Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068729 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4680 Gepost op: 31 mei 2022, 13:34:07 »
Vincent, volgens mij zeg jij dat ook dus ik snap niet wat jij denkt dat er niet klopt, als je begrijpt wat ik bedoel  :)

Het klopt niet wat Eric zei:
En hier in NL ligt het gewicht (de kloot) van de wisselsteller in principe naar de zijde waar de tongen aansluiten, de kloot drukt de tongen tegen de aanslagspoorstaaf.

EDIT: Wat jij eerder zei klopt wel:
Verhip! Inderdaad, het gewicht van de handbediende wissels gaat richting het goede spoor. En op de manier waarop ik het nu doe is de beweging analoog aan de tongen en niet zozeer analoog aan het gekozen spoor. Nog nooit over nagedacht op die manier. Op zich is het het meest logisch om analoog aan het spoor te bewegen (=wat ik niet gedaan heb).

Bij Klaas z'n aandrijving correspondeert de hendel wel met de rijrichting; dat had ik hiervoor nog niet in de gaten..  :)
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2022, 14:14:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4681 Gepost op: 31 mei 2022, 14:25:53 »
Citaat
In West-Duitsland rond 1970 goldt volgens mij dat wissels waarvan de stand niet uitmaakte, dat het gewicht daarvan geel was

Dat van die gele kloot is correct (de betreffende zin niet helemaal  ;) )

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4682 Gepost op: 31 mei 2022, 14:28:06 »
Ter info: je hebt nog meer smaken, mocht je die nodig hebben..


https://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=9698
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4683 Gepost op: 31 mei 2022, 16:13:45 »
Vincent heeft gelijk, ik heb het in de snelheid van het typen verkeerd om gezet, de steller staat net tegengesteld t.o.v. de tongen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4684 Gepost op: 01 juni 2022, 13:25:15 »
Zo'n Rückfallweiche met geel/zwart gewicht heb ik ook een tijdje over na zitten te denken. Detectie van aankomende trein, automatisch ompolen van het hartstuk, wel/geen aandrijving, wel/geen veer, enz...
Maar die dingen zijn pas duidelijk later in de jaren '70 aangelegd op de Eifelquerbahn, dus vond ik ze niet passen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4685 Gepost op: 01 juni 2022, 14:27:35 »
Als jij Kelberg kan aanwijzen in de Eifel, zal ik Rückfallweiche aanwijzen... :) Enige is natuurlijk wel dat je dan altijd op hetzelfde spoor binnenkomt: saai... ::)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4686 Gepost op: 01 juni 2022, 15:32:32 »
? Wat bedoel je? Ik heb in Kelberg rondgelopen, dus ik kan het prima aanwijzen op een kaart. En Rückfallweichen? Klein plaatje uit Daun.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4687 Gepost op: 01 juni 2022, 16:43:13 »
Bestaat het station Kelberg...? Weer wat geleerd... (mijn gedachte: dat als je al een fantasiestation had, je vrij bent de inrichting te kiezen; zo lang het geloofwaardig is...)
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2022, 16:47:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4688 Gepost op: 02 juni 2022, 13:24:37 »
Ah, op die manier bedoel je.

Ja, Kelberg-het-plaatsje bestaat.
Nee, Kelberg-het-station heeft nooit in het echt bestaan. Men heeft er bij de aanleg van de Eifelquerbahn wel aan gedacht om de lijn daarlangs te leggen. En later was er een plan om de Ahrtalspoorlijn vanaf Adenau via Kelberg richting Daun door te trekken.

En inderdaad, dat het prototype freelancing is geeft me wat vrijheid. Daar maak ik ook gebruik van, maar probeer het een beetje binnen de perken te houden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4689 Gepost op: 04 juni 2022, 22:12:07 »
De wissel zonder slot functioneert prima. Tijd om er eentje mèt slot te doen. Als eerste gisteren de Gleissperre gedaan, vandaag de resterende wissel.

Het verschuivende U-profieltje heeft nèt te weinig uitslag. Het meubelslot past er net niet tussen:



Met een dun strookje karton tegen de wand van de module aan lukte het me om het hele mechanisme een mm op te schuiven, zodat het meubelslot nu wel past:





Na een paar keer enthousiast heen-en-weer klikken stak een bekend probleem z'n hoofd omhoog: het palletje van een van de hefboompjes van het Weinert-mechanisme liet weer eens los:



De oplossing: een stuk plastic U-profiel met het lijmpistool vastlijmen zodat het palletje eronder geklemd wordt:



Nou, het werkt allemaal qua sleutels:



Leuk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4690 Gepost op: 04 juni 2022, 22:47:48 »
Leuk, inderdaad. (y)

En door al dat gesleutel krijg je een mooi traag verloop van je rangeerbewegingen, net als in het echt.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4691 Gepost op: 04 juni 2022, 23:13:05 »
En het wordt er echter van. Sowieso is het effect leuk als je eens een "leek" langs hebt die gewend is aan een rondrijdende trein op 2m44 x 1m22 spaanplaat. Huh? Enkelsporig lijntje? Huh? Sleutels om wissels om te mogen zetten? :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4692 Gepost op: 04 juni 2022, 23:44:52 »
Leuk inderdaad :) koppel je het vrijgeven van de sleutel van de gleissperre ook nog aan de wissel?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4693 Gepost op: 05 juni 2022, 00:28:24 »
Nee, ik doe geen sleutelafhankelijkheid tussen Gleissperre en de wissel. Dat is ook de reden dat er twee lantaarns bij de Gleissperre komen, net zoals in Uersfeld:



In de Fremo-praktijk zie je volgens mij vaak wel een sleutelafhankelijkheid. Eerst met een sleutel de gleissperre ontgrendelen, dan gleissperre omleggen, tweede sleutel eruit die dan vrij is gekomen. Met die tweede sleutel vervolgens de bijbehorende wissel ontgrendelen en omleggen.

In die situatie is één lantaarn voldoende, want je weet toch wel zeker dat 'ie open is.

In gevallen zonder sleutelafhankelijkheid (of afhankelijkheid waarbij eerst de wissel wordt omgelegd) weet je niet zeker dat de gleissperre open ligt => twee lantaarns, zodat ook de stoker voor de zekerheid mee kan kijken of het klopt. Of de machinist bij achteruit rijden.

Twee lantaarns kwam ook voor bij Gleissperren aan een losweg die van beide kanten bereikbaar was. Daar kan je natuurlijk geen afhankelijkheid van allebei de wissels afdwingen.

Enfin, wat ik ga doen is gewoon een losse sleutel per wissel en per gleissperre. Vier sleutels in totaal dus. En dan een Schlüsselsperre met uiteindelijk een afhankelijkheid van de Zugführerschlüssel. (Ach, alle sleutels zijn van hetzelfde type, maar dat mag de pret niet drukken: gewoon een labeltje eraan hangen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4694 Gepost op: 05 juni 2022, 01:22:06 »
voor synchroon draaiende lantaarns aan beide zijden werken de Gleissperre aandrijvingen van Fritz Senn perfect:
https://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/fritz-senn-mechanics/
MA-87P-GSD (handbediend) / MAS-87P-GSD (servogestuurd)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.