Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door basjuh1981
Vandaag om 16:20:58
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 15:58:25
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 175470 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #660 Gepost op: 11 augustus 2022, 22:18:39 »
Of in een afgeschermde kabel frotten?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3700
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #661 Gepost op: 11 augustus 2022, 22:39:15 »
Klaas ,
Ik heb zo het idee , dat als je in de schakeling van de detectie, zoals  getekend in reactie 162   een weerstand van b.v. 1 K  tussen de kathode van D2 en C1 zet je er een laag doorlaat filter van maakt, de  naar binnen waaiende storing spert.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #662 Gepost op: 11 augustus 2022, 23:28:13 »
Afgeschermde kabel betekent heel wat werk. Bestaande bedrading weghalen en dan 1-aderige afgeschermde er voor in de plaats leggen. Als ik dan toch de oude bedrading moet slopen lijkt het me eenvoudiger om de draden direct te leggen in plaats van eerst naar de frontgoot en dan weer terug de module in. Ik had me nooit gerealiseerd dat die lange bedrading voor zoveel overspraak zou zorgen.

Een laagdoorlaat filter maken werkt ook niet goed bij deze signaalvorm. Ik heb nu de gevoeligheid verminderd door parallel over R1 nog eens 1k te zetten en C1 in waarde te verdubbelen. Dat werkt goed, maar als de bedrading is aangepast ga ik deze wijziging misschien terugdraaien. Ik hou niet van buitenbeentjes, liever alle detectors volgens dezelfde basis opzet.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4521
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #663 Gepost op: 12 augustus 2022, 08:07:46 »
Klaas,

Denk een overbodige vraag, maar is er de laatste tijd niet iets vervangen, nieuwe CV ketel o.i.d. ?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #664 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:21:40 »
De CV-ketel hangt er al 15 jaar. Het enige wat is veranderd is dat ik ledverlichting boven de baan heb aangebracht.
Maar daar gaat het allemaal niet om. Het gaat er om dat de draden naar de beide spoorstaven dicht tegen elkaar liggen. Ze vormen zo een condensator waardoor de HF stroom makkelijk kan oversteken.

Ik heb het idee dat de reageerders geen goed beeld hebben van de situatie. Het is geen storing die van buiten komt, het is een gevolg van het systeem. Ik zal vanavond proberen het met een tekeningetje duidelijk te maken.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4521
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #665 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:54:29 »
Beste Klaas,

Laat ik mijn vraag anders stellen, heeft het goed gewerkt? En wat is er anders dan anders.
Wel niet zeggen dat hij bij jouw zo is, maar krijg genoeg telefoontjes, sinds we de nieuwe frequentie regelaar hebben geplaatst werkt jullie meting nier meer goed.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #666 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:56:14 »
Ik heb het idee dat de reageerders geen goed beeld hebben van de situatie.

Peter en ik wel hoor ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #667 Gepost op: 12 augustus 2022, 22:41:18 »
Goed, hier dan een korte uitleg over het probleem. Behalve voor Peter en Eric, want die snappen het al. ;)

Eerst een schematische voorstelling van de situatie. De regelaar levert naast de rijpulsen ook een hoogfrequente blokspanning in verbande met het Permaloog systeem. Als er een stroomafnemend voertuig in het blok staat loopt de stroom door de diodes van de stroomdetector. Omdat de stroom in twee richtingen kan lopen is detector ook gevoelig voor beide richtingen. Als er geen trein staat, dan loopt er geen stroom en reageert de detector niet.
Tot zover de theorie.


In de praktijk ziet het er iets anders uit. De draden van de regelaar naar de ene spoorstaaf en de draden van de detector naar de andere spoorstaaf lopen gedeeltelijk naast elkaar in dezelfde bundel. Die draden vormen een condensator waardoor de HF-stroom direct kan oversteken. Aan de ingang van de detector levert dat gedempte pulsen op. Bij de detectors op de blokprinten heb ik piekwaardes van deze pulsen gemeten van ca. 0,2V. Kan geen kwaad, het is te weinig om de detector te alten aanspreken. Maar bij de detector van het opstelstation bereiken deze pulsen piekwaarden van ca. 0,5V, en dat is net op de grens van wel en niet aansprken. De manier die ik ga toepassen om van dit probleem af te komen is de draden korter maken en iets verder uit elkaar leggen. Daardoor neemt de capaciteit van de bedrading af en loopt er miner lekstroom door de detector.


Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3700
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #668 Gepost op: 12 augustus 2022, 22:54:34 »
Hoi Klaas,
Ik kende het schema wel ,(Reaktie 162  )    :D     maar nu zie ik hoe de bedrading  loopt als beide draden van/naar het spoor samen lekker dichtbij elkaar in de draadbundel zitten     er een probleem is.
 Nu snap ik ook dat die draden wss niet helemaal apart kan laten lopen omdat ze onder klembandjes / tie wraps e.d. zitten .
Moet je nu bij alle   13  (?) blokken  een van die twee er tussenuit vissen en een halve meter of zo op afstand houden?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #669 Gepost op: 12 augustus 2022, 23:44:23 »
Peter, in de blokken van de hoofdbaan is er geen probleem. De overspraak is daar zo gering dat er geen detectors onterecht aanspreken.

Het probleem treedt alleen op in het opstelstation. Vanwege de bedrading naar de puntstukken is daar veel meer lengte waar de draden dicht tegen elkaar liggen. Dus alleen daar ga ik de bedrading reorganiseren. Overigens hoeven de draden niet op een halve meter afstand. Een centimeter is genoeg om de onderlinge capaciteit voldoende te verminderen.
Maar dat is voor volgende week, op het moment is het op zolder 30 graden, veel te warm om te werken..

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3700
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #670 Gepost op: 13 augustus 2022, 07:42:55 »
OK Klaas ,dat scheelt dan weer.
Volgende week is het minder warm.
Peterr
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #671 Gepost op: 24 oktober 2022, 16:33:35 »
Tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost.
Het probleem met de valse detectie is opgelost door de bedrading helemaal nieuw aan te leggen. Alles werkt nu zoals ik het had bedacht.

Intussen een paar weken aan het rijden geweest met treinen en daarbij heb ik wat tekortkomingen ontdekt.
Het systeem van uit-en-thuis werkt eigenlijk alleen goed met treinstellen. En die mogen niet al te lang zijn. Mijn langste treinstel is een Blokkendoos met 5 bakken, en die past net op het langste opstelspoor.

Met getrokken treinen werkt het wat minder. Ik kan een goederentrein laten vertrekken met de loc voorop. Maar als die terugkeert in het opstelstation, dan staat de loc tegen het stootjuk en kan de trein alleen nog maar geduwd terug. Niet erg waarheidsgetouw.

Verder is de baan bij de lussen aan de diepe kant. Er zitten weliswaar pop-up openingen in, maar het vergt toch wat gymnastische oefeningen om daar doorheen up te poppen.
Daarom denk ik erover om dit project te stoppen en iets anders te gaan maken. Geïnspireerd door het boek Shelf Layouts van Iain Rice denk ik aan een nieuwe opzet met een rondlopende baan langs de randen van de kamer. En dan maximaal 40 centimeter diep. Aan een lange kant een soort zichtbaar schaduwstation waar treinen aan beide kanten kunnen in- en uitrijden.

Eerst even laten bezinken.

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3700
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #672 Gepost op: 24 oktober 2022, 18:08:59 »
Hoi Klaas ,
Ik begrijp jouw  probleem.  ;)
Ik zelf heb in mijn kopstation Zandvoort toch maar een omloopspoor gemaakt i.p.v.  aan de 
aangekomen trein  een andere lok  aan te koppelen voor het terug rijden.
 In de "harde "praktijk  blijkt pas of het in theorie allemaal klopt wat je maanden geleden op papier hebt uitgedacht.
Ga je nu toch weer iets als "Without "bouwen ?

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #673 Gepost op: 24 oktober 2022, 18:40:14 »
Interessant leerpunt voor ons allemaal.
Zelfs iemand die zijn plannen goed overdenkt (dat is in elk geval het beeld dat ik bij je heb Klaas  :angel:) loopt tijdens de bouw tegen zaken aan die anders uitpakken dan gedacht.
Mijn eigen ervaring in dit soort zaken is dat je bij twijfel beter over kunt schakelen op plan B dan doormodderen met plan A. Uiteindelijk gaat dat toch knagen en is de uitwerking van plan A dan suboptimaal.
Maar wellicht is plan A toch het beste.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7520
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #674 Gepost op: 24 oktober 2022, 20:40:30 »
Verstandige keuze, Klaas. Ik spreek uit ervaring. Tip: maak de baan modulair met aan de muurzjden voldoende ruimte om de modules te lichten. Anders eindig je met een modulair opgezette rondom-baan, waar je alsnog in krappe ruimtes onder de baan moet solderen of anderszins klooien. Ook ervaring.......