Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door waldberg
Vandaag om 08:23:25
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 08:17:28
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 08:17:09
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Chris80
Vandaag om 08:16:18
Baan in Los Angeles door Sandopie
Vandaag om 08:14:38
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 07:05:42
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 06:39:23
Puttense treinkelder door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:55:42
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 01:17:35
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Hoontje
Vandaag om 00:55:12
Treinen in Polen door Zalwiryn
Vandaag om 00:29:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Ivo tB
21 augustus 2018, 22:34:23
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
21 augustus 2018, 22:32:53
Midsommar på Högskogen door nighttrain1
21 augustus 2018, 22:32:14
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
21 augustus 2018, 22:25:10
Experimenten met scenery door meino
21 augustus 2018, 22:22:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
21 augustus 2018, 22:18:39
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Simone88
21 augustus 2018, 22:17:19
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
21 augustus 2018, 22:16:58
19 Toen door NS8714
21 augustus 2018, 21:44:20
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
21 augustus 2018, 21:36:52
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
21 augustus 2018, 21:36:01
  

Auteur Topic: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?  (gelezen 4276 keer)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Gepost op: 05 februari 2018, 15:31:04 »
Volgens mij had hij er al ruim een jaar geleden moeten zijn: de directe verbinding Amsterdam - Londen met de Eurostar. Er dreigt nu alweer uitstel tot in 2020 (of nog later?) door politiek geneuzel over de beveiliging. De aangekondigde Brexit zal ook wel niet bevorderlijk zijn.

Eurostar houdt vol dat de trein in de lente gaat rijden. Dat doet hij op proef nu ook al, maar dan leeg... en dat dan twee jaar lang? Of met een lange stop in Brussel voor een security check? Opnieuw niet zozeer een brevet van onvermogen van NS als wel voor de Nederlandse politiek, die maar niet in staat lijkt de exploitatie van die ruim 100 kilometer HSL goed op de rit te krijgen. Kennelijk is het afsluiten van verdragen een paar jaar in de bureaula blijven liggen.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/in-3-uur-en-15-minuten-met-trein-naar-londen-duurt-nog-tot-2020~a767da07/

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2018, 15:49:52 »
Niet eens zozeer de Nederlandse politiek, maar wel de Engelse.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2018, 16:00:44 »
Dit gaat vooral over de Brexit en de noodzakelijke grenscontrole.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2018, 17:00:01 »
O. Maar den €-star rijdt ook door Belgie & Frankrijk... . Hier kan het schoentje ook al eens gaan knellen. Die nieuwe Valero's zijn wel al een poosje te spotten te Brussel. (Wellicht gaat men hen laten rondrijden op de ringlijn ten westen van Brussel om kop te kunnen laten maken. Anders zal men toch een tandje moeten bijsteken om de €-star terminal uit te bereiden met 1 of 2 doorgaande sporen).
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS tijdperk IIIc
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2018, 17:08:11 »
De Britse grenscontrole is nooit weggeweest, het VK heeft het Schengenverdrag niet ondertekend. Dus op dat vlak verandert er door de Brexit niet zoveel qua controles.
De issues zullen meer liggen in waar en wie gaat er controleren; en zoals altijd het belangrijkste "strijdpunt" wie gaat het betalen?... 
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
  • Jeroen
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2018, 17:37:11 »
Vraag me even af of de titel de lading wel dekt. Want de Eurostar bestaat al langer en rijd tussen Londen en Parijs/Brussel.
Dit gaat meer, denk ik over de doortrekking naar Amsterdam vanuit Brussel.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2018, 17:58:08 »
De Brexit vergt een gehele herziening van alle afspraken tussen GB en de rest van Europa. Ook de al bestaande controles gaan hierbij geheel op de schop.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7992
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2018, 13:12:21 »
En als je dan afspraken op papier hebt staan en je vergeet het allemaal te ondertekenen,dan kan je ook daar weer opnieuw beginnen omdat t papier dan niet meer "geldig" is (y)
Ik kan er in elk geval niet bij met mn verstand,dat dit zolang duurt.
Elk land weet en heeft zn regels en procedures,die kan je communiceren met elkaar vliegensvlug met een pc+internet,je kan bellen met werkend beeld,kortom je kan onderling dingen regelen en vastleggen zonder ook maar van je bureaustoel af te hoeven en snel ook nog is.
De looptijd van controlepunten nieuw moeten bouwen,die is ook niet heel groot,en al redelijk lang bekend,rest enkel de vraag wie betaald de rekening ?
Wie wilde vanaf moment 1 die eurostar verbinding hebben vanuit NL - Engeland ?
Met wensen moet je dan ook maar bereid zijn de kosten daarvoor te dragen.
En dat de engelse te weinig douane personeel hebben,dat is dan al even zo lijkt me,dan weet je ook als je een nieuwe internationale treinverbinding wenst en je wenst m ook te controleren,dat je dan is mensen moet gaan opleiden.
Ik krijg ook hierbij het idee,dat men er allemaal niet veel waarde aan hecht om dit project met zo min mogelijke vertraging te laten starten.
Je moet mekaar als ambtenarij tenslotte wel aan t werk houden,en met zo'n ingewikkeld internationaal project heb je een goede kandidaat want zoveel landen zoveel regels en dingen,heel lastig om dat in 1x allemaal goed te krijgen,in 2 van de landen ken je immers de regels niet  ;D
 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS tijdperk IIIc
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2018, 13:38:03 »
Voor de EU hadden we de EEG en bilaterale verdragen, aangezien overheden alles bewaren, zitten die nog gewoon in de archieven. Paar aanpassingen, nieuwe datum, nieuwe handtekeningen en klaar :)

Voor elk probleem is een simpele oplossing, tot de bureaucratie zich er mee gaat bemoeien!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 13:54:03 »
In Rotterdam wordt druk spoor 1 verbouwd voor de grens controle in de ruimte boven de Hema. Spoor 1 wordt opgeheven en het perron wordt tegen spoor 2 aangelegd.

Spoorfan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17386
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2018, 13:55:04 »
Verdragen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Onderhandelen is een vak apart. En vooral de GB-onderhandelaars kunnen het eigenlijk nooit goed doen. Dan kost het tijd en is zo'n treintje niet erg belangrijk.
Overstappen in Brussel is zo'n toer trouwens niet. Sluit goed aan en of de controles nu in Nederland of Brussel zijn maakt weinig uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2018, 14:09:24 »
Boven de Hema ( Hier Eet Men armoe betekende dat ooit?) komt de grenscontrole. Spoor 1 wordt verbouwd. Impliceert dat dat de Eroshit vice versa via spoor 1 zou rijden? Rijdt hij zeker via de Willemsspoortunnel op zijn Brits aan de linker zijde!?

Ach, we kunnen er in Holland ook wat van.
Het nieuwe kabinet wil dat er meer treinen tusse n Den Haag en Rotterdam gaan rijden.
Daartoe moet er eerst geld komen om in de tunnel onder Delft van rails te voorzien.
Als ik het oude spoorboekje van 1990 inzie, dan begrijp ik dat niet. Toen reden er al zo'n 10 treinen per uur tussen de steden, nota bene was het hele traject toen slechts dubbel spoor.
Nu mist klaarblijkelijk alleen het traject Rijswijk - Schiedam klaarblijkelijk nog.
Vanaf Schiedam is er sinds de succesvolle RandstadRail naar Hoek van Holland Strand al viersporig treinverkeer mogelijk?

Zucht.

Ronald van der Meer

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2018, 14:14:10 »
Wat het krantenartikel stelt is dat de nieuwe treinen wel gaan rijden, maar de reizigers alsnog in Brussel moeten uitstappen voor een douanecontrole. Dan blijft er van de tijdwinst door de rechtstreekse verbinding niet veel over. In totaal zou er voor het maken van nieuwe afspraken sinds het bekend worden van de Brexit zo'n 5 jaar nodig zijn. Dat is natuurlijk belachelijk.

Overigens heb je als je in Brabant woont weinig aan de nieuwe verbinding omdat Breda wordt overgeslagen. Mag je eerst naar Antwerpen of Rotterdam reizen. 

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8692
    • Mijn fotoarchief
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2018, 14:16:22 »
Tuurlijk wordt Breda overgeslagen, waarom zou een hogesnelheidstrein stoppen in een provinciestadje?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17386
Re: Eurostar, een nieuwe HSL-flop?
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2018, 14:17:24 »
De controle in Brussel zou vooral onhandig zijn. Je moet toch met je bagage in- en uitstappen. Maar de genoemde tijd van 3 uur en 15 minuten was natuurlijk zonder de douanecontroles voor het begin van de reis. In tijd zal het verschil wel meevallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.