de coating, is dat kunststof poedercoating? Op m'n werk maken we kasten uit aluminium die vervolgens van een poedercoating voorzien worden. Een enkele keer moet er nog geboord worden na het poedercoaten en gaat er speciaal folie op tegen beschadiging. Als je dat folie daarna verwijdert en even niet oplet, krijg je een geweldige 'pets' als je de kast nadert (en nee, dat ligt niet aan het feit dat je zelf geladen raakt, ook een collega krijgt een klap, de lading vereffent zich gewoon)
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Bart spruitje op 12 oktober 2019, 17:32:12
Beste Klaas,

De reden dat deuren van kasten worden geaard is om ervoor te zorgen dat in geval van een storing of fout de deur op de juiste wijze is geaard.
Zie onderstaande tekst van installatie en bouw.

begin tekst "Aardingskabels aanbrengen
Om zo’n potentiaalvereffening door te voeren, waarbij alle metalen onderdelen met de aarding verbonden zijn, worden gewoonlijk aardingskabels uit koperdraad voorzien. Deze zijn flexibel en kunnen ook beweeglijke onderdelen – bijvoorbeeld een deur – veilig met de behuizing verbinden. Zijn alle aardingskabels correct aangebracht? Dan is de potentiaalvereffening een feit en kunnen alle schakelkastonderdelen worden geaard via de beschermende geleider van de stroomtoevoer. Omdat de aardingskabels bij de montage manueel aangebracht moeten worden, is dit ook een mogelijke bron voor fouten. Zou een aardingskabel vergeten worden, is de afgewerkte schakelkast weliswaar klaar voor gebruik, maar bij een eventuele storing kan een risico voor personen ontstaan." einde tekst

In geval van een metalen kast (staal, RVS wel of niet geconserveerd) mag en kun je er niet vanuit gaan dat de kastdeur op een juiste manier geleidend is met de rest van de kast (en dus het aardpunt). Boutverbindingen kunnen losraken en of oxideren waardoor de elektrische geleidbaarheid niet gegarandeerd is. Dat is ook de reden dat binnen de spoorwegen aardverbindingen worden uitgevoerd met een RVS aardnok en vertinde kabelschoenen.
Alles om ervoor te zorgen dat in ieder geval het gehele metalen omhulsel met het aardpunt is verbonden. Hierbij is het binnen het spoor niet altijd het aardpunt in de zin van een lokaal geslagen aardpunt maar bijv de spoorstaaf.

Verder kan lokaal aarden ook andere problemen met zich meebrengen. Binnen de spoorwegen willen we zeker weten en doen daar ook alles aan om ervoor te zorgen dat er geen stroom anders kan gaan lopen dan op de plekken zoals die van te voren bedacht zijn. In het materieel worden bijvoorbeeld afgeschermde kabel maar aan 1 zijde met aarde verbonden. Dit om te voorkomen dat zwerfstromen geen mogelijkheid te geven door de afscherming te gaan lopen. Dit terwijl het aan twee zijde aarden van een afgeschermde kabel vaak EMC technisch zeer wenselijk is.

Aarden en potentiaalvereffenen zijn verschillende zaken en vragen beide een eigen aanpak.

Groeten Bart

Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 18:47:24
Bart, even concreet over de ATB-vv kasten: uit jouw verhaal zo je kunnen afleiden dat de kast geaard is, maar daar geloof ik niks van. Want waarom staat hij dan op isolatoren? En hoe is hij dan geaard? Via de mantel van de voedingskabel?
Niet aan de spoorstaaf, want daar is ter plekke niks van te zien.

Dus even mijn oorspronkelijke vraag herhalen: waarom staan die kasten op isolatoren, en zijn ze wel of niet geaard? En zo ja, hoe dan?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Bart spruitje op 12 oktober 2019, 18:55:17
Beste Klaas,

ik denk dat de kasten zeker geaard zijn en dat de aarde meeloopt in de kabel die naar de kast gaat. Zoals ook in mijn verhaal vermeld willen we binnen
het spoorweg wereldje niet aarden aan de lokale aarde maar altijd aan het aardpunt van het spoor.
Tussen het aardpunt (de prorail aarde) en bijvoorbeeld gebouwaarde kan gewoon een spanningsverschil staan of optreden.
Door de kast op isolatoren te zetten voorkom je dat er bij een fout een stroom naar de plaatselijke aarde gaat lopen.
Nu gaat door een fout de stroom via de kast naar het interne aardpunt in de kast en via de voedingskabel terug naar waar hij vandaan komt. Op deze wijze kunnen bijv. beveiligingen aanspreken.

De prorail aarde is dus ook een andere aarde als gebouwaarde (of eigenlijk alles buiten prorail is een andere aarde).
Ooit een keer gehoord dat in OB zaanstaat het mogelijk was om een bout te laten opgloeien als hij tussen prorail aarde en gebouwen aarde werd gehouden. Hier stond dan weliswaar een zeer klein spanningsverschil maar het vermogen erachter was behoorlijk groot.

Groeten Bart

Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Jeronimos op 12 oktober 2019, 19:04:05
Het aarden is dus voorschrift. Niets anders.



Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 19:43:26
ik denk dat de kasten zeker geaard zijn en dat de aarde meeloopt in de kabel die naar de kast gaat.
Je schrijft: "ik denk dat ….. ". Maar is het alleen maar denken of weet je het zeker?
In het geschrift wat ik heb gekregen staat dat een eventuele aardkabel direct aan de aardrail verbonden moet worden. Maar er staat niet bij waar die aardkabel vandaan komt. En het woord "eventuele" geeft te denken dat er niet altijd  een aardkabel aanwezig is. 

Citaat
Zoals ook in mijn verhaal vermeld willen we binnen het spoorweg wereldje niet aarden aan de lokale aarde maar altijd aan het aardpunt van het spoor.
Kun je wat concreter aangeven wat het verschil is? Wat is de lokale aarde en wat is het aardpunt van het spoor?

Ik hoop nog steeds dat ik eens langs zo'n kast kom terwijl er iemand aan werkt, dan kan ik vragen of ik er eens in mag kijken.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Spoorrelais op 12 oktober 2019, 21:15:25
Er loopt geen aarding via de kabels vanuit het relaishuis of de relaiskast.

Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 12 oktober 2019, 21:22:24
Het aardpunt van het spoor is in het onderstation meende  ik altijd , maar in het boek    van       Ir Koster over electrische spoorwegen zie ik in twee schema's wel de minus rail getekend en die is niet aan aarde getekend. Het hele spul "zweeft ".

 Hier dus,kan je het schema zelf zien :
http://www.energievoorziening.info/onderstation/onderstations1.htm

  Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 21:40:34
Peter, dat schema kende ik al en dat het systeem van de tractiestroom niet geaard is wist ik ook al. ;)
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 12 oktober 2019, 21:43:13
Hoi Klaas ,
Van jou verwacht ik niet anders   ;)   ,maar anderen weten het misschien niet goed.
 Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 21:47:41
Peter, ik heb ook lang gedacht dat de min van het tractiecircuit in het OS aan aarde zou liggen. Leek me heel logisch, maar niet dus. Aan de andere kant, ik ken een  SS (schakelstation) waar rond het gebouwtje 4 spoorstaven vertikaal in de grond geramd zijn en daar zitten aardkabels aan. Geen idee waar die naartoe gaan, kon het ook niet uitzoeken want ik heb geen sleutel van dat hok. ;D
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 12 oktober 2019, 21:51:07
 Ha Ha,die sleutels krijg jij niet,  ;)
Maar dat is wel verwarrend ,of mss zijn ze voor het aarden van de                 hoogspanningskooi ?
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 21:54:03
In een schakelstation zit toch geen hoogspanning?
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Peter Kleton op 12 oktober 2019, 21:58:17
 Zeker wel !
Of is 1500V geen hoogspanning ?
 Je kent het schakelschema toch wel ?
Alle vier de einden van de  bvl secties komen daar naar binnen en zitten met maximaal schakelaars aan elkaar op een rail.
Peter
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 oktober 2019, 22:00:15
Je hebt gelijk. Het zal de afscherming rond de schakelinstallatie zijn die geaard is.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Duvel op 12 oktober 2019, 23:07:35

Klopt, en ook de laagspanningsvoorzieningen in een schakelstation hebben een aarde nodig. Er gaan ook minkabels een schakelstation binnen, omdat de snelschakelaars die nodig hebben als referentie voor het inschakelen.
Titel: Re: Aansluitkast ATB-vv
Bericht door: Bart spruitje op 12 oktober 2019, 23:15:25
Zeker wel !
Of is 1500V geen hoogspanning ?
 Je kent het schakelschema toch wel ?
Alle vier de einden van de  bvl secties komen daar naar binnen en zitten met maximaal schakelaars aan elkaar op een rail.
Peter

Peter,

Officieel is 1500 Volt geen hoogspanning en valt deze onder de NEN3140. Deze laagspanningsnorm geld voor installaties voor ten hoogste 1500V DC en 1000VAC

De huidige bovenleidingsspanning is echter rond de 1800 VDC en valt daarmee volgens de norm onder de NEN3840.
Uit het verleden is de 1500V voor NS dus NEN3140 en daarbij laagspanning. Ooit is dit zo bepaald zodat NS niet aan de hoogspanningsnormen hoefde te voldoen.

Groeten Bart