Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:33:12
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:12:38
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Pendel module door saskia
Vandaag om 01:10:38
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 00:57:52
CTA’s jaren …70? / 80… door grossraumwagen
21 September 2025, 23:08:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
21 September 2025, 22:49:14
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door eitreb
21 September 2025, 21:55:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
21 September 2025, 21:34:28
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
21 September 2025, 21:02:53
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 September 2025, 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
21 September 2025, 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
21 September 2025, 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
21 September 2025, 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
21 September 2025, 16:36:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
21 September 2025, 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
21 September 2025, 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
21 September 2025, 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
21 September 2025, 13:59:18
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 211558 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. zondag 31 aug. 2025
« Reactie #615 Gepost op: 31 August 2025, 15:55:41 »
Zondag 31 augustus 2025
Op deze rustige en regenachtige zondag weer een klein update ronde gemaakt.


2607-1316 In Vaildhusen was zins de laatste keer niet veel veranderd, er is wat meer ballast gestort en wat steviger aangereden.


2608-1319 De overweg “Zum Escher Feld” lag er nu helemaal uit. Net voor de sjofel kan je zien hoe diep dat er uitgegraven is.



2609-1320 We kijken hier in de richting van Esche. Achter de bosschages bevind zich het wissel wat vroeger naar de olie van Osterwald liep. Ik krijg het ideeën dat het hier ook dubbelspoor gaat worden?


2610-1327 Een van de opgangen naar het perron van Hoagstede


2611-1321 de aangestampte opgang van af de Bergstrasse


2612-1325 van wat dichterbij gezien


2613-1326 Hier moeten wat technische apparaten komen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. vrijdag 5 september 2025
« Reactie #616 Gepost op: 05 September 2025, 19:34:23 »
Vrijdag 05 september 2025
Na een paar daagjes aan de Rijn gezeten te hebben, even gekeken of dat er al schot in de zaak zit


2614—1328 Velthausen


2615—1329 Velthausen


2616—1330 Esche


2617—1331 Esche


2618—1332 Hoogstede


2619—1313 Hoogstede


2620—1335 Hoogstede


2621--1334 Hoogstede
« Laatst bewerkt op: 05 September 2025, 19:40:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. woensdag 10 sep. 2025
« Reactie #617 Gepost op: 10 September 2025, 13:55:41 »
Woensdag 10 september 2025

Vanmorgen even een rondje Veldhaus/Esch/Hoogstede/Emlichheim gemaakt.

In Veldhaus was alleen de rommel wat opgeruimd en liepen enkele kerels interessant te doen.
Binnendoor via de Veldgaarstrasse naar de Fohlenstrasse gereden. 


2622—1339 Hier aan de Fohlenstrasse was wel enige activiteit te bespeuren. Zo te zien waren ze duidelijk bezig met het nieuwe wissel wat het tweede spoor uit Veldhausen aan moet sluiten op het doorgaande spoor van en naar Coevorden.


2623—1340 Er waren diverse “baggers” zoals de kranen hier genoemd worden, op de achtergrond bezig de vuile grond uit te zeven en deze weer klaar te leggen voor hergebruik. Rechts het nieuwe wissel.


2624—1341 Ik heb deze plaat geschoten om aan te geven waar volgens mij het wissel gepositioneerd moet worden, in het rechte stuk direct na de boog.
Doorgereden via allerlei landweggetjes naar de Bahnhofstrasse in Esch.


2625—1342  Door het open weiland waren deze werkvoertuigen duidelijk te onderscheiden. Twee baggers en een platte wagen.


2626—1344-k Langs de voorste kraan kijk ik in de richting waar ooit het omloopwissel in het oliespoor naar Osterwald heeft gelegen. Alles weg en mooi vlak gemaakt.


2627—1345 Kijk ik in de richting van Coevorden dan zie ik daar heel veel persoontjes druk doen. Helaas is het vandaag een gewone werkdag, dus moet ik een beetje afstand houden!


2628—1352 Ik ben dan maar omgereden naar Zum Escher Feld en had daar een beter zicht op de boog uit het bos. Hier kon je normaal het aftakkende wissel naar het oliespoor zien liggen, maar Nada, de rails waren terug maar geen wissel.


2629—1350 Uit het bos kwam wel een bagger met een grindbakkie.


2630—1353 Deze combinatie stopte vlak voor mijn neus voor de nu dichtgegooide overweg in de Zum Escher Feld


2631—1349 De bedoelde overweg


2632—1351 De ballast was bedoeld voor de overweg en voor de iets verderop werkende dienstvoertuigen


2633—1348 De bedoelde voertuigen

Na Esche een kijkje gaan nemen bij de werkzaamheden in Hoogstede


2634—1354 Begint al aardig op te schieten


2635—1355 Tegenwoordig heeft men overal hulpstukken voor, zoals deze zijkant oppakinlegknijper!


2336—1356 Het stationsplein! Vraagt nog de nodige aandacht.


2637—1358   Emlichheim heeft spoortechnisch nog niet veel te melden.


2638—1358 Het Umfeld daarentegen krijg op dit moment wel de nodige aandacht.


2639 En dan wil ik de liefhebber ook nog even wijzen op dit pas uitgekomen boek. ( zie ook mijn draadje in de rubriek Media.)








« Laatst bewerkt op: 12 September 2025, 20:26:32 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #618 Gepost op: 10 September 2025, 17:47:49 »
Mijn exemplaar verwacht ik elk moment. Ben benieuwd, mijn opa is in de oorlog bij de BE te werk gesteld, wellicht dat er nog iets daarover te vinden is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zaterdag 13 sept. 2025
« Reactie #619 Gepost op: 12 September 2025, 21:10:07 »
Zaterdag 13 sept. 2025

Vandaag is het mooi weer met  af en toe een waterig zonnetje.


2640-1424 Mijn eerste stop was in Nijnhuus. Alles was hier in diepe rust en er was weinig activiteit te bespeuren.


2641-1423 Een van de machines die aannemer Stevens ingezet en die regelmatig in mijn reportage terugkomen


2642-1422  Net zoals deze van de DB overgenomen ballastwagen.


2643-1421 Ondergrond met ballstbed voor het nieuw aan te leggen inhaalspoor.


2644-1417 Doorgereden naar de "Fohlenstrasse" waar het nieuwe wissel al klaar ligt om in gepast te worden. Wat mij nu pas opvie,l zijn de kunststof dwarshouten! Hier worden de betonnen en/of houten dwarsliggers definitief verlaten en vervangen door kunststof.


2645-1418  Een oude en nieuwe wisseldwarshouten.


2646-1419 Staande op de overweg van de"Fohlenstrasse" behoeft deze tekst geen nadere uitleg.


2647-1420 Regelmatig kom je deze staande leiding met 3” storz-koppeling in het landelijke buitengebied tegen. Dit is het bovengrondse deel van een geboorde gesloten put welke t.b.v. de brandweer waterwinning zijn geslagen.


2648-1413  Nu kon ik wel tot helemaal achterin rijden. Er was niemand aanwezig die mij tegen kon/wilde houden. Zoals nu goed te zien is was het wissel inderdaad uitgenomen en was het spoor rechtdoor getrokken.


2649-1411 Duidelijk, dat de oude situatie nooit meer terug komt.


2650-1416 Ik heb begrepen dat ook dit wissel zal verdwijnen. Maar wat ze nu precies van plan zijn met het oliespoor naar Wauld? De tijd zal het ons leren.


2651-1409 In Hoagste schiet het Bahnhof aardig op. Het dek en de opgangen liggen er al in, nu alleen het technisch gedeelde en het Umfeld nog.


2652-1409 Mooi zo’n wit streepie.

Deze keer Emlichheim overgeslagen en  richting Coevorden gereden. Een rondje over het Europark gemaakt en daar niets bijzonders gezien of tegen gekomen.


2653-1396 Kom ik op Laarwald aan, wil ik de Dacia op zijn oude plekje parkeren, gaat niet, de parkeerplaatsen zijn ingenomen door de “nieuwe “ kantoorgebouwen van "Kleemans".
Dan maar omgereden en de wagen op de voormalige losweg in Agtehorn neergezet.


2654-1404 Al snel zag ik dat in de korte tijd dat ik Laarwald niet bezocht heb, er veel veranderd is. Niet alleen waren er kantoorcontainers  verschenen, maar ook het wissen en het goederenspoor wat langs het station liep, waren opgenomen en lagen als oudijzer aan de kant. Het enige wat nog aan de oude situatie herinnerde was het nu nutteloze geworden stopontspoorblok wat nog fier overeind stond.


2655-1407 Hier lag het wissel. Nu het spoor opgenomen is heeft het station zijn directie verbinding met het spoor verloren. Het nieuwe perron komt voorbij de goederenloods te liggen.


2656-1397  Hier links, in de oude ballast komt het nieuwe perron.


2657-1405 Daar lig je dan te wachten op je nieuwe functie van scheermesje. 8)


2658-1399 Zo rond kijkend viel het mij nu  pas op dat het derde spoor niet geheel waterpas ligt!


2659-1393 De overweg en het sein staan nog in Duitsland, halverwege de foto ligt de grens met Nederland.
We kijken over het doorgaande spoor naar Coevorden..


2660-1394 Tussen Laarwald en de Euroterminal.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2025, 10:45:48 door Hans Reints. Reden: tekst aanpassingen »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Vrijdag 19 september 2025
« Reactie #620 Gepost op: 19 September 2025, 19:58:08 »
Vrijdag 19 september 2025

Gisteren, dat was een zeiknatte donderdag , ben ik even een rondje wezen maken over Veldhaus, Fohlenstrasse, Eshe en Hoogstede. De regen kwam met bakken uit de hemel en alle bouwplaatsen waren omgetoverd in 1 grote bagger poel. Van enige voortgang in het reactiveren viel weinig te bespeuren.
Daarom vandaag maar weer eens terug gegaan. Een van mijn trouwe volgers was zeer benieuwd naar de nieuwe situatie achter het station van Nordhorn.


2642-1429  Ik was er precies onder schoolspitstijd. Zowel bij de bushaltes als op het perron was het buitengewoon druk


2643-1427  Helaas stond ik recht in de zon te kijken wat niet zo bevorderlijk is voor een goede foto!  Hier sond tot voor kort nog de BoerenBond, maar daar is niets meer van terug te vinden.


2644-1428 De voormalige toegang tot de eerder genoemde Boeren Bond.


2645-1433  Hier lagen de goederen en rangeersporen van de BE


2646-1434 De voormalige overweg langs het NINO-gebouw. Dat er iets gaat veranderen is goed te zien.


2647-1440 Zo zet je een overwegafsluitboom aan het wegdek vast


2648-1431  De VT114 passeert hier de overweg in de NINO allee waarvan de overwegbomen hermetisch zijn gesloten. Ook het waarschuwingslicht staat permanent op rood!

2649-1436  De VT112 loopt op spoor 2 binnen en gaat dadelijk als dubbeltractie door naar Neuenhaus


2650-1432  De VT114 zal over enkele ogenblikken halteren op spoor 2. En wacht hier op het versterking stel VT112 om samen de enorme hoeveelheid scholieren in Neuenhaus af te leveren.


2651-1437 Hier liep het aanvoerspoor voor de voormalige Boeren Bond. Alles is onherkenbaar veranderd.


2652-1435 Op het wachtspoor staat de VT112 te wachten op het groene licht.


2653-1436 De VT112 onderweg om aan te koppelen aan de VT114.


2654 1443 De VT114 + VT112, nu met rode sluitlichten, aan het voorlopige eindstation Neuenhaus


2655-1441 Om het plaatje compleet te maken de VT112 met de VT114 in Neuenhaus


2656-1442 Nog even en dan gaat het die kant heen.


2657-1445 Gisteren in de stromende regen was er van enige activiteit niet te bespeuren, maar nu ligt een gedeelte van het inhaalspoor al op zijn plek! Dit is gezien in de richting van Neuenhaus


2658 1444 Kijkend vanuit Veldhausen in de richting van Esche ,zien we dit.


2659-1447 Aan de Fohlenstrasse was nog niet veel te zien dan alleen een paar spoorstaven tussen de rails.


2660-1446 Het zo mooi opgebouwde wissel was letterlijk in drie stukken gezaagd.


2661-1448 De Dacia aan de kant gezet en te voet het spoorbed afgelopen in de richting van Veldhausen. Naast railstaven lagen er ook veel betonnen dwarsliggers klaar om gebruikt te worden.


2662-1449 Bij Km 49.7 hield de nieuwbouw voorlopig even op.


2663-1450  Doorgereden naar Esche en daar zag ik dat het complete wissel en een stuk van de olie boog zijn uitgenomen.


2664- 1451 Op het stukje spoor in de overweg na, zijn nu alle rails en wissels, die ooit het oliespoor vormden, uitgenomen.

Nog even door gereden naar Hoogstede, maar daar valt geen nieuws over te melden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zondag 21 september 2025
« Reactie #621 Gepost op: 21 September 2025, 15:35:18 »
Zondag 21 september 2025

Vandaag even terug geweest in Veldhaus om te kijken of  het echt waar is wat de BE beweerd.  7 op 7 en dat 24 uur lang.


2665-1458  In Veldhaus heerste absolute Grafschaftlicher zondagsrust. Er was van enige activiteit op het emplacement niets te merken.  Kijken hier in de richting van Neuenhause,  het spoor moet nog doorgetrokken worden.


2666-1457  Het begin van het nieuwe spoor in de richting van Esche.


2667-1459 Ik ben een eindje de boog in gelopen tot het punt waar de nieuw gelegde rail ophouden. Links, net achter de bomen, ligt de overweg in de Fohlenstrasse.


2668-1460 Kijken in de richting van Veldhaus


2669-1462  De aannemer heeft een groot deel van zijn materieel  klaar staan voor de dag van morgen


2670-1461  Het nieuwe wissel, wat volgens mij morgen op zijn plaats wordt gelegd, in drie hapklare brokken.


2671-1463  De overweg in de Fohlenstrasse heeft in deze vorm zijn langste tijd gehad. Morgen zal het hier onherkenbaar gaan veranderen. Als je goed naar het spoor kijkt zal je zowel links als rechts zien dat de spoorstaven zijn doorgesneden voor een soepelere uit name.


2672-1464  De zaagsneden tussen de tijdelijke klemplaten, met op de biels de tekst wanneer het allemaal gaat gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2025, 23:20:27 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #622 Gepost op: 21 September 2025, 16:40:35 »
Bedankt voor de updates.  We worden zouitstekend op de hoogte gehouden over de voortgang van het project. 👍🏻