Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 101860 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #315 Gepost op: 29 augustus 2019, 22:15:55 »
In verband met de vakantieperiode heb ik maar weinig vordering gemaakt.
Afgezien daarvan blijft het een enorme klus. Per onderdeeltje van de schuifbeweging ben ik soms wel een avond zoet. Uitzoeken wat waar hoort. Het (juiste!) onderdeel van de gietboom verwijderen. Het onderdeeltje bijvijlen en soms ook schilderen. Dan onderdelen aan elkaar "nieten" met de klinknageltjes.

Bij dat nieten bleek ik overigens een fout gemaakt te hebben. De Schwinge zat precies omgekeerd. Dus dat nageltje moest weer los. Gelukkig levert Weinert één extra nageltje. Ik heb dus al gelijk die joker moeten inzetten. Er mag niks meer fout gaan.
Een voordeel is dat ik van mijn twijfel aan de degelijkheid van die klinknagelverbindingen verlost ben. Het kostte namelijk flink wat moeite de foutieve verbinding weer los te krijgen ;D

Maar nu is het dan zover dat de schuifbeweging aan een zijde provisorisch gemonteerd is. Behalve dan de Auswerfhebel, maar dat is in dit model geen bewegend onderdeel.


Alles zit nog los.
Eerst maar eens proefdraaien. Spannend.
Het lukt in ieder geval al wel om een omwenteling te maken door handmatig te draaien aan de motor.

Als het proefdraaien oké blijkt dat wordt het misschien tijd om hier en daar wat vast te zetten. Daar ben ik wel huiverig voor want er is een risico dat een zwaar punt ontstaat. Maar ja, maar niet te ver op de zaken vooruitlopen.

Hoe dan ook moet de de boel weer gedemonteerd worden, want de Schieberschubstange blijkt nog rood te moet worden ingelegd. Niet fijn hoor, dat alles weer uit elkaar moet als je weet hoeveel moeite de montage kostte.
Het is inmiddels wel zo dat ik nu weet hoe de boel in elkaar zit. Dat maakt de montage van de schuifbeweging aan de andere zijde vast wat gemakkelijker.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #316 Gepost op: 29 augustus 2019, 22:26:24 »
Petje af!  (y)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #317 Gepost op: 29 augustus 2019, 23:22:54 »
Citaat
Als het proefdraaien oké blijkt dat wordt het misschien tijd om hier en daar wat vast te zetten. Daar ben ik wel huiverig voor want er is een risico dat een zwaar punt ontstaat. Maar ja, maar niet te ver op de zaken vooruitlopen.
Zitten de koppelstangen wel aan weerszijden (gequarterd) gemonteerd?
Anders krijg je zeker een zwaar punt, vastslaan zelfs.

En welkom terug!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #318 Gepost op: 30 augustus 2019, 09:37:55 »
Dank voor jullie positieve reviews.

@Jacob
De bouwset is geleverd met gemonteerde aandrijving, inclusief de koppelstangen. Dus dat (de kwartering) mag wel in orde worden verondersteld (en dat heb ik dan ook direct al, voordat ik begon te bouwen, gecontroleerd).

Groet, Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #319 Gepost op: 30 augustus 2019, 14:41:34 »
Complimenten Bas! (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #320 Gepost op: 30 augustus 2019, 22:56:08 »
Dank je Jaap!

Inmiddels heel voorzichtig een eerste rijtest gedaan.
Ik ben er niet ontevreden over :)
Het zou kunnen zijn dat er nog wat hakkelt. Eerst maar eens de Schieberkreuzkopf vastlijmen. Dat zou zowel een verbetering als een verslechtering tot gevolg kunnen hebben.

Wat er sowieso ook nog moet gebeuren, is dat een tweetal stiften vastgezet moet worden.
Hopelijk zien jullie op de foto wat ik bedoel. (Ze bevinden zich haaks op het 1e en 2e drijfwiel)
De linkse moet nog worden ingekort en waarschijnlijk met een tangetje worden omgebogen. Daar ben ik nog niet uit. Lijkt me namelijk riskant.
De rechtse steekt veel minder uit. Die moet aan de drager worden vastgelijmd, dusdanig dat de bewegende delen vrij blijven van lijm.


Het zou ook nog kunnen zijn dat ik de zuigerstang een fractie te weinig heb ingekort. Dan botst die in de uiterste stand tegen de voorkant van de cilinder. Je kunt maar beter wat materiaal weg moeten halen dan dat een te korte zuigerstang uit de cilinder floept.

By the way.
Het is geen model om veel mee te gaan rijden. Ik vermoed dat de witmetalen cilinders binnen de kortste keren uitgesleten zouden zijn.
Maar wel leuk voor het idee dat de loc kàn rijden, zo af en toe, en dan natuurlijk wel soepel.

Groet, Bas

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #321 Gepost op: 31 augustus 2019, 00:02:22 »
Goed smeren, Bas  :police:
Belangrijk voor assen die met stangen worden aangedreven. Het staat in de gebruiksaanwijzingen van zowel mijn Roco BR80 als een Liliput smalspoorlocje.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #322 Gepost op: 02 september 2019, 00:08:51 »
och, als de cilinders uitgelubberd zijn boor je dr een stukkie messingpijp in. Maar gezien er geen kracht op komt (en zo wel, dan slijt de boel vanzelf gaandeweg wel uit tot alles soepel loopt) kon t nog weleens verrassend lang duren voor de boel kapot is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #323 Gepost op: 06 september 2019, 22:48:05 »
@Floris
We zien wel hoe lang de boel meegaat. Eerst maar eens dat ding afbouwen ;D

@Jacob
Met smeren los je geen structurele "fouten" op. Pas als het mechanisch oké is, is het raadzaam om te gaan smeren.
Zo was het toch?

