Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 102105 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #60 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:27:37 »
Ik heb er wel eens aan gedacht de zijplaten van een van mijn tramlokjes eerst even goed te bewerken, zodat hij niet zo strak is aan de zijkant. Zoals hierboven beschreven, zie je altijd veel oneffenheden als je het licht erop spiegelt. Maar op 1:87 worden die oneffenheden al snel te veel. Zo subtiel lijkt me moeilijk te verkrijgen en in model zal het dan wel op schade aan het model lijken. Lijkt mij zo.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #61 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:36:49 »
@Kees
Ik denk ook dat het zonder concessies te doen niet lukt.
Nu ik het optimum denk te hebben bereikt, ben ik eigenlijk best tevreden. De bovenbouw past op het onderstel terwijl de omlopen lijken aan te sluiten. In grote lijnen lijkt het nu dus OK.
(Mooi plaatje, die BR 23)

@Sven
Het idee dat ook in werkelijkheid niet alles perfect is kan helpen om concessies bij modelbouw te aanvaarden.
Maar het geloofwaardig omzetten van "gebruikt, vervallen, beschadigd, etc" in H0 is natuurlijk een heel ander verhaal.
Mijn model is gelukkig strak ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #62 Gepost op: 01 september 2018, 22:56:07 »
Het zit niet echt mee >:(
Nu weer ontdekte ik dat er 2x een linker cilinderblok in de verpakking zat in plaats van 1x een linker en 1x een rechter.

Gelijk maar een mail gestuurd naar Weinert met het verzoek een rechter cilinder op te sturen.
Ik hoop maar dat ze hier adequaat op reageren....

Er zit al niet heel veel schot in de bouw, omdat ik echt bij alles moet kijken hoe het zit en vooral welke volgorde je moet hanteren.
Maar op deze manier duurt het nòg langer.
Ik zou wel verder kunnen gaan met andere onderdelen, maar op de een of andere manier blokkeert het me als er zo'n essentieel onderdeel mist.





Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #63 Gepost op: 05 september 2018, 21:37:48 »
Vandaag werd ik aangenaam verrast door Weinert.
Er werd zomaar een pakketje bezorgd met daarin de ontbrekende rechter cilinder :laugh:

Ik had net het hele bouwpakket van m'n werktafel weggehaald met het idee dat het nog wel eens lang zou kunnen gaan duren.....
Maar ik kan dus nu al weer verder!
Toch maak ik misschien wel even van de gelegenheid gebruik om even wat andere (kleinere) klusjes op te pakken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #64 Gepost op: 05 september 2018, 22:33:11 »
Nou, dan word je zeker verrast door Weinert. Ongezien. Wel zoals het hoort.  :o
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #65 Gepost op: 05 september 2018, 22:45:40 »
De (enkele) keren dat ik iets reclameerde werd er door Weinert adequaat en zo snel als je redelijkerwijs kunt verwachten gereageerd.

Spannend draadje! Met vast en zeker een goede afloop  (y)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #66 Gepost op: 11 september 2018, 17:09:35 »
Citaat
2x een linker cilinderblok in de verpakking zat in plaats van 1x een linker en 1x een rechter
Je hebt het wel slecht getroffen met dit setje...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #67 Gepost op: 11 september 2018, 17:26:22 »
Tja.
Maar ik ben er alweer mee bezig. Gaten boren. Geen spectaculair werk. En omdat ik alles handmatig boor, duurt het nog lang ook.
Bijna klaar nu met alle gaten in de cilinders.

En dan wordt het weer spannend, want dan moeten de grote delen van de opbouw worden samengevoegd.
Tegen die tijd maak ik weer een paar foto's.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #68 Gepost op: 12 september 2018, 22:29:42 »
Die mag een nachtje in de touwen.


De rookkast is met 2-componentenlijm aan de omloop gelijmd en tegelijkertijd tevens aan de ketel. En centrisch onder rookkast zit een schroef waarmee de opbouw (zeg maar de kap) op het chassis vast zit. Dit alles moest dus tegelijkertijd gelijmd worden. En nu hopen dat de schroef vrij gebleven is van lijm...
Omdat er speling zit in de aansluiting tussen ketel en rookkast, kun je de boel nog enigszins uitrichten. Om de kap zo horizontaal mogelijk op het chassis te zetten moest de ketel omhoog getrokken worden.
Om te voorkomen dat ik een nachtje op moet blijven tot de lijm uitgehard is, heb ik het ding dus maar even opgehangen.

Eigenlijk zou je voor de juiste passing liefst alle onderdelen tegelijk lijmen. Maar helaas, in het gunstigste geval hebben we maar 2 handen. Dus dan toch maar gefaseerd in de hoop dat de rest straks ook past.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #69 Gepost op: 14 september 2018, 23:31:23 »
Nog een paar nieuwe plaatjes.


De rookkast en omloop zitten nu vast aan de ketel en vormen een geheel tot en met de achterzijde.
Een belangrijke stap want onder de rookkast en aan de achterzijde zitten moeren voor de schroeven waarmee het geheel (de kap) aan het chassis kan worden geschroefd. Dat moest goed passen en dat doet het ook!
(Ook als het model gereed is moet de kap weer van het chassis kunnen worden losgeschroefd, vermoed ik)


Hier zijn de leidingen naar de cilinders aan de rookkast gelijmd en staan nu te drogen. Aan de zijde van de cilinders blijven de leidingen los zodat de kap er altijd weer af kan.
Het lijmen van deze leidingen was dus weer een precisiewerkje. Want steeds als de kap weer teruggeplaatst wordt, moeten deze leidingen precies op de cilinders aansluiten.
Eenvoudig was het ook niet omdat je er nu al bijna niet meer bij kon komen. De handleiding adviseerde overigens deze leidingen in een nòg later stadium aan te brengen omdat die onder het niveau van de kap uitkomen (en dan snel beschadigen). Maar ik zou niet weten hoe je die er ooit tussen gefrummeld gekregen had, als ook de omlopen naar de waterbakken er al hadden gezeten.

