Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kappen DH1 Wadloper door prutser
Vandaag om 11:35:33
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:29:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 11:10:23
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 11:09:03
Piko 2019 door Chris
Vandaag om 10:57:20
Rondje om het Valkenburgse meer door Sven
Vandaag om 10:55:42
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 10:52:40
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door Zoedelaar
Vandaag om 10:49:58
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Joop_L
Vandaag om 10:49:57
Pret met Arduino door RudyB
Vandaag om 10:45:34
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door Wim Vink
Vandaag om 10:36:14
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door puntenglijder
Vandaag om 10:35:48
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 10:20:06
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Daan de leeuw
Vandaag om 10:09:24
Handige informatiefilmpjes iTrain te vinden op YouTube. door peterha
Vandaag om 10:08:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
Vandaag om 10:02:25
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim Vink
Vandaag om 09:41:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 08:58:11
NS 8100 in Spoor-1 door Ad Cleijsen
Vandaag om 07:49:05
Station Rekerdam door arnout
Vandaag om 07:12:00
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 00:56:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 00:36:19
Neutraal Moresnet in H0 door T.Spat
Vandaag om 00:17:21
Terschellinger Spoor door FritsT
16 februari 2019, 23:15:18
Rocrail geeft kortsluiting bij bezetmelding. door San-Markos
16 februari 2019, 22:34:07
Westlandbaan door Wim Vink
16 februari 2019, 22:21:19
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door Michiel 80
16 februari 2019, 21:53:46
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Wim1969
16 februari 2019, 21:52:34
Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005 door Michiel 80
16 februari 2019, 21:44:48
De Hondsrugbaan, H0 door Dave.......
16 februari 2019, 21:33:22
  

Auteur Topic: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?  (gelezen 4498 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17958
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #45 Gepost op: 08 februari 2018, 09:37:54 »
Dat zal, maar ik bedoel natuurlijk dat het qua tijd lastig blijft concurreren met het vliegtuig op de route naar Londen. Vanaf Amsterdam cs (voor de vergelijking) ben je binnen 2,5 tot 3 uur van deur tot deur.
Dat verklaart denk ik toch wel waarom het 25 jaar heeft geduurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #46 Gepost op: 08 februari 2018, 10:20:16 »
Maar is dat ook niet de reden dat een verbinding tussen Amsterdam Londen pas zin heeft als het rond de 3 uur duurt anders zijn ze niet concurrent met het vliegtuig?
Mvg Mark

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
    • kusee.nl
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #47 Gepost op: 08 februari 2018, 11:05:34 »
Hendrik Jan gaf een link waarin de Eurostar-terminal in Amsterdam (deels) wordt beschreven. Die komt helemaal buiten de overkapping, is wel 60 meter lang (aldus het artikel). Maar hij komt helemaal aan het einde (beter gezegd, voorbij het einde) van het station

Lekker handig. Een treinstel is 390 meter lang. Moet ik eerst met mijn koffer naar die terminal zeulen, en dan de hele trein weer langs lopen om mijn zitplaats te vinden. Naast een treinkaartje krijg ik er ook een wandelkaartje bij.

En wordt spoor 15a+15b in Amsterdam dan volledig gereserveerd voor die twee sterretjes per dag, of zou het spoor ook nog voor de IC-direct, Thalys, enz worden gebruikt?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6211
  • Spoor N
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #48 Gepost op: 08 februari 2018, 11:14:42 »
Amsterdam heeft al te weinig perroncapaciteit dus ik neem aan dat spoor 15 ook in gebruik blijft voor de andere treinen, anders wordt het wel een enorme verspilling. Dan had die hele terminal ook niet gebouwd te hoeven worden als het perron wordt afgegrendeld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17958
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #49 Gepost op: 08 februari 2018, 11:31:29 »
Maar is dat ook niet de reden dat een verbinding tussen Amsterdam Londen pas zin heeft als het rond de 3 uur duurt anders zijn ze niet concurrent met het vliegtuig?

Voor de treinreis zelf hebben ze het over 3 uur en 15 minuten. Maar dat is dus zonder controleprocedure en voor- en natransport. Zelfs vanuit Utrecht red ik het per vliegtuig in drie uur van deur tot deur.

