BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ReneN op 05 februari 2018, 15:31:04

Titel: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: ReneN op 05 februari 2018, 15:31:04
Volgens mij had hij er al ruim een jaar geleden moeten zijn: de directe verbinding Amsterdam - Londen met de Eurostar. Er dreigt nu alweer uitstel tot in 2020 (of nog later?) door politiek geneuzel over de beveiliging. De aangekondigde Brexit zal ook wel niet bevorderlijk zijn.

Eurostar houdt vol dat de trein in de lente gaat rijden. Dat doet hij op proef nu ook al, maar dan leeg... en dat dan twee jaar lang? Of met een lange stop in Brussel voor een security check? Opnieuw niet zozeer een brevet van onvermogen van NS als wel voor de Nederlandse politiek, die maar niet in staat lijkt de exploitatie van die ruim 100 kilometer HSL goed op de rit te krijgen. Kennelijk is het afsluiten van verdragen een paar jaar in de bureaula blijven liggen.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/in-3-uur-en-15-minuten-met-trein-naar-londen-duurt-nog-tot-2020~a767da07/
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Joop_L op 05 februari 2018, 15:49:52
Niet eens zozeer de Nederlandse politiek, maar wel de Engelse.  ;D
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: WilcoV op 05 februari 2018, 16:00:44
Dit gaat vooral over de Brexit en de noodzakelijke grenscontrole.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: iarnrod op 05 februari 2018, 17:00:01
O. Maar den €-star rijdt ook door Belgie & Frankrijk... . Hier kan het schoentje ook al eens gaan knellen. Die nieuwe Valero's zijn wel al een poosje te spotten te Brussel. (Wellicht gaat men hen laten rondrijden op de ringlijn ten westen van Brussel om kop te kunnen laten maken. Anders zal men toch een tandje moeten bijsteken om de €-star terminal uit te bereiden met 1 of 2 doorgaande sporen).
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Eric B op 05 februari 2018, 17:08:11
De Britse grenscontrole is nooit weggeweest, het VK heeft het Schengenverdrag niet ondertekend. Dus op dat vlak verandert er door de Brexit niet zoveel qua controles.
De issues zullen meer liggen in waar en wie gaat er controleren; en zoals altijd het belangrijkste "strijdpunt" wie gaat het betalen?... 
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Jeronimos op 05 februari 2018, 17:37:11
Vraag me even af of de titel de lading wel dekt. Want de Eurostar bestaat al langer en rijd tussen Londen en Parijs/Brussel.
Dit gaat meer, denk ik over de doortrekking naar Amsterdam vanuit Brussel.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: WilcoV op 05 februari 2018, 17:58:08
De Brexit vergt een gehele herziening van alle afspraken tussen GB en de rest van Europa. Ook de al bestaande controles gaan hierbij geheel op de schop.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: tijgernootje op 06 februari 2018, 13:12:21
En als je dan afspraken op papier hebt staan en je vergeet het allemaal te ondertekenen,dan kan je ook daar weer opnieuw beginnen omdat t papier dan niet meer "geldig" is (y)
Ik kan er in elk geval niet bij met mn verstand,dat dit zolang duurt.
Elk land weet en heeft zn regels en procedures,die kan je communiceren met elkaar vliegensvlug met een pc+internet,je kan bellen met werkend beeld,kortom je kan onderling dingen regelen en vastleggen zonder ook maar van je bureaustoel af te hoeven en snel ook nog is.
De looptijd van controlepunten nieuw moeten bouwen,die is ook niet heel groot,en al redelijk lang bekend,rest enkel de vraag wie betaald de rekening ?
Wie wilde vanaf moment 1 die eurostar verbinding hebben vanuit NL - Engeland ?
Met wensen moet je dan ook maar bereid zijn de kosten daarvoor te dragen.
En dat de engelse te weinig douane personeel hebben,dat is dan al even zo lijkt me,dan weet je ook als je een nieuwe internationale treinverbinding wenst en je wenst m ook te controleren,dat je dan is mensen moet gaan opleiden.
Ik krijg ook hierbij het idee,dat men er allemaal niet veel waarde aan hecht om dit project met zo min mogelijke vertraging te laten starten.
Je moet mekaar als ambtenarij tenslotte wel aan t werk houden,en met zo'n ingewikkeld internationaal project heb je een goede kandidaat want zoveel landen zoveel regels en dingen,heel lastig om dat in 1x allemaal goed te krijgen,in 2 van de landen ken je immers de regels niet  ;D
 
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Eric B op 06 februari 2018, 13:38:03
Voor de EU hadden we de EEG en bilaterale verdragen, aangezien overheden alles bewaren, zitten die nog gewoon in de archieven. Paar aanpassingen, nieuwe datum, nieuwe handtekeningen en klaar :)

Voor elk probleem is een simpele oplossing, tot de bureaucratie zich er mee gaat bemoeien!
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: spoorfan op 06 februari 2018, 13:54:03
In Rotterdam wordt druk spoor 1 verbouwd voor de grens controle in de ruimte boven de Hema. Spoor 1 wordt opgeheven en het perron wordt tegen spoor 2 aangelegd.

Spoorfan
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 06 februari 2018, 13:55:04
Verdragen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Onderhandelen is een vak apart. En vooral de GB-onderhandelaars kunnen het eigenlijk nooit goed doen. Dan kost het tijd en is zo'n treintje niet erg belangrijk.
Overstappen in Brussel is zo'n toer trouwens niet. Sluit goed aan en of de controles nu in Nederland of Brussel zijn maakt weinig uit.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: hrp op 06 februari 2018, 14:09:24
Boven de Hema ( Hier Eet Men armoe betekende dat ooit?) komt de grenscontrole. Spoor 1 wordt verbouwd. Impliceert dat dat de Eroshit vice versa via spoor 1 zou rijden? Rijdt hij zeker via de Willemsspoortunnel op zijn Brits aan de linker zijde!?

Ach, we kunnen er in Holland ook wat van.
Het nieuwe kabinet wil dat er meer treinen tusse n Den Haag en Rotterdam gaan rijden.
Daartoe moet er eerst geld komen om in de tunnel onder Delft van rails te voorzien.
Als ik het oude spoorboekje van 1990 inzie, dan begrijp ik dat niet. Toen reden er al zo'n 10 treinen per uur tussen de steden, nota bene was het hele traject toen slechts dubbel spoor.
Nu mist klaarblijkelijk alleen het traject Rijswijk - Schiedam klaarblijkelijk nog.
Vanaf Schiedam is er sinds de succesvolle RandstadRail naar Hoek van Holland Strand al viersporig treinverkeer mogelijk?

Zucht.

Ronald van der Meer
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: ReneN op 06 februari 2018, 14:14:10
Wat het krantenartikel stelt is dat de nieuwe treinen wel gaan rijden, maar de reizigers alsnog in Brussel moeten uitstappen voor een douanecontrole. Dan blijft er van de tijdwinst door de rechtstreekse verbinding niet veel over. In totaal zou er voor het maken van nieuwe afspraken sinds het bekend worden van de Brexit zo'n 5 jaar nodig zijn. Dat is natuurlijk belachelijk.

Overigens heb je als je in Brabant woont weinig aan de nieuwe verbinding omdat Breda wordt overgeslagen. Mag je eerst naar Antwerpen of Rotterdam reizen. 
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Eelco Storm op 06 februari 2018, 14:16:22
Tuurlijk wordt Breda overgeslagen, waarom zou een hogesnelheidstrein stoppen in een provinciestadje?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 06 februari 2018, 14:17:24
De controle in Brussel zou vooral onhandig zijn. Je moet toch met je bagage in- en uitstappen. Maar de genoemde tijd van 3 uur en 15 minuten was natuurlijk zonder de douanecontroles voor het begin van de reis. In tijd zal het verschil wel meevallen.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Rick op 06 februari 2018, 15:10:11
Spoor 1 wordt verbouwd. Impliceert dat dat de Eurostar vice versa via spoor 1 zou rijden? Rijdt hij zeker via de Willemsspoortunnel op zijn Brits aan de linker zijde!?
Nee, dat impliceert het niet. De trein uit Engeland hoeft immers niet meer door de douane gecontroleerd te worden. Overigens is de reden het perron aan spoor 2 komt te liggen dat spoor 1 niet vanaf de HSL te bereiken is.

Overigens heb je als je in Brabant woont weinig aan de nieuwe verbinding omdat Breda wordt overgeslagen. Mag je eerst naar Antwerpen of Rotterdam reizen.
Dat heb je onder andere in Haarlem ook.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 februari 2018, 15:45:07
Rijdt hij zeker via de Willemsspoortunnel op zijn Brits aan de linker zijde!?
Van Amsterdam tot en met Rotterdam rijden ze rechts, dus ook door de Willemsspoortunnel. Net ten zuiden van Lombardijen kruisen de HSL sporen over elkaar en vanaf daar gaat het links verder.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: ReneN op 06 februari 2018, 15:50:36
Het gaat natuurlijk niet om Breda zelf  ;), maar om de hele aanvoerroute Tilburg - Den Bosch - Nijmegen en Tilburg - Eindhoven - Venlo. Parallel zou wel in het voorjaar de nieuwe Beneluxtrein moeten gaan stoppen in Breda in plaats van Roosendaal, maar die plannen lopen inmiddels ook al 10 jaar. Het nieuwe station is er wel op ingericht. Opgeteld blijft de HSL met zijn vele mislukkingen en uitstelgedrag een blamage, zeker als je ziet hoe kleinschalig dit project is in vergelijking met het buitenland.

https://www.bndestem.nl/breda/ns-kondigt-aan-komend-voorjaar-echt-van-start-te-gaan-met-belgieneuml-trein~ae1bf712/
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: wimk op 06 februari 2018, 16:03:14
Ach, het maakt toch niks uit voor Breda.
Of je nou
- met de Eurostar naar Brussel rijdt, uitstapt, douanechek en weer instapt
- met de Benelux  naar Brussel rijdt, uitstapt, douanechek en weer instapt
In beide gevallen moet je overstappen  ;D
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: TEE-RAM op 06 februari 2018, 17:29:29
Voor elk probleem is een simpele oplossing,

En voor elke oplossing hebben we een probleem ;D ;D
Wim
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Hendrik Jan op 06 februari 2018, 19:15:33
Het probleem is vooral, dat velen illegaal naar het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk willen rijden.
Daarom staat er een enorm hek om het perron van de Eurostar in Brussel.
Dat hek staat ook over het spoor en gaat enkel open bij vertrek van een Eurostar.

Probeer je zoiets voor te stellen op AmsterdamCS, Schiphol of Rotterdam CS en je snapt meteen waar de schoen wringt.

cheers
Hendrik Jan
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Rick op 06 februari 2018, 19:30:48
Het gaat natuurlijk niet om Breda zelf  ;), maar om de hele aanvoerroute Tilburg - Den Bosch - Nijmegen en Tilburg - Eindhoven - Venlo. Parallel zou wel in het voorjaar de nieuwe Beneluxtrein moeten gaan stoppen in Breda in plaats van Roosendaal, maar die plannen lopen inmiddels ook al 10 jaar. Het nieuwe station is er wel op ingericht. Opgeteld blijft de HSL met zijn vele mislukkingen en uitstelgedrag een blamage, zeker als je ziet hoe kleinschalig dit project is in vergelijking met het buitenland.

https://www.bndestem.nl/breda/ns-kondigt-aan-komend-voorjaar-echt-van-start-te-gaan-met-belgieneuml-trein~ae1bf712/
Moet de Thalys dan ook via Breda rijden, de mensen in Brabant hebben immers ook weinig aan de 'oude' verbinding. Of gaat het meer om kritiek op de NS te kunnen geven?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: ReneN op 06 februari 2018, 20:46:44
Nee, in dit geval kan NS niet zoveel aan de politieke problemen doen. Als inwoner van Oost-Brabant heb ik idd zowel aan Thalys als Eurostar weinig door de lange aanreistijd om naar Antwerpen of Rotterdam te komen. Deze zijn alleen interessant als je in het westen van het land woont.

NS zou er bijvoorbeeld goed aan kunnen doen om vanaf Zwolle via Arnhem - Nijmegen - Den Bosch en Breda een "Benelux-oost" 1x per uur doorgaand naar Antwerpen en Brussel te laten rijden, dat compenseert de langere reistijd enigszins. Zo'n directe verbinding hebben Maastrichtenaren wel gehad, maar de IC Brussel is in 2012 na 5 jaar alweer opgeheven.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: iarnrod op 07 februari 2018, 13:08:28
En dat kwam hoofdzakelijk doordat de Franstaligen onvoldoende Nederlands kenden. Nu zijn het de tb's van depot Hasselt die de verbinding Hasselt-Luik-Maastricht rijden met de 'oude', grijze MS Breaks.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: tijgernootje op 07 februari 2018, 13:22:48
Het gaat natuurlijk niet om Breda zelf  ;), maar om de hele aanvoerroute Tilburg - Den Bosch - Nijmegen en Tilburg - Eindhoven - Venlo. Parallel zou wel in het voorjaar de nieuwe Beneluxtrein moeten gaan stoppen in Breda in plaats van Roosendaal, maar die plannen lopen inmiddels ook al 10 jaar. Het nieuwe station is er wel op ingericht. Opgeteld blijft de HSL met zijn vele mislukkingen en uitstelgedrag een blamage, zeker als je ziet hoe kleinschalig dit project is in vergelijking met het buitenland.
Dat rijd inmiddels wel.
Het krantenartikel is van vorig jaar en als het gaat om aansluitingen hebben,die nieuwe Benelux en aanverwante,die zorgen er nu voor dat Ddr en omstreken met stoppers straks ook moeten reizen naar ofwel Bd of Rtd voor een aansluiting richting Belgie.
Een rechtstreekse verbinding is daar ook niet meer te vinden,we moeten er maar aan wennen.
Zou bovendien ook te zot zijn als bv een thalys of eurostar overal maar moet stoppen,het doel is om via zo min mogelijk stops zoveel mogelijk mensen zo snel als mogelijk ergens te brengen.
Anders dan heeft zo'n internationale verbinding geen enkele toegevoegde waarde.

Maar begrijp ik het nou goed dat het perron langs spoor 1 verdwijnt (incl sp 1 ? ) met als doel douane dingen daar te kunnen regelen ?
Spoor1 met perron daar word toch dagelijk door treinen gebruik van gemaakt,waar gaan die dan allemaal heen ?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: sander1985 op 07 februari 2018, 13:38:15

Spoor 1 wordt sinds het stopzetten van de treindienst op de lijn naar Hoek van Holland nog vrij weinig gebruikt is mijn indruk.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Ben op 07 februari 2018, 13:42:48

Als inwoner van Oost-Brabant heb ik idd zowel aan Thalys als Eurostar weinig door de lange aanreistijd om naar Antwerpen of Rotterdam te komen. Deze zijn alleen interessant als je in het westen van het land woont.


Tja, ik woon ook in Oost-Brabant. Willens en wetens dus klagen dat ik ver van dat soort verbindingen af zit is een beetje raar toch? Als ik met de trein naar Berlijn wil zal ik ook ergens naar een opstapstation moeten reizen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Joop_L op 07 februari 2018, 14:26:34
Maar begrijp ik het nou goed dat het perron langs spoor 1 verdwijnt (incl sp 1 ? ) met als doel douane dingen daar te kunnen regelen ?
Yup. Spoor 1 gaat verdwijnen. Spoor 2 wordt straks Eurostar perron. Wel handig, spoor 1 is nl vanaf de HSL niet bereikbaar.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: ReneN op 07 februari 2018, 14:53:41
Citaat
Willens en wetens dus klagen dat ik ver van dat soort verbindingen af zit is een beetje raar toch?

Het is maar hoe je het bekijkt, Ben. Voor de politiek houdt Nederland voorbij Utrecht nog steeds op... en daar wonen minder mensen maar door de infrastructuur mondjesmaat te verbeteren is het reizen per ov ook minder aantrekkelijk. Kip-ei situatie? Kan in mijn regio zo een hele lijst opnoemen:

-Verdubbeling of vervanging van de spoorbrug in Ravenstein: uitgesteld, zat wel in het plan verbetering bruggen
-Verdubbeling spoor Olst-Deventer: uitgesteld
-Arnhem-Doetinchem: eindelijk spoorverdubbeling, maar geen elektrificatie
-Utrecht-Arnhem: had al lang driesporig moeten zijn. Te lage baanvaksnelheid, te weinig capaciteit, veel stremmingen door ongelukken op overwegen
-Nijmegen-Roermond: eindelijk elektrificatie na 70 jaar (!), was steeds uitgesteld maar geen grotere capaciteit
-Station Nijmegen: zwaar verouderd en slechts aan 1 kant een ingang, slechte ov-infrastructuur. Vernieuwing duurt nog 8 jaar
-Nijmegen-Kleef: heropening komt niet van de grond door politieke onwil

Het wordt wel beter, maar in een veel langzamer tempo dan in de Randstad. Daar schudt men het geld iets makkelijker uit de mouw:
https://www.nu.nl/algemeen/5118734/ruim-300-miljoen-euro-meer-treinen-traject-haag-rotterdam.html
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 07 februari 2018, 15:28:27
Een dergelijk lijstje kan je voor iedere regio maken René, inclusief de regio's in De Randstad. Alleen al in Amsterdam kunnen ze zo tig projecten noemen die niet opschieten en die echt niet onzinniger zijn dan Nijmegen-Kleef. Het is eenvoudig het verschil tussen wensen en middelen.
De spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Rotterdam komt er dan eindelijk ook 20 jaar nadat Leiden-Rijswijk viersporig is geworden. Dus hoezo gemakkelijk geld gevonden?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Piet R Buren op 07 februari 2018, 18:00:10
nouja, de Randstad komt er wel degelijk beter vanaf. Spoorverdubbeling van 2 naar 4 sporen na 20 jaar wachten vind ik niet belangerijker dan een stukje enkelspoor van 10 kilometer dat al sinds de  2e wereldoorlog een beperking vormt bij vertraging en omleidingen en nog steeds niet gewoon eens verdubbeld wordt.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Gamau op 07 februari 2018, 18:18:19
Voor inwoners van Brabant is de trein vanuit Breda naar België een kleine verbetering. Waarom vanuit Eindhoven geen rechtstreekse treinen via Weert en Maastricht naar Luik (HSL naar Köln en Brussel), via Venlo naar Duisburg (ICE alle kanten op) en via Breda naar Antwerpen (HSL naar Brussel, Parijs etc)? Nu kun je vanuit Brabant wel eerst naar Arnhem of Rotterdam, maar dat is de verkeerde kant als je naar het buitenland wilt. Ik verwacht echter dat de politiek liever de HST in Nederland stimuleert.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Luit op 07 februari 2018, 18:27:19
Maar alle verbindingen die de grens overgaan zijn nog meer politiek dan een verdubbeling van de Zaan Lijn. En dat is ook de manke aan bevordering van spoor over de grens , we willen niet verder kijken dan de grens. Daarachter is voor investeringen helemaal geen draagvlak, van beide kanten.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Peter Kleton op 07 februari 2018, 18:42:08
Wat te denken van Leiden -Woerden ,ook midden in de Randstad ?
Slechte veenondergrond maakt uitbreiding erg duur ,hoewel  de Rijksweg er naast van Oude Rijn naar Gouda wel  kan.
Peter
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: NS 1607 op 07 februari 2018, 19:08:52
En wat dachten we van het Spartacusproject tussen Maastricht en Hasselt dat dankzij het onzorgvuldig handelen van het stadsbestuur van Maastricht opgeblazen is.


Jos.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: JAB van Ree op 07 februari 2018, 19:30:14
-Verdubbeling of vervanging van de spoorbrug in Ravenstein: uitgesteld, zat wel in het plan verbetering bruggen
-Verdubbeling spoor Olst-Deventer: uitgesteld
-Arnhem-Doetinchem: eindelijk spoorverdubbeling, maar geen elektrificatie
-Utrecht-Arnhem: had al lang driesporig moeten zijn. Te lage baanvaksnelheid, te weinig capaciteit, veel stremmingen door ongelukken op overwegen
-Nijmegen-Roermond: eindelijk elektrificatie na 70 jaar (!), was steeds uitgesteld maar geen grotere capaciteit
-Station Nijmegen: zwaar verouderd en slechts aan 1 kant een ingang, slechte ov-infrastructuur. Vernieuwing duurt nog 8 jaar
-Nijmegen-Kleef: heropening komt niet van de grond door politieke onwil

- Olst-Deventer verdubbelen is voorlopig gewoon niet nodig, er is voldoende capaciteit voor de huidige dienst
- Utrecht-Arnhem heeft niets aan driesporig, alleen alles viersporig zou zinvol zijn. Maar dat is technisch (dwars door Maarn en Ede vooral) erg lastig. Dit wordt met het nieuwe Ede-Wageningen in 2019 overigens nog veel erger (spoor 2 wordt weg gesaneerd, dus geen kans meer een cargo aan de kant te nemen)
- Nijmegen-Roermond ; electrificatie is extra capaciteit. Hogere aanzet zorgt voor vlottere doorstroming. Daarnaast komen er meer passeermogelijkheden.
- Nijmegen-Kleef lijkt nu juist wel weer opgepakt te worden, al blijft het afwachten maar zelfs in Groesbeek wordt men voorzichtig wakker...
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Benrail op 07 februari 2018, 20:32:15
Zag die nieuwe eurostar vandaag langskomen toe ik op de metro stond te wachten (Amsterdam) :o
Wist nog niet van het bestaan af dus erg verrast.
Ben meer van epoche 2 maar vond m erg mooi  (y) (y)
Veel mooier dan klagen over hadden en moeten  :angel:
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Hendrik Jan op 07 februari 2018, 20:41:54
Die opgeleukte ICE rijdt al enkele jaren onderhand.

Hup, aan de bak. Hekkies op die perrons!

Ik moet nodig weer eens naar Londen.
Want daar vertrekt de slaaptrein naar Schotland. Op loopafstand van st Pancras.
Kan ik snel door naar het Hoge Noorden.
Londen is zóó 1987!

cheers
Hendrik Jan

Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Benrail op 07 februari 2018, 21:05:10
Ah ok maar nog nooit gezien.
zie altijd de Thalys daar.
Dacht dat het echte Hoge Noorden eh... iets hoger lag  ;D
Ik ga toch die trein dan eens nemen, terug naar 1987 lijkt me wel leuk voor een paar dagen LOL
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Piet R Buren op 07 februari 2018, 21:08:40
- Olst-Deventer verdubbelen is voorlopig gewoon niet nodig, er is voldoende capaciteit voor de huidige dienst

dat is zo, maar bij een vertraging van een paar minuten wordt de tegentrein automatisch ook vertraging op en gelet op de toekomstige wensen in Deventer en Zwolle (doortrekken sprinter Wijchen- Zutphen, wat naar mijn mening een erg positieve ontwikkeling zou zijn) heb je weinig mogelijkheden
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: könings op 07 februari 2018, 21:29:15
En wat dachten we van het Spartacusproject tussen Maastricht en Hasselt dat dankzij het onzorgvuldig handelen van het stadsbestuur van Maastricht opgeblazen is.


Jos.

Is niet aan Nederlandse zijde opgeblazen, daar is juist doordacht opgetreden. Bestemmingsplan én financiering zijn redelijk helder en goed in kaart gebracht, iets wat aan de Belgische zijde, tot mijn grote schaamte, totaal niet het geval is. Niemand weet hoeveel het gaat kosten en eigenlijk staat niemand te springen om een compleet nieuw tracé aan te leggen terwijl er al een bestaand tracé ligt dat in principe klaar ligt om te gebruiken. Politieke spelletjes en onwil van de NMBS...
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Bert van Gelder op 07 februari 2018, 22:12:47
Nu raken we alleen off-topic. Daar is een apart draadje voor. Gaarne daar discussie verder voeren.

Met dank, gr,

Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Hendrik Jan op 07 februari 2018, 22:50:16
Dank, Bert.
Werd tijd.

De plannen voor onze Hoofdstad. Een stijlvolle uitbreiding van Pierre Cuypers' meesterwerk en ook alleraardigst ermee in contrast. :-X
http://www.mijnstation.nl/nl/amsterdam-centraal/nieuws/binnenkort-start-bouw-eurostar-terminal (http://www.mijnstation.nl/nl/amsterdam-centraal/nieuws/binnenkort-start-bouw-eurostar-terminal)
Inderdaad, over wansmaak valt niet te twisten.

Toch best sneu allemaal. Die tunnel onder de Haringvijver ligt er al bijna 25 jaar.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 08 februari 2018, 03:01:36
Ach, het eerstvolgende station is dan Schiphol. Misschien verklaart dat wat.  ;D
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: spoorfan op 08 februari 2018, 08:49:14
Daarom gaat de Eurostar daar ook niet stoppen zover ik weet.

Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 08 februari 2018, 09:37:54
Dat zal, maar ik bedoel natuurlijk dat het qua tijd lastig blijft concurreren met het vliegtuig op de route naar Londen. Vanaf Amsterdam cs (voor de vergelijking) ben je binnen 2,5 tot 3 uur van deur tot deur.
Dat verklaart denk ik toch wel waarom het 25 jaar heeft geduurd.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: hmmglaser op 08 februari 2018, 10:20:16
Maar is dat ook niet de reden dat een verbinding tussen Amsterdam Londen pas zin heeft als het rond de 3 uur duurt anders zijn ze niet concurrent met het vliegtuig?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: wimk op 08 februari 2018, 11:05:34
Hendrik Jan gaf een link waarin de Eurostar-terminal in Amsterdam (deels) wordt beschreven. Die komt helemaal buiten de overkapping, is wel 60 meter lang (aldus het artikel). Maar hij komt helemaal aan het einde (beter gezegd, voorbij het einde) van het station

Lekker handig. Een treinstel is 390 meter lang. Moet ik eerst met mijn koffer naar die terminal zeulen, en dan de hele trein weer langs lopen om mijn zitplaats te vinden. Naast een treinkaartje krijg ik er ook een wandelkaartje bij.

En wordt spoor 15a+15b in Amsterdam dan volledig gereserveerd voor die twee sterretjes per dag, of zou het spoor ook nog voor de IC-direct, Thalys, enz worden gebruikt?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Rick op 08 februari 2018, 11:14:42
Amsterdam heeft al te weinig perroncapaciteit dus ik neem aan dat spoor 15 ook in gebruik blijft voor de andere treinen, anders wordt het wel een enorme verspilling. Dan had die hele terminal ook niet gebouwd te hoeven worden als het perron wordt afgegrendeld.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 08 februari 2018, 11:31:29
Maar is dat ook niet de reden dat een verbinding tussen Amsterdam Londen pas zin heeft als het rond de 3 uur duurt anders zijn ze niet concurrent met het vliegtuig?

Voor de treinreis zelf hebben ze het over 3 uur en 15 minuten. Maar dat is dus zonder controleprocedure en voor- en natransport. Zelfs vanuit Utrecht red ik het per vliegtuig in drie uur van deur tot deur.

Wat ik me trouwens afvraag. Het wordt een trein die van Amsterdam naar Londen rijdt. Maar het zal neem ik aan ook mogelijk zijn met deze trein van Amsterdam naar Antwerpen of zoiets te gaan. Moeten dan al die mensen een controleprocedure doorlopen? Zo niet, hoe scheiden ze de reizigers dan?
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: tijgernootje op 08 februari 2018, 14:08:27
Vanuit Utrecht red je t niet in die tijd tenzij je eigen vliegtuigje hebt dat je vanuit Utrecht gelijk kunt gebruiken  ;)
Ook als passagier zul je zoveel tijd voor vertrek op een luchthaven moeten zijn en dan i.d.d hebben we het nog niet gehad over de tijd die je kwijt bent om van huis bij de luchthaven te komen en om in het andere land die luchthaven te verlaten en in London te komen.

Wat het eurostar betreft is dit zo'n beetje het laatste nieuws:
https://www.treinreiziger.nl/eind-2019-directe-eurostar-naar-londen/

Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 08 februari 2018, 14:13:10
Vanuit Utrecht heb ik dat prima gered hoor, met alleen handbagage via London City.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Edgar op 08 februari 2018, 16:48:21
Zelfs vanuit Utrecht red ik het per vliegtuig in drie uur van deur tot deur.

Ik niet.
Utrecht-Schiphol: 45 minuten inclusief wachttijd (trein) of parkeren (auto)
Schiphol: minimaal 30 minuten van voordeur tot gate inclusief wachttijd met wat marge
Gate sluit tot vertrek: 30 minuten (easyjet...)
Vliegen: uurtje
Gate naar voordeur: bij stansted ongeveer een half uur. City gaat sneller, maar 15 minuten ben je zeker kwijt.
City naar Tower met DLR: half uur
Of Standsted naar London Liverpool St. 45 minuten

De laatste keer met Easyjet via Stansted heb ik het niet binnen 4 uur gered, Was ook niet goedkoper dan de trein (voor en na transport waren zeker in UK niet gratis). En met name Stansted vond ik een drama.

Kortom, ik zie een markt. En Eurostar ook, want ze doen dit voor eigen rekening en risico. Dus als ze niet zouden denken dat de trein vol raakt, dan zouden ze het niet doen.

Ervaring heb ik nog niet. Maar begin maart moet ik er weer zijn en de trein is geboekt. Ben benieuwd.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Debvd op 08 februari 2018, 16:51:16
Daarbij komt dat je wat ruimer in de trein zit....en je de hele tijd rustig kan zitten en niet elke keer van de ene hal naar de andere hal moet lopen ...nou ja de controle in brussel dan nog wel...maar klinkt in elk geval relaxter  :D
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Dave....... op 08 februari 2018, 16:56:50
Een oud-collega van mij ging jaren terug al met de trein.
Hij ging naar een beurs en kon met de trein makkelijk boeken ( op de beurs gekochte) meenemen, dit was met t vliegtuig te duur.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: tijgernootje op 08 februari 2018, 19:15:24
Eurostar ziet i.d.d. wel een markt,maar als ze willen concurreren met het vliegtuig dan is tijd de bepalende factor voor vele analisten.
En bij wie de fout ook ligt,als men dit niet vlot op orde krijgt en gaat rijden,dan wil men door de negatieve berichten straks wellicht niet eens meer met eurostar op pad.
Slechte berichtgeving geeft elke doorsnee potentiele klant een naar onderbuik gevoel,en aangezien men meestal luistert naar nieuws en hun gevoel,kan de vulling voor je trein zo verdwenen zijn  ;)
Ook vraag ik me af hoe fijn het voor een reiziger moet zijn straks als je op het perron van het huidige spoor 1 te Rtd straks 1st door douane heen moet(dat perron en spoor schijnen aangepakt te worden voor dat doel) en dan naar het nog aan te passen spoor 2 moet geraken om daar (in een afgesloten ruimte) te wachten tot je mag instappen.  ::)
Althans dat is wat ik er van begrijp,en op Asd word je met de plek waar men je straks wil contoleren en laten wachten ook nie echt vrolijk als ik uitleg en tekeningen mag geloven,dan mag je op de punt van sp15 in een wachtruimte (waar nu een bouwkeet staat) wachten om dan bij aankomst van de tein weer terug gaan lopen naar de trein onder de kap  ::)
Het idee dat men nu schijnbaar heeft is dat reizigers vanuit Asd en Rtd straks in 1 deel van die eurostar moeten plaatsnemen en dat de reizigers uit Brussel na controle in een ander deel moeten plaats nemen van die eurostar.

Voor mij als leek is t best gek als ik naar Engeland wil,dat ik dan 1st mee moet naar Brussel en dan pas naar Engeland ga.
Hopelijk ( als het suc6 vol is) komt er nog is een trein die vanuit NL rechtstreeks die tunnel invliegt en me naar mn eind bestemming brengt  :angel:

Een eurostar schijnt 3 "comfort"zones te hebben,dus 3 klasse's ,maar hoe veel comfort/ruimte heb je dan als je kiest voor "3e klas" ofwel de goedkoopste versie ?
Zit je dan net als in een bus naar spanje opgevouwen als een sandwich ?
Want als dat t geval is dan kom je wel kapot aan op je eindbestemming  ;D :-\
 
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Rick op 09 februari 2018, 07:48:40
Ook vraag ik me af hoe fijn het voor een reiziger moet zijn straks als je op het perron van het huidige spoor 1 te Rtd straks 1st door douane heen moet(dat perron en spoor schijnen aangepakt te worden voor dat doel) en dan naar het nog aan te passen spoor 2 moet geraken om daar (in een afgesloten ruimte) te wachten tot je mag instappen.  ::)
Die vier meter lopen zullen de reizigers wel overleven...
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: henk op 09 februari 2018, 08:19:25
De nieuwe Eurostarstellen ken ik niet. Maar in de oude stellen, en ook in Thalys trouwens, vind ik de zitruimte in de laagste klasse sterk op die in een vliegtuig lijken. ICE is wat dat betreft een stuk beter en de nieuwe Eurostarstellen dus misschien ook wel.

Mensen gedragen zich ook op een manier die soms aan een vliegreis doet denken. Bij de nadering van Parijs wordt omgeroepen dat de trein zus en zo laat zal aankomen. Best veel mensen staan dan op, zoeken hun spullen bij elkaar, en gaan in een rij minstens een kwartier staan wachten. Zoals veel mensen doen als een vliegtuig naar de gate is getaxied, maar de deuren nog lang niet open gaan. Bij het vertrek krek hetzelfde. Staan mensen een half uur in de rij op Paris Nord, zoals mensen bij een gate in de rij gaan staan. Ik vind dat op een vliegveld al vreemd, maar bij een trein zeker.
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: Hendrik Jan op 09 februari 2018, 09:57:30
Ik ervaar de ruimte in de oude Eurostar toch echt anders.
Ruim. Veel ruimer dan de Thalys, die voor kleine fransmannetjes lijkt ontworpen.

En zeker een stuk ruimer dan de stoelen bij American Airlines, waarmee ik afgelopen zomer vloog. Dat is dan nog een van de "ruimere" maatschappijen.
Wat ook meehelpt in de ruimtebeleving, is de breedte van de stoel. Die is bij beide treinen beduidend groter dan in het vliegtuig. Scheelt al gauw 5cm.

Een half uur in de rij staan is een typisch gevalletje dom kuddegedrag. De trein arriveert of vertrekt er geen seconde eerder van. Je kunt het ook in Londen zien voor vertrek van de Eurostar.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: iarnrod op 13 februari 2018, 23:30:06
De oude Alstom/De Diekirch €-star stellen krijgen bij hun modernisering dezelfde inrichting dan de nieuwe Siemens Valerostellen. Vorige zomer richting Shetland met een Valero gereist. En op de terugweg met een gemoderniseerde.
Vanuit Brussel kan men in 40 min. met de Eurostar tot Lille-Europe reizen. En te Brussel-Zuid en Lille-Europe de douane formaliteiten ondergaan.
Uit de Kanaaltunnel komende of uit Boulogne-Ville/Calais-Fretun/Duinkerke gaat men niet door de controles en eenvoudig richting uitgang. Men gebruikt in Lille-Europe wel dezelfde perrons voor de TGV's/TERGV's/€-stars.
De glazen wanden met verschillende toegangs- & uitgangspoorten worden in functie van de oorsprong van de treinen opengesteld.

Dus is het weldegelijk mogelijk om de perrons multi-functioneel te maken: met grenscontroles in alle opstapstations richting Londen.
En eenvoudige uitgangen voor binnen verkeer of de treinen komen de uit Londen.

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
Bericht door: iarnrod op 13 februari 2018, 23:39:40
Geef mij toch maar de zitjes van de niet gemoderniseerde €-star. Die zijn wat knusser. De nieuwe doen te veel bus-achtig aan.