Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led op voetjes voor huisverlichting, bestaat dit? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:28:31
Wensendraadje Nederlands 2020 door NS8714
Vandaag om 16:17:47
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 16:12:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:02
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 16:03:11
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door R v/d Hoven
Vandaag om 15:54:05
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Wim Vink
Vandaag om 15:52:19
Transformatorhuisje Veluvia in Wageningen door Duizendpoot
Vandaag om 15:32:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 15:28:18
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Daan!
Vandaag om 15:19:34
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:26
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Noordernet
Vandaag om 15:08:15
Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:50
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:59:32
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 14:55:32
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Bert van Gelder
Vandaag om 14:54:25
Roco 2019 door Christoph
Vandaag om 14:47:17
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:16
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Locofiel
Vandaag om 14:37:44
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 14:36:23
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:30:48
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 14:15:20
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:54:30
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 13:42:58
Westlandbaan door Ludo1957
Vandaag om 11:57:21
VERPLAATST: Tas of Talns wagen, wat is het verschil? door Bert van Gelder
Vandaag om 11:14:35
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 10:21:43
Roco h0, NS 1200 door VAM65
Vandaag om 10:16:07
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:06:35
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 01:23:31
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 37221 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Montage bouwkit Weinert BR 93
« Gepost op: 27 mei 2018, 18:05:31 »
Onder "Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)..." bericht 7831 had ik al laten zien dat ik voor mijn verjaardag een Weinert bouwset van een BR 93 heb gekregen.
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort kits. Ik zeg Pippi Langkous dan maar na: "ik heb het nog nooit gedaan, dus zal ik het wel kunnen".

Het is mijn bedoeling om hier bij tijd en wijle wat te laten zien van de vorderingen.
En verder zal ik ook vast wel eens om raad vragen.

Nogmaals de foto van de inhoud van de bouwset:


In de bouwbeschrijving wordt aangeraden om alvorens de bouw te starten, eerst de voorgemonteerde aandrijving te testen. Mocht je daarmee niet tevreden zijn, dan kun je dat frame ter controle naar Weinert sturen.
Welnu, de test kon mij helaas niet overtuigen.

Dus heb ik het frame teruggestuurd naar Weinert.
Inmiddels heb ik het frame weer terug. Weinert heeft naar hun zeggen de motor (Faulhaber) vervangen.

De motor blijkt echter niet vast te zitten. Een van de polen is aan het frame vastgesoldeerd. Maar voor de rest zit de motor los.

Ik zou de motor vast kunnen lijmen, maar ik denk dat ik daar toch even mee wacht. In de bouwbeschrijving staat namelijk verderop dat het goed is de werking van de schuifbeweging te controleren met vrijloop van de motor.
Ik heb daarom maar een provisorische test gedaan door de motor vast te zetten met wat schilderstape.

Het lijkt erop dat de loop inderdaad verbeterd is. Maar hoe het eindresultaat wordt, blijft natuurlijk afwachten.

Onderstaand foto's van het voorgemonteerde frame.




De motor is dus met 1 pool aan de massa vastgesoldeerd. Voor analoog gebruik is dat prima. Maar ik zou de loc liefst van een decoder voorzien. Ik hoop een minidecoder te vinden die ergens tussen het frame geplaatst kan worden. Zou moeten kunnen want een Faulhaber vraagt maar weinig vermogen en ik ben ook niet van plan om er treinen aan te hangen.

Bovendien blijkt er niet gerekend te zijn met werkende verlichting (een beetje een tegenvaller), zodat de decoder nòg minder belast wordt.
Het wegwerken van bedrading wordt nog de lastigste klus.
Maar als het allemaal te ingewikkeld wordt, dan houd ik het maar bij analoog.

Groet, Bas

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2018, 18:15:01 »
Geen groot probleem denk ik. Decoder met rode en zwarte draad waar nu de draden van de motor zitten. Dan de motor aan de oranje en grijze draad van de decoder.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2018, 19:59:16 »
Hier nog een wat verlate reactie.
Het aansluitschema is niet ingewikkeld. Het gunstig positioneren van een decoder is dat wel. Want pas als het bouwpakket gemonteerd is kun je goed zien waar je een decoder het beste kunt plaatsen.
Op dit moment heb ik daar nog nauwelijks een beeld bij.

Het project vordert maar langzaam. Het mooie weer helpt ook niet echt. En de vakantie staat ook nog eens voor de deur.
Er moet bovendien veel voorwerk worden verricht voor de delen in elkaar gezet kunnen worden.

Van de witmetalen onderdelen moeten eerst de gietresten en gietnaden worden verwijderd. Het is goed oppassen dat je niet uitschiet of per abuis een detail te pakken hebt.

Verder bevat de handleiding een boorplan. Allerlei putjes die op de bouwdelen te zien zijn, moeten worden worden uitgeboord in verschillende diameters, variërend van 0,3 tot 1,3 mm. Dit moet deels vooraf geschieden omdat je er later vaak niet meer bij kunt.
Voor dit boorwerk heb ik me eerst wat extra boortjes en een handboortje moeten aanschaffen. Ik boor alles met de hand. Het witmetaal is zacht en heeft een laag smeltpunt. Bij machinaal boren zou het kunnen smelten. En zie maar eens een machinale boor te vinden waar een boortje van 0,3mm precies centrisch in zit. Bij handmatig boren heb je alles letterlijk zelf in de hand.
Een geduldwerkje is wel...

Het is voor mij wel een vraag hoe diep een gat moet worden uitgeboord. Dat weet je pas op het moment van montage van het betreffende onderdeel. Vaak boor ik dwars door de materiaaldikte heen, maar soms is dat zeker niet de bedoeling.
Het blijkt het beste om het gat meteen in de juiste dikte te boren. Bij voorboren en later ruimen loop je namelijk meer risico dat het gat "wegloopt". Er is wat dat betreft al wat misgegaan, maar dat zit straks gelukkig geheel uit het zicht (voor perfectionisten zoals ik niettemin een ergernis).

Straks de eerste delen maar eens aan elkaar lijmen. Er wordt geadviseerd hiervoor secondelijm te gebruiken, maar ik ben er een beetje huiverig voor. Heb je dan wel voldoende tijd om de boel te positioneren? En houdt de verbinding het op termijn? De grotere delen naderhand verstevigen met 2-componentenlijm, heb ik al als advies gekregen van een mede forumlid.
We gaan er maar eens mee aan de slag.

Hier een plaatje van wat onderdelen die voor een deel gereed zijn om aan elkaar te lijmen.


Ik laat me even niet weerhouden door de dictatuur van het zomerweer ;D en ga weer lekker aan de slag.
Tot een volgende keer.

Groet, Bas



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4702
  • Team Mitropa
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #3 Gepost op: 08 juli 2018, 00:21:45 »
Verkeerde lijmverbinding van secondelijm kan je met nagellak remover weer los maken.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #4 Gepost op: 08 juli 2018, 09:33:21 »
Leuke tip.

By the way.
Werkt niet-acetonhoudende nagellak-remover overigens ook? Dat lijkt me wat minder agressief spul.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #5 Gepost op: 08 juli 2018, 09:49:11 »
Nieuwe vraag, waarbij ik misschien wel een beetje op de zaken vooruit loop:

Op het witmetaal zit een oxidehuid die je moet verwijderen ter plaatse van de te lijmen vlakken.
Met een schuurpapiertje (heel fijne korrel) lukt dat prima.
Maar op de wat grotere vlakken die (deels in het zicht blijven), zijn dan krasjes te zien, waarvan ik me afvraag of die niet zichtbaar blijven straks na het spuiten?

Ik heb ook een poging ondernomen met een railgum van Roco. Ook dan zie je kleine krasjes. Bovendien is dat gum wat vettig dus heb ik daarna de boel moeten ontvetten met alcohol.
Geen goede optie dus.

Sowieso vraag ik me af hoe die oxide-huid straks te verwijderen als het model gespoten wordt. Het lijkt me eigenlijk ondoenlijk, zeker als alle details gemonteerd zijn.
Wat zijn jullie ervaringen?

Groet, Bas

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4702
  • Team Mitropa
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2018, 10:05:28 »
Glasvezelpotlood ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2018, 11:57:17 »
Ga ik proberen ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2018, 12:07:44 »
Glasvezelpotlood ;D
Geeft ook kleine krasjes.
Maar als die straks wegvallen na het spuiten, dan is het glad genoeg.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2018, 13:03:08 »
Eindelijk is het zo ver om de eerste grote onderdelen aan elkaar te lijmen.

Nog best lastig, want de te onderdelen zijn niet bepaald vlak te noemen.
Het idee is om een stevige verbinding te maken ter plaatse van de lijmnokken. De later te verlijmen onderdelen kunnen er dan misschien "op spanning" tussen gezet worden.

Ik heb ervoor gekozen om ter plaatse van de nokken 2-componentenlijm te gebruiken die een lange uithardingstijd heeft. Dan heb je alle tijd om alles achteraf nog een beetje te kunnen verschuiven. Nadeel is dat als achteraf blijkt dat het verkeerd zit, dat zo'n verbinding bijna niet (of helemaal niet) zonder schade weer losgemaakt kan worden.

Bovendien is het oppassen dat je geen knoeiwerk krijgt. Dus heb ik maar weinig lijm gebruikt en ben vooraf eindeloos bezig geweest hoe en in welke volgende de onderdelen te passen zonder ongewild lijmsporen op het model te krijgen.


Hier de te verlijmen delen.
Speciaal voor dit werk heb ik een reststukje glas op m'n werktafel neergelegd, teneinde een volkomen vlakke ondergrond te krijgen.
Tevens is een een stukje hout en ook een kartonnetje te zien, dat straks nodig is om het model in alle richtingen horizontaal te houden tijdens het uitharden van de lijm.


Volgens de handleiding had ik eerst het machinistenhuis (inclusief water-/kolenvoorraad) in elkaar moeten lijmen en pas daarna de ketel erin moeten schuiven. Daar ben ik vanaf geweken, omdat de zijwanden van het machinistenhuis niet parallel lopen met de waterbakken. En verder omdat de ketel maar met moeite past in de kopwand van het machinistenhuis.
Achteraf gezien was het misschien toch beter geweest, want nu moet ik maar zien hoe ik dat machinistenhuis haaks krijg.
We zullen zien.


Hier zijn de onderdelen verlijmd.
Staat er netjes bij, dacht ik..... maar toen bleek dat het houtje verkeerd lag. Het had namelijk alleen de uiteinden van de waterbakken moet ondersteunen. >:(
Hier is ook goed te zien dat de zijwanden van het machinistenhuis niet mooi evenwijdig lopen.


Hier ligt het houtje wèl goed.
Na veel schuiven, kijken, schuiven, kijken, schuiven, bijna uit elkaar vallen  >:( weer opnieuw kijken, schuiven tot...
Nu is het de kunst om het werk tenminste 12 uur te laten rusten.


Het houtje is vooral bedoeld om de waterbakken horizontaal te houden.

Nu is het dus afwachten.
Ik weet nu in ieder geval al zeker dat de naden op de hoeken van het machinistenhuis wat open staan. Te zijner tijd maar eens kijken wat daar aan te doen is.
(Ik vermoed dat enige imperfectie inherent is aan het materiaal witmetaal ondanks dat Weinert spreekt over "passgenau")

Tot later.
Groet, Bas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3231
  • NS tijdperk III b/c
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2018, 13:30:55 »
Citaat
Nadeel is dat als achteraf blijkt dat het verkeerd zit, dat zo'n verbinding bijna niet (of helemaal niet) zonder schade weer losgemaakt kan worden.

Zover mij bekend zijn al die 2-componentenlijmen van de bekende merken temperatuurbestendig tot ca. 100oC.
Dus in het ergste geval het geheel in een (snelkook)pan water en koken maar.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2018, 15:14:55 »
Met het risico dat het witmetaal ook smelt.
Alhoewel, als het 100gr blijft, dan zou het geen probleem moeten zijn, want het smeltpunt van witmetaal ligt dacht ik op 170gr.
Gevoelsmatig toch een wat benauwd idee.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3231
  • NS tijdperk III b/c
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2018, 15:48:52 »
Kokend water kan bij atmosferische druk niet warmer worden dan 100oC, een een hogedruk-/snelkookpan loopt dit op tot max 120oC.
Klinkt eng, maar ik denk dat dat toch ver genoeg van van het smeltpunt van witmetaal af blijft.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2018, 16:05:45 »
Citaat
Werkt niet-acetonhoudende nagellak-remover overigens ook? Dat lijkt me wat minder agressief spul.
Aceton is vrij ongevaarlijk. Met thinner en zo werk ik echter alleen buiten en zo weinig mogelijk.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2018, 16:52:24 »
Kokend water kan bij atmosferische druk niet warmer worden dan 100oC, een een hogedruk-/snelkookpan loopt dit op tot max 120oC.
Klinkt eng, maar ik denk dat dat toch ver genoeg van van het smeltpunt van witmetaal af blijft.
Toch blijft het oppassen. Stel dat de onderdelen in de pan uit elkaar vallen, dan komen ze met de bodem in aanraking. Die bodem zal vast heter zijn dan het kookpunt van water.
Misschien een visnetje gebruiken of zoiets.

Aceton is vrij ongevaarlijk. Met thinner en zo werk ik echter alleen buiten en zo weinig mogelijk.
Dan zou je dus ook gewoon aceton kunnen gebruiken.

Al met al hoop ik dat ik geen van deze methoden nodig zal hebben en dat alles in 1x goed zit ;)

Groet, Bas