Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182061 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5340 Gepost op: 06 June 2025, 08:54:44 »
Ik heb toendertijd wel met extra lagers gerommeld (foto's vanavond en verderop in het weekend), maar jouw suggestie nou net niet. Dat zou met het op z'n plek houden van het tandwiel goed geholpen hebben!
Iets in die richting heb ik wel geprobeerd omdat ik (komt later) de stappenmotor op een gegeven moment rechtstreeks eronder op de as heb gemonteerd. Een beetje de "Kranenberg"-manier.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5341 Gepost op: 06 June 2025, 09:31:49 »
Is dat niet symptoombestrijding...? Als die brug zo zwaar loopt dat het wormwiel opzij wordt gezet, is er iets anders aan de hand..?
Of is het juist de grote speling op het draaipunt?

Vroeg mij ook af; dragen de wielen aan beide uiteinden? Of zijn die niet functioneel?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5342 Gepost op: 06 June 2025, 09:54:14 »
Hoe wil je straks je arduino gaan aansturen? Direct met schakelaars, draaiknop op een potmeter of via multimaus of ... ?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5343 Gepost op: 06 June 2025, 09:56:06 »
@vincent: Goede vragen. Ik wilde m'n draaischijf vervangen om iets écht betrouwbaars en soepels en stils te krijgen => elk hikje en piepje en kraakje werd met argusogen bekeken. Symptoombestrijding wilde ik per sé niet.

't Loopt een beetje raar dat ik nu pas de foto's en het verslag plaats (de foto's van vanavond komen uit februari) en nu wel "live" tips krijg :) Wat ik nu antwoord komt deels later in de foto's weer terug. Enfin, het draaipunt is plastic-in-plastic, wat wrijving veroorzaakt. Daar heb ik later een lager in gevrut. De wielen a/h uiteinde v/d brug dragen in zoverre dat de brug daar wel netjes met z'n wielen op de rails (allemaal plastic) moet lopen om te zorgen dat de rails richting de brug netjes aansluiten.

En dat bleek dus niet zo te zijn. Ondanks de houten plaat eronder moest de put nog iets dieper komen te liggen i/h midden. En de wieltjes moesten netter lopen. Enz. Enz. :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5344 Gepost op: 06 June 2025, 10:05:37 »
@Bas: met de keypad die in de video te zien is. Die had ik nog liggen van x jaar geleden en daarmee kon ik het initieel a/d praat krijgen en het leek me op zich ook wel een aardige oplossing. En er was ook een praktisch voordeel: een beperkt aantal draadjes voor de aansturing. Puur een pragmatische instelling.

Even een vooruitblik op de huidige situatie: ik heb drie "groepen" sporen. De korte diesel-sporen, de lange sporen vooral voor stoomloks en de sporen naar het schaduwstation. => A, B en C. En dan per setje de sporen genummerd van 1-5 (eentje van 1, 2, 3...8, 9, 0). Bediening door "A" "2" in te tikken om naar A2 te gaan.

Niet geïntegreerd met dcc, multimaus, enz.

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5345 Gepost op: 06 June 2025, 10:18:09 »
Eerstejaars sterkteleer; kijk uit dat tie niet statisch overbepaald is  ;D dus of de as uitlijnen met aansluiting op vlak rails of hij loopt op de wieltjes en verbinding naar aandrijving flexibel.  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5346 Gepost op: 06 June 2025, 10:57:42 »
Hi hi  ;D Ik heb nog ergens een eerstejaars dictaat civiele techniek liggen.
Bij een latere poging probeer ik wat meer de wieltjes netjes op z'n plek te krijgen, maar ja, de as moet ook wel enigszins in het horizontale vlak op z'n plek blijven om aangedreven te kunnen worden... 't Werkt allemaal op elkaar in.

Wat dat betreft was de constructie v/d fleischmann draaischijf op zich goed. Net draaipunt in het midden + brug die met metalen rollertjes netjes solide op z'n eindpunten ligt + stevige putconstructie.

Reinout

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5347 Gepost op: 08 June 2025, 15:47:23 »
Bij het uitzoeken van oude tijdschriften ontdekte ik onderstaand artikel, dat goed past in dit topic.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 13:52:38 door Basilicum »

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5348 Gepost op: 08 June 2025, 18:36:26 »
Ük de bovenste; heeft altijd iets stoers... die staat trouwens voor Roco's neuheiten gepland :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5349 Gepost op: 09 June 2025, 09:37:55 »
Leuk artikeltje!
Ja, ik heb wat dat betreft mazzel dat ik "ongeveer 1970" als doeljaar van m'n baan had uitgekozen. Beetje halverwege het geboortejaar van vrouwlief en mezelf en nog in de stoomperiode. Maar 'k had toendertijd nog geen idee dat juist in dat jaar er zo'n tijdelijke diversiteit in Mayen was. Geinig.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5350 Gepost op: 09 June 2025, 22:08:50 »
Verder met de draaischijf. Een mogelijk probleempunt leek me de holle messing buis, die was me toch wat te flexibel. Dus in de bouwmarkt een massieve 4 mm stalen staaf gekocht:

Ondanks de stevige houten plank onder de draaischijfput, moest ie in het midden toch nog ietsje verder naar beneden. Op een paar plekken heb ik onder de rand een strookje karton aangebracht, dat hielp een beetje:

Met een stevig lager wilde ik een tweede draaipunt maken, waardoor alles hopelijk wat steviger is:

Dit lager hielp in zoverre dat ik geen last meer had van doorslaan van het tandwiel. Maar in de video is te zien dat het nog geen doorslaand succes is. Er zit nog steeds veel speling in en het loopt nog niet soepel.

-----

Ik kreeg zelfs de neiging om de oude Fleischmann draaischijf weer in genade aan te nemen. Alleen was daar inmiddels het probleem ontstaan dat de brug vast zat. Het magneetje kon de nok niet meer uit de sleuf trekken. Nou had ik dat een keer eerder gehad en toen was het met wat buigen en proberen en smeren wel weer aan de praat te krijgen, maar nu lukte het niet. Zelfs geprobeerd om kleine stripjes in de sleuven te lijmen, zodat ze minder diep worden en het nokje minder vast kan komen te zitten:

Maar... dit hielp uiteraard ook geen meter. Dus maar weer verder met de Peco.

Reinout

Ik kom er zonet achter dat 'ie incorrect is, het is zonder apostrof. Ik dacht toch echt...

meino

• Offline Offline
« Reactie #5351 Gepost op: 10 June 2025, 11:33:18 »
Misschien als mosterd na de maaltijd. Maar heb je er aan gedacht om de stappenmotor rechtstreeks op de as van draaischijf te zetten. Ik ben ook enorm aan het kloten geweest met tandwielen en dat uiteindelijk niet goed gekregen, te veel speling. Uiteindelijk de motor rechtstreeks op de as gezet. Mijn motor is een 400 stops versie en met 16 micro steps werkt dat perfect. Ik heb ook 32 microsteps geprobeerd, dat werkte ook goed, maar ik zag geen verschil in het bewegen. Dat TMC kaartje kan dat allemaal perfect handelen is mijn ervaring.Pas bij hogere micro steps (>32) begon mijn Arduino Uno problemen te hebben, te druk met het aansturen van de TMC kaart.

Groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5352 Gepost op: 10 June 2025, 12:00:56 »
Mosterd voor de maaltijd, eigenlijk: m'n volgende bericht heeft een 400-staps-stappenmotor rechtstreeks op as :D
Ik heb bij het klussen jouw berichten rondom de draaischijfaandrijving goed gelezen en ik had onthouden dat je aanraadde de motor op de as te zetten vanwege speling-problemen met tandwielen. Ik wilde het toch proberen:

• Het is gewoon leuk mechanisch klussen :)
  • De constructie kon platter blijven. Als zo'n motor op de as zit steekt ie uit. Ik heb dozen onder de baan staan en er is niet veel ruimte.
  • Bij eerste experimenten werd de aansturing erg heet → ik wilde de motor het liefst steeds uitzetten na een beweging, wat alleen met een wormwiel enigszins kan.

Reinout

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #5353 Gepost op: 10 June 2025, 13:08:24 »
(…) Een mogelijk probleempunt leek me de holle messing buis, die was me toch wat te flexibel. Dus in de bouwmarkt een massieve 4 mm stalen staaf gekocht: (…)

Wél mosterd na de maaltijd: het ging hier over sterkteleer. Ik heb daarin ook een blauwe maandag les gehad. En leerde dat een buis stijver is dan een staaf met dezelfde diameter! En met hetzelfde materiaal; misschien heft staal tegenover messing het verschil wel op.

En weer wat geleerd: ik dacht tot gisteren óók dat-ie met apostrof was :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5354 Gepost op: 10 June 2025, 13:25:17 »
En leerde dat een buis stijver is dan een staaf met dezelfde diameter! En met hetzelfde materiaal; misschien heft staal tegenover messing het verschil wel op.

Of iets stijf is hangt van traagheidsmoment van de doorsnede en inderdaad het materiaal af. Dat gezegd hebbende kan je dus niet stellen dat een buis altijd stijver is dan een staaf (rond profiel) met dezelfde diameter.. :) In dat geval ook niet voor hetzelfde materiaal; immers, traagheidsmoment rondprofiel is groter, dus zelfde buigend moment lagere spanningen in uiterste vezel en dus minder rek en vervorming. Wat in dat geval wel vaak op gaat: dat de holle buis efficienter is qua materiaalgebruik, ergo gewicht en/of kosten.

Kan mij overigens nauwelijks voorstellen dat in dit geval de keuze voor een as of buis van messing dan wel staal bepalend zou zijn voor het soepel lopen van de draaischijf...   :police: gaat tie zonder as wel soepel rond? En met as, maar zonder tandwiel of aandrijving? (of was dit nou een verslag uit het verleden en doet tie het nu goed? ff kwijt)
« Laatst bewerkt op: 10 June 2025, 13:27:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn