Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door Marc tramt
Vandaag om 14:51:03
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door JaJo
Vandaag om 14:48:27
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Bert van Gelder
Vandaag om 14:39:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 14:30:43
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door RobbertJan
Vandaag om 14:20:16
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:17:24
Iconische tram Lissabon kantelt, bron RTL-nieuws. door Pauldg
Vandaag om 14:11:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:09:49
Multimaus, ERR4 probleem oplossen? door Ronald Koerts
Vandaag om 14:03:42
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door EricZmS
Vandaag om 13:51:06
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 12:28:26
Mehano Thalys door HC PC Treintje
Vandaag om 12:15:01
Old England door puntenglijder
Vandaag om 12:08:45
Een Zwitserse Jura baan in H0 door Chris80
Vandaag om 11:44:25
Hall sensor versus Reed schakelaar door AlbertG
Vandaag om 11:09:33
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door henk
Vandaag om 11:09:27
Hekwerk Roco 2200 door lrrw
Vandaag om 10:47:57
Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door Patrick Sieders
Vandaag om 10:31:27
19 Toen door Carel Ruysink
Vandaag om 00:13:34
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
Vandaag om 00:12:26
Schaal 0, HSM Buikje in messing door Rondje_HO
Vandaag om 00:10:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Chris80
15 december 2018, 23:50:17
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Chris80
15 december 2018, 23:38:57
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
15 december 2018, 22:59:30
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door GerardvV
15 december 2018, 22:26:11
Bröckenbahn door Frank 123
15 december 2018, 21:56:00
Mass am See door Martin Hornis
15 december 2018, 21:55:17
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
15 december 2018, 21:42:41
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
15 december 2018, 21:30:11
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Hennik
15 december 2018, 20:49:24
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 10048 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4721
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #45 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:51:14 »
Met schuifbeweging loopt het bij mij ook prima.

Paar plaatjes:





De wielen ed zijn weliswaar zwart, maar dit is gewoon hetzelfde chassis dat jij hebt, maar dan vernederlandst. Ik had destijds ook meer moeten doen aand e cylinders en de schuiven om het meer nederlands te maken. Wel heb ik de remblokken aan de andere kant kunnen zetten. Ik heb vrijwel alle onderdelen voor het onderstel van de Weinert Br 93 gebruikt. Is wel al lang geleden, ik schat ongeveer 16 jaar of zo  ;)

Ik denk dat het je gewoon moet lukken. Belangrijk is dat het chassis met de koppelstangen goed loopt. De rest mag dan geen problemen meer geven.

Succes,
Ivo
*

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #46 Gepost op: 22 augustus 2018, 22:50:20 »
't Ziet er prachtig uit (y).

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #47 Gepost op: 22 augustus 2018, 23:56:13 »
Even een korte reactie van ons tijdelijke vakantieadres.

Mechanisch bewerken (buigen) van witmetaal alsmede het solderen ervan is heel afhankelijk van de samenstelling van het witmetaal. De toevoegingen (o.a. antimoon) maken het materiaal harder maar ook minder buigzaam met het risico van breuk bij maatcorrecties.

Gezien de reacties hier zijn er verschillende voorkeuren voor lijmen en/of solderen. Zelf pas ik alle montagemogelijkheden toe.

Witmetaal solderen kan heel goed met een soldeerstation of een dimmer geregelde soldeerbout. De laatste oplossing is weliswaar goedkoop maar geeft geen informatie omtrent de temperatuur van de soldeerbout. En ook de temperatuur waarbij het witmetalen onderdeel smelt is niet bekend. Ergo er is een groot risico. Getrapt solderen met soldeer met verschillende smeltpunten is derhalve een goede optie. Piet Peetoom (GM&S) biedt hiervoor verschillende mogelijkheden.

Groet,
Rob

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #48 Gepost op: 23 augustus 2018, 06:47:28 »
Een vakantieadres is altijd tijdelijk.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #49 Gepost op: 23 augustus 2018, 18:47:56 »
Citaat
Je moet dan wel het soldeer weer zien te verwijderen. Dat lijkt me minder makkelijk dan het verwijderen van lijmresten.
Dat is waar. Je kunt de stukken ook nog in de aceton leggen. Het kan ook met thinner, is goedkoper, iets agressiever denk ik maar daar moet men niet te veel met de snufferd boven zitten  :)

Citaat
of een dimmer geregelde soldeerbout
Zo heb ik het toen gedaan. Met water getest bij welke stand hij 1000C was.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4721
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #50 Gepost op: 23 augustus 2018, 19:35:11 »
een dimmer geregelde soldeerbout. De laatste oplossing is weliswaar goedkoop maar geeft geen informatie omtrent de temperatuur van de soldeerbout. En ook de temperatuur waarbij het witmetalen onderdeel smelt is niet bekend. Ergo er is een groot risico. Getrapt solderen met soldeer met verschillende smeltpunten is derhalve een goede optie. Piet Peetoom (GM&S) biedt hiervoor verschillende mogelijkheden.

is een optie maar vind ik te moeilijk. Moet je ook steeds onthouden welk soldeer je waarvoor hebt gebruikt. Eenvoudiger is het volgende: ik soldeer al 20 jaar witmetaal met een eenvoudige Weller (rood handvat) 40W soldeerbout van de bouwmarkt met een dimmer (zelfgebouwde met een thyristor op basis van een Elektuur ontwerp). De juiste temperatuur is eenvoudig in te stellen. Je neemt een staafje witmetaal soldeer en een gietrest van je model. Dan draai je langzaam de dimmer op en probeert een stukje soldeer te smelten. Als dat lukt heb je de laagste instelling gevonden. Probeer met die instelling de gietrest te smelten en dit zal na lange tijd wel lukken. Maar draai nu de dimmer verder op totdat de gietrest vrijwel meteen smelt bij aanraking met de bout. Dat is dan de absolute hoge instelling. Zet hem midden tussen de 2 instellingen en solderen maar. Die instelling heb ik al 20 jaar niet hoeven wijzigen.

mvg,
Ivo
*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #51 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:42:37 »
Zo'n draaidimmer voor een lamp is dan ook goed?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4721
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #52 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:50:30 »
Weet ik niet zeker. Dimmers werken op verschillende principes en ik heb regelmatig gemerkt dat een gloeilampdimmer het niet doet voor een halogeenverlichting met trafo en ook het gebruik voor bijvoorbeeld boormachines werkt soms wel en soms niet. Ik heb nog een niet geregelde kleine B&D boormachine (ik schat bouwjaar 1970), die ik met de aangehaalde dimmer redelijk kon regelen. Ik verwacht daarom dus niet automatisch dat elke dimmer het goed doet met een soldeerbout. Maar nu is een eenvoudige soldeerbout gewoon een verwarmingselement met weerstandsdraad en ik verwacht dat een normale gloeilampdimmer het eigenlijk goed zou moeten doen, dus met mijn bouwmarkt Weller. Mijn Weller WTCP-S heeft niets aan een dimmer, want die bout werkt volgens het magnostat principe en daar werkt een dimmer zeker niet op.

mvg,
Ivo
*

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #53 Gepost op: 23 augustus 2018, 23:01:25 »
@Sven,
Die van mij moest minimaal een lamp van 60W als belasting hebben. De bout was maar 25W dus een schemerlamp van 40W er nog bij aan  :D
Misschien dat voor de regelaars van tegenwoordig die eis niet geldt.
Het werkte heel goed en ik hoefde voor 1 projectje geen duur regelstation aan te schaffen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #54 Gepost op: 24 augustus 2018, 10:42:34 »
Voor de duidelijkheid, ik heb zo'n gloeilampendimmer al ik gebruik met een 25w bout. Dat gaat prima, maar ik was benieuwd of ik dan iets onverantwoords deed. Doorbranden en zo. Maar blijkbaar is het dus goed.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #55 Gepost op: 24 augustus 2018, 19:17:31 »
@Sven. Ja het vakantie adres is altijd tijdelijk... in ons geval echter niet. Wij hebben een dagpas! ;D