Kleine update (want weinig gelegenheid gehad deze week):
Ik heb het drijfwerk weer gedemonteerd om de Schieberschubstange rood te kunnen schilderen.
En om nogmaals te checken of de zuigerstang voldoende afgekort was.
En om de Schieberkreuzkopf vast te lijmen.

Na het drijfwerk opnieuw te hebben gemonteerd heb ik een tweede rijtest uitgevoerd.
Ditmaal met een negatief resultaat: de loc liep op 1 punt van de omwenteling compleet vast.
De oorzaak ligt ergens bij het vastlijmen van de Schieberkreuzkopf. Want zodra de Voreilhebel daarvan wordt losgemaakt, loopt de loc weer prima.
Met wat wrikken aan die Schieberkreuzkopf loopt de loc nu weer net zo goed als bij de 1e rijtest en bijna net zo goed als wanneer de Voreihebel ontkoppeld is.

Het lijkt erop dat alle onderdelen van de schuifbeweging die maar enigszins niet (klem)vastgemaakt hoeven te worden, het beste dan ook maar niet meer dan losjes vastgemaakt moeten worden. Zo weinig mogelijk starre verbindingen maken dus.

Ik ga nu eerst maar eens verder met de schuifbeweging aan de rechterzijde zodat ik straks een "totaalplaatje" heb met betrekking tot de te verwachten rijeigenschappen.

Groet, Bas

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #324 Gepost op: 06 september 2019, 22:54:33 »
"...Met smeren los je geen structurele "fouten" op. Pas als het mechanisch oké is, is het raadzaam om te gaan smeren..."
Oh, ik doel niet eens op fouten hoor. Mijn locjes zijn nieuw en in nieuwstaat maar "Stangenantrieb" kan gewoon beter niet droog lopen.

Maar denk je dat er nog iets fout zit dan?

edit;
Net de vorige post helemaal gelezen en ja dus...
« Laatst bewerkt op: 06 september 2019, 22:57:05 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #325 Gepost op: 22 september 2019, 11:40:08 »
Inmiddels is de schuifbeweging aan de rechterzijde provisorisch gemonteerd.
Om te kijken of de loc ook daarmee schokvrij loopt.

Dit blijkt helaas niet het geval.
De leibaan blijkt niet zuiver te lood te staan maar (vanuit de machinist gezien) rechtsom getordeerd.

Daardoor raakt de kruiskop de Voreilhebel (ik weet de benaming in het Nederlands niet). En dat dusdanig dat de boel vastloopt.





Bijkomend gevolg is dat de drijfstang wel heel dichtbij de moeren van de koppelstang komt, met alle risico's van dien.

Dus ik moet wat aan de leibaan doen. Die moet bij het bevestigingspunt worden getordeerd.
Aan de zijde van de drager lukt dat niet omdat de leibaan daar in een rond gat gestoken is. Dus zal het bij de bevestiging aan de cilinder moeten.
Omdat de cilinder van witmetaal is, kan er daar geen kracht op opgenomen worden. Dus zal de torsie enkel gevonden moeten worden in de leibaan zelf. Als dat maar goed gaat......

Het monteren van de schuifbeweging is overigens geen fijn klusje. Met 2 pennetjes + 1 schroefje ben ik vanmorgen anderhalf uur bezig geweest. Een aanslag op je geduld....

Het goede nieuws van dit alles is dat ik nu wel weet waar zich het zwakke punt bevindt, namelijk dat de Voreilhebel de kruiskop raakt. Dat blijkt ook aan de linkerzijde een risicopunt.
(In de bouwhandleiding wordt er nadrukkelijk voor gewaarschuwd dat je de Voreilhebel links en rechts niet moet verwisselen. Ondanks dat ik daar geen fout mee heb gemaakt, blijkt het een super kritisch punt.)

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #326 Gepost op: 22 september 2019, 11:49:13 »
Het monteren van de schuifbeweging is overigens geen fijn klusje. Met 2 pennetjes + 1 schroefje ben ik vanmorgen anderhalf uur bezig geweest. Een aanslag op je geduld....
Het ergste is dat na anderhalf uur één van de pennetjes wegschiet en onvindbaar op de grond verdwijnt. Daar waar je 'm hoorde vallen ligt ie uiteraard niet. Zelfs als je met de hand nog eens de halve vloer afveegt, kom je 'm niet tegen. En dan heb je ook nog eens geen extra pennetje...  ::)

Ik heb daarom vaak een bak op mijn schoot om dingen op te vangen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #327 Gepost op: 22 september 2019, 12:00:13 »
Inderdaad, dat wegspringen is nogal frustrerend (zacht uitgedrukt).

Dat maakt ook dat dit soort klusjes niet echt ontspannend is.

Ik heb sinds een paar jaar wel vriendelijker vloerbedekking liggen, waarop onderdeeltje gemakkelijker terug te vinden zijn. Maar soms is het onbegonnen werk. In het ergste geval moet je nieuwe onderdelen bijbestellen.

Dat geldt trouwens ook voor onderdelen die je ongemerkt kwijtgeraakt bent op je baan. Ga maar eens met een spiegeltje zoeken in je verdekte deel ;D

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #328 Gepost op: 22 september 2019, 12:15:14 »
Cameratrein?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #329 Gepost op: 22 september 2019, 12:34:05 »
Voreilhebel = voorloopstang

Walschaerts_Heusingerschaarbeweging

Er worden overigens in het Nederlands wel verschillende benamingen gebruikt. Hier heet het voorloophefboom en ik zie hier contrakrukstang, terwijl ik ook regelmatig excentriekstang lees.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 22 september 2019, 19:42:15 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*