Wat ik me trouwens afvraag. Het wordt een trein die van Amsterdam naar Londen rijdt. Maar het zal neem ik aan ook mogelijk zijn met deze trein van Amsterdam naar Antwerpen of zoiets te gaan. Moeten dan al die mensen een controleprocedure doorlopen? Zo niet, hoe scheiden ze de reizigers dan?
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2018, 13:35:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8223
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #50 Gepost op: 08 februari 2018, 14:08:27 »
Vanuit Utrecht red je t niet in die tijd tenzij je eigen vliegtuigje hebt dat je vanuit Utrecht gelijk kunt gebruiken  ;)
Ook als passagier zul je zoveel tijd voor vertrek op een luchthaven moeten zijn en dan i.d.d hebben we het nog niet gehad over de tijd die je kwijt bent om van huis bij de luchthaven te komen en om in het andere land die luchthaven te verlaten en in London te komen.

Wat het eurostar betreft is dit zo'n beetje het laatste nieuws:
https://www.treinreiziger.nl/eind-2019-directe-eurostar-naar-londen/


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17958
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #51 Gepost op: 08 februari 2018, 14:13:10 »
Vanuit Utrecht heb ik dat prima gered hoor, met alleen handbagage via London City.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3956
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #52 Gepost op: 08 februari 2018, 16:48:21 »
Zelfs vanuit Utrecht red ik het per vliegtuig in drie uur van deur tot deur.

Ik niet.
Utrecht-Schiphol: 45 minuten inclusief wachttijd (trein) of parkeren (auto)
Schiphol: minimaal 30 minuten van voordeur tot gate inclusief wachttijd met wat marge
Gate sluit tot vertrek: 30 minuten (easyjet...)
Vliegen: uurtje
Gate naar voordeur: bij stansted ongeveer een half uur. City gaat sneller, maar 15 minuten ben je zeker kwijt.
City naar Tower met DLR: half uur
Of Standsted naar London Liverpool St. 45 minuten

De laatste keer met Easyjet via Stansted heb ik het niet binnen 4 uur gered, Was ook niet goedkoper dan de trein (voor en na transport waren zeker in UK niet gratis). En met name Stansted vond ik een drama.

Kortom, ik zie een markt. En Eurostar ook, want ze doen dit voor eigen rekening en risico. Dus als ze niet zouden denken dat de trein vol raakt, dan zouden ze het niet doen.

Ervaring heb ik nog niet. Maar begin maart moet ik er weer zijn en de trein is geboekt. Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2018, 16:50:26 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #53 Gepost op: 08 februari 2018, 16:51:16 »
Daarbij komt dat je wat ruimer in de trein zit....en je de hele tijd rustig kan zitten en niet elke keer van de ene hal naar de andere hal moet lopen ...nou ja de controle in brussel dan nog wel...maar klinkt in elk geval relaxter  :D

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #54 Gepost op: 08 februari 2018, 16:56:50 »
Een oud-collega van mij ging jaren terug al met de trein.
Hij ging naar een beurs en kon met de trein makkelijk boeken ( op de beurs gekochte) meenemen, dit was met t vliegtuig te duur.
MVG Dave

Rheinburg

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8223
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #55 Gepost op: 08 februari 2018, 19:15:24 »
Eurostar ziet i.d.d. wel een markt,maar als ze willen concurreren met het vliegtuig dan is tijd de bepalende factor voor vele analisten.
En bij wie de fout ook ligt,als men dit niet vlot op orde krijgt en gaat rijden,dan wil men door de negatieve berichten straks wellicht niet eens meer met eurostar op pad.
Slechte berichtgeving geeft elke doorsnee potentiele klant een naar onderbuik gevoel,en aangezien men meestal luistert naar nieuws en hun gevoel,kan de vulling voor je trein zo verdwenen zijn  ;)
Ook vraag ik me af hoe fijn het voor een reiziger moet zijn straks als je op het perron van het huidige spoor 1 te Rtd straks 1st door douane heen moet(dat perron en spoor schijnen aangepakt te worden voor dat doel) en dan naar het nog aan te passen spoor 2 moet geraken om daar (in een afgesloten ruimte) te wachten tot je mag instappen.  ::)
Althans dat is wat ik er van begrijp,en op Asd word je met de plek waar men je straks wil contoleren en laten wachten ook nie echt vrolijk als ik uitleg en tekeningen mag geloven,dan mag je op de punt van sp15 in een wachtruimte (waar nu een bouwkeet staat) wachten om dan bij aankomst van de tein weer terug gaan lopen naar de trein onder de kap  ::)
Het idee dat men nu schijnbaar heeft is dat reizigers vanuit Asd en Rtd straks in 1 deel van die eurostar moeten plaatsnemen en dat de reizigers uit Brussel na controle in een ander deel moeten plaats nemen van die eurostar.