@Ivo tB. Een dimmer werkt op fase aansnijding. Delen van de sinusvormige netspanning worden weggenomen waardoor de 'gemiddelde' energieoverdracht bij een, voornamelijk ohmse belasting, aangepast wordt. Een gloeilamp geeft dit heel goed weer. Bij halogeen lampen en andere  (LED) verlichtingsbronnen ligt het veelal gecompliceerder. Jouw try-and-error methode met het bepalen van de smeltpunten geeft een goede indicatie werkt, Echter het getrapt solderen met soldeer met verschillende smeltpunten bied de mogelijkheden om messing en witmetalen onderdelen van hoog naar laag in temperatuur te solderen. Een soldeerstation biedt hiervoor de mogelijkheden maar is in vermogen beperkt. Een soldeerbout met een 100-200 Watt vermogen biedt genoeg vermogensreserve. Gerard Riedl - bekend als fabrikant van de zeer gedetailleerde Gerard 'Etappenbausätze' en als nachtclubeigenaar - soldeerde uitsluitend met de vlam en koelde met natte watten.
Zelf gebruik ik alle genoemde methoden inclusief weerstandsolderen.

Resumerend: Een gewone dimmer kan als regelaar voor een conventionele soldeerbout gebruikt worden als het nominale vermogen van de soldeerbout boven de minimum belasting ligt en het vermogen van de dimmer niet overschreden wordt.

Groet, Rob 

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #56 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:15:06 »
Ondertussen ploeter ik lekker voort....

Eerst maar eens een proefpassing met de losse onderdelen om te kijken of het überhaupt mogelijk is de waterbakken dichter naar elkaar te krijgen, zodat de omlopen aan de voorzijde aansluiten.
Het ziet er hoopgevend uit.


Waar met lijmen te beginnen?
Het liefst zou je alle onderdelen tegelijk lijmen (-ik waag me voorlopig nog even niet aan solderen ;D-) om dan naderhand nog wat kunnen justeren, tot het optimaal zit. Maar ja, dat zit er met secondelijm helaas niet in. De verbinding zit meteen vast en moet in één keer goed zijn.
Om toch maar ergens te beginnen en wat houvast te krijgen besloot ik de voorzijde van het machinistenhuis aan de rechter zijwand vast te lijmen. Op die plek was namelijk nog ruimte te winnen teneinde de waterbakken aan weerszijden wat dichter naar elkaar toe te krijgen.
Daarbij heb ik goed in de gaten gehouden dat de verbinding haaks stond.


Het resultaat gezien vanuit de rechter zijde.


Helaas bleek al snel dat het onmogelijk om was de linker zijwand er op dezelfde strakke wijze tegenaan te lijmen. Want dan zou het dak van het machinistenhuis er niet tussen passen.
Op de foto is een spleet te zien op de linker hoek.


In detail.


Ter vergelijking het verschil tussen links en rechts.


Ondanks de storende spleet links, ben ik gisteren toch verder gegaan met het lijmen van het casco. Maar ook dat ging niet naar m'n zin. En tenslotte viel de boel ook nog weer uit elkaar.

Dus is het nu opnieuw verwijderen van lijmresten geblazen. Ik heb alvast een nieuw flesje aceton gekocht ;D.
De enige verbinding die stand gehouden heeft, is die van de eerste foto. Maar die zal er (hoogst)waarschijnlijk ook weer aan moeten geloven.

Ondertussen heb ik een nieuw scenario bedacht. Voor de verbindingen van de voorzijde van het machinistenhuis ga ik een relatief snel hardende 2-componentenlijm gebruiken, waarmee ik in ieder geval nog een paar minuten de tijd krijg om wat de schuiven. Intussen zet ik het achterdeel dan vast met secondelijm.
De aanhouder wint....

Groet, Bas

Floris Dilz

  • tussen kerst en nieuwjaar alléén gier uitrijden bij broei in de ton.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • aersch der visch.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #57 Gepost op: 25 augustus 2018, 15:34:10 »
Tja, das een leuke puzzel. Als je t machinistenhuis zonder dak spleetloos in elkaar zet, is t dan voor en achter even breed? en krijg je de ketel nog tussen de waterbakken? Als ik zo'n kit zou ontwerpen zou ik het dak juist opzettelijk wat breed maken, zodat je daar de boel exact op maat kunt vijlen en je sowieso geen kieren krijgt daarzo omdat die natuurlijk stevig opvallen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #58 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:33:51 »
De breedte aan de voorzijde van het machinistenhuis wordt bepaald door de nokken aan de voorzijde die zich beneden het niveau van de ramen bevinden. Ter hoogte van de ramen kieren de hoeken. Zeker als je het dak ertussen wilt laten passen.
Het dak bijvijlen is overigens geen optie omdat zich daar een strakke rechte rand bevindt, die je in tact moet laten.
Het maatverschil in de breedte van machinistenhuis bedraagt (nu ik de boel weer in elkaar gelijmd heb) 0,1mm, waarbij de voorzijde iets smaller is dan de achterzijde.

Hoe dan ook heb ik een hernieuwde poging ondernomen het model in elkaar te zetten waarbij ik de maatverschillen zoveel mogelijk heb geprobeerd te verdelen.
Meteen al bleek dat er weinig te corrigeren viel aan de spleet op de linker voorhoek van het machinistenhuis.
Wat wel een verbetering is dat de voetplaat nu naadloos in het machinistenhuis past.

De achterwand zit er nu ook goed in. Maar dat ging niet vanzelf want in eerste instantie stond ie niet geheel horizontaal en moest dus opnieuw de pan met kokend water eraan te pas komen.
Zulke dingen kun je helaas pas bij nadere beschouwing waarnemen...

Al met al staat er, als je goed kijkt, van alles net niet helemaal recht. De voorwand van het machinistenhuis staat bijvoorbeeld niet geheel verticaal. En ook de spleten bij het machinistenhuis krijg ik niet weg. De waterbakken lopen nu ook niet meer geheel parallel aan de ketel.
Vooralsnog ben ik op deze basis toch verder gegaan omdat ik denk het optimum te hebben bereikt.

Wat het allerbelangrijkste is, is dat het totaal past op het onderstel. Daarbij moeten de omlopen aan de voorzijde goed aansluiten. (Dat zich daar grote  verschillen voordeden, was aanvankelijk de reden dat ik van voren af aan begonnen ben).

Het lijkt er nu op dat de boel gaat passen.
De voetplaat zit voor de passing met 2 schroeven vast op het onderstel. En centrisch onder rookkast zit eveneens een schroef.
Helaas heeft de verbinding van de linker waterbak aan de ketel weer losgelaten. Die moet ik nu min of meer op goed geluk definitief fixeren.





Op naar het vervolg.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #59 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:08:31 »
Hallo Bas.

Ik snap dat je alles goed passend wilt hebben maar soms gaat het niet en moet je concessies doen.
Gelukkig kun je de openstaande naad nog altijd dicht smeren met een of andere pasta, of lijm.

Ik denk altijd maar zo, in het echt werden er ook aanpassingen gedaan om het geheel passend te krijgen.
Ook is het zo dat na een jaar of 2 het metaal uit gewerkt is, moet je dan eens kijken wat er van zo een strakke waterbak over is.

Het lijkt wel een golfplaat, door de inwerking van het weer en de druk van het water in de bak word deze zo gevormd.

Br 23-001 by Kees Borgers, on Flickr

Kijk maar eens goed bij deze Br 23, ook hier zie je de golfen in het plaat materiaal.

Veel succes met de verdere bouw.

Kees.