Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 15:09:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:54:25
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door rhberk
Vandaag om 14:41:07
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:46:30
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 200099 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #645 Gepost op: 10 August 2022, 09:21:46 »
Helemaal Off-topic ,
Maar als voormalig zendamateur hadden die op 144Mhz werkten altijd last van   z.g.n. "laagfrequent inpraten ", de pratende zendamateur was dan te horen in de verschillende radio's en versterkers. in zijn omgeving.
Zal nu niet meer gebeuren (Hoop ik voor ze )
Peter
 (PA0PKN) ;)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7994
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #646 Gepost op: 10 August 2022, 09:52:16 »
Even op inhaken ...

Met FM modulatie eigenlijk nooit last mee, maar met AM en SSB zeker nog wel mogelijk.
In alle audio apparaten zitten diodes die vrolijk als detector gaan werken ...

73 es gut dx de pe7eb k
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #647 Gepost op: 10 August 2022, 10:08:18 »
Leuke zijsprongen, terwijl de oorzaak van mijn probleem veel simpeler was. De bedrading naar het spoor vormde een condensator die voldoende HF stroom doorliet om de detector te laten aanspreken.
Wat ik dan wel weer bijzonder vind is dat het bij de blokprinten niet optreedt. Daar lopen de draden naar de linker- en rechterrail ook over een paar meter naast elkaar in de bundel. Ik ga nu niet onderzoeken hoe dat kan.
Don't fix a non-existing problem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #648 Gepost op: 10 August 2022, 11:16:30 »
Hoi Klaas ,
Het overspraak probleem heb je al opgelost ,ik denk dat afschermen met alu folie ook had geholpen achteraf gezegd.  ;D
 
 @Eric ; 73   ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #649 Gepost op: 10 August 2022, 13:31:02 »
Peter, afschermen had ook gekund. Ik heb nog een stuk microfoonsnoer liggen, dat zou het kunnen doen.
Maar die draadboom splitsen in 2 boompjes is eenvoudiger en afdoende. De draden 1 centimeter uit elkaar leggen in plaats van stijf tegen elkaar liet de overspraak al verdwijnen
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #650 Gepost op: 11 August 2022, 11:24:00 »
Groot verdriet. Ik dacht het probleem getackled te hebben, maar het is weer terug. Niet elke keer, de ene keer gaat het goed, een andere keer geeft de bezetmelder bezet aan, terwijl er niks in de betreffende sectie staat. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Ik had al een proefopstelling gemaakt om te zien of ik het probleem kon nabootsen. Een identieke bezetmelder aan een stukje spoor aangesloten via een stuk netsnoer van 2,5 meter. Geen bezetmelding. Dus een langer stuk snoer gepakt. Pas bij 7 meter snoerlengte sprak het ding aan. Dan is het onwaarschijnlijk dat die bundel van minder dan een meter de oorzaak was. Er moet dus een andere oorzaak zijn. We zoeken moedig verder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #651 Gepost op: 11 August 2022, 11:30:49 »
Hoi Klaas ,
Mee loopt er toch een  " Permaloog " stroom door de melder ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #652 Gepost op: 11 August 2022, 11:49:46 »
Inderdaad, van de Permaloog regelaar loopt een draad naar de ene spoorstaaf, van de andere spoorstaaf loopt een draad naar de detector en dan naar de massa.
In schema ziet het er heel onschuldig uit, maar in de praktijk zitten die draden in dezelfde bundel. Door capacitieve koppeling kan er dus HF stroom naar de detector lekken.

Ik heb met de scoop gemeten aan diverse bezetmelders. Bij de blokprinten is te zien dat er een gedempte blokspanning over de detector staat, maar die is veel te laag om de detector te laten aanspreken.
In de proefopstelling, waar ik met een stuk snoer bewust die capacitieve koppeling forceer, is die spanning duidelijk hoger, maar nog steeds te weinig om een bezetmelding te geven.
Ik houd de scoop nu permanent aan de probleemdetector om te zien wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #653 Gepost op: 11 August 2022, 14:43:32 »
Ja ,goed idee.
Er moet daar iets gebeuren!
Geven die bezetmelders van jou permanent een signaal af naar iets anders  zolang er een trein op de meldsectie staat ?,
of geeft de bezetmelder even een pulsje  af naar elders als de sectie bezet wordt ,of geeft de bezetmelder zo maar "vanzelf "  een pulsje of zo af ?
Zet de triggergevoeligheid  van je scoop eens zo. dat hij niet loopt als er geen signaal is (Of heel zwak),maar de triggering zo danig ingesteld  is  dat de tijdbasis even een slag loopt als de triggerpuls even veel groter is.
De tijdbasis zet je langzaam  b.v. 1cm/sec.
Ik zelf gebruikte dat trucje om korte pulsjes te kunnen aantonen.
Ik ga er dus even vanuit dat er pulsjes gebruikt worden in jouw bezetmeldingsschakeling ,wat ik nu niet weet.
Ik hoor het wel. :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #654 Gepost op: 11 August 2022, 15:47:24 »
De bezetmelders geven en vast signaal af. Bezet is laag, vrij is hoog.
Ik heb de scoop over de diodes aan de ingang van de stroomdetector. Daar zie ik al dat er nog behoorlijk overspraak is. Nog even verder zoeken. Net terug van een fietstochtje en onderweg heb ik nog wat dingetjes bedacht die ik kan proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #655 Gepost op: 11 August 2022, 16:12:59 »
Dat is duidelijk.
 Fietstochtjes zijn altijd nuttig om  nieuwe ideeen  op te doen.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #656 Gepost op: 11 August 2022, 16:59:37 »
Intussen een paar draden die overspraak kunnen veroorzaken of overspraak kunnen oppikken losgemaakt en daarvoor losse draden gelegd die overal buitenom gaan. Maakt allemaal niks uit. De overspraak zit dus op een plek die ik over het hoofd zie. Voorlopig het probleem bruut omzeild door de stroomdetector minder gevoelig te maken.

Vanavond maar eens op de schema's koekeloeren om te verzinnen wat ik nog meer kan proberen. Voorlopig is het op zolder ietsje te warm om verder te zoeken, iets door de 30 graden. Het zweet staat op mijn rug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6541
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #657 Gepost op: 11 August 2022, 17:07:59 »
Succes met zoeken Klaas. Ik laat de baan deze dagen even links liggen, ook hier te warm onder het pannendak.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #658 Gepost op: 11 August 2022, 18:09:09 »
Hier nu  27 gr , na een half uurtje ,dan heb ik het wel gezien
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #659 Gepost op: 11 August 2022, 21:34:44 »
Ondanks de warmte toch maar weer even naar de zolder gekropen. Begin er langzamerhand een vinger achter te krijgen.
In het betreffende detectiegebied liggen 4 wissels, en die zijn allemaal voorzien van puntstukpolarisatie. Mijn beleid was om zoveel mogelijk verbindingen in de frontgoot te krijgen. Op de wisselaandrijving zit een schakelaar voor de polarisatie. Vanaf die schakelaar lopen 3 draden naar de frontgoot, en daarvandaan weer een draad naar het bijbehorende puntstuk. Bij elkaar betekent dat veel meters draadbundel waarin de polariteit van de noordelijke en zuidelijke spoorstaaf dicht bij elkaar liggen.
Als ik de voedingsdraden voor de puntstukken los maak zakt het overspraaksignaal drastisch in elkaar.
Dus toch maar een manier verzinnen om die verbindingen directer en korter te maken, waardoor ze uit de frontgoot verdwijnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.