Voor mij als leek is t best gek als ik naar Engeland wil,dat ik dan 1st mee moet naar Brussel en dan pas naar Engeland ga.
Hopelijk ( als het suc6 vol is) komt er nog is een trein die vanuit NL rechtstreeks die tunnel invliegt en me naar mn eind bestemming brengt  :angel:

Een eurostar schijnt 3 "comfort"zones te hebben,dus 3 klasse's ,maar hoe veel comfort/ruimte heb je dan als je kiest voor "3e klas" ofwel de goedkoopste versie ?
Zit je dan net als in een bus naar spanje opgevouwen als een sandwich ?
Want als dat t geval is dan kom je wel kapot aan op je eindbestemming  ;D :-\
 
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2018, 19:18:18 door tijgernootje »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6211
  • Spoor N
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #56 Gepost op: 09 februari 2018, 07:48:40 »
Ook vraag ik me af hoe fijn het voor een reiziger moet zijn straks als je op het perron van het huidige spoor 1 te Rtd straks 1st door douane heen moet(dat perron en spoor schijnen aangepakt te worden voor dat doel) en dan naar het nog aan te passen spoor 2 moet geraken om daar (in een afgesloten ruimte) te wachten tot je mag instappen.  ::)
Die vier meter lopen zullen de reizigers wel overleven...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17958
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #57 Gepost op: 09 februari 2018, 08:19:25 »
De nieuwe Eurostarstellen ken ik niet. Maar in de oude stellen, en ook in Thalys trouwens, vind ik de zitruimte in de laagste klasse sterk op die in een vliegtuig lijken. ICE is wat dat betreft een stuk beter en de nieuwe Eurostarstellen dus misschien ook wel.

Mensen gedragen zich ook op een manier die soms aan een vliegreis doet denken. Bij de nadering van Parijs wordt omgeroepen dat de trein zus en zo laat zal aankomen. Best veel mensen staan dan op, zoeken hun spullen bij elkaar, en gaan in een rij minstens een kwartier staan wachten. Zoals veel mensen doen als een vliegtuig naar de gate is getaxied, maar de deuren nog lang niet open gaan. Bij het vertrek krek hetzelfde. Staan mensen een half uur in de rij op Paris Nord, zoals mensen bij een gate in de rij gaan staan. Ik vind dat op een vliegveld al vreemd, maar bij een trein zeker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5227
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #58 Gepost op: 09 februari 2018, 09:57:30 »
Ik ervaar de ruimte in de oude Eurostar toch echt anders.
Ruim. Veel ruimer dan de Thalys, die voor kleine fransmannetjes lijkt ontworpen.

En zeker een stuk ruimer dan de stoelen bij American Airlines, waarmee ik afgelopen zomer vloog. Dat is dan nog een van de "ruimere" maatschappijen.
Wat ook meehelpt in de ruimtebeleving, is de breedte van de stoel. Die is bij beide treinen beduidend groter dan in het vliegtuig. Scheelt al gauw 5cm.

Een half uur in de rij staan is een typisch gevalletje dom kuddegedrag. De trein arriveert of vertrekt er geen seconde eerder van. Je kunt het ook in Londen zien voor vertrek van de Eurostar.

groeten
Hendrik Jan
“Since the founding of our nation, many of our greatest strides—from gaining our independence, to abolition of civil rights, to extending the vote for women—have been led by people of faith and started in prayer,"  Donald J Trump

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #59 Gepost op: 13 februari 2018, 23:30:06 »
De oude Alstom/De Diekirch €-star stellen krijgen bij hun modernisering dezelfde inrichting dan de nieuwe Siemens Valerostellen. Vorige zomer richting Shetland met een Valero gereist. En op de terugweg met een gemoderniseerde.
Vanuit Brussel kan men in 40 min. met de Eurostar tot Lille-Europe reizen. En te Brussel-Zuid en Lille-Europe de douane formaliteiten ondergaan.
Uit de Kanaaltunnel komende of uit Boulogne-Ville/Calais-Fretun/Duinkerke gaat men niet door de controles en eenvoudig richting uitgang. Men gebruikt in Lille-Europe wel dezelfde perrons voor de TGV's/TERGV's/€-stars.
De glazen wanden met verschillende toegangs- & uitgangspoorten worden in functie van de oorsprong van de treinen opengesteld.

Dus is het weldegelijk mogelijk om de perrons multi-functioneel te maken: met grenscontroles in alle opstapstations richting Londen.
En eenvoudige uitgangen voor binnen verkeer of de treinen komen de uit Londen.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal