Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 176054 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #105 Gepost op: 02 april 2018, 10:40:26 »
Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om messing spijkertjes onder de rails te solderen. Die kun je dan in het hout onder de ondervloer slaan. Voorzichtig natuurlijk ;). Je kunt dan de normale bielsen blijven gebruiken. Voordeel is dan iig dat je ook nerven op je 'eindbielsen' hebt, de boel licht te stellen is en absoluut onzichtbaar wordt na ballasten.
Afijn, er zijn vele wegen die naar Rome leiden  :)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #106 Gepost op: 02 april 2018, 10:42:37 »
Ik ga er geen afschuwelijke printplaatjes van maken. Net als jij vind ik dat ook geen gezicht.

Jouw draadjes kennende had ik ook niet anders verwacht van je  (y) ;D

Er komt ook geen stelmogelijkheid op, het moet gewoon in één keer goed zijn.

Jouw manier van werken kennende zal het bij jou inderdaad exact op maat zijn. Ik had eens ergens gezien/gelezen dat men het printplaatje achteraf instelde zodat het spoor exact uitgelijnd was met het aanliggende spoor. Ik dacht dat dat de reden was van het printplaatje aan het einde.

De bedoeling van deze operatie is om te zorgen dat de railstaven niet "uit de bocht" spatten als ze worden doorgezaagd.

Zoveel moeite om te voorkomen dat de kunststof dwarsliggers beschadigen bij het doorzagen van de railstaven? Als je de railstaven doorslijpt met de dremel blijven de dwarsliggers toch in takt? Zo doe ik het bij flexrails ook. Maar goed ik moet toegeven nog nooit zelf een module bak gebouwd te hebben en juist daarom lees ik mee en hoop ik van jou te leren.

Succes,
Frits

Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #107 Gepost op: 02 april 2018, 11:35:36 »
Ik had eens ergens gezien/gelezen dat men het printplaatje achteraf instelde zodat het spoor exact uitgelijnd was met het aanliggende spoor. Ik dacht dat dat de reden was van het printplaatje aan het einde.
Die instelmogelijkheid is nuttig als je in clubverband werkt en je niet van tevoren weet wie er aansluit. Zoals b.v. bij de BNLS modulebaan. Maar bij mij komen de secties altijd in dezelfde opstelling tegen elkaar. Dus is het een kwestie van secties koppelen, spoor over de overgang doorleggen en achteraf doorzagen. Dan past het later ook altijd weer precies.

Citaat
Zoveel moeite om te voorkomen dat de kunststof dwarsliggers beschadigen bij het doorzagen van de railstaven? Als je de railstaven doorslijpt met de dremel blijven de dwarsliggers toch in takt?
De dwarsliggers zullen niet beschadigen. Maar als de spoorstaven de neiging hebben terug te veren na het doorzagen dan zijn de plastic railstoelen te zwak om dat te verhinderen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #108 Gepost op: 02 april 2018, 11:58:46 »
Duidelijk.  Dank voor de uitleg. Ben benieuwd naar het eindresultaat met de printplaat als biels vermomd en met balast afgewerkt.

Gr. Frits


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #109 Gepost op: 02 april 2018, 12:41:39 »
Nog even geduld. Eerst de laatste sectie bouwen, en dan gaat de spoorbouwploeg aan de gang. Als het zo ver is komen er uiteraard foto's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #110 Gepost op: 07 april 2018, 22:02:32 »
De rechter lus is nu gesloten, we zijn rond, Binnenkort wordt de geluidsdemping aangebracht en dan kan het spoor gelegd worden.
Maar dat zal niet hard gaan. Ik ben intussen aan een 1:1 project begonnen, de bouw van een bijkeuken. En dat krijgt bij mooi weer natuurlijk voorrang.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #111 Gepost op: 07 april 2018, 23:08:15 »
Heel gaaf stukje zaagwerk Klaas  (y) (y)

Daar hoop ik nog veel meer van te zien!!

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #112 Gepost op: 08 april 2018, 12:27:39 »
Misschien heb ik wat gemist....
Maar waarom bouw je eigenlijk in modules Klaas, als het toch een stationaire baan thuis is?

(Ik kan natuurlijk wel redenen verzinnen, maar hoor het liever van jou zelf.)

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #113 Gepost op: 08 april 2018, 12:54:42 »
Bas, dat doe ik omdat ik geen zin heb om er onder te kruipen om de bedrading en wisselaandrijvingen aan te leggen.
Die bedrading onder de baan wordt overigens heel sober, elke railstaafaansluiting gaat rechtstreeks naar de voorkant. Alle doorverbindingen en elektronica komen in de goot die aan de voorkant is uitgespaard.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #114 Gepost op: 09 april 2018, 20:36:05 »
Verstandig. Door ervaring wijs geworden ;)

(Ik heb pas nog boven m'n hoofd moeten solderen. Zwaar werk, vooral door de ongemakkelijke houding)

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #115 Gepost op: 09 april 2018, 20:50:37 »
Boven mijn hoofd solderen doe ik uit principe niet. Als er een hete druppel soldeer naar beneden valt weet je niet waar die terecht komt.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #116 Gepost op: 10 april 2018, 09:11:09 »
Ik ook niet. Maar soms noodgedwongen wel schuin boven m'n hoofd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #117 Gepost op: 14 april 2018, 16:04:01 »
De eerste moduleovergang is in de maak. Het spoorleggen gaat beginnen op het dubbelsporige deel achterin. Op de foto ligt in het achterste spoor het opvulkartonnetje, in het voorste spoor liggen de printplaatbielzen er op.

Tijdens deze operatie zit er een stripje doorzichtig styreen tussen de modules geklemd. Dit moet voorkomen dat de modules aan elkaar worden gelijmd. Dit stripje heeft nog een bijkomende functie; als de rails worden doorgeslepen en het styreen gaan er tussenuit dan wordt de spleet tussen de raileinden een stukje kleiner.
Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 14 april 2018, 16:07:46 door Klaas Zondervan »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #118 Gepost op: 14 april 2018, 16:52:56 »
Citaat van: Klaas Zondervan
...Dit stripje heeft nog een bijkomende functie; als de rails worden doorgeslepen en het styreen gaan er tussenuit dan wordt de spleet tussen de raileinden een stukje kleiner....

Let op Klaas, dat gaat alleen op bij overgangen die haaks op de modulekopwand staan ;) In alle andere gevallen krijg je een meer of minder versprongen overgang.
 
Mijn tip: Rails aan 1 zijde vastleggen ( b.v. drupje secondenlijm op het "Kleineisen" ), dan doorslijpen en aan de losse kant de rails "opschuiven" richting overgang en ook verlijmen. Stripje er dus tussenuit halen en vervangen door een polyetheen folie ( pedaalemmerzak oid ).

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #119 Gepost op: 14 april 2018, 17:37:51 »
Karst, ik ben me er van bewust dat de zaak zijdelings verspringt als de strip er tussenuit gaat. In dit geval laat ik de modules tijdens de operatie tegengesteld verspringen zodat het uiteindelijk vanzelf "recht" komt. Overigens zal bij de getoonde overgang de verspringing ongeveer 0,1 mm zijn, dus makkelijk te versjoemelen.