Ik hoop maar dat de leidingen nu voldoende stevig vast zitten. Morgenochtend, als de lijm is uitgehard, maar eens checken .

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #70 Gepost op: 17 september 2018, 23:21:13 »

De bovenbouw weer los van het frame. De stoomleidingen passen probleemloos op de cilinders als je de bovenbouw rechtstandig weer op het frame zet.


Zo ziet het er van onderen uit.
De omlopen aan de waterbakken (boven de stoomleidingen) zijn er los aan gezet (dus niet vast gelijmd).


Toen moest het luchtreservoir onder de ketel worden gelijmd.
Het ziet er simpel uit, maar het was een lastige klus.

Eerst maar even gecheckt of de leidingen van 0,5 en 0,6mm straks wel passen in de in het reservoir geboorde gaten. Want straks zijn die gaten onbereikbaar met een boortje.
Dat passen viel niet mee, wat ik min of meer wel verwacht had. En straks wordt dat nog een lastiger verhaal omdat die leidingen overal tussendoor moeten en aan alle kanten gebogen zijn. ik heb dus alle gaten in het reservoir nog maar eens een keer extra opgeboord.

En dan het lijmen van het luchtreservoir onder de ketel.
Eigenlijk zit dat reservoir de omlopen aan de waterbakken in de weg. Dusdanig dat het misschien nog wel eens onmogelijk blijkt die omlopen naderhand aan te brengen.
Om dat te testen heb ik die omlopen er direct maar provisorisch met een plakbandje tussen gezet. Toen bleek dat het reservoir nauwelijks haaks en horizontaal uit te richten was vanwege het conflict met die omlopen. Gelukkig had ik langzaam hardende 2-componentenlijm gebruikt zodat ik flink de tijd had om het optimum te vinden.
Daarbij heb ik de rechter omloop ook maar meteen met secondelijm gefixeerd omdat het plakband onvoldoende hield. (Daarbij zat het overigens niet echt mee want mijn tamelijk nieuwe tube secondelijm kreeg ik uiteindelijk alleen open met behulp van 2 tangen, waarbij de doseerpunt van de tube afbrak. Zulke dingen plegen juist te gebeuren als je haast hebt, in dit geval vanwege uithardende lijm..... ).

Op de foto ligt de boel definitief uit te harden. Ik denk dat het wel redelijk goed zit, tenzij het reservoir toch wat uitzakt in de lijm.
Morgenochtend maar eens kijken.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #71 Gepost op: 18 september 2018, 19:03:05 »
Als ik dit zo lees komt het me bekend voor.

Ook ik zie altijd op tegen dat leidingwerk, het vreet tijd en voor de toeschouwers is het maar een leiding.
Soms kun je je stuk bijten op zo iets, en na een keer of 3 buigen en passen zit het dan eindelijk op zijn plaats en ben je tevreden.

Al met al ben je zo een avond verder voor 1 of 2 van die leidingen op je model hebt zitten.

Ik wens je nog veel plezier met het verder puzzelen, passen en meten. ;)

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #72 Gepost op: 18 september 2018, 22:17:59 »
Dat is een hoopgevend bericht, Kees ;)

Ik kan m'n borst dus maar nat maken.
Maar gelukkig ben ik niet de enige...
En dat het moeite kost heeft eigenlijk ook wel z'n charme.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #73 Gepost op: 18 september 2018, 22:38:03 »
Vanavond maar eens geprobeerd een messing dom van z'n gietboom te verwijderen.
Ik heb het niet precies bijgehouden, maar ik denk dat ik toch zeker een half uur bezig ben geweest om een doorsnede van nog geen 3mm door te zagen.

Eerst maar even de foto's.


De 3 dommen in de bankschroef. De onderste dom is inmiddels bijna los.


Los!


Daar ligt de dom.

Ik heb dus een figuurzaag gebruikt met een vers ijzerzaagje.
Ik verbaas me erover dat dat zoveel moeite kostte, want het inkorten van railstaven (veelvuldig gedaan) ging toch echt veel sneller.
Bovendien had de zaag de neiging om soms even uit het werkstuk te springen, met alle risico's van beschadiging >:(

Heeft iemand tips om de messing onderdelen sneller (en vooral ook veilig) van de gietboom te bevrijden?
(Ik ben niet in het bezit van geavanceerd gereedschap).

Groet, Bas

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #74 Gepost op: 18 september 2018, 22:59:48 »
Heeft iemand tips om de messing onderdelen sneller (en vooral ook veilig) van de gietboom te bevrijden?
(Ik ben niet in het bezit van geavanceerd gereedschap).

Misschien is het toch wel een goed idee om je, als je zo'n kostbare kit aan het bouwen bent, te voorzien van wat verfijndere zaagjes dan die je daar laat zien. Een adres voor goed modelbouw gereedschap kan bv onderstaande link zijn:
 
https://www.fohrmann.com/de/

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html