Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 188904 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #120 Gepost op: 14 April 2018, 18:16:25 »


BNLS modulebaan bielssetje ........  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #121 Gepost op: 16 April 2018, 21:59:24 »
Volgende etappe, het spoor vastgelijmd en de rails op de printplaatbielzen gesoldeerd.
De opmerkzame kijker zal opmerken dat het koper op de bielzen nog onderbroken moet worden.



@Paul, die BNLS bielzen gaan bij mij niet werken, want het gros van de overgangen ligt in gebogen spoor.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2018, 22:01:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #122 Gepost op: 17 April 2018, 09:49:18 »
Het ziet er heel solide uit, Klaas!

Toch zit ik me af te vragen of een dergelijke solide overgang wel persé nodig is.
De modules zijn, zoals je schreef, niet bedoeld voor tentoonstellingen, maar alleen om (thuis) niet van onderaf te hoeven werken. Het risico van schade bij de aansluitingen is dan aanmerkelijk kleiner.

Ik maak zelf in zo'n geval een koude aansluiting, waarbij de railstoelen gewoon blijven zitten. Ik zorg er dan wel voor dat de dwarsliggers ter plaatse van de overgang maatvast vastgelijmd zitten op een houten blokje (in plaats van de verende geluidsisolerende ondergrond elders).

Maar ik geef toe dat naarmate de boogstraal ter plaatse van de overgang kleiner is, mijn oplossing riskanter wordt.

Ben je trouwens niet bang dat als je de spoorstaven doorzaagt dat er alsnog een (klein) knikje ontstaat? (Waarschijnlijk een theoretisch probleem, zeker als de boogstralen groot zijn).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #123 Gepost op: 17 April 2018, 13:20:32 »
Bas, voor een rechte overgang is deze constructie misschien overkill, maar ik voorzie dat het voor bogen wel zinvol is. En aangezien de meeste overgangen in bogen liggen ga ik deze constructie toch maar standaard toepassen. De eerstvolgende is niet alleen een moduleovergang, maar tegelijk een overgang van recht naar boog. We zullen zien hoe dat zich gedraagt.

Ik ga niet zagen maar slijpen. Ik ben altijd een voorstander geweest van zagen met een Roco zaagje omdat je daarmee een mooie smalle zaagsnee krijgt. Maar het nadeel is dat je er vrij veel kracht op moet zetten en dat die zaagjes snel bot worden waardoor je nog meer kracht moet zetten.
Het voordeel van de smalle snede ontstaat nu als de plastic strip er tussenuit gehaald wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #124 Gepost op: 17 April 2018, 13:29:44 »
Mooie oplossing, waar zijn deze biels setjes voor een modulebaan te verkrijgen?

gr. Rob
Rob Moerkerken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #125 Gepost op: 17 April 2018, 14:21:34 »
Die bielssetjes daar kan iemand die bij de BNLS modulebaan is betrokken meer over vertellen. Ik weet het niet.
De bielzen op mijn foto heb ik zelf gezaagd uit een stuk printplaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #126 Gepost op: 17 April 2018, 14:28:17 »
Klaas,

Ik heb inmiddels ook al een paar gebogen overgangen gemaakt met deze bielssetjes

Misschien niet 100%, maar ........ “good enough for governmentswork”

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #127 Gepost op: 17 April 2018, 23:10:44 »
Kijk je uit Paul, niet te enthousiast.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #128 Gepost op: 28 April 2018, 12:35:03 »
Bij de methode waarbij de rails op de einden van de secties worden vastgesoldeerd op printplaatbielzen moet je ergens halverwege wat ademruimte laten om temperatuurwisselingen te kunnen opvangen. Op de rechte stukken doe ik dat door de rails recht tegenover elkaar te leggen met een paar tienden van een millimeter tussenruimte. Zie onderaan de foto.
Maar op de meeste secties komen deze expansieruimtes in een boog te liggen en daar voorzie ik toch problemen met uitspattende spoorstaven. Daarom heb ik besloten om mijn afkeer van railverbinders opzij te zetten een paar zakjes van die rakkers aan te schaffen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #129 Gepost op: 29 April 2018, 19:32:46 »
Hoe maak je dan de overgangen bij de einden van de flexrails?

Achtergrond van mijn vraag:
Je hebt sowieso overgangen omdat de verkrijgbare flexrails niet onbeperkt lang zijn.
Volstaat het dan niet om op die plekken je expansieruimte te realiseren?

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #130 Gepost op: 29 April 2018, 22:39:41 »
Dat probleem bestaat niet want er zijn geen secties die langer zijn dan 2 flexlengtes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #131 Gepost op: 30 April 2018, 08:31:26 »
Bij de methode waarbij de rails op de einden van de secties worden vastgesoldeerd op printplaatbielzen moet je ergens halverwege wat ademruimte laten om temperatuurwisselingen te kunnen opvangen.

Ik heb in mijn banen nog nooit rekening gehouden met temperatuurwisselingen. Alle rails strak tegen elkaar aan. En nog nooit problemen gehad.

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #132 Gepost op: 30 April 2018, 09:05:38 »
Hangt er ook vanaf wat voor rails je gebruikt en hoe ze worden vastgezet. Losse railstukken zijn op dit punt vergevensgezinder dan lange flexrails. En ik heb wel degelijk problemen gehad met rails die uitzetten door de warmte. Daarom houd ik er altijd rekening mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #133 Gepost op: 30 April 2018, 11:15:01 »
Dat probleem bestaat niet want er zijn geen secties die langer zijn dan 2 flexlengtes.
Zodra je sectie langer is dan 1 flexlengte moet er dus ergens een overgang voorkomen. Daar zou je dan toch expansieruimte kunnen inbouwen?
(Die overgang moet dan natuurlijk wel ergens halverwege gesitueerd worden).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #134 Gepost op: 30 April 2018, 11:34:00 »
Bas, dat is precies wat ik doe. Ik begin met een flex niet op de rand van de sectie, maar ergens middenin. Het stuk flex leg ik over de overgang en daar wordt het later doorgeslepen. Op de volgende sectie sluit ik een volgend stuk flex aan en dat komt (meestal) over de volgende scheiding. Er ontstaat dus vanzelf een aansluiting tussen twee flexen ergens op de sectie en daar laat ik iets ruimte. Het kan ook zo uitkomen dat er op een sectie twee railaansluitingen komen te liggen, dan heb ik dus twee expansieruimtes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.