Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 19:00:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:55:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 18:49:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 113006 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #300 Gepost op: 12 June 2019, 22:25:15 »
Ook al rijdt de loc ooit (over 3 dagen ;D) nog voor geen meter, dan nog moet er een decoder in.
Dit om het opstellen op m'n digitale opstelterrein mogelijk te maken.

Er moest dus een plekje gevonden worden voor een decoder. En wel zo dat de loc zich steeds nog demonteren laat.
Het plan ziet er zo uit:


Onder de voetplaat (grijs) bevindt zich aan de achterzijde een mooie ruimte voor een kleine decoder.
Die is alleen een fractie te ondiep.


Net te ondiep dus.
Boven de loopas is wel ruimte genoeg, maar aan die plek kleven andere bezwaren. De loopas moet namelijk vrij in de hoogte kunnen bewegen. Verder wordt het qua bedrading wel heel erg krap.


De decoder òp de voerplaat is overigens ook geen optie. Want de voetplaat wordt straks vast verbonden met de opbouw. Dan zou je de opbouw nooit meer van het chassis kunnen lichten (tenzij je stekkers gebruikt en het dak afneembaar houdt).
Het plan is dus om een gat te maken in de voetplaat ter grootte van de decoder en....


....de decoder vast te zetten op een blokje in het chassis.


Nogmaals het bewuste blokje.


De voetplaat nog even op z'n plek gelegd.
Mocht het zo zijn dat ik werkende verlichting wil gaan inbouwen (wat niet standaard is bij deze bouwset wordt geleverd), dan kan ik alsnog gebruik maken van een stekkertje in het machistenhuis, waarbij het dak dan dus wel afneembaar gemaakt moet worden.
Het aantal benodigde polen blijft dan beperkt tot 3.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #301 Gepost op: 12 June 2019, 22:26:57 »
Om het witmetaal glad te krijgen kun je ook een dun laagje gewone plamuur opsmeren en dan opschuren. Zo lossen ze bij auto’s oneffenheden ook op.
Gewone autoplamuur bedoel je waarschijnlijk?
(Plamuur voor hout krimpt nogal en ik vraag me af of het hecht aan metaal)

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8315
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #302 Gepost op: 12 June 2019, 22:34:35 »
Ik gebruik gewoon muurplamuur. Wat je als je verhuist uit een huurhuis in de gaatjes smeert. Geen houtplamuur.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #303 Gepost op: 12 June 2019, 22:53:27 »
Ik snap nu waar je waarschijnlijk op doelt, Sven.

De stoomleidingen naar de cilinders laten zich niet verlengen, althans niet met plamuur, omdat ze de scheiding vormen tussen chassis en opbouw.
Op de volgende foto's is dat zichtbaar.





Wat misschien wel zou kunnen is om op de uiteinden dunne ringetjes te plaatsen.
ø 2,45mm buiten; ø 1,6mm gat en dan een kleine mm dik.
Maar zie zoiets maar eens te vinden. Vooral de buitendiameter kom heel nauw, want anders is het middel erger dan de kwaal.

Dank overigens voor het meedenken.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8315
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #304 Gepost op: 12 June 2019, 22:54:38 »
Ik heb het over het opvullen van de wanden met die strepen, niet voor het dichtsmeren van spleten.  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #305 Gepost op: 12 June 2019, 23:01:41 »
Natuurlijk ja....niet goed gelezen ;)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5724
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #306 Gepost op: 13 June 2019, 19:01:08 »
Bas.

Ook ik heb meerdere malen bouw pakketten gehad van Weinert, Gunther en Bochmann en Kochendorfer die je zelf op
maat moet maken.

Het verbaast mij dus niets. :angel:

Bij zelf bouw / ombouw is dit nog een stukje erger , je zal alles wel 5 of 6 keer moeten passen voordat je het vast kunt zetten.

Veel succes met de verdere bouw/strijd.  (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6147
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #307 Gepost op: 14 June 2019, 09:46:29 »
Gebruiken ze siliconenrubber mallen voor het gieten van het metaal? Dat kan de vervorming verklaren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #308 Gepost op: 06 August 2019, 22:31:25 »
Het is alweer even geleden dat ik wat verder gekomen ben met dit project.

Alvorens de bouw van het model optisch af te ronden wilde ik eigenlijk eerst wel eens weten of de loc überhaupt wel lopen wil.
Daarom is nu het chassis aan de beurt.

Een van de onderdelen waarop het goed fout kan gaan, is de schuifbeweging.
Om die te kunnen monteren had ik extra gereedschap nodig. Om de zogenaamde "Nieten" (ik weet geen goed Nederlands) te kunnen "vernieten" (;D) heb je een hamer, een aambeeld en speciale drevel nodig. Dat alles te bestellen bij Weinert, waarbij je weer een sloot geld kwijt bent. Dat moest dus anders.

Die hamer was geen probleem. Dat aambeeld misschien wel, maar daar zou ik iets op kunnen verzinnen. Maar met die drevel wilde ik geen risico nemen. Die heb ik gelukkig ergens 2e-hands kunnen bestellen. De verzendkosten waren hoger dan van het ding zelf, maar soms moet je wat.

Toen werd het (hoog)zomer. Niet de meest ideale periode om iets aan te pakken waar je tegenop ziet.
En zo bleef het spul maar liggen op mijn werktafel.
Tussendoor een Mitteleinstiegswagen voorzien van binnen- en sluitverlichting, want je wilt ook wel eens wat anders omhanden hebben.

Maar nu ben ik weer een stapje verder.
De eerste "Niet" van de schuifbeweging is "vernietet".


Te zien is de drevel van Weinert. Het plankje hardhout waarin een putje gemaakt is: het aambeeld.
De Gegenkurbel is aan de Schieberschubstange "vernietet" (helaas even geen vertaling).
Het witte kartonnetje heb ik gebruikt ter ondersteuning.

Wat me nog niet zo lekker zit is dat de kruiskop niet soepel over de leibaan (correct Nederlands?) glijdt.
Alsof er braampjes zitten, die ik overigens niet kan ontdekken.
Nu kan ik de boel wel oliën, maar dat neemt het probleem niet weg.

Nog maar even aanzien.
Het is mijn bedoeling de schuifbeweging links eerst te completeren, dan te testen en pas daarna verder met rechts.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25934
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #309 Gepost op: 06 August 2019, 22:52:42 »
Volhouden Bas! Eens komt het goed zeg ik altijd.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #310 Gepost op: 07 August 2019, 05:18:54 »
Zijn dat niet gewoon klinknagels en heet de handeling dus klinken Bas?
Leibaan is de juiste term hoor :)
Succes verder!

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #311 Gepost op: 07 August 2019, 09:26:52 »
Klinknagels.....ja natuurlijk!
Ik weet overigens niet of klinknagels in het echt ook gebruikt werden voor verbindingen die beweegbaar moesten blijven. Voor zover mijn kennis reikt waren ze juist voor starre verbindingen.

Deze nageltjes zijn in ieder geval hol aan de zijde waar je met de drevel op tikt, zodat er een kransje ontstaat.

....Eens komt het goed....
Een heel mooi credo, Wim!

Groet, Bas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #312 Gepost op: 07 August 2019, 10:08:24 »
Zover ik weet werden klinknagels nooit direct voor bewegende verbindingen gebruikt.

Op basis van die omschrijving vermoed ik dat het een soort holnieten zijn, die gebruikt worden als een klinkverbinding.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2019, 20:36:51 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #313 Gepost op: 07 August 2019, 17:44:34 »
Bas,

Ik heb wel eens gehad dat de ‘binnenkant’ van de kruiskop ruw was, dan glijdt het ook niet
soepel. Met een boortje oid de ruwheid weghalen hielp

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #314 Gepost op: 07 August 2019, 22:51:20 »
@Eric
Een holniet is het niet helemaal.
De nagel heeft aan het einde een verjonging die hol is. Aan het dikke (massieve) deel onder de kop komt het deel dat beweegbaar blijft ten opzichte van de nagel. En aan het verjongde holle deel komt het deel dat vast komt te zitten aan de nagel.
De drevel heeft een kegelvormige kop. Door daarmee op het holle deel van de nagel te tikken (met behulp van een hamer natuurlijk), ontstaat een klemverbinding (met het betreffende deel).
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen maken. Ik begrijp het nu ook pas echt nu ik ermee bezig ben geweest. ;D

@Fred
Ik heb inmiddels zitten "schaven" aan zowel de kruiskop als de leibaan. Een beetje frotten met een vijl en wat met een ruimer. En ook heb ik nog eens een railgum voor langs de leibaan gebruikt. Ik kan nu eigenlijk nergens meer weerstand meer ontdekken. De eerste rijtests zullen definitief uitsluitsel moeten geven.

Groet, Bas