Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 april 2024, 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
18 april 2024, 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 175251 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #120 Gepost op: 14 april 2018, 18:16:25 »


BNLS modulebaan bielssetje ........  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #121 Gepost op: 16 april 2018, 21:59:24 »
Volgende etappe, het spoor vastgelijmd en de rails op de printplaatbielzen gesoldeerd.
De opmerkzame kijker zal opmerken dat het koper op de bielzen nog onderbroken moet worden.



@Paul, die BNLS bielzen gaan bij mij niet werken, want het gros van de overgangen ligt in gebogen spoor.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 22:01:07 door Klaas Zondervan »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #122 Gepost op: 17 april 2018, 09:49:18 »
Het ziet er heel solide uit, Klaas!

Toch zit ik me af te vragen of een dergelijke solide overgang wel persé nodig is.
De modules zijn, zoals je schreef, niet bedoeld voor tentoonstellingen, maar alleen om (thuis) niet van onderaf te hoeven werken. Het risico van schade bij de aansluitingen is dan aanmerkelijk kleiner.

Ik maak zelf in zo'n geval een koude aansluiting, waarbij de railstoelen gewoon blijven zitten. Ik zorg er dan wel voor dat de dwarsliggers ter plaatse van de overgang maatvast vastgelijmd zitten op een houten blokje (in plaats van de verende geluidsisolerende ondergrond elders).

Maar ik geef toe dat naarmate de boogstraal ter plaatse van de overgang kleiner is, mijn oplossing riskanter wordt.

Ben je trouwens niet bang dat als je de spoorstaven doorzaagt dat er alsnog een (klein) knikje ontstaat? (Waarschijnlijk een theoretisch probleem, zeker als de boogstralen groot zijn).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #123 Gepost op: 17 april 2018, 13:20:32 »
Bas, voor een rechte overgang is deze constructie misschien overkill, maar ik voorzie dat het voor bogen wel zinvol is. En aangezien de meeste overgangen in bogen liggen ga ik deze constructie toch maar standaard toepassen. De eerstvolgende is niet alleen een moduleovergang, maar tegelijk een overgang van recht naar boog. We zullen zien hoe dat zich gedraagt.

Ik ga niet zagen maar slijpen. Ik ben altijd een voorstander geweest van zagen met een Roco zaagje omdat je daarmee een mooie smalle zaagsnee krijgt. Maar het nadeel is dat je er vrij veel kracht op moet zetten en dat die zaagjes snel bot worden waardoor je nog meer kracht moet zetten.
Het voordeel van de smalle snede ontstaat nu als de plastic strip er tussenuit gehaald wordt.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #124 Gepost op: 17 april 2018, 13:29:44 »
Mooie oplossing, waar zijn deze biels setjes voor een modulebaan te verkrijgen?

gr. Rob
Rob Moerkerken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #125 Gepost op: 17 april 2018, 14:21:34 »
Die bielssetjes daar kan iemand die bij de BNLS modulebaan is betrokken meer over vertellen. Ik weet het niet.
De bielzen op mijn foto heb ik zelf gezaagd uit een stuk printplaat.

guest7823

  • Gast
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #126 Gepost op: 17 april 2018, 14:28:17 »
Klaas,

Ik heb inmiddels ook al een paar gebogen overgangen gemaakt met deze bielssetjes

Misschien niet 100%, maar ........ “good enough for governmentswork”

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #127 Gepost op: 17 april 2018, 23:10:44 »
Kijk je uit Paul, niet te enthousiast.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #128 Gepost op: 28 april 2018, 12:35:03 »
Bij de methode waarbij de rails op de einden van de secties worden vastgesoldeerd op printplaatbielzen moet je ergens halverwege wat ademruimte laten om temperatuurwisselingen te kunnen opvangen. Op de rechte stukken doe ik dat door de rails recht tegenover elkaar te leggen met een paar tienden van een millimeter tussenruimte. Zie onderaan de foto.
Maar op de meeste secties komen deze expansieruimtes in een boog te liggen en daar voorzie ik toch problemen met uitspattende spoorstaven. Daarom heb ik besloten om mijn afkeer van railverbinders opzij te zetten een paar zakjes van die rakkers aan te schaffen.


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #129 Gepost op: 29 april 2018, 19:32:46 »
Hoe maak je dan de overgangen bij de einden van de flexrails?

Achtergrond van mijn vraag:
Je hebt sowieso overgangen omdat de verkrijgbare flexrails niet onbeperkt lang zijn.
Volstaat het dan niet om op die plekken je expansieruimte te realiseren?

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #130 Gepost op: 29 april 2018, 22:39:41 »
Dat probleem bestaat niet want er zijn geen secties die langer zijn dan 2 flexlengtes.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #131 Gepost op: 30 april 2018, 08:31:26 »
Bij de methode waarbij de rails op de einden van de secties worden vastgesoldeerd op printplaatbielzen moet je ergens halverwege wat ademruimte laten om temperatuurwisselingen te kunnen opvangen.

Ik heb in mijn banen nog nooit rekening gehouden met temperatuurwisselingen. Alle rails strak tegen elkaar aan. En nog nooit problemen gehad.

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #132 Gepost op: 30 april 2018, 09:05:38 »
Hangt er ook vanaf wat voor rails je gebruikt en hoe ze worden vastgezet. Losse railstukken zijn op dit punt vergevensgezinder dan lange flexrails. En ik heb wel degelijk problemen gehad met rails die uitzetten door de warmte. Daarom houd ik er altijd rekening mee.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #133 Gepost op: 30 april 2018, 11:15:01 »
Dat probleem bestaat niet want er zijn geen secties die langer zijn dan 2 flexlengtes.
Zodra je sectie langer is dan 1 flexlengte moet er dus ergens een overgang voorkomen. Daar zou je dan toch expansieruimte kunnen inbouwen?
(Die overgang moet dan natuurlijk wel ergens halverwege gesitueerd worden).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #134 Gepost op: 30 april 2018, 11:34:00 »
Bas, dat is precies wat ik doe. Ik begin met een flex niet op de rand van de sectie, maar ergens middenin. Het stuk flex leg ik over de overgang en daar wordt het later doorgeslepen. Op de volgende sectie sluit ik een volgend stuk flex aan en dat komt (meestal) over de volgende scheiding. Er ontstaat dus vanzelf een aansluiting tussen twee flexen ergens op de sectie en daar laat ik iets ruimte. Het kan ook zo uitkomen dat er op een sectie twee railaansluitingen komen te liggen, dan heb ik dus twee expansieruimtes.