Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?  (gelezen 8406 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #15 Gepost op: 06 februari 2018, 15:10:11 »
Spoor 1 wordt verbouwd. Impliceert dat dat de Eurostar vice versa via spoor 1 zou rijden? Rijdt hij zeker via de Willemsspoortunnel op zijn Brits aan de linker zijde!?
Nee, dat impliceert het niet. De trein uit Engeland hoeft immers niet meer door de douane gecontroleerd te worden. Overigens is de reden het perron aan spoor 2 komt te liggen dat spoor 1 niet vanaf de HSL te bereiken is.

Overigens heb je als je in Brabant woont weinig aan de nieuwe verbinding omdat Breda wordt overgeslagen. Mag je eerst naar Antwerpen of Rotterdam reizen.
Dat heb je onder andere in Haarlem ook.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #16 Gepost op: 06 februari 2018, 15:45:07 »
Rijdt hij zeker via de Willemsspoortunnel op zijn Brits aan de linker zijde!?
Van Amsterdam tot en met Rotterdam rijden ze rechts, dus ook door de Willemsspoortunnel. Net ten zuiden van Lombardijen kruisen de HSL sporen over elkaar en vanaf daar gaat het links verder.

ReneN

  • Gast
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #17 Gepost op: 06 februari 2018, 15:50:36 »
Het gaat natuurlijk niet om Breda zelf  ;), maar om de hele aanvoerroute Tilburg - Den Bosch - Nijmegen en Tilburg - Eindhoven - Venlo. Parallel zou wel in het voorjaar de nieuwe Beneluxtrein moeten gaan stoppen in Breda in plaats van Roosendaal, maar die plannen lopen inmiddels ook al 10 jaar. Het nieuwe station is er wel op ingericht. Opgeteld blijft de HSL met zijn vele mislukkingen en uitstelgedrag een blamage, zeker als je ziet hoe kleinschalig dit project is in vergelijking met het buitenland.

https://www.bndestem.nl/breda/ns-kondigt-aan-komend-voorjaar-echt-van-start-te-gaan-met-belgieneuml-trein~ae1bf712/

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2018, 16:03:14 »
Ach, het maakt toch niks uit voor Breda.
Of je nou
- met de Eurostar naar Brussel rijdt, uitstapt, douanechek en weer instapt
- met de Benelux  naar Brussel rijdt, uitstapt, douanechek en weer instapt
In beide gevallen moet je overstappen  ;D

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2018, 17:29:29 »
Voor elk probleem is een simpele oplossing,

En voor elke oplossing hebben we een probleem ;D ;D
Wim

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2018, 19:15:33 »
Het probleem is vooral, dat velen illegaal naar het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk willen rijden.
Daarom staat er een enorm hek om het perron van de Eurostar in Brussel.
Dat hek staat ook over het spoor en gaat enkel open bij vertrek van een Eurostar.

Probeer je zoiets voor te stellen op AmsterdamCS, Schiphol of Rotterdam CS en je snapt meteen waar de schoen wringt.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2018, 19:30:48 »
Het gaat natuurlijk niet om Breda zelf  ;), maar om de hele aanvoerroute Tilburg - Den Bosch - Nijmegen en Tilburg - Eindhoven - Venlo. Parallel zou wel in het voorjaar de nieuwe Beneluxtrein moeten gaan stoppen in Breda in plaats van Roosendaal, maar die plannen lopen inmiddels ook al 10 jaar. Het nieuwe station is er wel op ingericht. Opgeteld blijft de HSL met zijn vele mislukkingen en uitstelgedrag een blamage, zeker als je ziet hoe kleinschalig dit project is in vergelijking met het buitenland.

https://www.bndestem.nl/breda/ns-kondigt-aan-komend-voorjaar-echt-van-start-te-gaan-met-belgieneuml-trein~ae1bf712/
Moet de Thalys dan ook via Breda rijden, de mensen in Brabant hebben immers ook weinig aan de 'oude' verbinding. Of gaat het meer om kritiek op de NS te kunnen geven?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ReneN

  • Gast
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2018, 20:46:44 »
Nee, in dit geval kan NS niet zoveel aan de politieke problemen doen. Als inwoner van Oost-Brabant heb ik idd zowel aan Thalys als Eurostar weinig door de lange aanreistijd om naar Antwerpen of Rotterdam te komen. Deze zijn alleen interessant als je in het westen van het land woont.

NS zou er bijvoorbeeld goed aan kunnen doen om vanaf Zwolle via Arnhem - Nijmegen - Den Bosch en Breda een "Benelux-oost" 1x per uur doorgaand naar Antwerpen en Brussel te laten rijden, dat compenseert de langere reistijd enigszins. Zo'n directe verbinding hebben Maastrichtenaren wel gehad, maar de IC Brussel is in 2012 na 5 jaar alweer opgeheven.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2018, 13:08:28 »
En dat kwam hoofdzakelijk doordat de Franstaligen onvoldoende Nederlands kenden. Nu zijn het de tb's van depot Hasselt die de verbinding Hasselt-Luik-Maastricht rijden met de 'oude', grijze MS Breaks.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2018, 13:22:48 »
Het gaat natuurlijk niet om Breda zelf  ;), maar om de hele aanvoerroute Tilburg - Den Bosch - Nijmegen en Tilburg - Eindhoven - Venlo. Parallel zou wel in het voorjaar de nieuwe Beneluxtrein moeten gaan stoppen in Breda in plaats van Roosendaal, maar die plannen lopen inmiddels ook al 10 jaar. Het nieuwe station is er wel op ingericht. Opgeteld blijft de HSL met zijn vele mislukkingen en uitstelgedrag een blamage, zeker als je ziet hoe kleinschalig dit project is in vergelijking met het buitenland.
Dat rijd inmiddels wel.
Het krantenartikel is van vorig jaar en als het gaat om aansluitingen hebben,die nieuwe Benelux en aanverwante,die zorgen er nu voor dat Ddr en omstreken met stoppers straks ook moeten reizen naar ofwel Bd of Rtd voor een aansluiting richting Belgie.
Een rechtstreekse verbinding is daar ook niet meer te vinden,we moeten er maar aan wennen.
Zou bovendien ook te zot zijn als bv een thalys of eurostar overal maar moet stoppen,het doel is om via zo min mogelijk stops zoveel mogelijk mensen zo snel als mogelijk ergens te brengen.
Anders dan heeft zo'n internationale verbinding geen enkele toegevoegde waarde.

Maar begrijp ik het nou goed dat het perron langs spoor 1 verdwijnt (incl sp 1 ? ) met als doel douane dingen daar te kunnen regelen ?
Spoor1 met perron daar word toch dagelijk door treinen gebruik van gemaakt,waar gaan die dan allemaal heen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2018, 13:38:15 »

Spoor 1 wordt sinds het stopzetten van de treindienst op de lijn naar Hoek van Holland nog vrij weinig gebruikt is mijn indruk.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2018, 13:42:48 »

Als inwoner van Oost-Brabant heb ik idd zowel aan Thalys als Eurostar weinig door de lange aanreistijd om naar Antwerpen of Rotterdam te komen. Deze zijn alleen interessant als je in het westen van het land woont.


Tja, ik woon ook in Oost-Brabant. Willens en wetens dus klagen dat ik ver van dat soort verbindingen af zit is een beetje raar toch? Als ik met de trein naar Berlijn wil zal ik ook ergens naar een opstapstation moeten reizen.

Gr, Ben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #27 Gepost op: 07 februari 2018, 14:26:34 »
Maar begrijp ik het nou goed dat het perron langs spoor 1 verdwijnt (incl sp 1 ? ) met als doel douane dingen daar te kunnen regelen ?
Yup. Spoor 1 gaat verdwijnen. Spoor 2 wordt straks Eurostar perron. Wel handig, spoor 1 is nl vanaf de HSL niet bereikbaar.
Groeten Joop, machinist Lls

ReneN

  • Gast
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2018, 14:53:41 »
Citaat
Willens en wetens dus klagen dat ik ver van dat soort verbindingen af zit is een beetje raar toch?

Het is maar hoe je het bekijkt, Ben. Voor de politiek houdt Nederland voorbij Utrecht nog steeds op... en daar wonen minder mensen maar door de infrastructuur mondjesmaat te verbeteren is het reizen per ov ook minder aantrekkelijk. Kip-ei situatie? Kan in mijn regio zo een hele lijst opnoemen:

-Verdubbeling of vervanging van de spoorbrug in Ravenstein: uitgesteld, zat wel in het plan verbetering bruggen
-Verdubbeling spoor Olst-Deventer: uitgesteld
-Arnhem-Doetinchem: eindelijk spoorverdubbeling, maar geen elektrificatie
-Utrecht-Arnhem: had al lang driesporig moeten zijn. Te lage baanvaksnelheid, te weinig capaciteit, veel stremmingen door ongelukken op overwegen
-Nijmegen-Roermond: eindelijk elektrificatie na 70 jaar (!), was steeds uitgesteld maar geen grotere capaciteit
-Station Nijmegen: zwaar verouderd en slechts aan 1 kant een ingang, slechte ov-infrastructuur. Vernieuwing duurt nog 8 jaar
-Nijmegen-Kleef: heropening komt niet van de grond door politieke onwil

Het wordt wel beter, maar in een veel langzamer tempo dan in de Randstad. Daar schudt men het geld iets makkelijker uit de mouw:
https://www.nu.nl/algemeen/5118734/ruim-300-miljoen-euro-meer-treinen-traject-haag-rotterdam.html

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21632
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2018, 15:28:27 »
Een dergelijk lijstje kan je voor iedere regio maken René, inclusief de regio's in De Randstad. Alleen al in Amsterdam kunnen ze zo tig projecten noemen die niet opschieten en die echt niet onzinniger zijn dan Nijmegen-Kleef. Het is eenvoudig het verschil tussen wensen en middelen.
De spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Rotterdam komt er dan eindelijk ook 20 jaar nadat Leiden-Rijswijk viersporig is geworden. Dus hoezo gemakkelijk geld gevonden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.