Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062847 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4710 Gepost op: 07 juli 2022, 04:33:27 »
De afgelopen anderhalve week heb ik veel tijd gestopt in het lezen van een specifiek boek. Ik zal het aan het eind nog even noemen, want het is een interessant boek. Maar ik heb ook weer wat aan mijn spoorlijn gedaan. Bijvoorbeeld het plannen van de lantaarns:





Naar beide andere modules gaat namelijk een draadje "avond" waarmee de avondverlichting aangezet kan worden. Daarvoor heb ik bij de middelste stationsmodule namelijk een schakelaar. Naast de eigen module worden daarmee gelijk de twee andere geschakeld. Er is nog geen enkele lantaarn geplaatst, maar het draadje ligt er al wel. Het loopt allemaal netjes gelabelt via kroonsteentjes, dus zowel vanaf de schakelaar als vanaf de "gebruiker" kan je al beginnen met het aanleggen, ongeacht of het aan de andere kant al klaar is. Lekker makkelijk.

Zo is er bijvoorbeeld een draadje voor het tonen van een "Zp11" wit ledje (dat leg ik later nog wel uit) vanaf het bedieningspaneel van Berenbach richting de module net rechts ervan:







Daar links van het station was het een enorm zooitje, wat goed zichtbaar werd toen ik de modules daar weghaalde:



Maar.... juist omdat ik gezorgd had (door verbouwing van de kast) dat de modules daar weg konden, kon ik daar ook eindelijk opruimen:



En nu ziet het er zo uit. Een stuk beter!



Vanavond heb ik de module links in het hoekje van een nette stekker voorzien i.p.v. een draad die rechtstreeks aan een kroonsteen vast zat:



Tot slot het boek dat ik toch echt wel als een tip hier wil poneren:



Offtopic: er zijn zat filmpjes op youtube van die Peter Zeihan te vinden voor een eerste indruk. Ik moet m'n mening er nog over vormen, maar laten we zeggen dat ik hoop dat hij het voor 95% incorrect heeft en dat ik vrees dat hij voor minimaal 50% gelijk heeft :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 10:55:14 door Reinout van Rees. Reden: Tekst over de inhoud v/h boek weggehaald, dat was wel heel off-topic »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4711 Gepost op: 12 augustus 2022, 23:43:40 »
Al een maand niets gepost... Ach ja: vakantie! En: foto's maken en schrijven, want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal! Gaaf. Zes pagina's èn de grote foto op de voorpagina. Het komt in september uit. Daar vertel ik later nog wel wat over.

Als eerste maar eens de vakantie. Normaliter gaan we met het gezin op fietsvakantie, maar deze keer wilden we uit praktische overwegingen met de trein en dan hotel/huisje en lopen. Hmmm. Mijn eerste gedachte ging uit naar het lijntje Gotteszell-Viechtach dat ik een paar jaar geleden ontdekte in het Beierse Woud. Klein zijlijntje langs een riviertje en verder alleen een wandelpad. Geen weg. Tenminste, niet op het mooie deel van de route. Het wordt daar "Beiers Canada" genoemd: riviertje, veel bomen, rustig... Kijk maar:



Niet heel geschikt voor een reguliere fietsvakantie, maar als we gaan wandelen... Er bleek op anderhalve km van station Viechtach een huisjespark te zitten waar nog plek was, dus: hebbes!

Heenreis:



Uurtje overstaptijd in Keulen: marge + tijd om lunch in te slaan. Daarna door het Rijndal naar Regensburg. Mooie stad, dag rondgelopen:



9 Euro ticket gekocht en met stoptreinen Regensburg-Plattling-Gotteszell-Viechtach gedaan. Als je bij Plattling de Donau overgaat kom je eerst in Deggendorf en daarna gaat de lijn met twee keerlussen het beierse woud in. Mooi om te zien.

In eindpunt Viechtach staat nog wat oud Regentalbahn-materieel, naast het nieuwe spul waarmee die particuliere maatschappij al het vervoer in het beierse woud uitvoert:



Daar hebben we ruim een week gezeten. Paar keer een wandeling, dagje zwembad, museumpje. Dagje rustig met de trein rondgetuft om het landschap te zien (en voor mij om het enige lijntje dat ik nog niet gehad had te bereizen, Zwiesel-Grafenau). En naar Bayrisch Eisenstein gegaan, het eindpunt van de hoofdlijn door het woud. Daar zit een klein spoorwegmuseum in de oude lokloods:



In het stationsgebouw zit een ander museum met onder andere een modelspoorbaan. Ik stelde me er niet veel van voor, maar het was erger dan ik dacht: die oude metalen Märklinrails en een bak plastic gebouwen:



Toen naar Innsbruck omdat er "hoge bergen" op het wensenlijstje van zoonlief stonden. Eerst met de stoptreintjes het bos weer uit, richting Plattling. En daar overstappen op de ICE richting Wenen, maar in Linz uitstappen richting Innsbruck. Mooi traject.



Dat traject Regensburg-Plattling-Passau-Oostenrijk, daar gaat een enorme hoeveelheid goederentreinen langs! Je zit drie kwartier op het perron en in beide richtingen zijn er vijf lange treinen voorbijgereden.

Het uitzicht vanaf de bergrug ten noorden van Innsbruck op Innsbruck:



Dagje de berg op gegaan, dagje regulier rondgelopen in de stad en een dagje specifiek naar het plaatselijke paleis. Best leuk. En tot slot terug naar huis:



In München en Keulen een uur overstaptijd. Marge (want die Duitse ICE's munten niet uit in Püntlichkeit), rust (geen gehaast) en tijd om lunch danwel avondeten te regelen. Het is de hele tijd goed gegaan qua vertragingen. Naar Regensburg en Innsbruck een kwartiertje, naar Utrecht een half uur. Wel waren eigenlijk alle treinen minimaal "goed vol" tot "staplaatsen".

Ik heb niet te klagen gehad over de hoeveelheid treinen deze vakantie. En de rest van het gezin vond het ook een lekkere manier van reizen. Wel wordt je uiteindelijk best wel gammel van een hele dag in de trein, maar dat ben je ook na een dag in de auto. En het voelt enorm luxe om een half uurtje van te voren op Utrecht Centraal aan te komen en dan op de trein te stappen i.p.v. vier uur in de Schiphol-rij-hel te staan te wachten. En zo'n trein heeft meer beenruimte dan een vliegtuig. Zeker 1e klas, wat ik me maar gegund heb. Als je op tijd besteld kan het voor 20 Euro per persoon: voor een dagje rustig zitten was dat het me wel waard.

Tot slot een 4 minuten filmpje dat aangeeft hoe mooi het was daar bij Viechtach:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2022, 23:50:56 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4712 Gepost op: 13 augustus 2022, 08:05:12 »
Mooi vakantie verslag en fijn dat de treinreis verder ook goed is gegaan. Zeker met de ICE's vanuit Nederland is het momenteel drama met uitvallers en businzet deels.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4713 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:28:30 »
Leuk vakantieverslag, bedankt voor het delen.
Ook leuk, het filmpje waarbij je bij 3:15 minuten zag hoe het halteren op verzoek plaats vind.

Groeten,

Christoph

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4714 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:33:21 »
Zeker een leuk reisverslag, trekt mij ook wel  (y)
Maar goed, eerst in oktober maar een weekje naar Trier met de voiture


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4715 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:33:34 »
Aanrader voor de volgende keer: neem tussen Innsbrück en München ipv de ICE via Wörgl, de Karwendel-/Mittenwaldbahn via Garmisch (y)

EDIT:
... want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal!

Daar las ik ff overheen: gefeliciteerd!  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 15:13:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4716 Gepost op: 13 augustus 2022, 14:22:13 »
Al een maand niets gepost... Ach ja: vakantie! En: foto's maken en schrijven, want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal! Gaaf. Zes pagina's èn de grote foto op de voorpagina. Het komt in september uit. Daar vertel ik later nog wel wat over.

Ik ben heel benieuwd!

Trouwens een leuk reisverslag.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4717 Gepost op: 13 augustus 2022, 15:12:08 »
Vertragingen: ja, die 1 uur marge was ook omdat die ICE's vaak vertraging hebben. Op sommige stukken was het staan, zelfs in de eerste klas, als er weer eens veel mensen een eerdere trein hadden gemist. Bij Mannheim is er nu ellende omdat de bovenleiding vernieuwd wordt => omrijden en aansluitingen missen.

Karwendelbahn: ja, graag. Die heb ik eerder een keer genomen. Het uitzicht als de trein de helling af rijdt richting Innsbruck is geweldig. Alleen.... daar bij Garmisch-Partenkirchen is twee maanden geleden dat ongeluk gebeurd => ze rijden er nog steeds niet.

Halteren op verzoek: inderdaad. Handje opsteken. Wat dat betreft is het een ouderwets klein lijntje. Twee keer toeteren voor onbewaakte overwegen en er met 20km/u overheen, dat soort spul. Maar het zat elke keer goed vol! Of het nou aan de zomervakantie ligt of aan het 9 Euro ticket en/of de toeristen die sowieso een gratis kaartje krijgen bij hotel/huisje... Het lijntje is populair bij wandelaars. Maar ook de rest van de lijnen daar in het gebied deden het goed.

Wel vrees ik dat het de rest van het jaar minder is. De lijn naar Viechtach was voor vijf jaar op proef gereactiveerd: dat liep in 2020 of 2021 af, maar het is op onduidelijke wijze verlengt. Ik geloof dat er nu is afgesproken dat er bewust voor gekozen moet worden te stoppen en dat het anders steeds stilzwijgend verlengd wordt. Een beetje onduits vaag. (Of ik heb niet goed gekeken).

Voor het toerisme in de buurt lijkt het me een groot pluspunt te zijn!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4718 Gepost op: 05 september 2022, 13:42:29 »
Al een maand niets gepost... Ach ja: vakantie! En: foto's maken en schrijven, want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal! Gaaf. Zes pagina's èn de grote foto op de voorpagina. Het komt in september uit. Daar vertel ik later nog wel wat over.
Hoi Reinout,
Ik zie net op de website van Jaffa dat ADJ nr 6 nu snel wordt uitgegeven. De foto van de voorkant staat al op de site. Mét een mooi plaatje van de Eifelburgenbahn! Gefeliciteerd!  (y)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4719 Gepost op: 05 september 2022, 14:14:39 »
Ja, blij mee. Ik zag 'em ook zonet:



Ik ben van oor tot oor aan het grijnzen (y) Dat heeft 'ie netjes gedaan. Ik had het origineel uiteraard aangeleverd, maar daar moest nog een dakbalk enzo weggehaald worden. Aan de linkerkant was nog een klein stukje de Monreal-achtergrond zichtbaar, wat zo direct in lengterichting langs de achtergrond er natuurlijk niet zo mooi uitziet, dus daar is het landschap wat doorgetrokken. Daardoor is het nòg iets meer een rustig landelijk sfeertje geworden.

Ik ben benieuwd wat 'ie in zijn editorial zegt, want daar is ook een klein stukje al van leesbaar. Iets met "kasteel is standaard op elke standaardbaan" :D Dat had "OOK" (Otto Kurbjuweit, het is zijn blad) al aangekondigd, dat 'ie het niet op kastelen had en er wat over zou schrijven ook. Ik verheug me er al op.

Voor de geïnteresseerden: abo (3 nummers) kan al, maar voor het Einzelheft (€6.50 plus verzendkosten) moet je nog even wachten totdat het nummer daadwerkelijk uit is. https://www.jaffas-moba-shop.de/buecher/

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4720 Gepost op: 05 september 2022, 14:34:39 »
Heel vet, Reinout!

proficiat
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4721 Gepost op: 05 september 2022, 16:02:28 »
gaaf man! proficiat! mag je trots op zijn. maar dat was je al ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4722 Gepost op: 05 september 2022, 17:21:42 »
Ik ben benieuwd wat 'ie in zijn editorial zegt, want daar is ook een klein stukje al van leesbaar. Iets met "kasteel is standaard op elke standaardbaan" :D Dat had "OOK" (Otto Kurbjuweit, het is zijn blad) al aangekondigd, dat 'ie het niet op kastelen had en er wat over zou schrijven ook. Ik verheug me er al op.
En dan heb jij 2 kastelen!  ;D

Zelf zat ik ook te twijfelen over een kleine ruïne op mijn oude baan. Uiteindelijk werd dat verkleind tot de ruïne van alleen een wachttoren (als soort van voorpost van een middeleeuws kasteel dat zich buiten de modelbaan bevindt). Aangezien de oude baan wordt afgebroken, zal de wachttoren er ook niet komen. Voor de nieuwe baan zal alleen ruïne van een lokloods komen. ;)
Wat ook weer enigzins in lijn is met OOKs ideeën (bij voorkeur geen BW op de baan)...

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar ADJ 6 en de "Ng nach Kelberg" :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4723 Gepost op: 05 september 2022, 19:57:31 »
Ik zag 'em ook zonet:
Dat ziet er gaaf uit! Daar mag je zeker trots op zijn (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4724 Gepost op: 05 september 2022, 20:25:54 »
Leuk man, gefeliciteerd.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator