Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 345889 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9148
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #810 Gepost op: 06 November 2021, 08:23:43 »
Het hele zichtbare gedeelte van de dubbelsporige hoofdbaan wordt voorzien van een bovenleiding. Het deel dat verborgen is in een tunnel achter een stelling heeft nu een "bovenleiding" boven het spoor van aluminiumstrip. Dat is om de pantograaf te geleiden in dat deel. Maar dat gaat veranderen, er moet een schaduwstation komen, en ik weet nog niet of ik die exercitie met aluminiumstrips wil herhalen.

Groet Meino
In een niet zichtbaar deel van de baan kun je volstaan met pantografenvangers. Bovenleiding is daar niet nodig.

Kees, lenzen doen vreemde dingen met metaal 🙃
« Laatst bewerkt op: 06 November 2021, 08:26:18 door Huup »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #811 Gepost op: 09 November 2021, 19:46:55 »
Hallo

Even wat bewegende beelden van Kranenberg:

<a href="https://www.youtube.com/v/LWv8b5v3vNQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LWv8b5v3vNQ</a>

Groet Meino

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #812 Gepost op: 09 November 2021, 20:09:53 »
Beste Meino,
Het loopt allemaal prachtig mooi!
vr gr Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #813 Gepost op: 10 November 2021, 11:11:19 »
Het is lekker druk op Kranenberg in zo'n korte tijd (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #814 Gepost op: 10 November 2021, 12:06:08 »
Inderdaad, intensief verkeer. Mooi filmpje  (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #815 Gepost op: 10 November 2021, 12:51:59 »
Daarom staat er ook nog de bouw van twee schaduwstations in de planning zodat ik het iets meer kan reguleren.
Nu rijd alles continue in het rond. Overigens vind ik zelf dat leuker dan wat je soms op tentoonstellingsbanen ziet waar je 5-10 minuten moet wachten tot er weer wat langs komt. Dat kan wel volgens het prototype zijn, maar meestal haak ik dan af, hoe mooi de scenery dan ook is. Tenslotte draait het om de treintjes en die wil ik dan ook wel zien rijden.

Groet Meino


jan47

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #816 Gepost op: 10 November 2021, 12:59:03 »
Leuk filmpje van Kranenberg (y) en ben het met je eens dat er best wel regelmatig een trein voorbij mag komen!
Ben benieuwd naar het eindresultaat van de bovenleiding en de verder afbouw van de baan  ;D

Vr. bouw Gr. Jan
« Laatst bewerkt op: 10 November 2021, 14:26:19 door jan47 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #817 Gepost op: 10 November 2021, 13:16:24 »
Ik vind ook dat er op een tentoonstelling beweging te zien moet zijn. Als het langer dan 2 minuten duurt heb ik het wel gezien.
Op een tentoonstelling eens een baantje van een Engelsman gezien. Die had een stationnetje uitgebeeld aan het eind van een zijlintje. Hij werkte precies volgens de dienstregeling op het echte station. Dat betekende dat het soms 3 kwartier duurde voordat er weer beweging was. Die tijd gebruikte hij om zelf over de tentoonstelling te wandelen.
Het positieve was wel dat hij werkte met een draaiboek dat ook voor de bezoekers te zien was. Je kon dus zien wanneer je weer terug moest zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #818 Gepost op: 10 November 2021, 14:41:17 »
Prachtige baan en filmpje Meino!

Vraagje: Met welke verf heb jij je bovenleidingsportalen gespoten?

Groeten,
Timo
( Eén van je stille bewonderaars, tot nu... :-[ )

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #819 Gepost op: 10 November 2021, 18:26:12 »
Dag Timo

Ik heb de portalen eerst met Motip primer (grijs) gespoten. Daarna met een mix van gewone matte Revell en Humbrol enamel verf gekwast. Ik heb wel gemerkt dat ondanks de primer, de matte verf kwetsbaar blijft, vooral op de scherpe randen van de profielen. Voor mij geeft dat niet omdat na montage de portalen niet meer gehanteerd hoeven te worden. De kleur is een menging van grijs met groen. Uitgangspunt was een foto van een bestaand portaal.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #820 Gepost op: 15 November 2021, 18:13:42 »
De eerste 40 rijdraden zijn gemaakt, waardoor bijna het hele zichtbare gedeelte onder de draad is. Op twee plaatsen heb ik overloopwissels, dat is best een gepuzzel. Een plek heb ik nu provisorisch onder de draad.



De andere overloopwissel moet ik nog doen, maar dat wordt iets soortgelijks. Verder nog even piekeren over hoe ik de rijdraad de tunnels in ga leiden.

Groet Meino

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #821 Gepost op: 15 November 2021, 18:21:55 »
Als je de rijdraad toch niet ziet, dan zou ik ze daar in de tunnel toch achterwege laten. Of wil je met de pantograaf tegen de draad rijden? Tja dan moet het wel.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #822 Gepost op: 15 November 2021, 18:29:30 »
Andre

In de tunnel zelf komt geen rijdraad. Maar bij de tunnelingang moet ik wel de rijdraad naar binnen leiden.

Groet Meino

NS-1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #823 Gepost op: 15 November 2021, 19:29:47 »
Heel erg mooi! Leuk het bewegend beeld  ;D

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9148
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #824 Gepost op: 16 November 2021, 13:02:45 »
Mooi zo, Meino! Ik neem aan dat je de draad over de wissels aan beide zijden in  een afspaninrichting laat verdwijnen?