Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:31:25
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 07:55:21
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Da's Daz 2 door Ben
Vandaag om 06:49:19
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 208930 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. zondag 31 aug. 2025
« Reactie #615 Gepost op: 31 August 2025, 15:55:41 »
Zondag 31 augustus 2025
Op deze rustige en regenachtige zondag weer een klein update ronde gemaakt.


2607-1316 In Vaildhusen was zins de laatste keer niet veel veranderd, er is wat meer ballast gestort en wat steviger aangereden.


2608-1319 De overweg “Zum Escher Feld” lag er nu helemaal uit. Net voor de sjofel kan je zien hoe diep dat er uitgegraven is.



2609-1320 We kijken hier in de richting van Esche. Achter de bosschages bevind zich het wissel wat vroeger naar de olie van Osterwald liep. Ik krijg het ideeën dat het hier ook dubbelspoor gaat worden?


2610-1327 Een van de opgangen naar het perron van Hoagstede


2611-1321 de aangestampte opgang van af de Bergstrasse


2612-1325 van wat dichterbij gezien


2613-1326 Hier moeten wat technische apparaten komen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. vrijdag 5 september 2025
« Reactie #616 Gepost op: 05 September 2025, 19:34:23 »
Vrijdag 05 september 2025
Na een paar daagjes aan de Rijn gezeten te hebben, even gekeken of dat er al schot in de zaak zit


2614—1328 Velthausen


2615—1329 Velthausen


2616—1330 Esche


2617—1331 Esche


2618—1332 Hoogstede


2619—1313 Hoogstede


2620—1335 Hoogstede


2621--1334 Hoogstede
« Laatst bewerkt op: 05 September 2025, 19:40:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. woensdag 10 sep. 2025
« Reactie #617 Gepost op: 10 September 2025, 13:55:41 »
Woensdag 10 september 2025

Vanmorgen even een rondje Veldhaus/Esch/Hoogstede/Emlichheim gemaakt.

In Veldhaus was alleen de rommel wat opgeruimd en liepen enkele kerels interessant te doen.
Binnendoor via de Veldgaarstrasse naar de Fohlenstrasse gereden. 


2622—1339 Hier aan de Fohlenstrasse was wel enige activiteit te bespeuren. Zo te zien waren ze duidelijk bezig met het nieuwe wissel wat het tweede spoor uit Veldhausen aan moet sluiten op het doorgaande spoor van en naar Coevorden.


2623—1340 Er waren diverse “baggers” zoals de kranen hier genoemd worden, op de achtergrond bezig de vuile grond uit te zeven en deze weer klaar te leggen voor hergebruik. Rechts het nieuwe wissel.


2624—1341 Ik heb deze plaat geschoten om aan te geven waar volgens mij het wissel gepositioneerd moet worden, in het rechte stuk direct na de boog.
Doorgereden via allerlei landweggetjes naar de Bahnhofstrasse in Esch.


2625—1342  Door het open weiland waren deze werkvoertuigen duidelijk te onderscheiden. Twee baggers en een platte wagen.


2626—1344-k Langs de voorste kraan kijk ik in de richting waar ooit het omloopwissel in het oliespoor naar Osterwald heeft gelegen. Alles weg en mooi vlak gemaakt.


2627—1345 Kijk ik in de richting van Coevorden dan zie ik daar heel veel persoontjes druk doen. Helaas is het vandaag een gewone werkdag, dus moet ik een beetje afstand houden!


2628—1352 Ik ben dan maar omgereden naar Zum Escher Feld en had daar een beter zicht op de boog uit het bos. Hier kon je normaal het aftakkende wissel naar het oliespoor zien liggen, maar Nada, de rails waren terug maar geen wissel.


2629—1350 Uit het bos kwam wel een bagger met een grindbakkie.


2630—1353 Deze combinatie stopte vlak voor mijn neus voor de nu dichtgegooide overweg in de Zum Escher Feld


2631—1349 De bedoelde overweg


2632—1351 De ballast was bedoeld voor de overweg en voor de iets verderop werkende dienstvoertuigen


2633—1348 De bedoelde voertuigen

Na Esche een kijkje gaan nemen bij de werkzaamheden in Hoogstede


2634—1354 Begint al aardig op te schieten


2635—1355 Tegenwoordig heeft men overal hulpstukken voor, zoals deze zijkant oppakinlegknijper!


2336—1356 Het stationsplein! Vraagt nog de nodige aandacht.


2637—1358   Emlichheim heeft spoortechnisch nog niet veel te melden.


2638—1358 Het Umfeld daarentegen krijg op dit moment wel de nodige aandacht.


2639 En dan wil ik de liefhebber ook nog even wijzen op dit pas uitgekomen boek. ( zie ook mijn draadje in de rubriek Media.)








« Laatst bewerkt op: 12 September 2025, 20:26:32 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #618 Gepost op: 10 September 2025, 17:47:49 »
Mijn exemplaar verwacht ik elk moment. Ben benieuwd, mijn opa is in de oorlog bij de BE te werk gesteld, wellicht dat er nog iets daarover te vinden is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zaterdag 13 sept. 2025
« Reactie #619 Gepost op: 12 September 2025, 21:10:07 »
Zaterdag 13 sept. 2025

Vandaag is het mooi weer  met een af en toe schijnend zonnetje.


2640-1424 Mijn eerste stop was natuurlijk in Nijnhuus. Alles was hier in diepe rust en weinig activiteit te bespuren.


2641-1423 Een van de machines die aannemer Stevens ingezet en die regelmatig in mijn reportage terug komen


2642-1422  Net zoals deze van de DB overgenomen ballastzelfstorter.


2643-1421 Het ballstbed voor het nieuwe inhaalspoor.


2644-1417 Doorgereden naar de Fohlenstrasse waar het nieuwe wissel al aardig vorm krijg. Wat mij nu pas opviel zijn de kunststof dwarshouten! Hier worden de betonnen en/of houten dwarsliggers definitief verlaten.


2645-1418 Oude en de nieuwe wisseldwarshouten.


2646-1419 Staande op de overweg van de Fohlenstrasse behoeft deze tekst geen nadere uitleg


2647-1420 Regelmatig kan je deze 3” leiding met storz-koppeling in het landelijke gebied tegenkomen. Dit is het bovengrondse deel van een geboorde gesloten put t.b.v. de brandweer. (waterwinning)


2648-1413 Ik kon nu wel tot helemaal achterin rijden, er was niemand die mij tegen kon/wilde houden. Inderdaad het wissel was uitgenomen en het spoor rechtdoor getrokken.


2649-1411 Duidelijk dat dit nooit meer terug komt


2650-1416 Ik begrijp dat dit wissel ook zal verdwijnen, maar wat ze nu precies van plan zijn met het oliespoor naar Wauld? De tijd zal het ons leren.


2651-1409 In Hoagste schiet men ook aardig op. Het dek en de opgangen liggen er al in, nu alleen het technisch gedeelde en het Umfeld nog.


2652-1409 Mooi zo’n wit streepie.
Deze keer Emlichheim overgeslagen en langs het spoor richting Coevorden gegaan. Een rondje over het Europark gemaakt en niets bijzonders gezien of tegen gekomen.


2653-1396 Wilde ik de Dacia op zijn oude plekje parkeren, gaat niet de plek is ingenomen door de “nieuw “ kantoorgebouwen van Kleemans. Omrijden en de wagen op de voormalige losweg in Achterhorn neergezet.


2654-1404 Al snel zag ik dat in de korte tijd dat ik niet geweest ben er veel veranderd is. Niet alleen de kantoorcontainers waren verschenen, maar daarentegen was het wissen en het goederenspoor wat langs het station liep opgenomen. Alleen de lantaarn van het nu nutteloze geworden stopontspoorblok stond nog fier overeind.


2655-1407 Hier lag het wissel. Nu het spoor opgenomen is heeft het station zijn verbinding met het spoor verloren. Het nieuwe perron komt achter de goederenloods te liggen.


2656-1397  Hier links, in de oude ballast komt het nieuwe perron.


2657-1405 Daar lig je dan als oud ijzer te wachten op de opkoper.


2658-1399 Het viel mij nu eigenlijk pas op dat het derde spoor niet geheel waterpas l;igt!


2659-1393 De overweg en het sein zijn nog Duits. Halverwege de foto ligt de grens met Nederland. Dit moet het doorgaande spoor naar Coevorden worden/zijn.


2660-1394 Tussen Laarwald en de Euroterminal.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.